- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Renkaidenvaihto lähestyy.
Renkaidenvaihto lähestyy.
Tarkkaavaisuutta renkaiden kuntoon ja ja rengasliikkeiden ammattitaitoon! Vaihe 1 Minulla tuhoutui viime kevättalvella lomareissulla matkailuautostani molemmat takarenkaat, ilmeisesti vyöt katkesivat ja renkaat meni "muodottomiksi", onneksi mitään onnettomuutta ei ehtinyt tapahtua. Kyseessä oli kolmevuotta vanhat ja noin 10000km ajetut Nokia Hakkapeliitta 225/70R15C nastarenkaat. Olin itse tasapainottanut renkaat syksyllä uudelleen ennen allelaittoa ja reissulle lähtiessäni tarkistin myös ilmanpaineet. Auton kokonaispaino on paperilla 3850 kg ja siellä se huitelee käytännössäkin, taka-akselin kantavuus on sama, kuin renkaidenkin kantavuus. Turun messujen yhteydessä olleessa mahdollisuudessa tarkistaa autojen/vaunujen painot, pysyi autoni painot sallituissa rajoissa. Vein vaurioituneet renkaat asuinpaikkakunnallani LÄHIMPÄÄN rengasliikkeeseen kommentteja varten ja samalla kyselläkseni uusien hintoja. Rengasliikkeellä on toimintaa ympäri EU:ta ja suomessakin kymmeniä toimipisteitä. Kommentit olivat, -ohjauskulmat pielessä? - iskarit loppu? -väärät rengaspaineet!, selitykset ei kelvanneet minulle, joten työnjohtaja ilmoitti näyttävänsä renkaita nokian edustajalle, joka oli lähiaikoina tulossa käymään. Kävin ottamassa kuvia eturenkaista, sekä muista rengassarjoista (3),joista näkyi tasainen kulutuspinta kaikkien osalta, sorvasin 2 A 4-arkkia juttua renkaiden saatteeksi. Meni muutama viikko ja rengasvalmistajalta tuli kirje, jossa he kiittelivät mielenkiinnosta tuotteitansa kohtaan ja ilmoittivat, että he hyvittävät 50% uusien renkaiden hinnasta rahassa tai uusien oston yhteydessä MISTÄ rengasliikkeestä tahansa. Mitään selitystä renkaiden tuhoutumiseen ei ollut, epävirallisesti oli puhelimitse e.m rengasliikkeen työnjohtajalle kerrottu, että vesi olisi päässyt nastojen reiistä kudoksiin ja välillä jäätynyt, välillä sulanut ja siten "ehkä" tuhonnut renkaat. Vaihe 2 Koska tarvitsin kaksi uutta rengasta ja nokialta oli tullut uusi "vahvempi" rengas, CARGO, tähän kokoluokkaan, päädyin tilaamaan ne samasta liikkeestä, joka oli hoitanut asiaa tähänkin asti. Tarkoitukseni oli itse asentaa renkaat vanteille entisessä työpaikassani, jossa olin tehnyt rengastöitä yli 20 vuotta päätyöni ohessa(hälytysajoneuvot). Renkaat saapuivat aikanaan,koska rengasfirma pyysi 20€ asennustyöstä, annoin heidän hoitaa homman loppuun, pyysin kuitenkin heitä pesemään vanteet ennen uusien kumien asennusta. Hain seuraavana aamuna renkaat, asentaja toi toisen ja minä toisen, vanteita ei oltu pesty, joten huomautin asiasta maksaessani renkaat, se asennustyön hinta jätettiin pois laskusta. Kotona kuormaa purkaessa huomasin, että toisessa vanteessa oli uusien tasapainoituslyijyjen lisäksi myös vanhat painot tallella, 75 grammaa. Ajoin samantien takaisin liikkeeseen ja aika tiukalla äänensävyllä kyselin asentajien ammattitaidoista. Niska punaisena työnjohtaja lähti asennushalliin ja kehoitti minua ottamaan kahvia odotellessani. Hetkenpäästä hän tuli sanomaan, että rengas on tasapainossa, mutta olin ilmeisesti ajanut sen pahasti johonkin kanttikiveen, koska se vipottaa PYSTYSUUNNASSA niin pirusti, ehdotti uuden vanteen ostoa!Vanteeseen oli laitettu yli 200 grammaa puntteja. "Syöksyin" katsomaan tilannetta ja totta tosiaan, pirusti vipatti, KÄSKIN irroitaa renkaan vanteelta ja kääntämään sitä 90 astetta ja ryhdyin itse tasapainoittamaan sitä, tasapainoituskone oli suunnilleen samanlainen,jota olin itsekin aijemmin käytellyt ennen eläkkellejääntiä, vanne kiristetään kartioholkilla keskireijästä ja ihme tapahtui, sisäkehälle 25 grammaa ja ulos 15 Grammaa! Arvatkaa, mikä ravistus olisi ollut, jos olisin laittanut renkaan heidän painoillaan autoni alle. Lähtiessäni mainitsin oman arvioni olevan, että kanttikiveen ajettaessa saattaa vanteeseen tulla sivuttaisheittoa, mutta tuskin pystyheittoa. Lisäksi ehdotin kunnon lisäkoulutuksen hankkimista työnjohtoa myöten! "ajatelkaa, jos minä olisin joku maallikko, ja te teette tälläistä jälkeä." Lennu PS. Näin työnjohtajan sattumalta paripäivää sitten ja siitä innostuin runoilemaan tämän tositarinan.
Eivät sentään sanonu että säilytetty väärin mulle aikoinaan sanottiin sillee ja sitten että on vanhat vaikka pintaa oli 70% jälellä.Olen aikoinaan törmänny työni puolesta nokian runko vikoihin niin paljon ettei mun autossa ole ikinä nokia kumeja.
Minulla on sama rosessi menossa Firestone 205/75R16C kesärenkaiden kanssa. Kaksi rengasta meni toisena kesänä niiden ruvetessa jumputtamaan ja loput kaksi viime kesänä. Silmin havaittava rungonmuutos kaikissa. Normaalisti autossa riittää 195/75R16C renkaat, mutta halusin kokeilla vahvempia. Jo asennettaessa ihmettelin, kun neljännes vanteiden syrjästä oli täytetty tasapainolyijyillä. Liike otti ne näyttääkseen tehtaan edustajalle, nyt ovat kuulema Lahdessa maahantuojan syynättävänä. Ajoin kesällä vanhat talvirenkaat loppuun revittyäni siistä nastat, mutta ne eivät kauan kestäneet ja ostin uudet Typhoonit loppukesästä. Ihan hyvät. Nyt ei ole talvirenkaita ja vanteetkin ovat missä lie maailmalla noiden Firestonien mukana.
minulta meni 2 nokian rengasta räjähtivätja kolmanteen tuli kananmunan kokoinen muhkura vein rengasliikkeeseen josta toimittivat tehtaalle vastaus tuli olin saanut vanhat renkaat olivat 3v vanhat ei korvata pintaa oli jäjellä noin 6mm,ei koskaan nokialaista.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.