Ilmajousen korjaus

MIKKONEN MATTI 22.07.2008 13:45

Toinen kumipussi pyrki vuotamaan ja meni lopuksi tyhjänä rikki. Varaosana niitä ei saa, vaan pitäisi hankkia koko järjestelmä, mikä vm -90 tuntuu liioitellulta. Joten jos tuollainen on jäänyt ylimääräiseksi, voisin ostaa. Tyyppi on Linnepe (Continental) SZ55-20.

Korjausohjeitakin saa antaa. Vapaa-aika.com verkkosivuilla oleva kuva on oikea, mutta sieltä kerrottiin, ettei pariin vuoteen ole ollut erillisenä osana saatavana.

TERVO JARI 22.07.2008 13:49

korjaamolla jossa on vielä kunnon "paistinsydseemit" olemassa, voisivat "paistaa" paikan siihen ?

Jos se on teknisesti mahdollista ?

Ja kumin laatukin vaikuttaa asiaan . . .

Jari

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 22.07.2008 20:27

Otappa yhteyttä Linnepeen minä ainakin sain jokunen vuosi sitten osat suoraan tehtaalta. http://www.a-linnepe.de/eng/default_1.htm

Hintaa en enää muista enkä äkkiä löytänytkään. Sales Dirctor Thomas Zeppelin vastaili hyvin ystävällisesti sähköpostehini englanniksi. (Saksa on tietysti vielä parempi) Sähköposti osoite on info@a-linnepe.de Mr Thomas Zeppelin ymmärsi hyvin ongelman, kun hän tietää ettei heillä ole suomessa edustajaa.

Jousituksesi on ilmeisesti mallia: http://www.a-linnepe.de/eng/endseiten/airlift/euro94.htm

Ellei sinulla ole pussit erillisissä piireissä, tilaa samalla letkua ja mittari ym. muuta kamaa niin, että saat pussit kummankin omaan järjestelmäänsä niin ajo vakautuu huomattavasti. Tilaa valmiiksi kaksi pussia niin toinen jää varalle.

Tilaus tapahtuu siten, että ilmoitat mitä tarvitset ja pyydät esilaskun, proforma'n pankkiyhteystietoineen. Kun olet saanut esilakun ja maksanut sen he lähettävät tavarat todettuaan rahan saapuneen tilille.

Meille kamat tuli UPS kuriiri kuljetuksella, ehkä hitaampikin tapa riittää, kun sen kertoo heille etukäteen (tai ehkä tarvitset osat pikana)

HALMEENMÄKI JUHANI 22.07.2008 23:07

Firma nimeltään Kestopinta ja paikkakunta Turenki on jopa tehnyt noita ilmajousia ja ihan Suomessa. Kaivelepa sen yhteystiedot.

LAHTI ANTTI 22.07.2008 23:16

Olisiko se tämä ?

http://www.keskipinta.fi/

MIKKONEN MATTI 23.07.2008 10:37

Järjestelmä on juuri tuota mallia, erilliset letkut, mutta vain auton kylkeen renkaan ilmanpainetarkistuksen yhteydessä huoltoaseman mittarilla täytettäväksi. Ja siksi pääsi tyhjäksi. Otin palkeen pois molemmilta puolilta. Autolla pystyy ajamaan, mutta perä on aika alhaalla. Itse en ole kielimiehiä. Työmaalta löytyy viisaita joka lähtöön, joten tilaus varmaan onnistuisi.

Kiitoksia myös muille vastanneille. Turengissa pystyn käymään työmatkojen yhteydessä ja tietysti myös Vallilan Takomolla, jos asia pitää ratkaista nomaalijousia vahvistamalla.

HALMEENMÄKI JUHANI 23.07.2008 21:58

Lahti Antin linkki on oikea, eiköhän korjaus tai toisen puolen uusinta onnistu siellä. Tekivät jotain 10v sitten minulle mittatilauksena nuo ilmajouset apujousiksi, ja kaikki meni paremmin kuin hyvin!

SEPPÄ-LASSILA TUURE A 24.07.2008 08:49

Minulla on käyttämätön pari kumijousia, mutta ei täsmälleen sama malli. Jousen koko on: korkeus 155 mm, leveys 170 mm.

Kiinnitys 2:llä 10 mm pultilla. jotka ovat 70 mm etäisyydellä toisistääm. Venttiili niiten keskellä. Kiinnostaako nämä?

MIKKONEN MATTI 28.07.2008 10:05

Tulin muutaman päivän reissun jälkeen taas nettiraadion ääreen. Kiitoksia tarjouksesta, mutta ne ehkä ovat hieman lyhyitä ja nykyisiin kiinnikkeisiin leveitä. Entisten kiinnitys on yhdellä pultilla keskeltä. Ei viitsisi ryhtyä kiinnikkeitä tuunaamaan.

Vallilan Takomon hinta-arvio lehtijousituksen elvyttämisestä oli muuten 450 €.

MIKKONEN MATTI 27.08.2008 20:51

Ostin tavaratorilla myytävänä olleen paketin, jossa on samat palkeet, mutta eri mallin kiinitinraudat. Letkut, nippelit ja mittari käyvät kyllä. Raudathan minulla on entiset. Kysyisin studioraadilta mikä mekanismi on siinä liittimessä, jolla ilmaputki liitetään palkeeseen. Vaikuttaisi, että putki irtoaa liittimen pientä holkkia sisäänpäin painaen?

Paketti on yhden mittarin systeemi, eli palkeisiin vaikuttaa sama paine. Aiemmin minulla oli kahden venttiilin systeemi, jonka haittana oli se, että palkeissa saattoi olla eri paine. Mutta onko tuon yksiputkisysteemin kallistelutaipumus niin fataali ominaisuus, ettei sitä kannttaisi rakentaa?

TERVO JARI 27.08.2008 21:11

Liittimestä putki irtoaa juuri niinkuin kerroit ( juuri helaa sisäänpäin painaen ) ja sen voi "tuupata" siihe uudelleen takaisin ja se pysyy kyllä siinä kiinni ellei ole vaurioitunut/likaantunut . . .

Jari
AHONEN AULIS 27.08.2008 21:18

Kyllähän kaksiputki ratkaisu on vakaampi,luulisin Itselläni oli aiemmin hymerissä yksiputki systeemi ei sekään kovasti kallistellut,koska putket olivat niin pienireikäisiä ettei ilma kerkiä syöksymään pussista toiseen kovin nopeasti.Terv:AA.

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 28.08.2008 10:29

Kyllä kaksiputki systeemi on vakaampi. Minulla oli ensin yhteinen ilmatila, tosin putkitettuna valmiiksi kuskin penkin sivuun asti erillisillä putkilla. hiukan oli vaikutelmaa kuin olisi ollut perä pallon päällä, ei tosin paljoa, havaittavasti kuitenkin, kyllä perä kuitenkin pysyi ylhäällä. Minulla oli pitkät putket välissä, mutta silti ilma ehti painaa toista puolta ylös kun toinen puoli painui alas.

Kun minultakin meni toinen palje, tilasin tarvikkeet joilla erotin piirit itsenäisiksi. Eron huomasi välittömästi, huojunta väheni oleellisesti.

Toinen asia joka vaikuttaa huojuntaan on tietysti iskarit, vaihdoin ne jo ennen palkeen vuotoa ja piirien jakoa. Iskareiden vaihto vähensi myös osaltaan huomattavasti huojuntaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.