Ensimmäisen auton osto...

LEHTO JOUKO 03.09.2008 18:58

Harkinnassa tämmöisen harrastuksen aloittaminen. Kokemusta aikaisemmin h-autoista, ja niissäkin enemmän pelkästä ajosta. Isompaakin autoa on kyllä pyöritetty, ei siinä ongelmaa. Mutta tulevan auton kanssa riittänee opeteltavaa kaikin puolin.

Taustaksi: Autoa on tarkoitus käyttää retkeilyyn / matkailuun pääasiassa kevät-kesä-syyskaudella, mutta saattaa tietenkin laajeta talvellekin. Makuutilat tarvitaan minimi 2 aikuista + lapsi, istumapaikkoja lisäksi 2-3 enemmän. Todennäköisesti jossain vaiheessa lapsen kavereita myös mukana, joten lisämakuupaikat eivät haittaa.

Matkat suuntautunevat alussa pääasiassa tänne pohjoisempaan Eurooppaan, mutta (Ruotsin)lautoillakin varmaan maata vaihdetaan.

Mutta noviisin vaikeat kysymykset:

Käytännön erot eri autotyypeillä, hyvät ja huonot puolet? (Alkovi, integroitu, puoli-integroitu)

Eri lämmitysjärjestelmien hyvät ja huonot puolet. Jäätyykö vesikeskuslämmitys - kiertääkö siellä vesi vai jokin muu litku? Ilmalämmityksen heikot puolet?

Webastosta / Eberistä ynnä lisälämmön tarpeesta jne näyttää olevan hyvä keskustelu käynnissä, seuraan mielenkiinnolla.

WC... vatsa toimii varmasti kuin junan vessa (pendolino), mutta entä jälkihuolto. Kasettivessoista puhuvat, lienee jokin matkalaukkumalli. Onko niissä eroja? Pysyykö tavara mukana vauhdissa ja tyhjeneekö oikeaan osoitteeseen? Tunkeeko tuoksua sisätiloihinkin?

ja vaikein... Mitä hyviä kysymyksiä tässä pitäisi esittää, että osaisi itselle oikeanlaisen auton hommata? Myyjäthän kyllä myy aina hyvää ja loistavaa, siistiä ja vähänkäytettyä. Uuteen ei ole näillä palkoilla ja hinnoilla varaa, joten takuulla ei taida saada (autoa)...

Kiitos avusta!

Jouko

PELLIKKA ERKKI 03.09.2008 20:41

Jos käytät autoa vain matkailuun osta riittävän iso integroitu vesikeskus lämmityksellä. Ja jos käytät autoa muuhunkin ajoon, osta pakusta tehty retkiauto (ei talvikäyttöä) tai niin sanottu "vanauto". Älä missään tapauksessa osta uutta vaan jonkun vuoden vanha niin jää muutama kymppitonni jos ja kun haluat varustella autoasi lisää, eikä tartte napista jokaisesta maksusta niin kuin uusien autojen omistajat näilläkin sivuilla itkee. ...kylläpä passoo...

KUNNAS TAPANI 03.09.2008 22:50

Monta tietä asiantuntevaksi karavaanariksi on. Minä kerron oman reittini, en väitä olevani asiantuntija mutta jotain olen jo oppinut.

Ensituntuma otettiin kesällä 2006, vuokrattiin auto viikoksi.

Toinen kerta oli kesällä 2007, vuokrattiin isompi auto kahdeksi viikoksi.

Loppukesästä 2007 ostin oman, sillä ajettiin vuoden ajan työ- ja lomamatkoja. Vuoden aikana huomaa, mitä puutteita autossa on, minkä asioiden pitäisi olla toisin.

Nyt on auto vaihtumassa uuteen, vuoden aikana kertynyt ymmärrys koitetaan hyödyntää.

Tästä vuoden päästä voi olla ajatukset taas toisenlaiset, mutta nou hätä kuten nuoriso sanoo, uusia autoja saa kaupasta.

Tosin kuten toinen vastaaja totesi, ei ihan uutta autoa kannata ostaa. Säästät rahaa, kun ostat vähän käytetyn. Samalla näet, onko auto ollut alkutaipaleensa tien päällä vai korjaamolla (vertaa auton ikää ja ajokilometrejä). Pahimmat tehtaan jäljiltä olleet viat on korjattu ensimmäisten 30 megametrin aikana.

Minun kokemuksen mukaan nykyaikana kaupasta saa vain keskeneräisiä tuotteita. Kannattaa siis varautua siihen, että rahaa menee auton varusteluun, korjailuun, viimeistelyyn. Kun olet tarpeeksi rahaa siihen laittanut, voitkin jo ostaa uuden aihion ;)

Paras neuvoni? ÄLÄ OSTA OMAA HETI, TEE ENSIN MUUTAMA REISSU VUOKRATULLA AUTOLLA.

LAHTI ANTTI 03.09.2008 22:57

Viisaasti sanottu!

KUJANPÄÄ MARKKU J 04.09.2008 09:11

Anteeksi nyt vaan, en halua masentaa, mutta sitä parasta väärää tuskin nopeasti löydät, siitä ainoasta oikeasta puhumattakaan. Mielipiteitä ja makuja on niin paljon, että vasta kokeilemalla lähelle omaa näkemystä on mahdollista päästä. Esimerkkinä vaikkapa lämmitystapa. Ei siihen ole ainoata oikeata vastausta. Samoin tilankäyttö ja korimalli. Alkovi puolustaa paikkaansa yhtä hyvin kuin integroidut käyttäjiensä tarpeiden mukaan.

Oikeastaan suurin käytännön valintakriteeri on käyttöaika vuodessa. Tuskastut nopeasti talvipakkasilla, ellei kulkine ole siihen varustettu. Toisaalta sitä täytyy myös sitten talvella käyttää, senverran paljon kunnon talvivarustetut kulkineet maksavat. Kaikilla pärjää sellaisilla pakkasilla millä nyt yleensä viitsii reissuun lähteä. Lämpöä riitää, mutta sen tasaisuus sitten vaihtelee. Vesijärjestelmissä on myös omat kiemuransa pakkasilla. Mikäli parhaiden talviominaisuuksien puuttumisen on ostovaiheessa jo huomioinut ja suhteuttanut käyttöönsä ei se silloin harmita. Jos alkaa oikein potuttamaan, autokaupassa käynti ehkä vain aikaistuu.

Vaikka panet yli 100.000€ likoon kulkineeseesi ei se kaikilta ominaisuuksiltaan ole silti mieleinen. Saatat uskotella aluksi, että on, vaan ei kuitenkaan ole.

Oppirahoja voi tietty aluksi yrittää pienentää löytämällä hyvä käytetty, silti ikinä niiltä ei välty. Uusi on kuitenkin uusi. Kukaan ei ole pöntöllä sinua ennen kyykkinyt eikä vuoteessa peuhannut. Viimeinen tekniikka on myös käytössä. Takuukin vielä.

Sitte kun sinulla on uusi, niin älä käy kusettamaan itseäsi ja emäntääsi sillä, että tämä on nyt sitten se jota pidetään kymmenen vuotta.

Tuo hankintavaihe on jokatapauksessa mielenkiintoinen. Tsemppiä, menestystä ja akulle pitkää ikää.

TIKKANEN MIRJA 04.09.2008 09:13

Meillä on ollut auto vasta 1,5 vkoa...

Kuitenkin tuo vuokraus on varmasti hyvä idea varsinkin jos ette ole tutustuneet/kavereilla ei ole autoa. Me ostettiin auto jollaista ei ollut tarkoitus laittaa. Silti olemme olleet erittäin tyytyväisiä, toki olemme tehneet sillä vasta kaksi reissua mutta kummiskin. Me itse haimme kerrossänkymallia, olisimme itse nukkuneet alkovissa ja lapset omissa sängyissä. Ostimmekin pitkittäisellä parisängyllä olevan mallin ja yllätykseksemme se toimii tosi hyvin meillä. Tällä hetkellä alkoviin mahtuisi vielä pari lasten kaveriakin nukkumaan. Ja keittiö jää vielä omaksi sopekseen.

1) Kyllähän nuo integroidut autot ois tyylikkäitä. Vaan kyllä se alkovi tuo tilaa. Ajettavuudesta mulla ei ole moitittavaa eikä vertailukohtiakaan.

2)Makuasioita. No ei kai veskikeskuslämmitys jäädy, en ole ainakaan kuullut koskaan...Meillä on ollut yksi vaunu vesikeskuslämmityksellä ja yksi trumalla, auto on myös trumalla. Jos truman laitat ja aiot talvella matkailla katso että lämmitin on ainakin 6002. Kavereilla on nestekiertoinen lattialämmityskin joka on ihan mukavan tuntoinen.

3) Samoin. Meillä on asuinosassa joku lämmitin myös joka puhaltaa moottorinlämpöä asuinosaan. Lienee kannattaa kiinnittää sellaisiinkiin huomiota...

4) No mihin se sieltä mihinkään karkais jos luukut ovat kiinni =) Meillä ei haise kun muistaa putsata pytyn kunnolla. Tai kasetin. Samanlaisia vessoja ne on ku vaunuissakin..

5) Niin, kannattaa selailla tätä etutelttaa matkailuautot ja jäsenkeskustelut osiosta eri hakusanoilla. Itse olen löytänyt paljon vastauksia kysymyksiin.

Itsellä aika tuoreena vielä vertailukohdat joten katso näitä asioita: moottori (autossa), kaappitila, varusteet, lämmitys (!) , painorajat...

Meillä on 7 metrin auto (melkein) ja sanoisin että tilaa on nyt kaikinpuolin enemmän ku oli isohkossa vaunussa. Yllätyin positiivisesti kaappitilasta (puolet tyhjillään) ja käytävän leveydestä. Keittiössä saa häärätä ilman että tarvii töniä ja loikkia vaikka olisi vieraitakin. Jääkaappi löytyy parisangyn jalkopäästä. Pyöräteline ja markiisi ovat ehdottomia välineitä ainakin meille.

Kyllä te auton löydätte kun ette vain hätäile, meillä homma kävi alle kuukaudessa mutta tähän mennessä ollaan oltu erittäin tyytyväisiä! Selaa vaan ahkerasti nettiä ja jos tutuilla on autoja niin sekin auttaa vertailussa. Lue tämä mun ttarina myös sillä mielellä että noviisi se minäkin, mutta saahan mielipiteitä aina sanoa =) Onnea etsintään!

TIKKANEN MIRJA 04.09.2008 09:15

Heh " ei kai veskikeskuslämmitys jäädy" Tulipa taas ihania virheitä...hehee

RAIMESALO RAIMO 04.09.2008 09:31

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=14455290 Tässä hieman omia kokemuksiani.

NYYSSÖNEN KAJ 04.09.2008 10:25

Nyt saat esimerkin joka on sen "äärilaidan toisella puolella". Vuonna 1991 vuokrasin matkailuauton neljäksi viikoksi Saksasta jolla ajettiin 5200 km.

Totesin sen jälkeen että en tarvitse matkailuautoa, vaunusta puhumattakaan.

90-luvulla alkoi olla tarve kuskata tyttäriä kilpailuihin jotka kestivät 2-3 päivää eri puolille Suomea ja 2000 jälkeen Eurooppaa.

Koska kilpailu"väline" painaa 450 - 550 kg per kpl ja toivomuksena oli saada mukaan niitä ainakin kolme. Kilpailuihin tarvittiin myös huoltojuokkue 1/kilpailuväline ja 1-3 kilpailijaa. Kuskina minä halusin otta vaimon mukaan jolloin päädyttiin 8 vuodepaikkaan.

Ei tällaisia matkailuautoja löytynyt karavanliikkeistä, joten se piti rakennuttaa itselle. 1999 ostin aihion josta aloin rakentaa sellaisen: Ajokki 7000 Volvo B10M alustalla vm. 1980 ajettu 1,6 Mkm Hankintahinta 75000 mk, vuosimallin keski hinta tuolloin 40000 mk mutta jouduin maksamaan korkeamman hinnan koska alusta oli uudelleen "koritettu" ikkunoiden alapuolelta ja maalattu.

Hakinnan aikoihin en osannut tehdä itse mitään autoon joten vein sen bussikoritehtaalle jossa rakennettiin takatalli (=takateltta), pariovet taakse, ramppi, väliseinä ovella takatalliin, ikkunoiden poisto takaosasta, Webasto ja Wesivessa. Matkailutilan sisustustyön tein itse, (varusteita kaasu-jääkaappi, -ilmalämmitin ja -lämminvesiboileri, 230V agregaatti, 24V laturi, 24V-->12V laturi, kaksi vesipistettä+ suihku, autoradio CD:llä, lisäakku 12V, jne) vain tarvikkeet ovat mukana siltä osalta kustannuksissa.

Yhteensä katsastettuna matkailuautoksi 350000 mk vuonna 2000. Nyt jos tekisin tuon ei se maksaisi yhteensä samoin varustuksin kuin n. 20000€ hintaero johtuu jälkiviisaudesta. Kaikkea se viisastuminen teettää, kuten huolto ja korjauskustannusten puolittumiseen.

Kuvia projektista: http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/SatunnaisiaKuvia#5160064273508301218 http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/KevTSyksy2008#5210506468460780994 näin kaj

NYBERG CHRISTINA 04.09.2008 14:37

Tästäpä tuli hyvä aasinsilta mainostaa SF-Caravan Matkailuautoilijat ry:n järjestämiä syyspäiviä Kuopiossa 12.-14.9.2008. Kaikki sinne mukaan viettämään syyspäiviä samanhenkisten kanssa. Paikalle odotetaan taas paljon matkailuautoilijoita, joten treffit on hyvä mahdollisuus uusille matkailuautoilijoille kysellä kauemmin mukana olleilta kaikenlaisista matkailuautoja sekä matkustamista koskevista asioista. Myös matkailuvaunuilijat ovat tervetulleita treffeille. Siellä on hyvää ohjelmaa ja mm. paneelikeskustelu, jossa liittohallitukseen pyrkiviltä voi kysellä heidän ajatuksiaan SF-Caravanin kehittämisestä. Treffeillä voi myös liittyä SF-Caravan Matkailuautoilijoihin ja saada jatkossa laadukas lehti, jossa kerrotaan matkailuautoilijoita kiinnostavista asioista ja tapahtumista. Joten tervetuloa Kuopioon viettämään syyspäiviä. Portit aukeavat perjantaiaamuna kello 10. Tarkempia tietoja treffeistä sekä yhdistyksen muusta toiminnasta yhdistyksen kotisivuilta http://www.matkailuautoilijat.fi/

HAAPANEN TIMO S 04.09.2008 15:34

Mun mielestäni kannattaisi aloittaa aika edullisesta käytetystä. Mieleistäsi sisutusratkaisua et vielä tiedä itsekkään, saati sitten kauppias, joka kyllä on sen tietävinään. Edullista käytettyä on helpompi vaihdella uudempaan jahka kokemuksia kertyy. Kauppoja kierressä näkee kuinka kallita kilometrejä on monelle tullut kun uusi ei olekkaan ollut sopiva.

KEMPPAINEN HENRY 04.09.2008 16:01

Taitaa yleisin aloitusmalli olla ns. peräkeittiöauto. Toimii aivan hyvin 3 henkisellä perheellä. Aikuiset nukkuu alkovissa tai integroidun etupetissä (kuten allekirjoittaneen perheessäkin. Lapsi pöydän viereisellä sohvalla. Istumapaikkoja on omassani 9 hengelle.

Käytännön erot eri autotyypeillä, hyvät ja huonot puolet? (Alkovi, integroitu, puoli-integroitu)

Paras on integroitu, yleensä avarin, hiljaisin ja ennenkaikkea kaikki matkustajat voivat nauttia maisemista. Huonona puolena yleensä hinta suhteessa vuosimalliin, sekä vähän tarjolla hyviä.

Eri lämmitysjärjestelmien hyvät ja huonot puolet. Jäätyykö vesikeskuslämmitys - kiertääkö siellä vesi vai jokin muu litku? Ilmalämmityksen heikot puolet?

Vesikeskuslämmitys hitaampi mutta antaa yleensä tasisemman lämmön. Siellä kiertää normaali jäähdytysneste, ei jäädy. Truma nopeampi, kesäkelissä voit tuulettaa lämmintä ajokkia.

Webastosta / Eberistä ynnä lisälämmön tarpeesta jne näyttää olevan hyvä keskustelu käynnissä, seuraan mielenkiinnolla.

Seurataan vaan molemmat niitä viisaita.

WC... vatsa toimii varmasti kuin junan vessa (pendolino), mutta entä jälkihuolto. Kasettivessoista puhuvat, lienee jokin matkalaukkumalli. Onko niissä eroja? Pysyykö tavara mukana vauhdissa ja tyhjeneekö oikeaan osoitteeseen? Tunkeeko tuoksua sisätiloihinkin?

KAsetti vessa tarkoittaa yleensä kiinteää ja ulkoa luukun kautta tyhjennetävää kemiallista vc:tä. Tavaran tyhjeneminen riippuu tien laadusta ja ennenkaikkea siitä pysyykö tavarantuottaja pytyllä. Muuten toimivat periaatteessa aivan samalla tavalla ja varmasti.

ja vaikein... Mitä hyviä kysymyksiä tässä pitäisi esittää, että osaisi itselle oikeanlaisen auton hommata? Myyjäthän kyllä myy aina hyvää ja loistavaa, siistiä ja vähänkäytettyä. Uuteen ei ole näillä palkoilla ja hinnoilla varaa, joten takuulla ei taida saada (autoa)...

Paras vastaus on varmasti: Vuokraa ensin muutama harjottelukappale, niin kyllä se oikea pohjaratkaisu löytyy helpommin.

KORHONEN ELISA 04.09.2008 18:12

Olemme itsekin uusia matkailuautoilijoita juuri tältä kesältä. Vuokrasimme alkukesästä 2 viikoksi melko uuden auton. Sen reissun perusteella tiesimme jo aika paljon, mitkä asiat autossa olisi meidän perheelle sopivia. Lisäksi selasimme nettiä ja tutkimme eri sisustusvaihtoehtoja, malleja yms. Kun sitten kallistuimme ostoajatuksen puolelle, oli meillä muutama tärkein kriteeri, joiden piti täyttyä: 1. perheessä 5 hlöä, joten auto 5-6 hlölle, 2. hinta tietyssä haarukassa, 3. vuosimalliltaan ei liian vanha (2000 - 2004) ja kilometrejä alle 100000, 4. keskikeittiömalli ja alkovi, koska olimme huomanneet ne toimiviksi vuokra-autossa.

Näillä kriteereillä etsimme sopivia ja lopulta huomasimme, että turhan monia ei ollut, joissa kaikki täyttyi. Muutama löytyi ja onneksi lähdimme paikan päälle katsomaan. Kuvissa hyvältä vaikuttanut auto ei ollut paikan päällä ollenkaan niin hyvä, vaan tosi ahdas ja meille epäkäytännöllinen. Toinen oli jo parempi, mutta kolmannesta katsotusta teimme kaupat. Kannattaa siis ehdottomasti käydä paikan päällä katsomassa! Yksityisen myyjän kanssa pääsee ehkä paremmin realistiseen sopuhintaan, kuin autokauppojen kanssa, joilla on aika lailla "ilmaa" hinnoissa.

Itse auton ostamisen jälkeen näyttää saavan rahaa menemään siihen, että tekee sitä mieleisekseen sisustukseen yms. liittyvillä hankinnoilla. Lisäksi muutaman vuoden käytössä olleessa alkaa näemmä olla jo osien uusimisen tarvetta vähitellen. Koko ajan oppii uutta näissä varustelujutuissa ja yleensä matkailuautoilusta esimerkiksi näitä palstoja selaamalla. Onnea hankintaan!

HALTTUNEN TEUVO 04.09.2008 21:15

Kysymyksiin vain lyhyt ja puutteellinen vastaus. 1) Autotehtaan tekemä ohjaamo on jämäkkä (puoli-indegroitu ja alkovi). Puoli-indegroitussa moottoriteho riittää vähäisemmän ilmanvastuksen vuoksi paremmin. Fiatin ohjaamo on kyllä vetoinen. 2) Vesikeskuslämmitys kierrättää vähemmän pölyä, mutta ilmapuhallus lämmittää nopeammin. Ilmalämmityksessä lienee säätämistä jonkin verran. 4) Ainakin vessassa pitäisi olla kunnon kattoluukku tai imuri, joka käynnistyy kasetin avautuessa ja vie kaasut ulos. 5) Harkittavaksi esitän oman kokemukseni uuden ostamisesta: Selvitin auton hankinnan Saksasta, sitten ostin uuden Suomesta! Huonommin ei olisi voinut mennä, vaikka olisin Saksasta hakenut. Hintaerolla olisi hätätilassa tehnyt melkoiset korjauksetkin. Pian käyttötarve muuttui ja vaunu olisi sopinut autoa paremmin. Tällä tietoa en kuitenkaan vaihda, uskoni kaikkien matkailukulkineiden laatuun on neljässä vuodessa kokonaan mennyt. Varsinkin, jos perheessä on valmiiksi vetoauto, on matkailuperävaunun hankinta sittenkin mielekästä?

KEMPPAINEN HENRY 04.09.2008 22:20
Hieman olen erimieltä. Yhteenaikaan puoli-integroiduissa Fiateissa oli ongelmana tuulilasin halkeaminen ilman näkyvää syytä. Epäiltiin katonpoiston heikentäneen ohjaamoa ratkaisevasti. Nykyäänkin pyöreänokkaiseen fiatiin laitetaan paksumpi jälkiasennuslasi.

Toisaalta törmäyskestävyys on aikashuono noin yleensäkin. Poikkeuksena varmaan nämä aivan uudet autot-ainakin Hymerin integroitu kesti hyvin testitörmäyksen.

EEROLA TEEMU J 05.09.2008 01:18

Kohtalo, ettei ole ensimmäiseksi päässyt ostamaan uutta m- autoa. Ensimmäiset on joutunut rakentamaan itse jo siihen aikaan kun m- autoilu ei ollut kovin yleistä, siis jo 70-luvulla.

Kovin subjektiivisten kokemusten mukaan m- autossa tärkeitä asioita ovat mm:

alustan pitää olla riittävän kantava jotta otteeseen merkitty henkilöluku tavaroineen mahtuu papereissa ilmoitettuun lukemaan. Osti sitten uuden tai käytetyn, niin aina kannattaa käyttää kosla punnituksessa.

yksikään toinen edes isosta otannasta ei pysty kertomaan mikä on juuri teille sopiva m- auto. Tämän vuoksi on aivan välttämätöntä, että vuokraatte ainakin muutamia m- autoja edes viikonlopun koekäyttöön ennen ostopäätöstä. Näin voitte säästää tuhansia euroja, mutta ennenkaikkea välttyä ikäviltä yllätyksiltä. Esitteistä lukeminen on eri juttu kuin kokeminen.

kaikille matkailuun osallistuville pitää löytyä oma mukava nukkumapaikkansa yöksi. Mitä ikääntyneemmistä ihmisistä on kysymys ja mitä enemmän m- autoa käytetään, sitä tärkeämpää on, että nukkumatilaan pääsee helposti ja että se on riittävän tilava. Esim. poikittain takana 1,5 m korkeudessa oleva 1,3 m leveä makuutila kannattaa kokeilla ennenkuin sellaiseen tyytyy -jos tyytyy.Tyytyisitkö kotona?

jos edes harkitsee talvimatkailua, niin kannattaa hankkia sellaiseen soveltuva m- auto. Silloin autossa pitää olla vesikeskuslämmitys, mikä pitää poissa ikkunavedon ja antaa tasaisen lämmön ympäri koko auton. Vaikka vesikeskuslämmitys on hitaampi alkulämmityksessä, niin sillä ei ole loppupeleissä mitään merkitystä. Merkitystä on, että koko matkan aikana kaikki pysyy tasalämpöisenä, vesijohdot ei jäädy ja tarvittaessa myös auton moottorin saa esilämmitettyä ilman verkkovirtaa.( Vesikeskuslämmityksessä kiertää samanlainen pakkasneesteellä terästetty vesi kuin auton moottorissakin, ei se koskaan jäädy)!

Kunnon lämmitysjärjestelmällä varustettu m- auto ei tarvitse mitään Ebereitä tai muitakaan lisälaitteita. Riittää, että siinä on vesikeskuslämmitysjärjestelmä. Matkan aikana auton moottorin kuumavesi huolehtii n. -10 asteeseen asti lmmönvaihtimen kautta myös koko asuinosan lämmityksestä. Sen jälkeen keskuslämmityspannu huolehtii tasaisesta lämmityksestä.

M- autoihin yleistynyt tyhjennettävä WC- kasetti riittää 3-4 päivää 2 hengelle. Siitä ei tule mitään hajua edes WC- tilaan. Tyhjennys normaaleihin WC- pönttöihin esim. huoltoasemilla tai erityisillä tyhjennyspaikoilla ja camping- alueilla. Ei ongelmaa.

Vaikea sanoa mitä Sinun pitäisi kysyä,mutta aloita nyt vaikka niistä koeajoista. Ne voi maksaa satasia, mutta iman niitä aloitus voi maksaa voi maksaa useita tuhansia ylimääräistä ja seurauksena olla paha mieli.
SILMUNEN HANNU 05.09.2008 12:33

Moi, vielä yksi lusikka tähän soppaan:)

Ei sen auton hankinnan tarvitse aina olla kovin vaikeaa,eikä niin vakavaa, ehkäpä yksi kysymys onkin se, että kumpi on pääosassa, auto vaiko matkailu.

Meinaan vaan että sellainenkin auto, mikä ei ole se ehdottomasti maailman parhain ja kaunein, vie vallan hyvin sinut irti arjesta ja kohti seikkailuja!

Mekin ensin teimme kuukauden talvimatkan eurooppaan vuokra-autolla, ja totesimme että isonkin perheen on ihan mahdollista mahtua elelemään asuntoautossa.

Kohta pian päätimme ostaa oman ja minä istuin netissä muutaman yön etsimässä paljon pienempää autoa, kuin vuokra-automme oli. Toki paljo tila mukavaa on, mutta me arvostamme vielä enemmän auton vähän pienempiä ulkomittoja, jotta mahtuisimme mahdollisimman moneen paikkaan sen pysäköimään.

Minä löysin meille auton, mikä on sisältä avara ja väljä pitkittäisen parisängyn ansiosta.Saimme sen ylellisyyden, että silloin kun esikoinen ei ole mukana, on kaikilla valmiit sängyt,koska tytöt,3kpl,mahtuvat alkoviin.Ja vielä siinä on vessan takana pieni,täydellisesti suljettava suihku, mikä on meille paljon leirintäalueitten ulkopuolella yöpyvinä todella loistojuttu.

Ei se ole uusi eikä siinä ole kaksoispohjaa eikä vesikeskuslämmitystä.Ollaan silti ajeltu vuoden ympäri ja onhan ne vedet joskus jäätynyt mutta kyllä sulaneetkin.Ja vessan pystyy aivan mainiosti huuhtelemaan pullovedellä.

Kantavuuttakaan siinä ei ole tarpeeksi, mutta sen nyt havainneina pyrimme minimoimaan kaiken mukaan otettavan.

Messuilla kerran käyneinä, emme sinne toistamiseen mene...sillä automme oli vanhentunut sen nelituntisen messuvierailumme aikana aivan liikaa:) Käytämme rahat mieluummin mahdollisimman moneen matkaan kuin uuteen autoon:)

Kun auton ostimme, hankimme siihen samantien peruutuskameran,lämpöverhon ohjaamon ja matkustamon väliin,kattokaiteet kajakeille sekä Eberin. Sen jälkeen olemme vain reissanneet emmekä enää varustelleet autoamme. No,jouluna ikkunaan kyllä hankitaan pieni jouluvalo.

Niin, meillä siis auton osto ja varustelu kesti pari päivää, emmekä ole vaihtoaikeissa kertaakaan olleet, vaan riittävän tyytyväisiä tähän.

Karavaani kulkee ja koirat haukkuu, silloin on kaikki hyvin:)

t.Kaarina

HAAPANEN TIMO S 05.09.2008 16:18

Kaarina on oikeassa, matkailuauton pitäisi olla niin pieni kuin mahdollista. Eikä niin iso kuin suinkin pystyy ostamaan.

KOSKINEN JANI 05.09.2008 19:46

Käytetyllä minäkin suosittelisin. Aina voi vaihtaa ja jos kuitenkin iskee kesän jälkeen tunne ettei karavaanarius olekaan pop niin ei ihan järjettömiä summia ole mennytkään kokeiluun, 10k€ summalla saa jo ihan toimivia laitteita ja niiden hinta ei parissa vuodessa muutu juuri mihinkään. Mutta ennenkaikkea niillä pääsee näkemään mitä tarvitsee ja millanen se seuraava pitää olla.

Me (2+2) aloimme harkitsemaan karavaanarihommia vakavasti pari vuotta sitten. Tätä olin pohjustanut tutustumalla autoihin mobile.de sivustolla jo jonkin aikaa. Kuvien perusteella Hobby 600 vaikutti kivalta. Sitten kierrettiin vähän katselemassa autoja ja eipä niistä sitten muut kiinnostaneet kuin nuo kuussataset. Nyt on kohta kaksi vuotta tuon kanssa ajeltu ja ei ole vaihto mielessä. Tekniikka on toimivaa ja vikojen tullessa helppoa korjata. Tilaa on meille ihan riittävästi ja kaikki mitä tarvitaan matkassa mahtuu ihan hyvin.

LEHTO JOUKO 05.09.2008 19:55

ja jos lisää tulee, luemme mielellämme. Tällä hetkellä todennäköisesti suunta kohti alkovi-autoa - ellei satu sopiva integroitu matkan varrelle. Ei liian suurta - itse asiassa kokoluokkaa on jo harkittu varsin pitkälle.

Yhteenvetona tähänastisista:

Käytetty? Luultavasti ehdottomasti. Ellei lottovoitto yllätä.

Vuokraus? Ehkä nyt syksyllä, mutta ensi vuoden puolella tulee näillä näkymin sen verran käyttöä autolle, että osto lienee järkevää (jos auton osto nyt koskaan on järkevää, vaimeaa mutinaa alitajunnasta).

Lämmitys. Erittäin suotavaa, toivottavsti toimivaa. Webastosta tai Eberistä apua, mutta ei välttämätön jos lämmitys muuten toimii.

WC: hädän tullessa suuri apu. Tyhjenee myös matkan varrella (ei kuitenkaan tien viereen).

Hankinnan pitkäikäisyys? Ehkä täytyy varovasti jo alkaa pohjustamaan seuraavan auton hankintaa... Tai jos sittenkin hankkisi tämän ensimmäisen ensin. Periaatteessa kannatan pitkäikäisiä hankintoja - mutta periaatteista on joskus hyvä luopua. Olemme lainanneet kaverilta autoa - iso lotjake, joka nostatti kuumeen. Siitä selvisi kuitnekin, että emme tarvitse niin isoa. Muutama vinkki oman hankintaa varten on myös tullut sieltä, esim riittävän suuresta moottorista.

Tämä tutkimusmatkailu jatkuu...

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 06.09.2008 21:10

Kommenttina Kaarinalle, tämä ei muuten liity aiheeseen.

Edellisellä autolla ajomme 17 vuotta ja kävimme aika tiiviisti messuilla. Niin aiomme jatkossakin käydä. Emme niinkään hae uutta autoa, kun olemme nykyiseen tyytyväisiä, vaan katselemme oheistarvikkeita ja katselemme mielenkiinnolla miten kalustot kehittyy (tai eivat kehity). Jos tämä nykyinen automme kestää yhtä kauan niin saahan siitä välirahan kun vaihtaa rollaattoriin :=). Tosin parikymmentä vuotta vanhempi kaverini vaihtoi juuri autoa, eli saas nähdä joutuuko sitä vielä hankkimaan uudenkin jos on varaa silloin maksaa polttoaineesta.

NIKOLA HEIKKI 08.09.2008 02:08

Houmioi myös alusta, mitä pitempi akseliväli sen parempi.

VIRTA URPO 09.09.2008 22:31

Maxi alusta 16" Fiat tai Ford:n on jo 16" rengaskoolla

AHONEN KAI 10.09.2008 00:52

Lyhyemmällä akselivälillä autosi kääntyy vekslaamatta muuallakin kuin lentokentällä, jos sillä on jotain merkitystä.

HUOVINEN SIRPA 10.09.2008 06:18

Niin ja takapotkusella se kääntösäde on vielä pienempi, kuin etuvetosella. Esko

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.