Vanhemman Ducaton öljyt
MIKKONEN MATTI
26.06.2008 13:11
Matkaajani vm-90 2,5 l TD Ducatolla on ajettu n. 260 000 km. Olen tähän saakka käyttänyt merkkihuollon tapaan Shellin Ultra 5W - 40, joka on kallista mutta ohutta. Ei se sitä vielä paljon syö, mutta olisiko kuitenkin syytä vaihtaa laatua moottorin iän vuoksi?
Loman aloittajaisiksi pitäisi tehdä öljy- ja suodatinhuolto.
Vaihdelaatikossa on ääniä, jotka eivät ole kuitenkaan muuttuneet. Tekisi mieli kokeilla jotain ihmeainetta öljyn sekaan, mutta onko niistä saatavissa puolueetonta tietoa. Esitteethän lupaavat melkein metallin kasvavan takaisin naarmuihin.
HYTÖNEN RAIMO
26.06.2008 16:42
Tuon ikäisen tukaatin öljynvaihtoväli on niin lyhyt (7500 km), ettei siinä kannata kovin kalliita öljyjä käyttää. Esimerkiksi Valvolineltä löytyy nimenomaan vanhoille moottoreille tarkoitettu öljy, johon on lisätty tiivisteitä ehostavaa lisäainetta. Riittävän hyviä (ja halpoja) öljyjä löytyy myös ad ja Biltema -ketjujen myymälöistä.
En sinänsä moiti mainitsemaasi Shellin öljyä, mutta se on tunnetusti ainakin vanhemmissa moottoreissa tavanomaista runsaammin kuluvaa.
SAURO HANNU O
26.06.2008 18:43
mulla on sama moottori omassani. Käytän Mobil MX 15W40 raskaan kaluston keskipitkien matkojen öljy ja vaihdan kerran vuodessa.Välillä vähän lisään.
MIKKONEN MATTI
27.06.2008 10:40
Oikea öljynvaihtoväli tämänikäisissä on ollut vähän kiistanalainen juttu. Korjauskirjan yleissuositus kerran vuodessa, jos ei aja yli 15000 km/v, on jo hyvä lähtökohta. Matkailuautollahan ajetaan yleensä pidempiä rupeamia, mikä on öljylle edullista. Linja-autofirma saattaa ajaa 100 000 km samoilla öljyillä. (Mitenkähän Nyyssönen). Valvolinen vanhan moottorin öljyjä hain kysymykselläni, mutta nekös vasta kalliilta näyttävät Motonetin hinnastossa.
MIKKONEN MATTI
27.06.2008 10:56
Löysin aikaisemman laajan öljykeskustelun, joka tosin koski uudempia vehkeitä. Eiköhän tässä pärjäillä.
HYTÖNEN RAIMO
27.06.2008 14:04
Martti hyvä!
Käyttöohjekirjan mukaan dieselmallien (vuoteen 1994 saakka) öljynvaihtoväli on 7500 km, mikä tieto löytyy myös Alfamerin korjausoppaasta!
En sanonutkaan, että Valvolinen MaxLife -öljyt olisivat halpoja, mutta ne ovat saaneet melkoista suitsutusta ominaisuuksistaan (jopa silla paljon parjatulla lankkusaitilla).
Kysymyksesi koski myös hälyääniä pitävää vaihteistoa. Periaatteessa siihen voi olla kaksi selvää syytä eli 1) vaihteistossa on liian vähän tai vääränlaatuista öljyä ja 2) vaihteistossa on joku vika (esim. kulumavikoja). Välttyäksesi isommalta katastrofilta suosittelen kummankin vaihtoehdon tarkastamista ensi tilassa. Muistelen, että olit Kuopion puolesta; jos niin pistouvaa esille sähköpostiosoitteesi tai telehvuuninumerosi, niin kerron Sinulle sopivalta hollilta miehen, joka tietää hiivatin lootasta kaiken tarvittavan ja osaa sen myös korjata.
MIKKONEN MATTI
27.06.2008 14:23
Hyvä kun tartuit asiaan. Valvolinen sivuillakin olevan merkki-ja mallikohtaisen oljynvaihtosuosituksen mukaan 1994 vanhempien 2,5 litran DT Ducatojen öljynvaihtoväli on 7500 km / 6 kk. Tosin pakettiautoille.
Kuopion oblastista ollaan matti.mikkonen miukumauku mmm.fi.
RUUSKA ERKKI
27.06.2008 20:13
hytösen raimolta kysyisin miten saa yhdeyden tarvittaessa siihen vaihteisto experttiin jos sattuu joskus tarviimaan kun ajelee dukaton 2,5 L ja -89 mallin fiiulla tv eki( e.ruuska@dnainternet.net)
HALMEENMÄKI JUHANI
01.07.2008 23:04
Ja ääni Maxlifelle täältäkin. Tai sitten joku 10W40 dieselmoottoriöljy jos ei tule pakkasstartteja.
MIKKONEN MATTI
04.07.2008 22:28
Veljet todistivat taas niin ihanasti, että laitoin Valvolinen "pitkän iän salaisuus" -dieselöljyn 10W40.
Meinasin vaihtaa nokkahihnankin ja otin jo pohjapanssarin ja päätylevyn pois, mutta kun Alfamerin kirjassa ei ollut tuon moottorin ohjetta, tyydyin itse vaihtamaan vain laturin hihnan.
Tänään hitsailin lokasuojanreunusta, jonka ruostumiserkkyyden vanhemman mallin omistajat tietävät.