Asuntoauton aurauskulma?

KORHONEN ELISA 08.11.2008 16:54

Meidän Fiat Ducato -03 vemputtaa lievästi kolmosella vedättäessä. Ei muulloin. Voisko olla tekemistä jotain aurauskulmien kanssa ja pitääkö asuntoauton aurauskulmissa olla erilaiset säädöt kuin pakettiautossa? Nimimerkki epätietoinen :0

JANHONEN MATTI 08.11.2008 17:12

Yhtälö auraukulma-vemputus 3-vaiheella-vedätettäessä ei oikein toimi. Aurauskulmat on samat paketti- ja asuntoautokäytössä. Tuon vemputuksen voi aiheuttaa hyvin moni asia mutta oireet, erityisesti vemputus vedossa, viittaa joko renkaan alkavaan vyövikaan tai vetoakselivikaan.

PALIN MATTI 08.11.2008 17:29
Niin ja aurauskulmiahan tarvitaan vain talvella. )
LAUKKANEN MAURI 08.11.2008 17:45

Minullaon on nyt ollut kolme (3)as.autoa ja kaikissa ne aurauakulmat ovat oleet pielessä. Delta auton selitys oli että kulmat säädetään pelkän alustan kuormalla tehtaalla ja kun siihen heitetään se koppi päälle ,niin se muutaa ne. Kun ostin viimeisen as.auton niin heti huomasin kuinka epätasaisesti renkaat kuluvat edestä. Kunnon karavaanarin tapaan yritin itse ratkaista asian; mittasin pyörien aurauksen millin tarkuudedella,ja pyrin siihem +-2mm auraukseen ja säädin kulmat siihen. Auraus oli ennen säätöä 15mmm!. Mutta kun tuo itse luottamus ei ole 100%,niin vielä sen säädön jälkeen vein auton ammatti ihmisille ja maksoin sen 120€,jolloin tulos oli sama ;kulamat on OK. Mitä tästä opimme,vahnat kontit on rautaa,jos ei ole peukalo on oikealla paikallaan. se siitä ;tumii m laukkanen

LAUKKANEN MAURI 08.11.2008 17:50

Kyllä tedän tapauksessa ei varmaan kyse ole aurauskulmista;vika on jossain muualla!!!

HAKANEN HEIKKI 08.11.2008 18:05

minulla vika korjaantui vetoakselin vaihdolla,sisempi nivel oli kulunut

SUOKKO OIVA J M 08.11.2008 18:12

Toimiikos nuo aurauskulmat siten, että mitä pohjoisempaan mennään niin pitää olla suurempi aurauskulma ja etelässä pienempi riippuen lumitilanteesa.

MANNILA HEIKKI 08.11.2008 18:17

Keväällä huomasin,että edessä apukuskin puoleinen rengas kulunut enemmän ulkosyrjästä.Etupää tunkilla ylös,renkaita käsin joka suuntaan heiluttaen ei tuntunut erillasita väljyyttä kummallakaan puolella.Vianorille aurauskulmien säätöön(säädettiin kuskin puolelta) hinta muistaakseni 70€.Auto ei ajaessa vemputtanut/tärissyt mitenkään.

Kesällä meni toisesta takarenkaasta kudokset auto tärisi melkoisesti yli 50:in nopeudessa.(Rengas nokialainen yhden vuoden ikäinen vaihdettiin takuuseen.)

REINI SEPPO 08.11.2008 19:01

Helppo ja housun pulttuja säästävä tapa: Ota maalarin teippiä palanen ja liimaa se renkaan takapuolelle (molemmin puolin) pystyyn ja mittaa ulommasta----- ulompaan reunaan (laita muistiin)seuraavaksi. Työnnetään autoa eteen päin kunnes teipit on etupuolella ja mitataan ----- jos luku on (pienenpi) on aurausta jos taas suurempi (haritusta). Ennen aikaan etuvetoisessa aina haritusta mutta voihan olla muutakin (jotuu ripustuksesta) ei maksa paljon kun tarkastaa,mutta säätäminen on jo toisen tarinan arvoinen juttu t.se

KORHONEN ELISA 08.11.2008 19:06
Kyllähän se vika em oireilla voi olla monessakin paikassa,mutta etupäässä. Ajoin työautossa vanhat kumit rungot entisiksi ja hieman samantapainen vemputus,samoin olen ajanut välyksellisillä vetonivelillä.Tässä ei vaan välystä tunne mistään paikasta.Rengassatsi on kolmas kuukauden sisään,ainoastaan nämä uudenkarheat kitkat vähentää vipatuksen lähes olemattomiin,kuluneella kesädonitsilla ulkosyrjä aavistuksen liikaa kulunut,siitä epäilys auraukseen.Kun kesällä hankimme autoa,Tampereella oleva asuntoauton omistaja kertoi ainakin teltta-auton säätävän keturalleen mm. aurauksen. Niveltäkään ei haluttaisi ihan tietämättään ruveta vaihtamaan,korjaukset kun tulee tehtyä lähes kaikki itse. Mutta mittailenpas nyt itse ja pumppailen sammakolla keulan ilmaan ja otan uuden ravistelukierroksen ;) Matti
MANNILA HEIKKI 08.11.2008 19:41

Jos se vemputus tulee ainoastaan kolmos vaihteella?(miksi?)Ykkösellä ja kakkosella yleensä itse lähden liikkelle ja kolmosella ja nelosella enemmän kaasua/vauhtia.

Aurauskulmat? Vetonivel? Tuennat? Vaihdelaatikko?

HUOVINEN SIRPA 08.11.2008 19:52

Kuka helvata meni kesimään tuo etuvetosen auton,ois vaan pysytty niissä takapotkusissa, niin ei ois onkelmia enempää vemputuksissa, vetoakseleiden suojakumeissa, vetoakseleiden nivelissä jne. Kääntösädekin niissä on niin suuri, että pitää olla melkonen parkkis, että saa tulosuunnan päinvastaseks. Takavetosella pyöräyttää automobiilin takaisin tulosuuntaan lähes tiellä, kuin tiellä vekslaamatta. Ai niin, taisin taas kerran kirjoittaa asian vierestä,olis varmaan pitänyt oman otsikon alle.... siis tämäkin vuodatus laittaa. Esko

KOSKINEN JANI 08.11.2008 20:50

Mille vuosisadalle olet jäänyt elämään noiden juttujesi kanssa?

Pikaisen vertailun tein sprintterin ja ducaton välillä. Sprintteri 3665 akselivälillä taittuu 13,6 m halkaisijalla olevalla ympyrällä. Ducato 3800 akselivälillä taittuu 13,5 m halkaisijalla.

Eli hassua kyllä tuollanen notkea putkivetoinen vaatii pienemmällä akselivälillä isomman tilan.

Mitä taas tulee sprintterin ajo-omituisuuksiin niin aletaanko niistä keskustelemaan tässä samassa ketjussa? Tai sehän taitaakin olla hyvä asia että ajaminen tuntuu aina siltä että ajaisi liukkaalla jäällä, pysyy paremmin virkeänä.

LAHTI ANTTI 08.11.2008 20:53

No monestako putkivetoisesta olet vaihtanut esim. vetonivelet?

AHONEN KAI 08.11.2008 21:59

Ei ole kerta eikä kaksi kun Neste-rallin peltoparkeissa on etuvetoiset matkailukaapit olleet jumissa alamäessä.

Itsellä ei kokemusta etuvetoisesta mutta ihan akselipainoja katsellen voisi kuvitella etenemisen talvikeleillä olevan:

"Tai sehän taitaakin olla hyvä asia että ajaminen tuntuu aina siltä että ajaisi liukkaalla jäällä"

JYLKKÄ PEKKA 09.11.2008 16:41

Etuveto onko se joku veikkauksen uusi peli ?

NOUSIAINEN ASKO 10.11.2008 13:48

Joskus vanempi fiat 92 maksi alutainen puolsi ojan puolelle LMC kopainen. Korjautui kun käytettiin nelipyörä suuntauksessa.ter asko

YLILEHTO MARTTI 10.11.2008 15:47

ASUNTOAUTON AURAUSKULMA: Eikö tähän kysymykseen olisi voinut jättää vastaamatta, joka ei ymmärrä mitä tämä kysymys tarkoittaa. Vastattais jos on jotain tieoa eikä,kaikenlaista soopaa.

HUOVINEN SIRPA 10.11.2008 17:32

Hernekkö nennään meni? Esko

NOUSIAINEN ASKO 10.11.2008 20:14

Löytyisköhän lisätietoa aurauskulmiin ym,ym, www.yhteishyvä.fi/autoilu

SUOKKO OIVA J M 10.11.2008 22:05

Ei löydy kun ei löydy sivuakaan.

YLILEHTO MARTTI 11.11.2008 11:37

Huovinen Sirpa.Ei mennyt herne nenään.Tämä on minun mielipiteeni koska täällä haluaa toisetkin kuulla samasta viasta ongelman. Sitä paitsi onhan meillä toinenkin linkki jossa voidaan kirjoit- tella,muita mukavia asioita ja kuulumisia.

Minäkin olen olut jäsenä toveroisin,numero alkaa 59 tuhatta ylöspäin.Että sillä lailla

TERVO JARI 12.11.2008 20:54

ei ole tämä mistä tässä kirjoitan mutta kirjoitampahan vaan . . .

Tänään vaidettiin työautooni Peugeot Boxer 2.8 HDI etujousien yläpäässä olevat laakerit, autolla ajettu vajaa 50 donaa vm -04, laakerit oli olleet umpiruosteessa ja jumissa, auto oli "puoltavainen" vuoroon vasemmalle vuoroon oikealle, riippui siitä mihinpuolen oli voimaakkaammin viimeksi käännetty rattia, väliin kääntäessä kuului jousen yläpäästä pauke kun jousi antoi "myöden". Tuo "vamma" oli tiedossani mutta tuo vika tulee "hiljaa hiipien" ei "kertapaukusta" joten olihan tuo suuri muutos ajomukavuuteen kun ei puolla ja ohjaus "palauttaa/oikaisee" käännöksen jälkeen auton menemään suoraa . . .

Ja samassa vaihdettiin koko nokkaremmi sarja, vesipumppu ym. vermeet, kysyin remminkuntoa, asentaja sanoi että remmissä oli ollut pientä iän tuomaa "perstautumista" kertoi että oli aiheellista vaihtaa remmi ettei pääse tekemään "tepposia", "tepposet" minkä remmin katkeaminen tekee tulee kalliiksi . . .

Muistakaa vaihattaa nokkaremmi vaikka kilometrit ei olisikaan "täynnä" ikä voi olla jo "täynnä" viimeistään neljän vuoden välein vaikka kilometrit ei olisikaan täynnä . . .

Jari

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.