- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Kumpi parempi ...Foortti vs Fiiu ..siinäpä kysymys???
Kumpi parempi ...Foortti vs Fiiu ..siinäpä kysymys???
Asialliset kommentit... Kiitos!
Niissä hommissa joihin Foorti ja Fiiu on suunniteltu ja oikein käytettynä ne ovat kohtalaisen hyviä autoja molemmat. Matkailuautokäytössä molemmat "poikaset" joutuvat ajokortti, kokonaispaino, tietulli ja hintasyistä miesten hommiin ja se on yksikertaisesti niille liikaa. Autoille alunperin suunnitelluissa tehtävissä niissä on vain hetkittäin se kokonaismassa joka matkailuautokäytössä on jo auton omamassa. Siihen nähden, että niillä jatkuvasti ajetaan alustan ominaisuuksiin nähden "ylikuormalla" molemmat kestää ihan hyvin. Kiitos keskimäärin vähäisen ajokilometrimäärän/vuosi ja aivan varmasti keskimääräistä varovaisemman käsittelyn.
Transitista ja uudesta Ducatosta on vasta "kylmät tyypit" otettuna mutta ensivaikutelma oli, että Transitin hytti on jotenkin pienempi ja ahtaampi, ajoasento henkilöautomaisempi, Ducatossa istutaan korkeammalla ja ulos näkee paremmin.
Aihe kiinnostaa minuakin, kun Transit-alustaisia piironkeja on ruvennut ilmestymään katukuvaan enenevässä määrin ja ulkonäöltään Transit mielestäni pesee Ducaton mulkosilmänaaman 6-0. Mutta tämä ei liene kysyjän tarkoittamaa kommentointia ;)
Yhdestä koeajosta luin, että Transitissa joutuu istumaan ikkunoiden yläreunaan nähden kiusallisen korkealla, jos istuimissa on kääntömekanismi lisäämässä korkeutta.
Pitänee käydä koeajamassa molempien autojen umpipakettiversiot, siitä saa jonkinlaisen vertailukelpoisen käsityksen autoista ja niiden ajettavuudesta (tyhjänä).
Kyllähän foortin ulkonäkö on paljon jyhkeämpi kuin fiiun... Totta että foortissa joutuu istumaan pilottipenkin kanssa tosi ylhäällä eli pitkät ihmiset joutuvat kyyristelemään että näkisivät liikennevalot! Tekniikkapuolesta en osaa sanoa mitään mutta viisaammat jatkakoon tästä lisää!
Ps: eikä sitten mitään henkilökohtaisuuksia tähän topikkiin kiitos!! ;DDD
Mulle jäänyt tekniikkapuolelta mieleen liikkeellelähdön voimansiirto/vääntö. Hopassa saa kuulemma kiusata kaasulla ja kytkimellä kun Fiat lähtee pelkällä kytkimen nostolla vaikka tyhjäkäynnillä.
Olosuhteiden pakosta allekirjoittaneella on ollut allaan (=omistanut) molemmat lyhyellä aikavälillä tästä taaksepäin. Ko. aiheesta löytyy keskustelua 1-2 v:n sisään selkokielisesti tältä palstalta. Päätelmiä: 1. kytkinhomma eli liikkelle Fiiussa parempi, kahdessa viimeisimmässä Ransumallissa aivan sama liikkeelle lähtö - lirkuttelu"ongelma", 2. alusta Fiiussa päkerömpi kuin Ransussa > henkilöautomaisempi (Aviano-kaverini viimeisin väite, että alusta olisi jo joustavampi Fiiussakin) 3. Hytistä näkeminen Fiiussa parempi kuin viimeisimmissä Ransuissa (integroidut poisluettuna). 4. Ransun meluisampi ohjaamo on parantunut viimeisimmässä mallissa, aiemmin Fiiu hiljaisempi. 5. Moottoreista joku jo yllä ehti todeta, että yleisimmin m.autoissa käytetyt moottorit liian pieni suhteessa kuljetettavaan massaan. 6. Ja kun olen kuunnellut ja jututtanut nyt Fiiu ihmisten viimeisimpiä kommentteja moottoreiden vioista, niin täytynee todeta, että sekä Ransut ja Fiiut ovat menneet aimo askeleen kertakäyttökaman suuntaan. 7. Mielestäni rengaskoko vaikuttaa myös molempien ajettavuuteen. - Tästä voi sitten joku toinen asiantuntevampi jatkaa luetteloa.
Ihan alkumetreillä, ennenkuin puurot ja vellit ovat samoilla rinnuksilla, minusta olisi syytä erottaa toisistaan Transitin etu- ja takaveto. On niissä niin eri moottorit, koko voimansiirtolinja, akselistot/jousitus, viat ja ominaisuudet - kun yhteistä on vain ohjamo (suurelta osin);
Pari kiteytystä paripyörä-takaveto 07 2.4TDCi 140hv Transusta: (oikeampi italo-alusta vertailuun olisi Iveco)
minulla kantavuudeksi sai valita 600kg (3,5tn) tai 1.300 kg (4.2tn), siis rekisteröintiasia - ei tekninen. Autoon se ei aiheuttanut mitää muutoksia. Asian ratkoi 100km/h ja B-kortti vaade. 6-vaihteisessa ja suht. tiheä peräisessä 1. vaihde on minusta turhankin lyhyt, että kaasuttomalla kytkimen nostolla pitää olla terävyyttä, että saa edes sammumaan. Saisi olla hivenen harvempi, mutta toisaalta on hyvä ryömintään. Toisaalta välitys sopiva tiuha, että 6. vaihde ei ole ylipitkä minä 191cm pitkänä löydän kyllä alkup. penkeistä riittävät säädöt, eikä alkovin lippa edes näy "kuvassa". Rattia voisin nostaa ylemmäs, jos se liikkuisi. Se pilottipenkki-modaus on jonkun muun tekosia kuin Fordin, että nuhteet siitä pitää ohjata oikeaan sylkykuppiin.Minun omien kenttäkokeiden perusteella 07 uusista alkovi autoista valitsin tämän 6-pyöräisen alustan ominaisuuksien takia. Lisäpelotteena oli Fiiun vaiheistokesto, maahantuojan tekemä "talviviritykset" vanhemmissa matkapömpeleissä sekä yleinen epäluottamus tuossa pihalla seisovan 2002 hlö-Fiatin elektroniikkaosaamisen tasosta saamaan mielikuvaan - on sitä niin usein omatoimisesti saanut olla OBD-skanneri/testerillä resetoimassa eri anturisignaalivirheiltä. Varsinaista vikaa siinä ei ole, vaikka vikakoodeja pullahtelee 2-3 kk välein, sitten on taas hiljaista..
Vaikka onhan tätä takavetoista saanut parannella tehtaan jäljiltä, mm. ruostesuojaus, sisälokarit, moottorin alussuoja. 15.000km (15kk) ajolla ei mitään korjattavaa vikaa ole ilmentyt. Auton luovutuksen jälkeen piti käydä hakemassa Vemixiltä tehtaan luovutushuolto kun ei oltu ilmastoinnin kennoa vielä täytetty..
Tällä palstalla kirjoitetut Ford-pettymykset minusta liki 90%:sti koskevat ainoastaan etuveto 2.2TDCi versioita. Ilmeisesti myös Fiat-yleistykset olisi syytä pilkkoa tietyille moottorityypeille (ja alustoille)..
Myönnettäköön Jarille, että puhuin etuvetoisista. Velli vielä kupissa lisäisin omaan luettelooni: 8. Ratin asennon säätämismahdollisuus on Viiussa, ei Ransussa. - Ihmettelen, miten notkea Jari onkaan, jos nykyVoortin kääntyvien (=korkeiden) kipparipenkkien päältä noinkin pitkä mies (mahd. lyhyehkö selkäosa :) näkee vilpittömästi Ransun etureiästä eteensä.
Kirjoitinkin aiemmessa viestissä, että TransShit'it alkuperäiseltä (alkup.) penkeiltä löydän kyllä oikeat säädöt; ylös-alassäätö reisille ja kankuille erikseen, koko istuin eteen-taakse, selkänojan kallistus ja ristiselkä ..
Siis, minulla ei ole Pilotti-virityksiä; Ford ei ole niitä muille toimittanut, vaan se matkapömpeli-firma/edustaja/maahantuoja/varustaja/myyjä on mitkä-lie kääntöalustat asentanut istuinosan ja telineen väliin, jolloin kokonaisuus on kasvanut korkeutta. Samalla on aika useaan askiin ilmestynyt sukolit samalla kuosilla kuin sohvissa - Fordin turkkilaisasentajilla ei ole niihinkään osuutta..
Jopa Caravan-lehden artikkeleista saa väärän kuvan asiasta.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.