- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- EGR venttiili ja sen toiminta sekä siitä aiheutuneet viat ?
EGR venttiili ja sen toiminta sekä siitä aiheutuneet viat ?
Kysymys kuuluu suoraan. Monellako on tuntumaa venttiili viasta ja miten se on ilmennyt niin uusissa Fiat kuin Ford alustoissa? Näkyykös kojelaudan tietokone näytöllä? Miten korjaukset edenneet ? Joku joka tuntee oikein kunnolla sen toiminnan ja sijoituksen sekä ( ei vain "tietävinään" ) vois alustaa keskustelua sen toiminnasta ja selvittää muutenkin toimintaa eikä vain ,että saastemääräyksistä johtuen.
Google tietää... http://www.autowiki.fi/index.php/EGR
EGR = pakokaasujen takaisinkierrätys. Ilmassa on 78 % typpeä ja se on aina palamisessa mukana ja palamislämoötilan noustessa nousee myös typen oksidien määrä. EGR-ventiilin avulla palamislämpötilaa pyritään rajoittamaan jolloin typen oksidien määärä samalla alenee. ERG-ventiilin toimintaa ohjaa moottorinohjausjärjestelmä ja venttiilin käyttö tapahtuu joko sähköisesti tai alipaineen avulla. Näin olleen venttiilin viallinen toiminta aiheuttaa kojetauluun vikakoodin. Ja vikakoodivalon palaminen taas on katsastuksessa hylkäämisen peruste.
ERG- venttiili on hyvin kiistanalainen laite vallankin täällä kylmässä Pohjolassa. Yleensä ventiili toimii jonkin aikaa hyvin ja sen jälkeen alkaa likaantua ja kartoittamaan paikkoja. Tästä tulee sen kiistanalaisuus: Se vähentää typen oxsideja kun palamislämpötila laskee mutta lisää kulutusta mikä taas lisää päästöjä. Näin väitetään!
Jotkut on tukkineet "sokella" tiivisteellä EGR-venttiilille menevän putken mutta ihan ongelmaton ei ole sekään ratkaisu. Ensinnäkin tietysti tuo typen oxsidien syntymistä estävä vaikutus loppuu ja toiseksi tukkeamisella saattaa olla vaikutusta moottorinohjausjärjestelmän toimintaan mm. ilmamassamittarin ja mootttorin ja pakokasujen lämpöä mittaavien anturien kautta. Jos ventiili ei toimi kunnolla niin kannattaa ensin yrittää puhdistaa se liasta ja töhnästä jota ventiiliin ja myös imusarjaan kertyy vallankin vanhemmissa koneissa melkoinen määrä. Ellei venttiilin puhdistus auta se on vaihdetta tai kytkettävä tulppaamalla pois käytöstä.
Ei nämä auton omistajan ihanuudet tähän lopu. Tulossa on SCR-tekniikka jossa pakoputkistoon tulee uudenlainen katalysaattori ja pakokaasujen sekaan syötetään urean ja veden seosta jossa ureaa on n.34 %. Toimii varmaan Suomen pakkasissa oikein hyvin?
Urea on se aine jota suihkitaan lentokoneen siivelle jäätymisen estämiseksi.
Ostin 2007 rantakirpun jossa tuo ERG venttiili on, mutta sitä ei oltu kytketty takaisin imuilmaan, putki meni filtteriin ja siitä ulkoilmaan, myöskin alipaine putki päättyy ulkoilmaan.
Putki katkesi pakosarjan juuresta ja korjattiin umpiprikalla maahantuojan ohjeiden mukaisesti. Putken pätkä poistettiin. Nelipyörällä on EU-hyväksyntä tieliikenteeseen. http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/SatunnaisiaKuvia#5245796891267242322 maahantuojan sivu http://www.myllymaki.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=81700V
Ainakin bensa-fiatissa juminut egr-venttiili sytyttää ruiskun merkkivalon. EGR-ventiili on kiinni imusarjassa pultilla ja sen voi herkistellä toimimaan jollain liuottimella sekä akkuporalla+torx-kärjellä. Muutaman kerran jaksoin moista ja kun katsastuksessa ruiskun valo ei saa palaa niin nyppäsin sen pois mittaristosta. Väittävät että toimisi paremmin 98 bensalla (siis sitä kuuluisaa mutua tämä) Autolla oli ajettu yli 200 tkm ennenkuin vika alkoi esiintymään. Kyseessä ei ollut alusta vaan farkku Tempra 1,6 Mpi GM-ruiskulla.
Eikös EGR-vika näy OBD-mittauksessa, sehän kertoo myös moottorintoimintahäiriöt vaikka merkkivalo olisi poistettu toiminnasta.
Ja sitten on tuo http://www.tekniikkatalous.fi/energia/article51385.ece ja esim PSAn hiukkassuodattimen uudelleen aineistus maksaa noin 150e ja uusi suodatin yli 500e...
Tuossa ei ole vielä OBD pistoketta.
Kai Urpo tarkoitti kyselynsä ns. viisaille eli asiasta paremmin tietäville, mutta jätti vastausluukun raolleen. Joten kerron, että marraskuussa -07 ostamassani uudessa ransussa meni ko. vempeli rikki apout 3-4 kuukauden kuluttua. Mittaristoon ei syttynyt minkäänlaista vikailmoitusta tai -valoa. Hmmm. Näin ainakin Lahden Automaa ilmoitti, kun lunssaisesti yskivän ja nykivän verneeni vein takuuhuoltoon. Mainittakoon, ettei tainnut ihan tuo vika täysin tuolla korjaantua, koska pikkuhiljaa on samanlainen yskähtely alkanut toistumaan koneesta ja myös sieltä kuuluu kuin pikku-piski haukahtelisi. Liekö siellä nyt taasen noita Kouvola Fordin johtajan mainitsemia pieneläimiä kyytissä.;) Katso http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=7559803
Kyllä kun taas palasin katseleen noita vastauksianne ja keskustelua ekaa kertaa heittoni jälkeen, niin tuo oli jo oikeasti tiedossa. No nyt menee 2,3 -07 multijet sellasen vaihtoon, kun muuta keksineet. Norjassa kun auto hyyty niin Fiat takuu huoltona suomen ohjeiden mukaan softan uusivat. EGR:stä sanoivat ehkä saattaa jotain siinä olla. Rovaniemellä suomen hullostta jotain ilmamäärä anturista puhuivat. Savutti kerran n. 200km komeeta "ketunhäntää" joka sekin sitten hävis ennen Rovaniemen Deltaa. Softien vaihdosta ei mitään vaikutusta. Mitä kosteempi ja kylmempi aamu sitä huomommin alkaa vetään / ottaa kierroksia. Tyhjäkäynti OK , mutta jos kaasun painaa pohjaan niin ei hetkeen tapahdu mitään ( puhumme sekunneista jopa 30- s. Kun lopulta alkaa hitaasti tapahtua niin ontuen kierokset nousevat ja tienoon täyttää paksu sini harmaa savu usva pahempi kuin Pekigissä ( on paksua kuin mikä ). Kun antaa aikansa käydä muutamasta minuutista ->15 min tyhjäkäynnillä lämpöiseksi alkaa taas vetää ja toimia kuin vanha Buick . Ovat saaneet mitä ihmeellisempiä arvoja testereillään mitään tekemättä. Nyt lopulta kun lähetin videon tapahtumasta alkoi sen verran tapahtua, että EGR:n tilasivat. Sitä saa odotella useita viikkoja ennen kuin se tulee Suomen Poriin ?? Onko niin harvinainen ? Noita juttuja kun lukee tuntuu olevan hyvinkin tyypillinen vika. Mutta hyvät Fiatin omistajat -07 -08 kertokaas rehellisesti omien autojenne toiminnasta. Vai eikös kukaan uskalla. Muutama on kertonut erinäisiä. Paraski jätti 400km jälkeen eka kerran ja sitten usita kertoja- Korjattiin kait useammalla softa vaihdolla ja parin ruiskun suuttimen vaihdolla. Kuulosti vähän ns. meille osaamattomille ja nykymoottoreita huonosti tunteville syötetyltä ??? Huollosta kyllä tehtiin / paikattiin / korjattiin useita noita tehtaan virheitä. Mitä hienoa nimitystä niistä sitten käyttivätkään en nyt muista. Yksi oli joku startin sulakkeen uusinta? Toinen unohtuneet rasvat ohjaus vaihteesta ( tuubillinen rasvaa sinne totesi asentaja ) ja muita lisää. Yleensä ne tekevät ne vähin äänin normaalien huotojen ohessa "piilossa" . Nekin paljastu , koska en ollut huollattanut autoa heillä ( öljynvaihtoa tehnyt ) . Vaihdoin itse ja jo kaksi kertaa ( 12tkm ja 24 tkm ). Eka oikea huoltohan vasta 30tkm jälkeen. No siitäkin tuli sapiskaa, että 1v. Itse olen siitä eri mieltä eli vain haluavat silläkin 1v rahastaa. Harva meistä ajaa edes sitä 30tkm edes kahtena vuonna pelkkinä loma matkoina.
Laittaisin nettiin tuon / nuo videon kun tietäs minne saisitte ihmetellä
Eli avaatkaas salaiset tietoarkkunne ?
Itselläni on 2,8 JTD. Saman tyyppiseen vaivaan riitti kerran suihkutussuuttimien johtoliittimien 'kiristys', eli kontaktien parantaminen. Sen jälkeen pelittänyt ihan hyvin. Oulun Delta-Autossa kertoivat tekevänsä Fiat-pakettiautoihin tämän toimenpiteen jo heti uutena.
Urpolle sen verran, kun kysyit palautetta, että mulla oli heti uutuuttaan -07 Ducatossa samat oireet, ei ehkä noin pahat, kuitenkin keskikierroksilla nyki ja tuumaili.
Vein Delta-autoon, missä yhdellä testerin katsomisella totesivat vian olevan EGR-venttiilissä, mikä kuulemma tilattiin Italiasta ja postin kulku kesti kaksi kuukautta, itse olisin hakenut sen viikossa, jos olisi ollut asiaa sinne päin. Sen jälkeen auto on pelannut moitteitta, asennustyö kesti muutoin kymmenen minuuttia. V€P
Mitä enempi nykyauton toiminnasta tietää sitä epävarmemmaksi vastaukset käyvät. Oletetaampa, että autosi perustekniikka on kunnossa mutta kylmäkäynnistäessa savuttaa tai vetoa ei ole. Tällöin suurimmaksi epäilyksen aiheeksi jää auton polttoainepuolen komponenteissa oleva vika tai viat. Yhteispaineruiskutuksella varustettujen autojen polttoaineen syötäjärjestelmä on pääpiireissään seuraava, riippumatta siitä onko kyseessä bensa- vai dieselkone. Polttoainetankki Polttoaineen pienpainepumppu Polttoaineen suurpainepumppu, keskim. paine 1800 baaria (diesel) Syötökanava = samalla paineakku Sähköisesti ohjatut ruiskutussuuttimet Ruiskusuuttimessa oleva servoventiili ohjaa ruiskutuksen etenemistä. Ruiskusuutin pysyy avattuna = ruiskuttaa niin kauan ja sinä aikana kun moottorin ohjausyksikkö (jotkut sanoo tietokoneeksi) syöttää suuttimelle jännitettä. Yhä useimmin polttoaineen ruiskutus on monivaiheista (jopa 4) jolloin saavutetaan pienemmät päästöarvot, parempi vääntömomenttikäyrä ja moottorin melu vähenee. Uusimmilla moottoreilla saavutetaan jo 1000-1200 kierrosta/min suhdeluku 5 Nm/hv. Kehitys on tässä suhteessa ollut huikea.
Tässä oli se yksinkertainen vaihe moottorin toiminnassa ja tästä alkaa se vaihe jossa mutulla ei pitkälle pötkitä. Suuttimen jännitettä = suuttimen avautumisaikaa ja kestoa ohjaa moottorin ohjausyksikkö. Moottorin ohjausyksikkön kulloinenkin toiminta perustuu eri puolilla moottoria olevien antureiden ohjausyksikölle lähettämiin tietoihin. Näitä tietoja kerääviä antureita ovat mm:
ilmamassamittari (imuilman määrä, lämpötila ja kosteus) kylmäkäynnistysanturi (moottorin lämpötila käynnistettäessä) moottorin lämpötila-anturi lampda-anturi moottorin kierroslukuanturi ajoneuvon nopeus käytössä oleva vaihde polttoaineen painekanavassa (paineakussa)oleva paine potentiometrin = kaasupolkusimen asento mahdoilliselta vakionopeudensäätimeltä tulevat tiedot ERG-venttiilin tiedot kampi- ja nokka-akselin asentoanturit turbon pyörimisnopeusanturi ja turbon paineanturi moottoriöjyn määrä ja lämpötila. Ei näitä kaikkia Ducatossa (vielä) ole ja joissain automerkeissä näitä vempeleitä löytyy vielä joukko lisää. Kunhan 5. sarjan koneet tulee niin sitten niitä vasta on.Jo yhdenkin anturin ohjausyksikkölle antamat virhelliset tiedot voivat johtaa savutukseen. Esimerkiksi jos kampiakselin asentoanturi antaa väärää singaalia se vaikuttaa ruiskutuksen ajoituksen ja se taas vaikuttaa moottorin savutukseen ja tehoon. Auton moottorin ohjausyksikön yhteyteen rakennettuun vikamuistiin pitäisi tallentua tiedot ko. laitteen joko lyhytkestoisesta tai pysyvästä viasta. Vikamuistin lukemiseen tarvitaan diagnostiikka ja kun sen tiedot on saatu tarvitaan taitoa ja taitoa lukea mikä moottorissa on ollut tai on vialla. Jos diagnostikkkalaitteita ei ole tai niiden antamaa tietoa ei osata tulkita oikein, joudutaan valitettavan usein tilanteeseen jossa vaihdetaan joku komponentti ja toivotaan, että vika on siinä. Näin vian korjaus pitkittyy ja asiakas maksaa.
Toivottavasti edellä oleva teksti hieman selvitti sitä kuinka moni muuttuja voi aiheuttaa vaikkapa tämän savutuksen tai heikon tehon.
Kiitos Veli-Pekka hyvästä ja yksi selitteisestä vastauksesta. Yllättävän hitaasti nuo osat kulkee myös tänne Poriin noista tuotteista. Omassa työelämässä Saksalainen eurodealeri toimittaa parhaimmillaan parissa päivässä tavarat Poriin TNT:llä. Muuten yleensä poikkeavat kamat maksimi 1 vko. Jos tuokin hajoaisi kunnolla -> että auto seisoo 2 kk ??????????? ei ihan mene jakeluun. Kyllä tuollainen pitää olla hyllyssä ja varmaan onkin silloin kun ei ole takuun alainen juttu näin se varmaan menee kun noita korjaamopäällikön puheita kuuntelin ( hänen tuloksen teosta ja matkailuauto ongelmasta ja niiden takuista. Nekun Fiat myy alihintaisina ja sit Deltan täytys vielä nekin takuuna hoitaa.
Hyvin selkeästi esitit asian. Nuo lähes kaikki oli jo itse tekniikan ihmisenä tiedossani, mutta se ongelmahan on kun peri kertaa ovat lukeneet noista taltoiduista satunnaisen häiriön Niin EGR:stä ( Norjassa ) -> vaihtoivat softan ja sanoivat tullen kuntoon. Rovaniemellä saivat luettua satunnalisen ilmamäärä häiriön. Ja itse ainakin kerran saimme sen suutin häiriön muistiin kun kovasti käskivät sitä nelos suuttimen liitintä "hieroa" ( irroitettiin ja kuunneltiin kuin käy 3:lla eikä savuttanut ) sen ilmoitin huollossa tehneeni toisen Fiat miehen ohjeiden / kanssa yhdessä. Ongelma on se ettei se ole viikkotolkulla taas kertaakaan taltoinut mitään vaikka olen kovasti kiusannut tuossa käynnistyksen jälkeen yrittämällä heti saada voimaa ja liikkeelle, mutta ei tallenna eikä ole enää sytytellyt tuota ruiskutus häiriö valoa. Norjassa se paloi melkein aina sekä osan aikaa Lapissa.
Katsotaas saadaankos Lahden reissulla josko pelittäis reissun.
Olen sen verran tutustunut tuohon EGR:n toimintaa, että uskon sen olevan se. Sehän aiheuttaa sen nakutuksen ja sitä tuo tekee kovastikin kun alkaa se vaihe että lämmetyä sen verran ,että alkaa ottaa kierroksi -> kuuluu se perinteinen kova nakutus vajaasta 2000-3000 kierroksessa sekä eninten kuuluisi nelos sylinterin puoleisesta päästä.
Ne 4 sylinterin suutinviat väittivät olleen ed. mallin ongelma. Kyllä ne noissa ns. kanja korjauksissa tähänkin jonkun suojauksen teki. Vedet ainaskin vuotaa suoraan siihen liitin osaan.
Norjassa Fiat huollossa peloittelivat talven vesi ja jää ongelmasta tässä mallissa. Vedet sulaa ja tippuva vesi jäätyy tuonne timing beltin eli hammashinnan tilaa ja jääkalikat kun putoilee hinnan väliin -> jokainen voi arvata mitä siitä seuraa. Siellä he tekevät jotain suojauksia näihin !
Tunteekos joku asiaa ?
silloin kun tuo malli tuli "markkinoille", Muistaakseni jutussa mainittiin että maahantuojat on ottaneet asian "korjattavaksi", etsi hakurilla se juttu missä siitä kirijooteltiin . . .
Jarisitä tuossa edellisessä viestissä "yritin" selittää . . .
Tässä pitäis olla mahdollisuus muokata edellistä viestiä . . . Vaan kun ei ooooo . . .
JariOsallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.