Lattiamatot mallia omatekemä
KUNNAS TAPANI
18.10.2008 13:50
Teinpä Adria Twiniin asuinpuolelle maton. Paperista malli, rautakaupasta harmaata kokolattiamattoa ja puukko käteen. Maton etuosan tein kaksinkertaiseksi, jotta ei ole niin taipuisa eli pysyy paremmin paikallaan. Ja alimmaiseksi vielä kerros Kodin Ykkösestä löytämääni liukuestehuopaa. Pysyy hyvin paikallaan.
Materiaaleihin meni noin 60 euroa, hukkapaloja matosta jäi niin paljon että leikkelen niistä kaappien ja laatikoiden pohjille palaset; pysyy tavarat paremmin paikallaan.
AHJOS TIMO
18.10.2008 19:28
Samalla tavalla minäkin täydensin tänään Adria Twinin kokolattiamaton koko asunto-osan kattavaksi (aiemmin olin kattanut sillä vain keittiön, eteisen ja makuuhuoneen lattiat, tänään ruokasalin:). Monissa eri liikkeissä myytävä, 100 cm levyisestä rullasta leikattava matto on tosi kätevää. Se ei paljon maksa, on helppo leikata mattoveitsellä vaikka minkälaisiin muotoihin eikä se lähde purkautumaan leikatuista kohdista. Ja se on miellyttävä kävellä sukkasillaankin, vaikka se täyttää myös kuramaton kriteerit. Minäkin käytin jätepalat lokeroitten pohjiin. Sensijaan liukuestehuovan tarvetta en ole vielä huomannut.
Valmistauduin tänään myös ohjaamon ja asunto-osan välisen lämpöverhon asennukseen ostamalla ja kiinnittämällä ohjaamon takareunan sisäpuolelle auton leveyden pituisen tarranauhan. Eilen erehdyin jo ostamaan samaa tarkoitusta varten alumiinisen U-kiskon ripustuskoukkuineen. Kotiin tultuani tein kuitenkin sen johtopäätöksen, etten saa sitä alumiinikiskoa mihinkään kiinnitetyksi ja koko ripustuksesta tulisi joka tapauksessa liian heiveröinen siihen nähden, minkälaisia voimia tuollaiseen väliverhoon voi kuvitella joissakin tilanteissa kohdistuvan.
KUNNAS TAPANI
18.10.2008 20:09
Onko tuo käyttämäsi matto sellaista kumipohjaista tai muuten liukumatonta? Sellainen varmasti olisi ollut parempaa kuin tuo 2 m levyisenä myytävä kokolattiamatto, joka on tarkoitettu liimattavaksi. Ilman pientä tuunaamista se ei oikein pysy paikallaan, on liian ohutta.
Lämpöverhoa en aio laittaa, kun ohjaamo on kuitenkin asuinkäytössäkin tarpeen. Mutta ulkopuolisen peitteen otan talvella käyttöön.
MURTO JUHA
18.10.2008 21:29
Ostin paikallisesta mattokaupasta hukkapalan sinistä mattoa, joka sattui olemaan just sisustukseen sopivaa sävyä, maksoi 40 euroa. Tämä oli sellaista 4 m leveätä, eiköhän se ollut jotain liimattavaa mallia vaikka se kumipohja olikin aika kovaa (en ole mattoasiantuntija). Tein kerralla tyköistuvan maton koko lattiapinta-alalle kun siitä matosta kerran sai(siitä 40eur palasta riittää vielä toiseenkin kertaan).
Ekaksi tein paperista mallin ja sen mukaan leikkasin. Alle laitoin parolin sähkömatot (220v), pittudet 1,80 m ja toinen 1 m pala perään(60 cm leveitä). Lattiamatto pysyy paikallaan ilman teippaamisia ja onpas mukavan lämmin kun aamulla heräilee kahvinkeittoon. Ajon aikana lämpömatot ovat päällä invertterin perässä. Lapset saavat tauolla konttailla lämpöisellä lattialla, eikä ole enää vedon tunnetta. Seuraavaksi sen väliverhon tekoon sitten minäkin. @murzi
AHJOS TIMO
18.10.2008 21:55
Joo, siinä käyttämässäni matossa on alapuolella kumimainen pinta, jossa on diagonaalisesti oikein pientä ruutukuviointia. Yläpuolella menee pituussuunnassa noin 1cm levyiset kohoumat. Pinta on karkeakarvainen, minkä ansiosta erillisten mattopalojen välinen rako muuttuu heti näkymättömäksi (edellyttäen tietysti, että juovat ovat samaan suuntaan ja kohdistettu keskenään). Siten mattorullan leveys 100cm ei estä tekemästä siitä leveämpiäkin mattoja, kunhan matto ylttää seinästä seinään, ettei palojen väliin pääse muodostumaan rakoa. Tarvittaessa erilliset palat voi teipata alapinnaltaan yhteen leveällä lujalla teipillä.
Sisäisen lämpöverhon idea on meillä se, että kun autoa käytetään ainoana autona esim. kaupassa käyntiin, pakkasella riittänee, että edes ohjaamo olisi lämmin.
VIRTA URPO
19.10.2008 22:18
Kun noita tee se itse henkilöitäkin porukoista löytyy. Vinkinä kerromme tuosta foliokankaasta teimme sisäpuolelle ( kylläkin ei retkeilyauto vaan puoli-integroitu) ns. lämpöverhon yläreunasta tarrakiinnityksellä. Ensin käännämme pilottipenkit asumiskäyttöön. Peite tulee niiden takaa alas. eristää kojelauta alueen ylhäältä alas. Vedon tunne häviää täysin. Lisäksi käytämme tuulilasipeitettä sekä kovilla pakkasilla myöskin ovien ulkopeitettä.
http://www.vapaa-aika.com/images/R37365.jpg
Lisäksi verhoilin ovet peltiosistaan tuollaisella sävy sävyyn olevalla villahuopakankaalla n.5mm ( Hifi- liikkeet myyvät ). Ne kun hikoilevat sisäpuolelta jostakin kohtaa joskus. Varsinkin jos ei käytä tuota tekemäämme sisäpeitettä tai ovien peitettä kylmillä keleillä.
KUNNAS TAPANI
19.10.2008 22:33
Ei hullumpi ajatus tuokaan. Sehän toiminee samalla pimennysverhona.
ASIKAINEN MATTI
20.10.2008 13:47
Eurokankaasta on saatavana pimennysverhoa, joka on kohtalaisen paksua kolmikerroskangasta. Välikerros on musta ja pintakerrokset vaaleita. Kangasta on eri sävyisinä. Eikä näy läpi, vaikka laittaisi kirkkaan lampun kankaan toiselle puolelle. Toimii erinomaisesti puoli-integroidun ohjaamoverhona. Kangas on jonkinverran herkkä tarranauhalle; pyrkii tarttumaan kiinni ja nostamaan lankalenkkejä kankaasta.
SALO ESKO
20.10.2008 15:29
Tuota lämpöeristävää Dry Step Termomattoa löytyy kyllä valmiina ja pysyy paikoillaan. Tämä ei ole mainos vaan tiedoksi itsetekijöillekin.
AHJOS TIMO
21.10.2008 14:19
Bauhaus myy näköjään sitä käyttämääni mattoa myös 200cm leveästä rullasta. Siellä sen nimenä on "Kuramatto Orion" ja tällä hetkellä sitä saa syys-lokakuun kanta-asiakastarjouksena alennuksella. Etolassa oli vain 100 cm levyistä ja siellä nimenä oli "Kuramatto Matador". Etolassakin sitä myytiin ainakin viime lauantaina alennettuun hintaan. Mainoskuvista päätellen kysymys on ihan samasta tuotteesta. K-raudan eri myymälöissä olen niitä rullia myös nähnyt, mutta en ole katsonut nimeä enkä hintaa.
Ohjaamon ja matkustamon välisen verhon pintamateriaaliksi olemme harkinneet vaihtoehtoisesti erilaisia kankaita. Yksi valintakriteeri on se, kuinka kangas palaa. Testasimme sitä itse polttamalla pinseteissä pieniä kankaan paloja. Oikein nopeasti niistä ei palanut mikään. Nopein paloi melkein kuin kuiva paperi. Valitsimme sellaisen kankaan, johon tulitikun liekki ei tarttunut ollenkaan, vaan kangas vain suli iekin vaikutuksesta. Tämä ei ollut kuitenkaan ainoa valintakriteeri. Muita olivat: kestää vetorasitusta, ei kerää pölyä, ei heijastu tuulilasista kuljettaja silmiin.