Autojen punnitus Saksassa

ISONIEMELÄ SARI 29.05.2008 10:08

Onkos kukaan joutunut Saksasssa punnitukseen? Miten tarkkoja mahtavat olla painosta ja mitä seuraa jos menee paino yli 3500?

SUOMI SEPPO S 29.05.2008 10:52

Nyt kun olet kirjottanut kysymyksen jo kahdelle palstalle niin kirjoita vielä tuonne viertihakuun "punnitus" niin löytyy aikaisemmat jutut. t. seppo

VÄISÄNEN MIKKO J 29.05.2008 15:27

Onko Saksan tieliikenneasetuksessa mainintaa 5% sallitusta ylikuormasta.Mikäli on,se ainakin "auttaisi" 175kg:n painon osalta.Meikäläisessä asetuksessahan tuo 5% on "lakiin kirjattu" Mikko

SILMUNEN HANNU 29.05.2008 18:12

Ymmärtääkseni on se 5% pelivara, mutta ymmärtääkseni se 5% lasketaan siitä auton lastausvarasta, eikä kokonaismassasta? Eli silloin se ei ole lähelläkään tuota 175kg:a.

t.Kaarina

HAAPANEN TIMO S 29.05.2008 18:39

Juuri näin, Kaarina on asiantuntijana oikeassa.Kantavuudesta lasketaan. Se 5% on ajateltu esim. 8 tonnin kokonaispainon kuorma-autolle, jossa voi olla liki 5 tonnia kantavuutta.Asia muuttuu ihan toiseksi. Tosin ei tuossakaan saa olla kuin 250kg liikaa.

NYYSSÖNEN KAJ 31.05.2008 09:47

En ole Saksassa, mutta oletan että normaalisti liikenteen tahdissa liikkuva auto ei siellä joudu herkästi punnitukseen.

Norjassa minä olin 2004 punnituksessa, ottivat kaikki kuorma ja linja-autot tienvarsikatsatukseen. Toinen paikka missä näin punnituksen on Lissabonin A1 moottoritiellä, toteutettuna niin että kyttäsivät pitkän jyrkän ylämäen päällä kuka tuli muita hitaammin mäen ylös niin heidät ohjattiin reuraavalla levähdyspaikalla puntarille, me kävimme kahvilla siellä.

punnittuakaj

KOIVUPURO PEKKA 03.06.2008 01:18

Itävallassa jouduttiin puntarille hyvin lähellä Saksan rajaa ja kuten arvata saattaa niin yli meni aika tavalla ja se oli ihmeellisintä että mitään seuraamuksia ei tullut! Oltiin nokka Saksaa kohti ja ajattelivat kait ettemme ole enään pitkään heidän riesana ja ehkä muutamassa rekassa oli niin rajut ylipainot etteivät ehtineet meitä noteeraamaan! Nykyisin käyn vaakalla jos hiukankaan epäilen akselimassojen ylittyvän reissuun lähtiessä ja se onkin tärkeämpää kuin kokonaispainon seuraaminen eli itselläni on sellainen käsitys ettei esim. Saksan poliisia kiinosta keinotekoinen 3500kg kokonaismassa jos akseleiden yhteenlaskettu massa on 4000kg (2000kg+2000kg) !

EEROLA TEEMU J 04.06.2008 14:20

Kyllä se 5% lasketaan kokonaispainosta, sillä "kantavuus- käsitteellä" ei ole mitään merkitystä (paitsi takapajula- Ruotsissa). Eihän sillä ole turvallisuuden kanssa merkitystä, mistä paino tai ylipaino akseleille tulee.

Tuo 5% ei tarkoita, että 3,5 tonnisella saisi olla liki 200 kg ylipainoa ennekuin "olisi ylipainoa". Se pelivara tulee vaakojen mittaustarkkuudesta joka on +/- 2% Jos auto punnitaan ennen matkaan lähtöä vaakalla mikä antaa 2% liian pienen lukeman ja sitten ratsiassa oleva vaaka antaakin 2% liian suuren lukeman, niin asiakkaan oikeusturvan takaamiseksi esim. Saksa, Itävalta jopa Suomi pudottaa mitatusta painosta 5% pois ja jos senkin jälkeen velä ollaan ylipainossa, niin voi tulla maksettavaa.

Ainakin Saksassa alustan ylipaino syntyy ko. alustan valmistajan hyväksymistä akseli- ja kokonaispainoista, jotka otetaan tietokannasta alustan tyypin mukaan. Suomen rek. otteessa voi olla suurimmaksi kok. painoksi merkitty 3,5 t, vaikka alusta olisi 4,0 tonnille rakkennnettu (kun on haluttu pitää auto B- kortille sopivana). Jos alla on 4,0 t painolle mitoitetut renkaatkin, niin vasta siitä lasketaan ylipaino.

Ellei kortti riitä, niin ylimääräisen painon saattaa joutua sen takia jättämään pois kuormasta, vaikka kantavuus riittäisikin. Saksalaiset eivät tästä ole kovin tarkkoja, koska siellä vanhat B-kortit (muutos tuli 90- luvulla) kelpaavat myös kuorma- autolla ajamiseen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.