- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Trumatic vai vesikeskuslämmitys
Trumatic vai vesikeskuslämmitys
Tästä lienee jo keskusteltu ennenkin mutta ei kait haittaa kerrata asioita. Olen harkinnut auton vaihtoa ja nyt olisi tarjolla mielenkiintoinen ehdokas jossa on Alden vesikieroinen keskuslämmitys (nykyisessä omassani on Trumatic). Mielelläni kuulisin kommentteja teiltä joilla on kokemusta molemmista. Aldeahan myydään lisävarusteena (uusiin) joten kait sen "täytyy" olla parempi, toisaalta varsin kalliitakin autoja on "pelkällä" Trumaticilla? Lähinnä seuraavat asiat kiinnostavat:
Miten pelkän lämmönvaihtimen avulla pärjää syksyllä ja keväällä niin että varsinaista lämppäriä ei tarvitse käyttää? Vai pysyykö iso koppi (7m) lämpimänä ollenkaan ilman varsinaista lämppäriä? Entä lämmön tasaisuus ja vedottomuus, lienevät paremmat kuin ilmalämppärillä? Huonoja puolia? Te joilla on joskus ollut vesikiertoinen lämmitys (Autossa) niin uuteen/toiseen vaihtaessa oletteko enää tyytyneet ilmalämmitykseen? T: RaunoVai vain kolomenkauven tarve ?
Sydäntalvi, onko vermeellä silloin käyttöä ?
Tekijöitä jotka "sanelee" paljon . . .
JariAuto ollut nyt neljä vuotta ja joka talvi on myös matkailtu jonkin verran, eli käyttöä on ympäri vuoden.
Meillä on ollut neljä trumatic-autoa (yhteensä 8 vuotta) ja nyt alde-auto (1,5 vuotta). Tällä kokemuksella vastaan seuraavaa:
Lämmönvaihdin riittää alden kanssa meidän Flairissa (8m, integroitu) noin 15 pakkasasteeseen saakka. Sen jälkeen täytyy ottaa kaasu avuksi. Moottorina on ivecon 3 litran pannu. Sen lämpö pysyy käsittämättömän hyvin kovillakin pakkasilla normaalissa. Edellinen automme ducaton moottorilla (05-malli)ei pitänyt koneen lämpöjä normaalina kovilla pakkasilla ilman eberiä. Tuosta koneen lämmöstä se lämmönvaihtimen toiminta on tietysti kiinni loppujen lopuksi. Niin ja tietysti siitä, miten hyvin se asunto-osa pitää lämpöä sisällään. Uusien fiatien moottorin lämmöistä ei minulla ole kokemusta. Vastatkoon siihen joku jolla on. Alden tuottama lämpö on tasaisempaa ja vedottomampaa kun trumaticin. Seinien vierustat ja ikkunoiden pielet ovat lämpimät. Hämmästyttävin ero on minusta kuitenkin alden hiljaisuus. Kun oli tottunut trumaticin ääneen, niin aluksi ei oikein uskonut, että lämpö on ollenkaan päällä, kun ei edes kiertovesipumpun ääni kuulu kunnolla. Trumaticin hyviä puolia on sen kuivaava ominaisuus. Sopivasti asennetut suulakkeet kuivaavat pyyhkeet ja märät vaatteet hetkessä. Alde ei sitä tee. Trumatic on myös ehkä hiukan nopeampi lämmittäjä kun alde. Oikein kylmillä keleillä, kun tuli autoon ja oli itse jäässä, niin trumaan sai heti eloa kääntämällä termostaattia ja parin minuutin päästä autossa oli jo liian kuuma. Jos auto tehdään alunperin trumatic-lämmittimelle ja Suomeen tuodaan alde-versioita, niin välttämättä se alde ei ole ollenkaan parempi, koska ilmankiertoa ei ole alunperin suunniteltu autossa nestekeskuslämmitystä varten. Tällaista tietoa olen saanut autojen myyjiltä. En ole henkilökohtaisesti konttaillut uusien autojen penkkien alla. Molemmilla lämmittimillä pärjää Suomen talvessa, kunhan lämmittimet on mitoitettu oikein auton kokoon nähden. Matkustamme vuodessa 100-130 vuorokautta kesät talvet. Trumaticit ovat palvelleet erinomaisesti vuosikaudet. Nyt hämmästelemme Aldea, eikä siinäkään ole moittimista. Tosin on meillä kuitenkin yksi trumatic auton ohjaamossa lisälämmittimenä. Ei siitä varmasta merkistä osaa ihan kokonaan luopua.Kiitokset erittäin hyvistä kommenteista. Uusi vaihtoehto olisi minun tapauksessani nimenomaan Fiat Ducato 06 2.8 koneella, joten jos jollain olisi kokemuksia siitä (Fiatista/Ducatosta yleensä Alden kanssa) niin mielelläni kuulisin niistä.
Ei kai auton alustan merkillä ole väliä. Yksi lisähuomio. Autoilla tulee ajettua kilometrejä paljon vaunuja enemmän, joten vesiputket ja niiden kalustoa kiertävät patterit liitoksineen saisivat ainakin minut huolestumaan. Puolan teillä tätä viimeksi ajattelin.
Minulla useaman talven kokemus edelisestä Dethleffs intekronoitu vuosi mallia 01 mottori 2,8.Jossa oli Alden lämmön vaihdin joka ritti mainiosti ajon aikana yksistää pitämään asunto puolen eritäin lämpimänä vaikka ulko lämpö tila oli -25c.Ja mitä Alden vesi kiertoiseen lämmitykseen tulee niin se on kyllä hyvä ja riitävä minulla on Alden pannu myös tässä uudessa.
Hei!
Ismo antoi melko tyhjentävän vastauksen. Itselläni on kokemusta matkailuautojen osalta noin 10 vuoden Trumatic-kokemus ja vajaan 6-vuoden kokemus Aldesta. Kuten Ismo totesi, kummallakin on puolensa. Itse olen mieltynyt Alden lämmön tasaisuuteen ja hiljaisuuteen. Edellinen autoni oli ilmalämmitteinen ja kyllä ero on melko suuri etenkin kovemmilla pakkasilla.
Kun ostat Alde-autoa varmistu, että patteripinta-alaa on riittävästi. Tutki missä patterit menevät ja pääseekö ilma nousemaan niistä hyvin ylös. Ja sitten se tiukka paikka, eli matkustamon ja ohjaamon väli. Onko pattereitä vedetty niin, että lämpö ohjautuu ohjaamoon. Jos olet ostamassa esim. puoli-integroitua sillä on suuri merkitys.
Dethleffsin vm.08:sta lähtien Alde-autojen patteriverkosto on vedetty ohjaamon jalkatilaan asti. Tähän pitäisi tietysti kaikkien Alde-autojen valmistajien tähdätä.
Trumatic-autosta katso missä on suulakkeet ja mieti tuleeko niistä oikeisiin paikkoihin (niissä jossa eniten ollaan) lämmintä ilmaa. Ja muista se etupään suulakkeiden tarkistus.
Onnea ostolle!
Kertomuksista päätellen alustan merkillä, jopa vuosimallilla on väliä. Tuntuu että nämä uusimmat diesel- versiot eivät pysty oikein lämmittämään talvella edes moottoria riittävästi kun niihin suositellaan naftakäyttöisiä lisälämmittimiä. Meikäläisen 2,8 idTD Ducato kehittää kyllä lämpöä niin paljon talvellakin, että lämmönvaihtimella asunto- osa pysyy 20 C lämpöisenä 10- 15 C pakkasilla, vähän tuulista riippuen.
Noista pattereista liitoksineen ei kannata olla huolissaan. Minulla on kokemusta niistä jo 70- luvun puolivälistä lähtien yli 400 tkm verran (myös useimmat perunapellot kierretty Puolaa ja Krimiä myöten). Kertaakaan ei edes 20 v vanhat liitokset, letkut tai patterit ole vuotaneet saati rikkoutuneet. Kokemuksia on sekä itse asennetuista että tehdasasennetuista vesikeskuslämmityksistä. Tärkeää on, että käytetään patterivalmistajan kumiputkia ja niille tarkoitettuja joustavia klemmareita.
Matkailukäyttöön valmistetut Al- patterit pystyvät luovuttamaan maksimissaan 400 W edestä lämpöä per metri, kun ilmakanavat ja -kierto on oikein suunniteltu. Tehostamismielessä pattereita voi asentaa myös päällekkäin ja hyvän "kuivauskaapin" saa WC- tilaan, kun asentaa sinne riittävän suuren levypatterin (ellei asiantunteva valmistaja ole niin tehnyt)ja petterin päälle ulosvedettävät kuivaustangot (saa mm. Heinola Caravanista).
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.