AUTOMAATTI VAIHTEISEN " LASTUTTAMINEN"

SAVOLAINEN JARI 02.11.2008 11:03

Onko tietoa / kokokemusta automaatti vaihteisen Ducaton (2,8JTD -04)lastuttamisesta. Automaatin kohdallahan tuo tehojen nostaminen ei liene yhtä simppeliä, kuin kovalla laatikolla varustetuissa, eli mitä automaatin "aivot" tykkää momentin / tehojen kasvusta (vaihtokohdat/venyttäminen?) ja onko ongelmia öljyjen lämpöjen / kestävyyden kanssa?.

Auto on Euramobil i810 (omapaino 4000/ kokonaispaino 5000)

HUOVINEN SIRPA 04.11.2008 18:20

Ei kai se lastutus oo sen kummempaa automatikkiinkaan, kuin manuaaliin, olettaisin. Miks se pitää muuten lastuttaa, se ajokki meinaan? Jos oot ton hintasen pelin ostanut olisit jo suoraan ostanut tehokkaammalla moottorilla. Esko

SAVOLAINEN JARI 05.11.2008 20:16

No niin, tulipa asiantuntevaa palautetta.Ensinnäkin, lastuttaminen sinällään ei tietenkään ole sen kummempaa automaatissa, kuin manualiissa, mutta automaatti vaihteiston aivolaatikko haistelee moottorin kieroksia, momenttia yms. ja tämä tuo mahdollisesti omat ongelmansa automaatti vaihteisen virittelyyn (vaihtamiskohdat, venyttäminen???)

Mitä tuohon ostamiseen tulee, esko pieni...niin sinuna en todellakaan tulisi neuvomaan mitä kannattaa ja mitä ei kannata ostaa.

HUOVINEN SIRPA 06.11.2008 06:39

Sori vaan, kun soppaasi sotkeuduin, itsepähän kyselit... eikä se Eskokaan ihan noin pieni ole ja mitä neuvomiseen tulee, niin totesinpahan vaan... Esko

KOTILAINEN ISMO A 06.11.2008 08:07

Soita Jouko Storckille (Keuruun Citroen-huolto), niin saat tietoa asiasta, eikä tarvitse tyytyä mutu-tuntumaan. Puhelin 0400-642166

PALIN MATTI 06.11.2008 08:48

No kokemusta ei valitettavasti automaatin lastuttamisesta ole, mutta jotain käsityksiä automaatin toiminnasta kuitenkin. Automaattivaihteiston tärkeimpänä tehtävänähän voiman siirtämisen lisäksi on huolehtia moottorin toiminnasta sen oikealla kierroslukualueella. Jos nyt lastuttamisella saadaan aikaan huomattava muutos esim. moottorin suurimman vääntömomentin kierroslukualueeseen, niin on vaihteisto opetettava uusilla tavoille. Sähköisesti ohjatussa se on ihan vain ohjelmointihomma, kun taas mekaanisessa automaattivaihteistossa pitää jokaisen vaihteen kytkinpakan toiminta-alueet säätää erikseen mekaanisesti.

Tehon nostaminen ei asiaan vaikuta muuten kuin vaihteiston mekaanisen kestävyyden osalta.

En kuitenkaan usko, että tuollaisen moottorin lastuttamisella olisi sellaista seksuaalista vaikutusta moottorin vääntöominaisuuksiin, etteikö vaihteisto käyttäisi silti moottoria sen optimilla toimintakierrosalueella.

AHONEN KAI 06.11.2008 09:37

Itselläni oli myös jonkinlainen hinku tuohon lastuttamiseen keväällä, mutta muutamien merkkiliikkeen kuin myös auton moottorin säätämiseen erikoistuneen henkilön kanssa aiheesta keskusteltuani he saivat minut vakuutettua moottorin omien säätöjen muuttamisesta ihan testipenkissä.

Maksanee saman verran kuin virityspalikka, mutta takuut säilyvät ja moottori voidaan säätää omien ajotapojesi/ nopeuksiesi mukaiseksi jolloin päästään parempaan lopputulokseen em. asentajien mukaan.

Joku elektroniikka-alan propellihattu varmaan tinaisi ne lastupalikan muutaman euron komponentit kasaan kun netistä kaivelisi niiden puolijohdepiirien tyypit esiin.

SAVOLAINEN JARI 06.11.2008 14:35

Vaihtoehtoja tehon / väännön parantamiseksi "lastuttamalla" eli elektronisesti on seuraavasti. 1.johtosarjan väliin tuleva "boxi" joka muuttaa antureilta tulevia parametreja ja hämää aivolaatikkoa antamaan esim.suuremman ruiskutus määrän/ muuttaa ajoitusta/ ahtopaineita. 2.Aivolaatikon sisään asennetaan uusi "lastu". 3 aivolaatikko ohjelmoidaa uudelleen pc:llä.

Olen itse aikaan ollut autoa-alalla ja sinällään systeemit on tuttuja. Paras tulos yleensä saadaa PC:llä ohjelmoimalla, mikälli ko.auton aivoille tämä on mahdollista tehdä. Mikälli sopivat softat löytyy, saadaan asikkaan toiveiden mukaiset ominaisuudet moottorille.

Lisäksi voidaan vaihtaa isompi ahdin ja cooleri yms, mutta tämä rautapuolen virittely on jo aivan oma tarinansa, eikä yleensä koske matkiksia.

Mutta, mutta, vaikutuksia automaatti laatikolle ei tiedä yleensä kuin kokeilemalla, sillä väännön kasvaessa esim. vaiteiden "tarttuminen", eli kohta jossa laatikko ei enää venytä, saattaa muuttua oleelisesti ja pahimmassa tapauksesta väännön/tehon noustua vaihde ei tartu kiini laisinkaan, jolloin lisäväännöstä ei ole hyötyä ja laatikko rasittuu tarpeettomasti. Tämä korostuu raskaissa ajoneuvoissa, eikä yleensä ole ongelmana henkilöautojen kohdalla. Toki laatikoakin saa viriteltyä, mutta se onkin jo oma juttunsa.

Odottelen yhä, mikälli jollakulla olisi omakohtaisia kokemuksia samaisen laatikon (-04 ZF 4-lovinen automaatti) toiminnasta, tehon lisäyksen jälkeen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.