Ducaton ohjaamon äänieristys, tai sen parannus?
GRÖNQVIST TOM
16.08.2008 23:59
Mulla 2003 Ducato 2,8 JTD alkoviautossa. Ja pidemmällä matkalla alkaa rengasmelu tympiä.
Onko vinkkejä kuinka parantaa viihtyvyyttä ohjaamossa?
Terveisin tomppa
ps. lämpöä riitti hyvin ohjaamossa sen jälkeen kun oli läppä suljettu ja ovien aukot teipattu. Kiitos täältä löytyneistä vinkeistä.
JANHONEN MATTI
17.08.2008 12:30
Varmaan moni muukin on kokenut saman ongelman ja melutasoa on varmaan yritetty alentaa monin keinoin. Melun alentamisessa jos missä pätee se sääntö, että ne ongemat jotka on tehty autoon piirustuspöydällä on erittän hankalia jälkikäteen poistaa. Hommaan ei ole yhtä ainoaa ratkaisua ja kannattaakin aloittaa desibelien metsästys periaatteella Db sieltä toinen täältä.
Ensiksi kuitenkin kannattaa vaikuttaa melun lähteeseen eli renkaisiin. Eri rengasmerkien välillä on tässä suhteessa useiden dB eroja mikä on jo paljon kun melusta puhutaan. Korvahan kuulee äänen voimakkuuden kaksinkertaisena kun äänenvoimakkuus lisääntyy 10 dB.
Rengaspaineella on tietysti merkitystä samoin ajonopeudella.
Tien pinnan karkeudesta johtuvaan melun määrään kuljettaja ei voi vaikuttaa muuten kun ajamalla "raiteiden" sivussa.
Lokarien asennus yhdessä pyörän kotelon vahvan massauksen kanssa on yksi keino. Myös muoviset lokarit on syytä äänieristää liimaamalla niiden ulkopintaan äänieristyssuperloni, ettei niiden taakse synny kaikukammiota.
Nokkapeltiin voi itsekin liimata vahvemman äänieristysmaton.
Äänieristetty moottorin ja vaihdelaatikon alasuoja auttaa myös asiaa.
Autoissa joissa asunto-osan ovi on heti apumiehen penkin takana kannattaa rappukotelo eristää ulkopuolelta ja parantaa tarvittaessa oven tiivistettä. Joissain vanhemmissa autoissa asunto-osan rappukotelot on eristämättä ja ne vuotaa autoon sekä rengasmelua että kylmää kun seula. Olen jossain nähnyt ratkaisun jossa rappukolon pälle oli asennettu irroitettava alapuoleltaa äänieristetty (samalla myös lämpöeristetty) fanerilevy.
Vahvan väliverhon kiinni pitäminen ajon aikana( jos ajetaan kahdestaan) vaimentaa myös takaa tulevaa melua.
Oven ylänurkkasuhinaa ja vinkumista voi vähentää asentamalla ovien yläosaan kaksoistiivisteet tai suoraan oven ulkoreunaan tiivisteen. Tiiviste ei saa olla liian paksu tai muuten suhina senkun äityy. Sopivia tiivistenauhaa löytyy ainakin Kumiyhtymästä.
Fiatin oma kuminen lattiamatto ei paljoakaan ääntä eristä.
Lattian ääni- ja lämpöeristystä voi parantaa leikkaamalla rispaantumattomasta kokolattiamatosta alkuperäisen maton päälle uuden mittojen mukaan leikatun maton. Alkuperäisen maton voi myös poistaa ja korvata sen äänieristysmatolla tai huovalla jonka päälle laitetaan uusi tarkemmin leikattu matto. Leikkaussabluunan voi helposti tehdä esin A3 paperiarkeista maalarin teipin avulla.
Myös kattoluukut kannattaa pitää ajon aikana kiinni, koska ne synnyttää ääntä ja niistä pääsee melua sisään ajon aikana.
KORPPI SEPPO A J
17.08.2008 16:13
Rengasmelun välttämiseksi, se halvin keino on välttää niitä ajourien pohjia. Se vaatii vähän työtä, kun sen harjanteen päällä on hankala pitää autoa. Kannattaa kokeilla.
Luonnikasta reissua, meluttomasti.
Ps. Matti. Onhan siitä aikaa, kun olin työssä. Mutta muistelen, että jo 3 dB kaksinkertaistaa äänen.
JANHONEN MATTI
17.08.2008 17:26
Muistikuvasi on oikea silloin kun puhutaan tehon muutoksesta. Itse puhuin ihmisen kuuloaistin tuntemuksesta ja se on hieman eri asia kun tehon muutos.
Ps. Puhun asiasta sillä varmuudella minkä täydellinen tietämättämyys itse asiasta, ja kaksi kertaa Mehiläisen kuulotestissä todettu kuulovaurio ja tinnitus (melu) asiasta antaa.
UUSITALO MARKO
17.08.2008 18:57
Meikäläisellä on samanlainen ajopeli, mutta melun kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Itse asiassa Ducato on yllättävänkin hiljainen, se vaikuttaa jopa hiljaisemmalta kuin saman vuosimallin Sprinter.
Renkaina minulla on Michelin Campingit ja painetta tasan 5 baria. Ohjaamon lattialla kumimatto + tekstiilimatto + pienet kumimatot.
VILJAVA TAPIO
18.08.2008 13:10
Minun 2005-mallisessa Ducatossani pahin melunlähde tuntuu olevan ovenraot, kuulostaa siltä kuin ovi olisi raollaan tai välissä ei olisi tiivistettä. Jokin sopiva, hyvin kokoon puristuva tiivistenauha varmaan auttaisi. Sen pitäisi olla itsestään liimautuva niin että sen voisi teipata ovikehykseen varsinaisen tiivisteen vastapariksi.
UUSITALO MARKO
18.08.2008 15:15
Tiivisteiden suhinaa saa hiljaisemmaksi siirtämällä lukon vastakappaletta hieman sisäänpäin. Thorx-ruuvia löysätään ja naputellaan kevyesti vastakappaletta. Liikaa ei kannata siirtää, sillä silloin oven joutuu tempaisemaan todella voimalla ennen kuin sen saa lukkoon. Kokeilemalla soviva tiukkuus löytyy.
VILJAVA TAPIO
19.08.2008 14:35
Kiitos vinkistä, enpä ole tuota tullut ajatelleeksi. Helppo kokeilla. Se ei välttämättä ole paljosta kiinni, pari-kolme milliä riittänee (tai yksi, ääni kun tulee pienestäkin raosta).
PÄIVINEN UNTO
19.08.2008 20:29
Ohjaamon saa jonkin verran hiljaisemmaksi kun laittaa lattiamattojen alle joko routalevyä tai porolon levyä. Itselläni on routalevy laitettu koko ohjaamon lattiaan ja hiljeni aika paljon. Myös ohjaamon lämpö talvella parani huomattavasti.
SAASTAMOINEN REIJO
27.08.2008 17:46
Minulla on vanhempi kosla joten en tiedä ihan tarkasti onko autossasi tiivisteonkelmaa ,mutta itse olen useampaankin eri-ikäiseen autooni lisännyt ovitiivisteitä.Niitä saa teollisuusEtolasta tarrat valmiina D-profiili.Kun putsaa pohjan hyvin ja tekee huolella ei kukaan huomaa viritystä mutta äänet pienenee huomattavasti. Usein on ovenraossa monen millin, lähes harakan lentävä rako.Suosittelen!.Kahteen oveen tiiviste ympäri maksaa n.10-20e.
PUURUNEN SAMI
27.08.2008 20:37
Ja ei kannata unohtaa ruostesuojausta ja sisälokareiden asentamista.
KAINULAINEN JUHA R T
03.09.2008 14:51
Mikkelissä on tälläinen firma RUOSTE-ESTO JA HUOLTOKESKUS. puh: 040-724 1000 / 050-5548318 Käytin omaani FIAT-Dugato -05. Laitatin ääni eristeet ja ruostesuojauksen. Ohjaamo osalta n.80-90km vauhdissa maantie-rengasäänet vaimeni. Kovemmin ajellessa en huomannut mitään eroa aikaisempaan. Varmaankin myös osaltaa vaikuttaa jo asunto osalta- anteenista ym tulevat äänet.