Moottorinlämmitinpohdintaa
MAJAVA HANNU
01.09.2008 12:31
Hei, tässä kun kelit kylmenevät niin pitäisi
laittaa matkailuautoon moottorinlämmitin. Auto
on reilun vuoden liikenteessä ollut eikä siinä
vielä ole mitään lämmitintä.
Olen pähkäillyt kahden vaihtoehdon välillä, eli laittaako
vain pelkkä lohkolämmitin ja koettaa sillä pärjätä talvella, vai pitäisikö investoida joko Eberin tai Webaston vesilämmittimeen?
Tarkoitus on ajaa autolla myös työmatkat noin 40 km/päivä.
Itsellä kun ei ole kokemusta matkailuauton talvikäytöstä niin
kaipaan kokemuksia nyt lähinnä siitä, riittääkö pelkkä lohkolämmitin jolla saa vain moottorin lämpenemään, vai onko noista dieselkäyttöisistä lämmittimistä riittävästi lisäarvoa.
Lyhyen matkan ajossa tulee eteen myös akun latauksen riittävyys, tosin sitä voi kotona latailla yön aikaan piuhan päässä kyllä. Asustelen keskisessä Suomessa eikä toisaalta paukkupakkasia ole paljoa viime vuosina ollut.
Olen käsittänyt, että Webasto/Eberiä voi käyttää myös ajon aikana lisälämmitykseen ja olisihan siinä myös ikkunat paremmin sulina liikkeelle lähdettäessä ja ohjaamossakin lämpimämpää. Lisäksi ei olisi aina sähkötolpan varassa, vaikka sellainen kyllä työpaikalta ja kotoa toki löytyy.
Hintaeroa noille ratkaisuille tulee pitkälti toista tonnia (lohkolämmitin v.s. Eberspächer) ja Webasto vaikuttaa vielä hieman hinnakkaammalta asennettuna. Millaisia kokemuksia noista merkeistä on kertynyt? Asennusliike suositteli ennemmin Eberiä varmatoimisempana...
SUOLAHTI MARKKU A
01.09.2008 13:26
Jos hinnasta ei ole kiinni niin ehdottomasti diesel-lämmitin.
Dukaton käyntilämpö on talvella sen verran alhainen, että lämmitintä voi käyttää myös ajonainana.
Itsellni oli edelisessä autossa diesellämmitin kylläkin vain sisätilalämmitimenä. Mutta ei tarvinnut matkanaikana käyttää nestekaassu lämmitintä.
Suositelen disel-lämmitintä.
(Eberspächer)
KOTILAINEN ISMO A
01.09.2008 17:29
Pisteet eberille kellolaitteella varustettuna. Kahdessa autossa toiminut erittäin hyvin.
PENTTINEN URPO
01.09.2008 18:15
Fiatissa ainakin välttämätön talvella. Itselläni on Webasto kellolla eli ohjelmoitava malli. Suosittelen!
KORPPI SEPPO A J
01.09.2008 18:33
Ei kuitenkaan kaikissa. Olisiko joku ilmavuoto jossain?
Ei ole veperiä eikä wepastoa. Mutta tarettu on. Suomessa ja talvellakin.
SAARELAINEN MATTI T
01.09.2008 21:27
Minulla on Ducato -07 Detleffsissä, webasto 5.2 KW, kauko-ohjaimella ja ajastimella, mutta ajastinta ei ole tarvinnut vielä opetella,,, "kauko" on helppo käyttää. Käynnistysongelmia ei ole , jos otat webaan virran hupiakulta, minulla virta tulee käynnistysakulta ja ainakin vielä on toiminut moitteettomasti. Ei tarvi verkkovirtaa , eikä tuulilasin raaputtamista. Näin toimitaan Lapin pakkasissa.
TAMMINEN MIKKO
01.09.2008 21:38
Et maininnut mikä lämmitys on kulkineessasi? Jos vesi keskus lämmitys niin halvinta on laittaa lämmönvaihdin sinne väliin. Voi lämmittää moottorin lämmöllä sisätiloja ja päin vastoin.
MAJAVA HANNU
02.09.2008 08:02
Hei, kiitoksia kaikille kommenteista.
Auto on Fiat Ducaton alustalla oleva alkovimalli 2.0 JTD-koneella ja siinä on Truman ilmalämmitys, eli ei vesikiertoista lämmitystä. Vm. -06 ja otettu käyttöön -07. Taidan oman pähkäilyni ja kommenttien perusteella päätyä Eberspächer Hydronic Easystart T:n kellokytkimellä ( http://autola.wihuri.fi/autola!/tuoteryhmat/ajoneuvolammittimet/ )ja lämpötunnistimella. Kaukosäätimen tuohon voipi hankkia myöhemminkin, sillä on nimittäin hintaa noin 400 ekeä. Tuota hupiakkuun kytkemistä itsekin tuossa
mietin, sitähän voipi latailla kotosalla verkkovirralla lisäksi tarpeen mukaan..
KUUSELA TUULA
02.09.2008 09:30
Meillä Fordissa WEBASTO LÄMMITIN toiminut moitteetta ja ajettu
työmatkaa viime talvi 80 km päivä. Lämmitetty weballa aamuin
illoin ja ei lasien raapimista lähtiessä suosittelen.
VALLIUS MARTTI
02.09.2008 20:36
Suositelen Webastoa minulla Dethleffs integroitu -07 virta tulee hupi akusta joita on kaksi yhtensä 190 ampeeria,Webastossa ajastin ja valinta kytkin haluaako lämmitää pelkän asunto osan taikka siten molemmat yhtä aikaa voi myös lämmitää pitempiä aikoja keralla ja virta ritää.Minulla jo neljässä autossa ollut Webasto eikä ongelmia ole vielä ollut,tämä vain minun kokemukseni.
MAJAVA HANNU
03.09.2008 08:06
"valinta kytkin haluaako lämmitä pelkän asunto osan taikka siten molemmat yhtä aikaa"..
Itse en asunto-osan lämmittämistä ajatellut tuolla toteuttaa, vaan pelkästään moottorin ja ohjaamon. Itsellä on alkovimalli, taitaa olla vähän erilainen tilanne integroidussa autossa. Mikäs laite sinulla on kun lämpöä sitten riittänee koko auton lämmittämiseen?
Tuon Webasto/Eberin välinen valinta taitaa olla makukysymys, mutta asennusliikkeessä, jossa asennetaan molempia merkkejä, kerrottiin, että heidän kokemuksensa mukaan Eberi on ollut toimintavarmempi ja niitä nykyään menee enemmän. Se on myös halvempi ja varaosat myös edullisempia. Ilmeisimmin molemmista on sekä hyviä, että huonoja kokemuksia.
VALLIUS MARTTI
03.09.2008 10:36
Minulla asunto osassa Alde vesi keskus lämmitys ja Webasto hieman alle 6kvh.tämä on selainen kysymys lämmitimessä että niitä molemista löytyy hyonoja kappaleita jotka reistaa mutta mitä lämitimeen tulee niin molemmat aivan kelpo laiteita,itse auto alalla oleena tiedän sen että sitä kaupias suositelee mistä suuriman kateen saa ""elikkä voiton"".
HELLSTRÖM TESMA
03.09.2008 12:29
-Neljäs auto menossa ja kaikkea kokeiltu. Nyt päätynyt siihen, että kunnollinen moottorin alapuolinen peittolevy ( jota ei tarvitse kesälläkään poistaa, ainakaan Suomessa) ja keula peittoon. Vain turbon jäähdyttimelle jonkinmoinen aukko. Niin ja sitten lohkolämmitin. Eberi on ratkaisuna hyvä, jos se vaan toimisi silloin kun tarvitsee. Yleensä ei hirmu pakkasilla. Niin pienet tiehyet dieselin kulkea polttimeen, ettei edes Diesel-100:n säännöllinen käyttäminen auta, joka on välttämätöntä talvella, jotta lämmitin pelaisi ollenkaan.
Ja jos Eberin tai Webaston ottaa, niin ehdottamisti asuintilaan tupla-akut ja virranotto sieltä. Nimittäin jos tiukka pakkanen sähköttömässä paikassa vie starttiakun puhdin jo 15 min lämmityksen jälkeen.
MAJAVA HANNU
03.09.2008 15:25
"Eberi on ratkaisuna hyvä, jos se vaan toimisi silloin kun tarvitsee. Yleensä ei hirmu pakkasilla".
Mitkä ovat hirmupakkasia ja missä lämpötilassa nuo kohtuudella sitten toimivat? Hupiakulta onkin tarkoitus ottaa
virtaa,(100Ah akku) päivittäisessä käytössä sillä ei talvella juuri muuta tarvetta olekaan, reissut on sitten hieman eri asia.
HÄMÄLÄINEN MARKKU J
04.09.2008 17:50
Ottamatta kantaa mikä on paras polttoainekäyttöinen lämmitin, kun ei ole vertailupohjaa, itsellä on vain Webasto joka vie sähköä 3 - 4 ampeeria jos ei käytä puhallinta.
Huomattavaa onkin jos haluaa säästää starttiakkua jättää puhallin pois päältä jolloin vain moottori lämpiää eikä kulu tuhottomasti sähköä.
Minulla puhaltimen käynnistys tulee nopeudensäätökytkimen kautta jolloin puhaltimen voi jättää poiskin jos pelkää akun tyhjentymistä.
Kytkentä on Webaston ohjeen mukainen.
Toinen tapa on säästää starttiakkua on kytkeä lämmitin asunto-osan akkuun myös puhaltimen osalta, puhallin kun vie 10 - 20 A virtaa.
MOISANDER JOUKO
06.09.2008 22:06
Myyjät suosittelevat yleensä sitä lämmitintä, jossa on parempi kate! :=)> Meillä on käytössä kaksi Webaa, molemmat kauko-ohjaimella. Toinen ohjain on ohjelmoitava, toinen 'tyhmä' ja paljon pienempi. Ohjelmointia ei ole koskaan tarvittu. Asentaminen nykyautoon on aika turhauttavaa, kun tilaa ei tahdo olla missään, kumpikin kuitenkin löysi paikkansa.
Usein sanotaan, että vehkeet ei toimi, kun on oikeesti pakkasta. Piti pääsiäisenä oikein kokeilla: Voorti oli seissyt viikon ja ulkona oli -32: Hyvin lähti ja kävi. Auto piti saada käyntiin, kun vieraat tarvitsivat virtaa. MacLouis oli kyllä piuhan päässä, mutta laturi ei ladannutkaan moottorin akkua!!! Kyseessä on ilmeisesti 'ominaisuus' ja siitä pääsee eroon ostamalla pienen c-tek laturin ja kytkemällä sen kiinteästi moottorin akulle. C-tek nimittäin toimii, vaikka verkkovirta välillä katkeaakin ja sen ottama ylläpitovirta on olematon. Markkinoilla on myös muita samankaltaisia automaattilatureita, mutta ne eivät ainakaan kaikki käynnisty itekseen.
Emännän autossa on myös C-tek, siksi että hän ajaa 'liian lyhyttä' työmatkaa. Aamulla moottori lämpiää verkkovirralla ja akku lataantuu. Illalla voi sitten käyttää Webaa.