Nyt otti ohraleipä....
KORHONEN ELISA
11.11.2008 17:19
Seurattuani keskustelua as.autojen painoista en saanut enää mielenrauhaa, vaan ajaa päräytin kesällä hankkimamme Fiat Challengerin (-03) katsastusasemalle puntarille. Maksoi muuten 16 €. Siis se puntarointi.
Joo, niihän se rekisteriotteessa seisoo, että auton oma massa 3100 ja kokonaispaino 3500. Nyt en tiedä itkeäkö vai nauraa! Riippuu siitä onko lähettyvillä poliisi vaa'an kanssa!!
Auton tankki oli pikkasen vajaa puoli tankkia eikä vesiä missään säiliössä. Muutama astia kaapissa, patjat, matot ja eipä muuta ylimääräistä. PUNNNITUSTULOS 3520 KG !!!!!!!!. Usko huviksesi! Painoon katotaan 75 kg kuski + 100% polttoaineista + 90% muista nesteistä. Muuttui heti kerralla 6:lle rekisteröity assari yksin ajeltavaksi ja vielä ilman ruokia. Minä kun en paina tuota 75 kg:a vaan 50 kg, niin just mahdun itsekseni sallittuun 3500 kg:oon ajalemaan.
Katsastusmies sanoi, että alkuperäinen paino on laitettu kuivana tehtaalla, mutta mikä tahansa auto painaa ulkona kosteutta keränneennä noin 200 kg enemmän. Tuohonkin autoon on laitettu mm. ilmastointi asunto-osaan, aggregaatti ja markiisi. Niin, mikro oli kaapissa myös. Niistä kai sitä sitten kertyy.
Kysyin, että saako tällä nyt yleensä 6 matkustaa ja ajaa edelleen henkilöautokortilla? Vastaus oli, että saa, koska alkuperäiset lukemat on mitä on ja niillä se on hyväksytty. Poliisi kuulemma saattais tykätä huonoa, mutta käyttää yleensä tien päällä maalaisjärkeä näissä painojutuissa. Onkohan näin?
Jos yrittäisin muutoskatsastaa, niin siitä tulisi yhden hengen auto. Voi hyvät sylvit!!!!!!!
Oletteko kokeneet vastaavaa? Jos me siis 5-henkisenä perheenä lähdetään reissuun edes kevyessä lomapakkauksessa, niin ei auta muu kuin toivoa parasta ja pelätä pahinta, ettei ole puntaria tiellä, vai mitä annatte neuvoksi???
Että tämmöistä tänään!
T: Elisa
KORHONEN KARI
11.11.2008 17:27
Ajokortti uusiksi eli C-kortiksi ja muutoskatsastus autolle kuorma-autoksi.Sit helpottaa.
Vaan jospa isännällä olis jo C-kortti niin saisit istua rauhassa "herroiksi" kuljettajan vieressä,ilmootella vaan et aja tuonne ja tuonne....ja nyt stop,jne.
KOTILAINEN ISMO A
11.11.2008 18:35
Lohdutuksen sanoja: Puntaroin Adria coral 655sp:n vm 05 ducaton alustalla. Alkoviautolla mittaa noin 7 m. Kokonaispaino saa olla 3500kg. Omapaino jossakin 3150 kilon paikkeilla. Autossa oli neljä henkeä, puoli tankkia vettä ja puoli tankkia polttoainetta. Ylimääräisenä painona oli aggregaatti 22kg. Ei puutarhakalusteita, ei polkupyöriä, ei talvivaatteita, eikä edes jääkaapissa juuri muuta kun valo. Punnitustulos: 3730 kg.
Seuraus: Menin autokouluun, ajoin c-kortin ja vaihdoin auton jonka kokonaismassa on 6000kg. Nyt todellinen lastausvara on noin 800kg sen jälkeen, kun autoon on laitettu kaikki varusteet, vedet, polttoaineet, polkupyörät, aggregaatti jne.
Mitä tästä opimme? Sen että tieto lisää tuskaa ja auton punnitseminen on pirun kallista :)
HALMEENMÄKI JUHANI
11.11.2008 22:22
Tai voisi jo ostohetkellä uskoa ettei ne paperille merkityt massat ole vieläkään oikeita. Kafin vaunujen omistajille tämä ei tule ainakaan yllätyksenä vaikka aikaa on kulunut 20 vuotta.
Ja myös niin päin että se pakun alusta on jatkuvasti ylikuormituksella eli ei ihme jos lootaa, laakeria, vetaria sun muuta paukkuu. Ei ole autotehdas tarkoittanut että täyspoka on päällä aina, saati sitten 10% yli, ja ilman lepohetkiä vajaammalla lastilla.
ARO PERTTI
12.11.2008 09:28
Tuntuu hyvältä että joku muukin on tehnyt saman havainnon pakuista.Siksi minulla onkin alla Iveco joka on rakennettu noille painoille joita tässä on mainittu.Ducato on matkailuauto valmistajien suosikki nr. 1. Miksi voisi kysyä ? ;-)
UUSITALO MARKO
12.11.2008 09:57
Ducato Maxi on myös rakennettu noille painoille.
NOUSIAINEN ASKO
12.11.2008 10:40
Turun messuilla sunnunntaina punnittiin ilmaiseksi
asuntoautoja lähtöpäivänä
Olisiko palvelu nyt myös mahdollista jos epäilee
kulkupelin painoa ,koska tapahtuma on jälleen lähestymässä tammikuussa terv asko
EEROLA TEEMU J
12.11.2008 12:31
Taitaa useimmat 6:lle rekisteröidyt m- autot olla ylipainoisia jos kaikki istuimet on käytössä. Tuo katsastusmiehen käsitys, että "mikä tahansa auto painaa ulkona kosteutta keränneenä n. 200 kg enemmän" on aika villi. Jos eristeissä on 20 ämpärillistä vettä, niin taitaa siinä seinätkin pullistella pakkaskaudella.
Mielenkiinnosta punnitutin 3/08 6,4 m int. Knausin/00 hyvin tarkkaan siinä lastissa kun se punnittiin uutena rek. katsastuksessa Suomessa kaikkine tehtaalla asennettuine lisävarusteineen. Paino oli lisääntynyt n. 50 kg uuteen verrattuna. Syynä mm. lisätyt sähkö/elektroniikka/äänentoisto- ym pienlaitteet. 3,5 t raja ei olisi kestänyt suurta imeytynyttä "vesikuormaa", vaikka sitä kahdestaan käytetäänkin. Kaikenlaista "muka tarpeellista rojua" löytyi lähes 100 kg painosta kun kävin kaikki paikat lävitse. Alusta on mitoitettu 3,85 t painolle, mikä mahdollistaa ylimääräistä kuormaa ulkomaanreissuille, mutta ei Ruotsiin.
KORHONEN ELISA
12.11.2008 13:03
Missäpäin maailmaa autoja todella punnitaan? Jossain luin maininnan automaattivaa'asta eli mikä se on ja missä käytössä?
Meinaan, että tiedettäis vältellä kun näemmä ylipainossa ajellaan vaikka kuin keveitä yrittäis olla.
SILMUNEN HANNU
12.11.2008 13:43
Jos tarkoitat, että missä poliisi punnitsee autoja, niin meidät se punnitsi Etelä-Ruotsissa edellis kesänä, juuri ennen sitä risteystä mistä käännytään Helsingborgiin. Siinä on kiinteä punnituspaikka, ja silloin pitivät matkailuajoneuvojen punnitusratsiaa.
Kuudelle rekisteröity asuntoautomme painoi olisko ollut 3900kg, ja saimme sakot sekä ylipainosta, että ajamisesta b-kortilla c-kortin vaativan painon kanssa, yhteensä 400e.
Meitä oli 3 lasta ja 2 aikuista ja fillarit.
t.Kaarina
EEROLA TEEMU J
12.11.2008 14:06
Automaattivaakoja voisi olla esim. jossain maksullisilla silloilla, ennen lossia, painorajoitetulla tiellä tms. mutta niillä ei pystytä vertaamaan todellista painoa ajoneuvon sallittuun. Ylipainojen mittaamisesta kirjoitetaan juttuja enemmän kuin todellisia tapauksia löytyy ja aihe toistuu tälläkin palstalla muutaman kerran vuodessa.
Tylyintä kohtelu on Ruotsissa, missä sakotetaan sekä ylipainosta että "vajaasta ajokortista" jos ajaa B- kortilla yli 3,5 t painoista autoa. Sakkoa lasketaan ylitysprosentteina rekisteriotteen sallitusta kantavuudesta ja helposti päästään satoihin euroihin. Nettikirjoitusten perusteella varsinkin lomakaudella m- autoja punnitaan Etelä- Ruotsissa satamiin vievillä teillä.
Keski- Euroopassa Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä punnitaan satunnaisesti. Siellä on 3-5% mittaustoleranssit vaakojen epätarkkuuden takia. Sakot ovat pieniä, 10 eurosta ylöspäin, jos ylikuorma on kohtuullinen -10 -15 % auton kokonaispainosta. Matkaa saa jatkaa vasta kun ylikuorma on poistettu. Puhtaat vedet saa laskea pois. Ajokorttisakkoa ei ylityksestä tule. Rajoilla ja liikenteestä voidaan poimia punnitukseen autoja, jotka näyttävät ylipainoisilta, perä roikkuu ym. Muuten punnitukseen joutuminen on todella harvinaista.
KORHONEN ELISA
12.11.2008 14:27
Kiitos tiedoista!
Sitä minä pähkäilin, että mitenkähän me poistettaisiin ylikuormaa, kun auto lähes tyhjillään eli ilman ihmisiä ja tavaroita painaa jo yli sallitun??????
Alanko jo epäillä katsastusmiehen laskutaitoa tai vaakaa?
AHJOS TIMO
12.11.2008 15:34
Kyllä poliisi Suomessakin punnitsee autoja tien päällä, mutta ei ehkä matkailuautoja. Viimeksi näin sellaisen ratsian Virroilla sunnuntai-iltana 2.11.2008. Ohi ajaessani punnittavana oli rekka-auto.
C-korttivaatimus tuntuu monista ihmisistä paljon suuremmalta ongelmalta kuin mitä se todellisuudessa on. Minäkin olen pitänyt sitä suunnilleen lentolupakirjan kaltaisena, käytännössä mahdottomana saavutuksena, kunnes nyt kysyin autokoulusta faktoja. Kysymässäni autokoulussa AB-kortin korotus C-kortiksi maksaa 615 euroa (sis. ALV). Lisäksi tutkintomaksu 49 euroa ja poliisin lupamaksu 40 euroa. Liitteeksi tarvitaan lääkärintodistus ja kaksi passikuvaa. Kurssiin kuuluu 12 oppituntia (@ 45 min) teoriaa eli kahden viikon aikana yhteensä 4 iltana klo 17.15-19.30 sekä 5 ajokertaa.
C-kortin kustannukset ovat siis rengaskerran suuruusluokkaa. Ajokoe ei voine olla vaikea henkilölle, joka on tottunut ajamaan matkailuautoa. Ilmoittauduin heti kurssille ja odotan vaikeimmaksi asiaksi teoriakoetta.
SILMUNEN HANNU
12.11.2008 15:52
Meillä on perheessä ihan kohta 4 ajokortin omistajaa (mutta vain kahdella palkkatuloja), joten kuluiksi tulisi 2800e eli ihan merkittävä rahasumma!
Uskoisin, että monilla, meillä ainakin, merkittävin syy c-kortin vastaiseen mieleen on se, miten yli 3,5 tonninen kulkuneuvo rajoittaa matkailua ulkomailla.
Eli moottoritiemaksut nousevat ihan eri kategoriaan kuin kevyemmällä, ja monet tiet ja sillat on kokonaan kielletty yli 3.5 tonnisilta.
Eli ainakin meillä yritetään vain keventää kuormaa mahdottomasti.
t.Kaarina
KORHONEN ELISA
12.11.2008 16:02
Mielenkiintoista tietysti on, että jos tietyt tiet ja sillat on kielletty yli 3500 kg painavilta, niin jätetäänkö sinne ajamatta autoilla joiden tiedetään/arvellaan painavan enemmän vai katsotaanko rekisteriotetta ja ajatellaan olevan kevyempiä kuin todellisuudessa ollaan?
SOHLBERG JUHA
12.11.2008 16:12
Meillä tuo 3,5 tn raja ei pahemmin ole rajoittanut matkustelua. Ainoastaan itävaltaa karsastan, kun ne muutti moottoritiemaksu-systeemin. Pääseehän sitä Sveitsiäkin pitkin valkoisella vignetellä, jonka saa ihan päivätaksallekin (=halpa). Suurempi ongelma joskus on ollut sijoittaa 9 metrin auto 7 metrin tilaan...
Mm Saksassa saa ihan lailliseti ajaa 100 km/h ja sehän sopii muutenkin matkanopeudeksi ainakin meille. Alppien eteläpuolella niin kiirettä enää ei olekkaan ja Sveitsissä ei edes kone jaksa pitää satasta päällä. Kummallakin on C-kortti jo alunperin, joten en näe mitään syytä olla siirtymättä suurempaan luokkaan. Verot nousee jotain eruroja kun niitä alkavia satakiloja tulee, mutta puhutaan kuitenkin pukkusummista. Seuraava auto on taas tähtäimessä (tietysti, kaikillahan se on) ja siihen tulee taas se n. 1000 kg kuormattavuus, eli n. 6 tn auto tulee. Koska harrastan myös kilpa-autoilua niin suurin ongelma oli ajaa C1E-kortti, koska niitä yhdistelmiä ei todellakaan ole jokapaikassa saatavissa. ihan tuurilla paikallisesta kuljetusliikkeestä sain lainaan 3550 kg rekisteröidyn Renault masterin ja siihen oma iso traileri perään ja 40 kpl trukkilavoja painoksi sisälle... kirjallisissa piti vastata n. 10 kysymykseen, joista 1 meni väärin.
Juha
EEROLA TEEMU J
12.11.2008 16:41
Niin silloilla kuin autoillakin on tietyt varmuuskertoimet joten ei se 3,5 t silta romahda vaikka sinne änkeäisi 4 t painoisella autolla. Kiellettyä se tietysti on ja käryn käydessä voi sakkoa tulla enemmän siitä sillan ylityksestä kuin auton ylipainosta. Tuo max. 3,5 t ha verrattuna yli 3,5 t ka ei ole pelkästään ajokorttikysymys, niinkuin tässäkin ketjussa on jo todettu.
Käytännössä jokainen 3,5 tonnista ajamaan tottunut pystyy B- kortin taidoilla ajamaan yhtä turvallisesti 4 tonnistakin autoa. Kun täsmälleen saman m- auton voi rekisteröidä joko alle tai yli 3,5 tonniseksi, niin ei sillä ka- rekisterissä olevalla tehty, mutta kielletty, ohitus Bundesbahnilla ole yhtään sen vaarallisempi kuin saman painoisella henkilöautoksi rekisteröidyllä. Johonkin ne rajat vaan on laitettava.
Rahallakin voi ostaa "turvallisuutta". Jos maksaa m- autosta normaalit henkilöauton autoverot, niin sillä saa ilman ABS:ää, turvatyynyä ja lätkää ajaa laillisesti liikennemerkin mukaista nopeutta, jopa 120 km/h eikä kukaan väitä että se olisi -lain mukaan- turvatonta.
PUUMALA RAIMO
12.11.2008 17:32
Hej kaiki karvanaamarit. Pari vuotta sitten Pohjoismaiden Autocaravanpäiville meidän naapuri kertoi että hänen kaabe painoi ihan tyhjänä jo parisata kilo liika .Aika vaikea saada auto kotin saksasta jos ei saa olla edes kuski autossa ,Tai pitäkö sisusta purkaa ja lähettä junalla kotiin.Terveisiä Raimo
PALIN MATTI
12.11.2008 20:58
Ei oo taaskaan jaksanu saella...
SILMUNEN HANNU
12.11.2008 22:32
Tuu tänne Turun seutuville, täällä on satanu niin paljon ettei vesi mahdu enää minnekään...:)
t.Kaarina
ITKONEN HEIKKI
12.11.2008 22:58
Ismolta varmaan löytyykin tieto, missä hinnoissa on 6000 kg:n matkailuauton käyttövoimavero!? Entä vakuutusmaksut, kun vertaat esim. vanhaan Adriaasi?
LAHTI ANTTI
12.11.2008 23:23
Tekis mieli sanoa, että ota kuva kun ammattilainen olet, mutta kun tänne ei saa liitettyä niitä.☺ ☺
KOTILAINEN ISMO A
12.11.2008 23:30
Iveco Flair 7100 iC 07:
Perusvero + käyttövoimavero 324,85 / vuosi (käyttövoiman osuus 197,10)
Liikennevakuutus 141,14 / vuosi, max bonukset
Kasko 731,90 / vuosi (sisältää laajimman mahdollisen + tuulilasivakuutuksen ja max bonukset)
Adria 655 sp 05:
Perusvero + käyttövoima jossakin 200 euron kieppeillä tai vähän alle
Liikennevakuutus about 140,-' max bonukset
Kasko 480,- laajin, ilman tuulilasivakuutusta, max bonukset
Erotus vuodessa kaikkineen noin 380,-
Ja sitten mukavin juttu: Iveco Flair kuluttaa keskimäärin litran vähemmän sataselle kun Fiat Adria. Ajamme noin 20000 km vuodessa matkailuautolla. 1,2 euron litrahinnalla säästän vuodessa 240 euroa polttoaineissa raskaammalla autolla. Siis todellinen erotus kutistuu 140 euroon vuodessa. Tapa se on tämäkin laskea asioita :)
PALIN MATTI
13.11.2008 08:35
Kaarina hyvä, nyt ei ole enää mitään hätää täällä Perämeren perukassakaan. Vesi sataa sellaisena, että sen ei tarvitse juosta enää mihinkään. Voimme pinota nämä nyt satavat vedet teittemme varsille niin, etteivät jalkamme kastu polkuja kulkiessamme.
Pakkastakin on neljä astetta.
ITKONEN HEIKKI
13.11.2008 17:19
Kiitos tiedosta, Ismo! Yllättävän pienet erot maksuissa, jos vertaan vaikka omaan, Adria Visioniin.
Itsekkin ollaan pähkäilty pykälää suurempaan painoluokkaan siirtymistä, mutta kun kaikki ongelmat ei taida ratketa edes sillä. Nykyisin autot ovat rekisteröityjä niin olemattomille henkilömäärille, että käytännössä pakotettuja ollaan kulkemaan laittomasti tien päällä. Tiedetään, että alkovi-mallisia löytyy useammallekkin rekisteröitynä, mutta sellaiseen ei mitenkään tahtoisi palata.
ps. Sen verran viellä, että ainoastaan Frankian itegroituja saa rekisteröityä useammallekkin, kuin neljälle.
KOTILAINEN ISMO A
13.11.2008 21:10
Niin onkos se nykyään niin, että rekisteröinti tehdään turvavyöpaikkojen mukaan? Meillä vm 07 on rekisteröity kuudelle, vaikka turvavöitä on vain neljälle.
KAAKKOLAHTI ANITA
15.11.2008 16:39
Moi !!!!!!!!!!
Lueskelin noita teitin painoja eri autoista ,niin tuli mieleeni ,että noi peltikuoriset(Retkeiyly autot)Ei monetkaan ylitä tota 3500 kg painoa. Itellä oli auto jonka kokonaismassa oli 3300 kg. Aikaisemmin intgroitu Hymer , mut nyt Retkeily auto.
(Meitä kun on kaksi henkilöä jotka liikutaan ,niin totesimme ,et Retkeilyauto on sopivin. (Ja sopu tilaa antaa)Ei toistaiseksi ole
tullut paino ongelmia.
AHJOS TIMO
15.11.2008 19:39
"Ei toistaiseksi ole tullut paino ongelmia."
Oletko käynyt autosi kanssa puntarissa vai mistä tiedät, että paino-ongelmaa ei ole? Jos auton rekisteriotteeseen merkitty tieliikenteessä sallittu suurin kokonaismassa on 3300 kg, sakotusrajakin (ylikuormauksesta) on silloin siinä kohtaa.
NYYSSÖNEN KAJ
16.11.2008 12:03
Niin kyllä C-kortti matkailuautolla rajoituksensa maailmalla.
maksimi leveys hekilöautossa 2,50 m ei siis ole nostettu 2,55 m kuten kuorma ja linja-autoissa.
Maksimi pituus hekilöautossa on 12m
Maksimi korkeus 4m
Saksassa et saa ajaa autoa joka on korkeampi kuin 4m, muutoin on erikoiskuljetus. Suomessa saa ajaa esim. 2,60m leveätä ja enintään 14,5 pitkällä henkilöautolla poikkeusluvalla mutta lupa ei ole voimassa kuin Suomessa!
Jos auton kokonaispaino ylittää 7500kg on Saksassa ja Ranskassa noidatettava EU:n ajo- ja lepoaika-direktiiviä sekä käytettävä piirturia jos sellainen on autoon asennettu.
Kylähullukaj
Volvo B10M Ajokki 7000 vm 1980 2,5m X 12m X 3,4m
omamassa 12000kg kokonaispaino 15500kg eikä saa lastata mukaan kuin 3500kg sisältäen 8 matkustajaa ja 3 hevosta tai henkilöauton.
HÄMÄLÄINEN MARKKU J
16.11.2008 12:48
Kylläkaj tuohon voisi lastata meidän matkailuauton kun sen kokonaispaino on just tuo 3500 kg :=).
Vakavasti ottaen en kokenut aikoinaan viisi tonnisella matkailuautolla liikkuessani muita ongelmia kuin pysäköintipaikkojen pienuuden.