Tyre Protector
HÄMÄLÄINEN MARKKU J
30.07.2008 17:24
Jätin vararenkaan pois kun se oli auton alla taka-akselin etupuolella ja poisotossakin meni reilu tunti.
Arvelin ettei rengas ole kuitenkaan käyttökelpoinen viiden jälkeen oltuaan siellä kura- ja suolavesisuihkussa, vähintään se on tyhjä.
Laitatin otsikossa mainitun mömmön renkaisiin.
http://rengasrikko.fi/info.htm
Moottori lehden testeissä ainakin aine menestyi.
Onko joku muu pistänyt renkaisiinsa muuta kuin ilmaa?
SUOMINEN TAUNO
31.07.2008 08:41
Hei!
Maastopyöräilyhommissa olen käyttänyt näitä rengaslitkuja jo vuosia. Litkujen tehoa ei oikeastaan havaitse mistään, mutta ei ole kyllä tarvinnut paikata renkaita, joten ilmeisesti homma toimii.
Olen laittanut Agri Marketissa myytävää raskaiden työkoneiden rengaslitkua suoraan letkun ja ruiskun avulla venttiilin kautta omatoimisesti. Sen hinta on hyvin edullinen. Ainakaan minun käyttämäni litku ei toimi pakkasilla.
Uskoisin, että auton renkaaseen saa litkun sisään samalla periaatteella. Rengas täytyy tietenkin tyhjentää, ettei ilma pane vastaan. Litku valuu renkaassa tietenkin alaosaan, joten ainakin pyörähommissa pitää ilman täyttö tehdä venttiili ylhäällä.
PALIN MATTI
31.07.2008 09:06
Esitteessä sanotaan, että tämä Tyre Protector-menetelmä poistaa kokonaan rengasrikot, jotka ovat TERÄVÄN ESINEEN AIHEUTTAMIA.
Kuinka monelta meiltä on terävä esine räjäyttänyt renkaan kesken ajon? Itselleni ei sellaista ole sattunut kertaakaan koko 41-vuotisen autoilu-urani aikana. Harvemmin maanteillä yleensä lojuukaan näitä renkaan puhkaisevia teräviä esineitä.
Ajoneuvon odottamaton tieltä suistuminen rengasrikon takia johtuu aina renkaan yht'äkkisestä tyhjenemisestä, eli ns. renkaan räjähdyksestä. Tällainen räjähdys johtuu aina renkaan rungon pettämisestä, ei ilman hitaasta ulosvuotamisesta esim. naulanreiästä. Maantiellä lojuvan naulan lävistäessä renkaan, se tyhjenee erittäin hitaasti ja tyhjeneminen nopeutuu vasta, kun se naula vedetään irti siitä reiästä.
Tieltä suistavaan renkaan räjähtämiseen ei tästä menetelmästä siis ole lainkaan apua. Piston aiheuttaman renkaan tyhjäksi vuotamisen se kyllä estää.
Samoin se estää autoilijaa havaitsemasta näitä mahdollisia pistoreikiä ja paikkaamasta niitä. Tällaisesta paikkaamattomasta pistojäljestä pääsee kosteus ja sen mukana korroosio heikentämään ajan saatossa renkaan runkorakennetta ja saattaapa sitten se räjähdyskin olla todennäköisempi tällaisessa "suojatussa" renkaassa.
Tuote kuulunee siis samaan sarjaan kuin polttoaineen pilkkomismagneetit, hirvipillit, moottorinkorjauslisäaineet, jne...
HÄMÄLÄINEN MARKKU J
31.07.2008 10:24
Enpä minä sitä turvaa haekaan räjähtämistä vastaan, kun olen pyrkinyt käyttämään sen kuntoisia- ja laatuisia renkaita ettei räjähdys ole kovin suuri riski.
Sen sijaan pistoreikiä kyllä renkaaseen kyllä saa tielle tippuneista nauloista jne.
Kyllä tuo litku tai pikemminkin puuro ainakin näytti paikkaavankin renkaan.
Kaveri iski esittely renkaaseen piirtopiikin läpi kumin ja kun hän veti sen pois tuli reikään myös ainetta joka näytti tiivistävän myös kumiosuuden.
Kysyessäni voiko renkaan paikata tämän jälkeen "laku pätkällä" hän sanoi ettei siihen ole tarvetta, aine tiivistää reiän.
Moottori lehdessä esitellyssä kokeessa ajoivat 8mm piikin yli ja aine oli ainoa joka toimi kunnolla.
Minulla on autossa myös renkaan paikkaus spray pulloja, mutta ne eivät tuossa testissä oikein toimineet.
Aine kestää kuulema myös pakkasta.
Miten korroosio etenee kumiin vulkanoidussa runkorakenteessa pistoreiästä joka on tukittu, ei minulle oikein selvinnyt.
Voi olla, että olen ostanut vain mielenrauhaa, kun ei mukana ole vararengasta, mutta hyvä niinkin.
Raskaissa maansiirtokoneissa on kumifirmojen mukaan vastaavat aineet hyvinkin yleisiä.
En ole mainostamassa ainetta, enkä yllytä ketään käyttämäänkään, kiinnostaa vain onko joku muukin käyttänyt samaa tai vastaavaa ainetta.
Ajossa ei ainetta huomaa millään tavalla.
MANNINEN JYRI
31.07.2008 12:19
SUOMINEN TAUNO
31.07.2008 13:12
Hei!
Kyllä tuossa hommassa on mielestäni ihan järkeä. Markkinoilla näyttää olevan useampiakin valmisteita, joita voi itse työntää renkaisiin. Osa tuotteista on nk. vulkanoivia, jolloin rengas ei sen kummemmin heikkene. Osa varmaankin kestää myös pakkasta, pitää katsella purkkien tuoteselosteita.
Mikäli nesteen väri eroaa renkaan väristä, huomaa mahdolliset renkaaseen menneet naulat tai ruuvit helpommin. Nehän on syytä kuitenkin poistaa ja antaa reiän paikkaantua.
En tiedä, korvaako tuo aine varsinaisesti vararengasta. Itselläni on ainakin pyöräillessä vararengas aina mukana vaikka litkut on renkaissa. Ajettaessa kunnolla esimerkiksi lasinsirpaleisiin, ei litkut enää auta.
HÄMÄLÄINEN MARKKU J
31.07.2008 19:05
Hinta oli satasen, kun ajoin itse Kirkkonummelle jossa homma tehtiin.
TERVO JARI
31.07.2008 21:11
kumikorjaamot rengastöitä tehdessään kiroavat, vanteet ja rengas sisältä iljettävässä kunnossa ?
Vai onko kyseessä eri värkki ? ?
Jari
HALMEENMÄKI JUHANI
03.08.2008 21:17
Enää ei edes kaikki paikkamömmöt ole kirosanoja gummisuutareille. Se on kehitystä noissakin aineissa.
LAINE RAIMO
03.08.2008 22:41
Kyllä kait ne Formuloissa käyttää niitä viimosen tekniikan aineita ja tänäänhän se nähtiin miten tehos Hamiltonilla.
MATTILA KARI U
07.08.2008 21:53
Eikö asuntovaunun renkaista hajoaa yleensä teräsvyöt. Niiden hajoamiseen tuskin mitkään mömmöt autaa, vaan uusi renkas.