Pohjalevy

KATEISTO EERO 08.10.2008 19:19

Onko moni karavaanari asentanut Ducato/Jumpperiin moottorin pohjalevyn. Kai se suojaa viimalta ja lialta ja ehkä moottori lämpiää nopeammin. Kokemuksia?

NIITTYARO TAPANI 08.10.2008 20:11

Kolmas menossa, ensimmäiseen asensin, toisessa oli tehtaan jäljiltä ja kolmanteen asensin. Ehdoton jos käytät talvisin. Suojaa viimalta ja suolaroiskeilta jolloin sähkövikojen todennäköisyys laskee.

Pakkasilla on lisäksi suotavaa laittaa maskinpeitto. Turbomalleissa pitänee ahtimen jäähdytys jättää auki.

Tähän viimeiseen ostin netistä Hoover-jostakin, taisi olla Oulussa päin ja sain sen viikossa linja-autoasemalle. Sopi pienin sovituksin paikalleen. Lienee muitakin toimittajia.

VALLIUS MARTTI 08.10.2008 20:22

Minä olen laitanut uutena 2.8 ja nyt kumpaankin 2.3-07 ja 08 maliseen pohja levyn tässä 07 ja siitä ylös päin pohja levy kolmi osainen(alkuperäinen)suositelen se suojaa talvella paljon ajoviimalta ja kuralta ja lämpö on riitänyt aivan hyvin erin omaisesti ja mikä hyvä ei tarvitse ottaa pois kesällä ja suojaa kuralta.

EEROLA TEEMU J 08.10.2008 20:33

Aiheesta oli joitakin kuukausia sitten pitkä keskustelunpätkä, missä tämä mainitsemasi "pohjalevy" todettiin aivan vääräksi ilmaisuksi. Jokainenhan kysymyksestä ymmärtää, ettei ainakaan sillä auton alustan muodostavaa peltistä phjalevyä tarkoiteta. Meikäläisen 2,8 idTD Ducatossa on ollut uudesta lähtien po. suojus. Ainakin se pitää moottorin ja apulaitteet puhtaina ja varmaan edistää myös talvella lämmönkehitystä, vaikka tuossa moottorityypissä ei lämpöongelmia olekaan.

Alapuolinen suojalevy vaimentaa myös moottorin ääniä. Tai siis vaimensi niin kauan kunnes kävin Delta- autossa jakohihnan vaihdossa. Siinä tehtaalla asennetussa suojalevyssä on alapinnalle liimattu kennomainen äänenvaimennus ja ilmastointilaitteen kohdalla levymäinen eristyskappale. Hihnan vaihdossa Deltan asentaja oli kuitenkin onnistunut repimään eristyselementit irti ja vaihtaessani myöhemmin moottoriöljyjä löysin irralliset vaimennuselementit mytyssä lasikuitusuojuksen päältä.

Ainakaan kaikissa jälkiasennettavissa suojalevyissä ei ole äänieristyselementtejä, mutta ne voi itsekin hankkia ja liimata ennen asennusta.

VALLIUS MARTTI 08.10.2008 21:38

Kyllä teemu on aivan oikeassa että ääni eriste täytyis olla siinä lujite muovista tehdyssä suoja osassa niin myös on tässä uudemassa osassa pehmusteet sisä puollela joka estää kaiku pohjan ääniltä.

KORHONEN ERKKI 09.10.2008 00:17

Kyllä pohjalevy on ehdottomasti hyvä talvella, varsinkin mekäläisen käytössä kun käytän autoa lyhkäsiinkin ajomatkoihin, niin onhan se selvää että kone lämpenee nopeammin. Kesäksi olen sen aina ottanut pois.

Sitä ihmettelen kuin ne muovisuojat kaikuu jos siellä ei ole jotain kennoja sisäpuolella, meinaan sitä kun itse tein sen suojan alumiinipellistä enkä laittanut mitään pellin päälle ja mitään kaikuja en ole huomannut!? Tiedä sitten jos sinne laittaisi jotain pehmustetta niin "kunka hiljaista" sitten tulisikaan:)

EEROLA TEEMU J 09.10.2008 00:35

Niinkuin tuolla aikaisemmin kerroin, niin huomasin koneen äänen voimistuneen kun Deltalla olivat ne äänieristeet pohjalevystä osaamattomuuttaan irroittaneet. En tosin siinä vaiheessa osannut yhdistää asiaa pohjalevyyn. Kun sitten kiinnitin ne eristeet uudelleen, niin ääni hiljeni selvästi.

Miksi otat sen suojan pois kesäksi? Turhaa työtä, koska moottori tuskin siitä liiaksi lämpenee. Onhan siellä sentään oma ilmankiertonsa, tai ainakin tuossa tehtaan suojalevyssä on etu- ja takosassa aukkoja. Kesäkaudella voi sorateillä varsinkin tulla paljon kuraa moottorin alaosaan, laturille ja ilmastointilaitteelle ilman suojaa.

AHJOS TIMO 09.10.2008 08:46

"Siinä tehtaalla asennetussa suojalevyssä on alapinnalle liimattu kennomainen äänenvaimennus ja ilmastointilaitteen kohdalla levymäinen eristyskappale. Hihnan vaihdossa Deltan asentaja oli kuitenkin onnistunut repimään eristyselementit irti ja vaihtaessani myöhemmin moottoriöljyjä löysin irralliset vaimennuselementit mytyssä lasikuitusuojuksen päältä."

Eikö äänieristyslevyjen kuulukin olla suojalevyn yläpinnalla, ettei sen ja konepellin rajoittama tila muodosta soittimen kotelon kaltaista kaikupohjaa? Suojalevyn alapinnan taas pitää olla kova kestääkseen ehjänä kivien iskut. Oma suojalevyni on kotimaista tekoa ja ilman äänieristeitä. Se maksoi asennuksineen alle puolet alkuperäisen hinnasta.

MANNINEN RISTO 09.10.2008 08:59

Mikähän olis sopivaa materiaalia ja missä sitä myydään?

EEROLA TEEMU J 09.10.2008 11:54

No ehkä oli huonosti kerrottu, mutta eipä omakaan ymmärryksesi ollut terävimmmillään. Tottakai se äänieristys on siellä moottoritilan puolella, mutta moottoriin nähden alempana. Kuka hölmö sitä nyt äänieristeitä "alustapanssariin" ulkopuolelle laittaisi.

KATEISTO EERO 09.10.2008 15:59

Mikä liike myy näitä suojalevyjä ja onko niissä äänieriste valmiina? Veho myy Jumpperiin merkkikohtaista levyä hintaan 200e.

AHJOS TIMO 09.10.2008 19:42

Mikä se mainitsemasi lasikuitusuojus on? Luulin, että sana tarkoitti sitä samaa pohjalevyä, jota ei saa kutsua pohjalevyksi:) Kun asennutin sen "alustapanssarin", auton asunto-osaan oli siirretty moottoritilasta jokin musta suojus, joka lienee jäänyt siinä yhteydessä tarpeettomaksi tai ei mahtunut enää paikalleen. En tunne Ducatoani (vm. 2005) vielä kovin hyvin, kun ostin sen vasta elokuun lopulla, mutta en muista nähneeni siinä mitään suojuksia pohjasuojan ja konepellin välillä sen jälkeen kun tuo yksi poistettiin.

EEROLA TEEMU J 10.10.2008 11:17

Joo, vähäsen käytin synonyymejä sillä lasikuidustahan se suojus on. Ehkä ne "pohjalevyt" vaihtelee myös tyyppi ja vuosimallikohtaisesti. Siinä alkuperäisessä pohjalevyssä on meikäläisen 2,8 idTD:ssä sisäpuolen pohjalla kennomaista eristelevyä. Matkustajan puoleiseen yläsivuun on kiinnitetty laturin ja ilmastointilaitteen meluja vaimentamaan kolmiomainen paksumpi eristekappale. Alapohjassa on irroitettava, yläosastaan eristetty levy, minkä kautta öljynsuodattimen saa vaihdettua. Ehkä se ylimääräiseksi jäänyt "musta suojus" oli kuulunut sinne alas, mutta jäi tarpeettomaksi kun asennutit "täyssuojuksen".

KUNNAS TAPANI 10.10.2008 11:29

... eli lasikuituhan on vain lujitteena siinä muovissa.

Näin siis jos oikein kunnolla ruvetaan saivartelemaan... ;)

KORHONEN ERKKI 11.10.2008 13:11

Pojalevyn olen irroittanut kesäksi koska olen ajatellut että kone käy liian kuumana, ajatuksenani on ollut se että kun valmistajakaan ei alunperin ole laittanut pohjalevyä vakiovarusteeksi, niin ajattelin tämän olevan syynä siihen.

Se ei kylläkään ole iso homma kiinnittää/iroittaa, mutta voi olla että jätän se ensi kesäksi paikoilleen.

MYLLYHARJU ALPO I 11.10.2008 20:58

Omassa on ollu pohjalevy jo kolme kesää ja edellisessä autossa "vuosimallia -89" oli levy jo uudesta lähtien ja sillä ajettiin ympäri vuoden kuin nykyiselläkin eikä ole liikaa lämmenny. Valmistaja on laittanut pakettiautoihin pohjalevyjä ainakin oli Deltalla Ducatossa vakiona, mutta asuntoautovalmistajat kaiketi jättävät pois kustannussyistä, tämä on oma arvaus kaikki maksaa.

AHJOS TIMO 11.10.2008 23:04

Moottorin pohjamuovin asennus (jos puuttuu) kuuluu Delta-Autossa Fiat Ducaton maahantulohuoltoon. Matkailuautoja maahantuovat liikkeet jättävät usein Ducaton normaalin maahantulohuollon tekemättä tai tekevät vain osan siihen kuuluvista töistä ja lisävarusteluista.

PUURUNEN SAMI 12.10.2008 08:35

Jos maahantulohuoltoa ei ole tehty niin se on helposti tarkastettavissa huoltovihosta ja niissä myynnissä olleissa paketti-Ducatoissa, niin käytetyistä kuin uusistakaan) joita olen Delta-Autossa katsellut niin en ole missään moottorin alapuolista suojalevyä huomannut, mutta jos se kuuluisi maahantulohuoltoon niin sittenhän ne kaikki jotka sellaisen on ostaneet niin saavat rahat takaisin jos vaan on kuitti tallessa.

Onko näin, epäilen vahvasti, on se sen verran arvokas suojalevy.

VALLIUS MARTTI 12.10.2008 09:54

Kyllä ylensäkin jos on asiansa osaavansa myyjä liike niin ne kyllä tekee maahan tuonti huollon koska ne ovat siitä vasuusa.minulla molemissa matkailu autoissa on tehty ja leima paperissa,sen voi helposti tarkistaa kun katsoo että siihen on asenettu huohotimen lämmitys vastus ja mootorin pääle suojus että ei vettä mene mootorin pääle tavalisen pakun keulalla olevisa autoissa on se vesi ongelma???.minulla integroidussa sitä ei ole kun mootori on aivan sisällä kone huoneesa.Itse asiassa pohja muovi ja lämmitys vastus on lisä varuste joka ei Delta-auton mukaan kuulu mutta minulle asenetiin ilman kysymätä vastukset nämä vermeet SIIS HYVÄÄ PALVELUA MYYVÄLTÄ LIKKELTÄ.

AHJOS TIMO 12.10.2008 10:59

Kirjoitukseni perustui seuraavaan kokemukseen:

Ostin hiljattain käytetyn Fiat Ducato -pohjaisen retkeilyauton (vm. 2005), jonka huoltokirjan mukaan maahantulohuolto oli aikanaan jäänyt tekemättä. Menin lähimpään Delta-Autoon keskustelemaan asiasta. Siellä tulostettiin paperille, mitä juuri sen valmistussarjan Ducaton maahantuolohuoltoon aikanaan kuului. Käytiin sitten yhdessä läpi, mitä listalla mainituista toimenpiteistä oli vielä tässä vaiheessa tarpeellista tehdä. Moottorin pohjamuovin asennus oli yksi, jota pidettiin erittäin tarpeellisena ja se siis autostani puuttui.

Delta-Auto ei tietenkään ole velvollinen tekemään ilmaiseksi maahantulohuoltoa autoihin, joita he eivät ole maahan tuoneet. Onko maahantulohuolto kaikkien lisäasennustenkin osalta maksuton niille, jotka ostavat Ducatonsa Delta-Autosta, sitä en tiedä. Ymmärtääkseni kysymys ei ole tehtaan tarjoamasta vakiovarustuksesta vaan siitä, mitä varusteita suomalainen maahantuoja pitää tarpeellisina Suomen talviolosuhteissa.

En minäkään saanut Delta-Autosta ilmaiseksi muuta kuin monia hyviä neuvoja, joista olen kiitollinen, kun minulla ei ole juurikaan aiempaa kokemusta dieseleistä eikä pakettiautoista. Yksi hyvä neuvo oli, että ei kannata asennuttaa lohkolämmitintä vaan mieluummin Webasto, koska sitä voi pitää päällä myös ajon aikana.

PUURUNEN SAMI 12.10.2008 12:13

Kuopion Delta-Autossa sanottiin maahantuontihuollon yhteydessä että uusimmissa -08 2.3:ssa Ducatoissa on huohottimeen lämmitysvastus jo asennettu tehtaalla ja heidän tehtäväkseen sen osalta jäi ainoastaan eristimen asennus huohotinputken ympärille.

Ja moottorin päällä oleva suojalevy oli jo valmiina paikallaan Lahden Rinta-Joupissa kun auto oli silloin heinäkuussa myyntihallissa sisällä katseltavana, tämä siis ennen maahantuontihuoltoa eli se yläpuolinen suojamuovi on ollut jo tehtaalta lähtien.

KAAKKOLAHTI ANITA 12.10.2008 20:59

Moi ! Pohjalevy on ehdoton.Olen laittanut kaikkiin autoihin pohjalevyt. Yhdessä ei ollut levyä ja talvi tuli,niin lämmönkanssa oli heti vaikeuksia Lämmöt ei meinannut nousta mormaaliin vaikka nokka olikin tukossa.Levy laitettin ja ok.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.