uusi tucato,3.0jtd
KUUSELA MARKO
23.10.2008 19:38
Mielipiteitä?Kävin ajamassa lyhyen koeajo lenkin,noin äkkiseltään sanottuna,todella ärhäkkä peli,vääntöä riittää
maailman tappiin asti,samoiten,nyt on kyllä hiivatin välitykset
kohdallaan.
Kytkin,liian nopea,ainoa huono puoli minkä kerkesin huomaamaan,ja sekin on tottumis kysymys.
Meillä nykyinen on 2.8jtd,power,mikä on myös todella miellyttävä auto ajaa,varsinkin 3-akselisena ja alkon alustalla.
Mutta onkos kellään uudesta 3.0 koneesta mitään huonoa kokemusta?On täällä vissiin aikaisemminkin kirjooteltu asiasta.
Ajattelin jos jotakin uutta olis ilmennyt.
SOHLBERG JUHA
24.10.2008 10:59
12000 km kokemuksella voi sanoa, että loistava kone. Ja automaattina voisi olla vielä parempi, mutta en ole päässyt testaamaan ja ostohetkellä ei ollut tuotannossa. Moottorin käyttöale 1000-3000 rpm ja siitä yli ei mene kuin härnäämällä, joten aika erityyppinen vääntökone on kuin 2,8. Välitykset myös hyvät. Viitosella menee 809-100 alue ja kuutosella sitten 100 ja yli. Kytkimeen tottuminen otti 2 kuukautta...ja pari sammutusta... Autona integroitu 4250 kg
Juha
YLETYINEN SAMI
25.10.2008 12:36
kokemuksia on molemmista sekä 2,3 (n.5 tkm.)että nykyisestä 3,0 koneesta (15 tkm.). Autona molemmissa identtinen vm.07 ja 7 metrin puoli-integroitu Hobby.Omien kokemuksien perusteella jos pärjäilee ilman automatisoitua vaihteistoa (ainoastaan saatavilla isompaan moottoriin toistaiseksi) niin ehdottomasti pienempi 2,3 130 hv moottori tähän paino/koko luokkaan (3,5tn).Molempien moottorien ominaisuudet ovat mielestäni muuten melko yhtenevät eli liikkeelle lähtö helppoa (en ole saanut sammumaan kertaakaan), maantiellä vääntää molemmat yhtä hienosti ja vaihteiston välitykset osuu kohdalle. Molemmissa myös lämpöä piisaa kun muistaa laittaa maskin eteen "talvipeiton" eli moottorin lämmöt nousee mukavan nopeasti (itselläni auto on myös arkiajossa päivittäin). Miksi en siis ottaisi itse 3 litran konetta, hmm... muuta en keksi syyksi kuin sen että 2,3 ei häviä missään suhteessa isommalleen,mutta voittaa n. 1,5 litraa pienemmällä keskikulutuksella. Mutta se punainen POWER teksti maskissa on aika hieno...;) Meillä ainoa vika mikä on ilmeisesti vaan 3 litran koneessa on vaihteisto, se vaihdettiin 11 tkm kohdalla ja huolet hävisi. Vika oli lyhyesti seuraava, laitoit auton käymään ja annoit hetken ruksuttaa tyhjäkäyntiä vaihde vapaalla ja kytkin poljin ylhäällä, sen jälkeen ei enää saanutkaan pykäkää sisään. Auto piti sammuttaa ja laittaa uudelleen käyntiin ja kappas, taas toimii. Sanoivat huollossa että on ollut muutamia vastaavia tapauksia, mutta uusi laatikko toimii hyvin.
KUUSELA MARKO
25.10.2008 16:31
Kiitoksia vastauksista,me aiomme pysyä 3-akselisessa,joten tuo
isompikone on ainut vaihtoehto.
Se on loppujen lopuksi taloudellinen ajettava,ja paljon
tukevampi,eikä ota tuulta niin paljon,kuten esim,alkovit autot.
Tälläkin palstalla on kirjoiteltu,että uudessa ducatossa vesi
pääsee moottoritilaan,ilmanotto aujoista,ja onhan niiden sijoituksessa taphtunut suunnittelu virhe,saakos niihin jo jonkinlaisia ohjaimia?
Olemme ikäänkuin päättäneet,että seuraava auto on edelleen
hobby 3-akselinen,mutta erillisillä vuoteilla,ilman takatallia.
Se takavessa auto...tuo takatalli on melkoinen lämmön hukkaaja.
Suosittelisin 3-akselista muillekin,,,,aivan mahtava ajettava.
Meillä kulutus tasainen 10l/100km.
SARANPÄÄ MATTI L
25.10.2008 17:08
Juurikin olin omalta osaltani sanomassa jotakin, mutta vastaan ensiksi tuohon veden moottorin päälle lirumiseen.
Loppuvuoden -08 malleissa homma on hanskassa, elikkä suoja valmiina. Meidän autossa sitä ei ole kun on alkuvuoden malleja, vaikkakin kyllä aito -08 ainakin asuinosa. Delta-Auto ei takuuna suojaa asenna vaikka kysymys on selvästä suunnitteluvirheestä. Sen sijaan myyjäliike ei edes kyseenalaistanut asiaa vaan homma hoituu takuuna ilman muuta (ainakin minun kohdallani). Mun oikeustaju vaan sanoi että vastuu olisi valmistajan.
Keväällä ajeltiin Kujiksen (2,3) kanssa peräkkäin muutama tuhat kilometriä ja kyllä se minä (3,0) olin, joka aina ensiksi tankille hinkui. Kulutusero varmaankin just jotain 1,0-1,5L/100km.
Molemmilla kyllä pystyy pitämään riittävää matkavauhtia yllä, siinä tuskin on mitään eroa. Hieman pidemmät välitykset on isomman vaihteistossa, mun mielestäni tosi toimiva.
Kaiken kaikkiaan hyvin tyytyväinen olen ollut. Selvästi mukavampi joka suhteessa kuin edellinen 2,8 JTD, joka sekään ei ole ole huono.
JAUHIAINEN TIMO
25.10.2008 18:04
Entäs tämä pakkivaihde!Minulla on 07 puoli-indekroitu 3,0 dukato.Ajettu 18000km ja pakkivaihde onsuoraansanoen paska pakittaessa ravistaa niin että tekarit on vaarassatippua.Auto on nyt delta-autossa tutkittavana,eivät myönnä että kytkimessä olisi vikaa.Kyllä sitä vettäkin tippuu koneen pääle.Uusi auto on tilattu eikä tule 3,0 mootoria.
SARANPÄÄ MATTI L
25.10.2008 18:55
En minä osaa sitä pakkia moittia. No, ehkä hiukka hitaampi sais olla.
PUURUNEN SAMI
25.10.2008 20:05
Mitkä ne vaihteiston välitykset muuten on tuolla 3 litrasen yhteydessä? 2.3:llahan 5. vaihteella 80 km/h todellisella nopeudella on 2250 r/min ja 6:lla 100 km/h vauhdilla 2450 r/min.
WILHELMSSON LEIF
26.10.2008 19:28
Polttoaineen kulutuksesta 3.0 ja 2.3 on caravan lehdessä nr. 5 / 2008 sivulla 24 vertailu. Ei ole kovin suuri ole ero.
PUURUNEN SAMI
26.10.2008 20:06
Tuon vertailun testikulutus ei oikein ihan ole linjassaan tämän palstan lukijoiden autoihin verrattuna. Mutta samapa tuo minulle, edelleen haluaisin tietää sen onko välitykset samat kuin 2.3:ssa.
Nyt toisaalta kun on alettu vertailemaan eroja niin onkohan tuota 3 litraista penkitetty missään, jostain netin ihmeellisestä maailmasta luin että saksassa 2.3:sta oli saatu tehoja 145 hv ja vääntöä 350 Nm.
SARANPÄÄ MATTI L
26.10.2008 22:32
Sikäli saattaa lehdessä kerrottu kulutusero olla lähempänä oikeeta että siinä on verrattu hyvin lähellä toistaan olevia autoja.
Mun ja Kujiksen vertailussa painoeroa on jokunen sata kiloa -autoissa, ei siis miehissä- joten ne ei sillä tavalla ole suoraan verrannollisia luonnollisestikaan.
Välityksissä on eroa, mutta kun en nyt ulkoa muista täsmällisiä lukemia niin en sano mitään. Jos ei joku muu kerro niin minä kerron kunhan pääsen maantiellä käväisemään.
KUJANPÄÄ MARKKU J
27.10.2008 07:48
Näin on. Matin meridiiseli kiersi samalla satasen nopeudella verkkaisemmin. Lällärillä niitä vertailtiin, mutta en minäkään muista tarkkaa eroa.
SOHLBERG JUHA
27.10.2008 11:36
Menee myös arvauksen puolelle, mutta olisiko viitosella 80 kmh n. 2200 rpm ja kuutoksella 100 kmh aika tasan 2000 rpm 3.0 koneella.
Juha
SOHLBERG JUHA
28.10.2008 08:42
Aamun tarkastusten jälkeen myös 80 kmh viitosella on n. 2050 rpm ja tämä 16-tuuman renkailla, joiden halkaisija on jonkin verran suurempi kuin 15-tuumaisilla...
Juha
NEVALAINEN PERTTI
22.12.2008 21:18
160 multijetin koneesta 8000km kokemukset,autona Adria Twin. Auto on jokapäiväisessä käytössä ja moottorin vääntö tekee suurimman vaikutuksen. Meinaa vaihtaminen unohtua kadunkulmissa. Auto on vahvasti harrastekäytössä mukana,eli vedän n. 2000-4000km venetraileri yhdistelmää, punnittu paino 1610kg. Ei ole löytynyt kotimaasta eikä Ruotsista sellaista mäkeä missä olisi tarvinut 5 vaihdetta pienempää. Normaali suomireissu( 1800km), keskikulutus 8.9l ja veneen kans 13-14 litraa. Ja muuten, kulkee pikaisella vedätysellä 160km.
HELLSTRÖM TESMA
23.12.2008 02:24
Niin Timo. Minulla oli sama ongelma Byrstnerissä myös -07 mallissa. Saivat sentään jotain aikaiseksi Espoon Delta autossa (joka on ainoastaan keskittynyt hyötyajoneuvoihin)Tehtaan lupa piti saada, että vaihtoivat tämän ns.kaksimassakytkinkokonaisuuden.Hommaan meni tutkimisineen koko työviikko, mutta myyjäliike Caravan-Center antoi siksi aikaa veloituksetta toisen auton käyttöön.Olen tästä puuhasta kirjoittanut jo aikaisemminkin, ei ole vaan sattunut silmääsi. Siihen loppu ravistaminen ykkösvaihteella. Pakkiin jäi kyllä vielä vapinaa.Myöhemmin luin tällä palstalla, että tehdas on kieltänyt maahantuojaa vaihtamasta näitä kytkimiä , koska se on tälle tyypille ominaista,ei siis mitään vikaa!