viitosvaihteen käyttö

LINDQVIST KIRSTI 20.05.2008 14:12

Kovasti on aloittelijaa peloteltu 5-vaihteen käytöstä eli yleensä niin että vaihdetta ei tarvi harkitakaan heittää päälle oli vauhti mikä hyvänsä tai muuten on reissu korjaamolle edessä.Auto on alkovi dethless 2,8 JTD vm.2001.Lapin reissu heitetty neitsytmatkana ja matkavauhti pidettiin mittarin näyttäessä n.90(kulutus n.13 l/100 km).Vitosta ei käytetty ollenkaan kun ei uskallettu mutta te viisaat ja kokeneet koska sen käyttö on perusteltua ja jopa viisasta?

NYBERG CHRISTINA 20.05.2008 14:30

Itse heitän 5. vaihteen päälle yleensä kun mittari näyttää 85 km/h. Tietysti tarvitsee ylämäissä kuunnella konetta ja vaihtaa pienempään riittävän ajoissa, ettei vedätä auton moottoria. Ajelen Hymer 654 -autolla ja autolla on painoa 3900 kg. Meillä on ollut matkailuauto vuodesta 1991 (4 eri autoa), eikä kertaakaan 5.vaihde ole rikkoontunut. Ei kannata kuunnella näitä pelotteluja, vaan käyttää "maalaisjärkeä" vaihteiden kanssa.

KORKIAKOSKI SEPPO 20.05.2008 16:38

Mielenkiintoinen asia tämä vaihteiden äyttö. Lienee tuo korvakuulolla ja kierroslukumittaria tarkkaillen paras ajotapa. Mutta ihmetelin kyllä tuota korkeaa kulutusta. Olisiko viitosta voinut käyttää jo hiukan alemmilla nopeuksilla. Itsellä myös opettelua Dukaton kanssa, jossa on kuusi vaihdetta. Jos kerran vitonen ei kestä, niin kutonenhan pitäisi sipata alle aikayksikön. No eihän asia nyt näin suoraviivainen ole. Mutta tuohon kulutukseen vaikutus on ehkä melkoinen,itselläni kulutus on ollut puoli-intekroidulla jopa alle 9 litraa.

HALMEENMÄKI JUHANI 20.05.2008 17:22

Kierroslukumittari on tärkein instrumentti, ja sen jälkeen korva+kaasujalka. Eli ei jurnuteta vastatuuleen/ylämäkeen himpun liian pienillä varveilla, vaan vaihdetaan järjen kanssa pienempää pesään. Aakeenlaakeella ja alamäissä vääntörasitus on pienempi vitoselle.

NYYSSÖNEN KAJ 20.05.2008 20:55

Nåin se tahtoo olla roiskevoidelluissa vaihdelaatikoissa! Itsellä on painevoideltu vaihdelaatikko eli nopeudella ei merkitystä.

Ilmeiseti pikkumoottoriset matkailuautot eivät ole varustettu kunnon vaihdelaatikolla! 12 vaihdetta eteen ja kaksi taakse 10 litraa ja turbo. tosin tällä hetkellä joka toinen vaihde puuttuu, nimittäin: 1, 3, 5, 7, 9, 11 muttä tämä tuntuu vain polttoainekulutuksessa 0,5 l/100km

LEINONEN V JUKKA 21.05.2008 08:39

Vaihdoin äskettäin vitosen rattaat 6,5% tihemmäksi. Osissa ei näkynyt merkkejä voitelun puutteesta, kytkentähampaat oli vain sileänä eikä vaihde näinollen pysynyt päällä. Suurin syy hampaiden murenemiseen on liian nopea vaihteen päälle kiskaisu, jurnutetaan ensin nelosella 90-100 km/h ja sitten kytkin pohjaan ja repäistään vitonen hopusti päälle, tähän tapaan on suurin syyllinen liian suuri ero 4- ja 5-vaihteiden välityksessä. Viitoselle vaihdettaessa pitäisi malttaa odottaa kytkin pohjassa jonkun aikaa että kytkinakselin kierrokset ehtisi laskea jonkun verran ennen kytkentää.

JANHONEN MATTI 21.05.2008 10:27

Fiatin vaihdelaatikkohan itseasiassa sivuäänellä ilmaisee milloin pitää vaihtaa vitoselta neloselle. Kun ajonopeus vitosella tipahtaa 80-85 km/h ja jos siinä tilanteessa lisää hieman koneen tehoa tai jos ylämäki jatkuu/jyrkkenee niin tällöin rasituksen kasvaessa vaihdelaatikosta alkaa kuulua "sirrittävä" sivuääni, joka on varma merkki neloselle vaihtamisen tarpeesta. Ei tuossa Lapin reissun 13 ltr/100 km kulutuslukemassa mitään ihmeellistä ole jos suurimpana vaihteena on käytetty vain nelosta. Reipas ajotyyli vitosta käyttäen tiputtaisi kulutusta n. 2 ltr satasella. Toisalta voimakas vastatuuli voi sitä saman verran alkovimallin autoilla lisätäkin, vallankin jos ajetaan vastatuuleen kovaa. Kyllähän sitä puhutaan 2,8 JTD:n alle 10 litran kulutuslukemista satasella mutta epäilen, että tällöin kyseessä on vain lähes tyhjällä autolla ajettu matka ja yksittäinmittaus, johon sisältyy joko mittaus- tai laskuvirhe tai molemmat. Ei 3,5-4 tonnia painava pyörillä varustettu laatikko millään jalkahiellä kulje.

PALIN MATTI 21.05.2008 10:45

Tuollainen ääniominaisuus on ilmeisesti vain kaiman Fiatin laatikossa. Muutenkin, kun puhutaan siitä "Fiatin vitosesta", niin kannattaisi aina mainita minkä mallin auton laatikosta puhutaan. Fiat Ducatoissakin kun niitä on niin monen laisia. Itselläni on vm. 2005 2,8 JTD ja hyvin on normaalivälitteiset vaihteet pelittäneet. Kierroksia on koneessa matkanopoeudella 2325 RPM, mikä on mitä sopivin. Kiihdyttäessä vaihdan viitoselle jossain 75 - 85 km/h todellisessa nopeudessa. Tasaisella nopeudella ja hidastettaessa kulkee hyvin viitosella 60 km/h nopeuteen asti. Sen jälkeen vasta nelonen silmään.

Oikea vaihtamistapa on se, millä vaihteiston ja varsinkin synkronipakkojen tartuntahampaiden ennenaikasta kulumista hillitään. Eli kytkin pohjaan ennen kuin käsi vaihdekepille ja vastaavasti käsi pois ennen jalan nostoa kytkinpolkimelta. Ikänsä Ford Fiestalla ajaneelle mummulle tai papalle saattaa tietenkin olla aluksi vaikeaa.

No problem:)

HARJULAMPI JUKKA 21.05.2008 14:26

Meillä 99 mallinen 2,8 idTd ducato alkovina, painoa ainakin 3500 kg. Pariviikkoa sitten Jyväskylän Delta-autossa jarrunesteen vaihtoreissulla minuakin vanhempi asentaja antoi neuvoja vaihteiston säästämiseksi. Hänen tietonsa mukaan suurin syy viitosrattaiden kulumiseen on liian pienillä kierroksilla ajaminen. Moottorin alhaiset kierrokset aiheuttavat"iskevän sykkeen" rattaille jotka kuluvat. Hampaitten kosketuspinta toiseen on pinta-alaltaan pieni ja kuluu tuolloin nopeammin. Meillä harvemmin ajetaan alle 80nopeutta 5:lla ainakaan ylämäkeen vedättäen. Polttoainetta kuluu 13 litraa Saksan autobahnalla 120 nopeudessa, Suomessa lirutellessa pääsee joskus 10 litralla.

MIKKONEN JUKKA 22.05.2008 11:57

Vaatimaton kokemukseni on, että Fiat Ducato 2,8 JTD:n (vm. 2002) viitosvaihteen käyttöalue alkaa jotakuinkin siitä, mihin alkoviauton miellyttävä ajaminen päättyy, eli n. 90 km/h mittarinopeudesta ja 2000 rpm:stä, myötäleessä ja myötätuulessa. Vähäiseksi on käyttö jäänyt. Olen huomannut, että hitaammin ajamalla pääsee paremmin fiilikseen -- monessakin mielessä.

TANSKA ESKO M 23.05.2008 10:58

Kannattaa muuttaa 5-vaihteen välitys esim. 15 % hitaammaksi tai sitten lisätä vääntöä koneeseen lastuttamalla tai tehdä molemmat, niin johan on viitonenkin käyttökelpoinen 80 km/h nopeudesta ylöspäin. Lastun saa esim. tästä http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/tavaratori/?E26561M=2&x26561=25771970

NOUSIAINEN MARTTI 23.05.2008 13:00

Myyjän suosituksesta ajelen 2100-2300 kierroksilla. Tuntuu toimivan. Alle 2000 kierrosta vitosella antaa jo ihan pers tuntuman että pitää vaihtaa. Laatikolla on-, myyjän antamien tietojen mukaan, -suunniteltu käytettäväksi kakkia vaihteita. Kait ne siks, kaikki 5,on sinne laitettukin. Integroiduissa, yleensä on tiheempi vitonen. Näin minulle on kerrottu.

NIITTYARO TAPANI 23.05.2008 21:29

Olen nyt ajanut 2002 mallisella alkovilla kokonaismassalla 3500 kg noin 124000 km. Olen käyttänyt 5-vaihdetta jatkuvasti siellä missä olen voinut nelosella nostaa 3000 kierrosta eli noin 90 km/h tällöin kierrokset vitosella on luokkaa 2000. Siinä sitten olen sinnitellyt 90 - 95 ellei hieman livahda yli. Vitoselle vaihtaessa olen aina käyttänyt nk. kaksoispoljentaa jotta rattaat kerkiävät asettua ennen kuormitusta. Näin tein edelliselläkin autolla vajaan 130000 km ja molemmat ainakin tämän ovat kestäneet. Ovat nyt luvanneet kesäkuussa kuusivaihteisen joten vitosen kikkailu muuttuu joksikin muuksi, tietäisi vaan etukäteen miksi?

Jos aloittaja ei tiedä mitä on kaksoispoljenta jota piti ennen käyttää suorilla laatikoilla joissa ei ollut synkronointia niin näin se menee: halutessasi vaihtaa ylös vitoselle neloselta niin paina kytkin pohjaan ja aseta vaihde vapaalle jonka jälkeen päästä kytkin ylös, seuraavaksi paina kytkin uudelleen alas ja siirrä vaihde vitoselle ja taas kytkin ylös. Kun hieman harjoittelee niin se käy aivan jouheasti ja antaa vitosen rattaille aikaa mennä paikoilleen kunnolla ennen kuin kuormitus alkaa. En tiedä auttaako mutta ei ainakaan haittaa ja jos siihen uskoo niin usko ainakin auttaa.

PÄIVINEN UNTO 24.05.2008 14:44

Kaksoskytennällä ei ole mitään merkitystä syncronoidussa laatikossa.Vaan lootaan on pantava öljyä niin paljon kun mahtuu sanoo Deltta-auton huollon asian tuntija. Minulla on 68000km ajettu auto ja kyllä vaihteet pelaa ajan vitosella mieluiten yli 82km/h eikä vaihteisto valita liikaa kuormaa. Autoni painaa yli 3500kg. Ps.Pankaa öljyä lootaan että ratas ei pyöri kuiviltaan.Terv.UP.

LEINONEN V JUKKA 25.05.2008 08:50

Kaksoiskytkentä juuri tasaa akselien kierrokset lähelle toisiaan joten synkronointi ja kytkentähampaat rasittuu vähiten. Vitosen kytkentähampaat 94-02 mallissa ovat aivan olemattomat ja niiden murjoontumista ei ainakaan hätäinen vaihtaminen edistä. Kuinkahan paljon tuota öljyä pitäisi sitten olla, öljynvaihdossa tuli pois noin 3,2 litraa, täytösmäärä on MG5-lootassa 2,75 litraa. Liiallinen täytöskään ei ole hyväksi, tuppaa lämpiään liiaksi ja puskee stefoista ulos.

JANHONEN MATTI 25.05.2008 11:05

Mitä lähempänä akselien kierronnopeudet vaihdettaessa on toisiaan sitä vähemmän synronirenkailla on töitä ja sitä vähemmän kytkentähampaat vaihdettaessa rasittuu. Pahinta on jos ajajan motorikkka ei oikein toimi ja kytkimen ja "kaasun" käyttö ei ole synkroonissa itse vaihtamisen kanssa. Olen joskus kirjoittanut, että jokaisen pitäisi kerran nähdä tuon vm. 94-02 laatikon viitosvaihteen synkronointi ja kytkentähampaan niin ajotapa viitosella muuttuisi aika monella. Muovinen malli kojelaudan päälle olis hyvä! Puoli litraa öljyä yli sen mikä on ohjekirjan mukaan MG5-laatikon täytösmäärä on ihan riittävä määrä, ellei halua vuotavaa matkamittarin anturin juurta ja vuotavia vetoakselin stefoja.

HAAPANEN TIMO S 25.05.2008 13:58

Totta kai kaksoispoljenta auttaa.Poljentaa käytettäessä vaihdevipukin pysähtyy hetkeksi vapaan kohdalle, kyllä sen käteen tuntee kuinka nätisti se näin menee.

KIVIOJA JARMO 27.05.2008 12:30

kaverilla 9 rekisteröity fiat 1.9 a-auto. itellä oli postilaatikon kokoinen polo jossa miltei sama moottori.toiseen laitetaan 9 satakiloista kotimaista laatulihaa ja lato katolle nii on ihme jos laatikko kestää.

RUOTSALA PAULI 12.06.2008 19:12

Kun se mokoma viitosvaihde jäi päälle. Vaihde alkoi putoilla päältä 90 - 100 nopeudessa rullattaessa tai moottorijarrutuksessa. Tasaisessa nopeudessa vaihde pysyi hyvin päällä. Muutamaa sataa kilometriä myöhemmin vitonen ei lähtenytkään vaihdettaessa enää pois päältä. Sain nopeuden nousemaan 90 km/h ja aloin rullata ja jarrutella moottorilla. Vaihde putosi taas päältä. Auto on vm.-99 2,8 i.d. TD Mikään uusi asia tämä ei ole tälle autolle; v. 2001 vitonen piti uusia. Vian alkuoireet ovat nyt vähän erilaisia. Onkohan vika "vain" vaihderattaissa?

JANHONEN MATTI 12.06.2008 20:27

Viitosvaihteen rakenne huomioiden vika on mitä todennäköisemmin taaskin kytkinkappaleissa. Mitä nopeammin tarkistat/tarkistutat kytkinkappaleiden kunnon sitä halvemmalla remontista pääset. Kun auto on jo 99-mallia niin vaihdon yhteydessä kannattaa ehdottomasti tarkastaa, missä kunnossa vaihdelaatikon viitos-vaihteen puoleisen pään laakerit on.

TERVO JARI 12.06.2008 21:16

"hitaampi" viitonen ? ? Kestäis paremmin ? ?

Juttua löytyy:http://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=59632

Jotkut olisivat tilanneet muistini mukaan tammergearssilta hittaammat vitos hammaspyörät ? ? Onko sellanen firma ? ?

Hakurilla löytyy aiheesta paljon asiaa . . . Hakusanaksi jotain asiaan liittyvää . . . esim. viitonen . . .

Jari

JANHONEN MATTI 12.06.2008 22:12

www.tamgears.com Sivuilla olevista kuvista näet millaisia tilpehöörejä 5-vaihde rattaiden lisäksi sisältää. Tässä yhteydessä tuo viitosvaihteen välityssuhteen vaihto tiheämpään hoituu samoilla asennuskuluilla jos siihen päädyt.

RUOTSALA PAULI 15.06.2008 18:00

Jos pysytään otsikon aiheessa ja kun oireita alkaa ilmetä on tuo Janhusen Matin neuvo: "Mitä nopeammin tarkistat/ tarkistutat kytkinkappaleiden kunnon sitä halvemmalla remontilla pääset." on mitä parhain neuvo. Meillä nuo oireet olivat: -Vaihdekeppi tönäisi takaisin 1-3 mm kytkettäessä. -Vitonen putosi päältä tasaisella moottorijarrutuksessa. -Vitonen jäi päälle. Purin 5-rattaan ja vaihdoin ratasparin uuteen.Hain sen Tamgearsista Valkeakoskelta, kun täällä asutaan.Kytkinakselin päätymutteri oli löysällä. Ratas hankesi päätypeltiin. Tyhjennystulpan magneetissa oli luumun kokoinen teräsmoska. Näillä kymmenvuotiailla taitaa lähestyä toinen varikkokäynti. Kiitokset asiantuntioille.

RÄSEN ERJA 31.07.2008 13:57

Apuva olisin minäkin vailla! Meille myös kerrottiin "vitos"-ongelmista, kun ostimme asuntoauton mallia Bürstner -99. Olimme hieman tyhmiä ostaessamme auton, josta oli "hävinnyt" huoltokirja. Nyt ajaessa on ilmennyt, että vaihteisto potkaisee vitosen pois päältä, joten sitä ei voi käyttää. Muuten auto pelaa hyvin. Kuka tietäisi millainen remontti on edessä ja mitä varaosia siihen tarvitaan ja olisiko paikka josta niitä saisi edullisimmin?

SUOMINEN TAUNO 31.07.2008 14:15

Hei!

Minulla oli Autoroller 3:ssa (vm 99) samat oireet muutama vuosi sitten. Vaihteistoon vaihdettiin viitosvaihteen synkronipakka. Se tehtiin Delta -autossa samassa yhteydessä jakohihnan vaihdon kanssa. Muistaakseni maksoi kokolailla saman verran kuin tuo jakohihnan vaihto.

Homma ei ole mitenkään hankala, joten sitä ei kannattane tehdä Deltassa. Samalla kannattaa vaihtaa viitosen rattaat pienemmiksi.

MANNINEN JYRI 31.07.2008 14:26

Kyllä näitä lukiessa taas lämmittää vanhan mieltä, kun otti allensa foortin eikä fiiattia....

sorry, oli IHAN pakko kuitata...

8')

SUOMINEN TAUNO 31.07.2008 15:09

Kyllä se näissä autonvalinnoissa näyttää olevan hinta, joka määrää. Tällä hetkellä saa autoja Fordin alustalla selvästi halvemmalla. Itsekin olen nyt viiden Fiat -vuoden jälkeen aloittanut uudella Fordilla.

Ensituntuman perusteella tulee kyllä ikävä Fiatin jämäkkää alustaa ja vakaata menoa, kyllä Ford tuntuu selvästi löysemmältä. Viiden vuoden kokemuksella en aivan hirveästi lähtisi Fiatia moittimaan ja uudessakin olisin varmaan siinä pysynyt, mutta kun tuo hintapuoli on nyt mitä on.

WILHELMSSON LEIF 01.08.2008 09:09

Fiiatilla on myös 6 vaihteen automaatti nyt 11000 km ajettu ja olen tosi tyytyväinen.

RAUDASKOSKI MIKKO A 01.08.2008 09:42

Tyhjäkäynnillä alamäessä...kauhia vonkuna kulutuksista...todellisuus taitaa olla toista kun ei se kuorma sulla kulje sen vähemmällä kuin toisellakaan...ajotapa tietenkin vaikuttaa...Mopo ei kuluta kuin parilitraa...Viitonen kestää ja kun menee risaksi korjataan niinhän se on näiden kuluvien teknisten laitteiden kanssa. Vaihteet täytyy varmaankin rikkoa muutoin kuin normaalilla ajelulla? Vai???

ANTTONEN KARI 01.08.2008 18:06

Minulla on myös Foorti eikös foorteillekin ole sattunut "niitä vitosvaihdee" juttuja?

En ole käyttänyt vitosta kuin moottoriteillä pääasiallisesti ajaessani ,kun on sanottu mittari yli 90km ja sitten vasta vitosta silmään onko näin myös foortilla?

106412

NYYSSÖNEN KAJ 01.08.2008 20:40

40 km/h 5-vaihteen voi laittaa päälle 60 km/h moottori kiertää 1500 r/min

kuutosvaide vetää jo hyvin 60 km/h 80 km/h moottori kiertää 1500 r/min

Alustana minulla VOLVO B10M jossa 9,6 L turbodieseli

KARRI MAURI 02.08.2008 07:29

5 vaihdetta ei fiiatissa voi käyttää muutakun pysäköityessä

KARRI MAURI 02.08.2008 07:31

Mersu ei ole polkuauto ;-))

KARRI MAURI 02.08.2008 07:33

ja aaalkaa jo olla loppuun ajettu fiiiiiatti

KARRI MAURI 02.08.2008 07:36

näitä lukiassa taas naurattaa kun otin mersun ei polkuauto ja vaihteita 6 140 kw vääntö 410 nevtonmetriä

PALIN MATTI 02.08.2008 18:00

Varsinainen asiantuntijalausunto Maurilta!

Itse olen mennyt epähuomiossa ja täysin tietämättäni käyttämään Fiatini 5-vaihdetta jopa maantieajossa nopeusalueella 60 - 120 km/h. Olenpas minä ollut ihan täysi tollo. Anteeksi Mauri ihan kauheesti nyt.

Jos voisit vielä valistaa minua, ja kertoa miten minä sitten sillä 5-vaihteellani "pysäköidyn".

LAINE RAIMO 02.08.2008 18:45

On nuo mersu miehet ihmeellisiä, kun ne pysäköikin 5 vaihteella?? Mä olen muuten ajanut kolmella eri fiatilla noin 300 000km (siis eteenpäin) ja käyttänyt 5 vaihdetta 60-140 km nopeudessa eikä ole koskaan tarvinu vaihteita korjailla.

PALIN MATTI 03.08.2008 01:14
Tarkennus Raimolle. Eivät Fiatin miehet pysäköi, vaan he pysäköityvät! He eivät myöskään provosoi, he vain provosoituvat. -)

PS: Ihan hauska mies muuten tämä 5-vaihteella pysäköityjä...

PENTTINEN URPO 03.08.2008 20:28

Olen aina ihmetellyt noita vitosvaihde keskusteluja, itselläni ducato 2,8 koneella. Käytän ajaessani vitosta kun koneessa on n.2000 kierrosta ja nopeus n.80 km/h . Kyseisen keksinnön vuosimalli on 2005 ja ajettu vähän yli 200 000 km. Eikä mikään laista ongelmaa ole esiintynyt.

PALIN MATTI 03.08.2008 21:42

Kunnioitettava on ajosuorituksesi, kun kerta olet saanut kolomesa vuojessa kelattua yli 200 000 kilsaa mittariin. Mulla sama vuosimalli ja mittarissa öpaut 28 000 km. Ja vitosella ajelen aina, ku se vaan jaksaa vettää kunnola. Tasasela maala 60 km/h mennee ihan hyvin. Kiihyttämmään ku siittä lehettään, ni sitte nelonen silimään.

PENTTINEN URPO 04.08.2008 08:41

Näin on ja hyvin kestää!

YLILEHTO MARTTI 08.08.2008 10:49
minulla on fiatin alustalla täysintegroitu oleva malli vm.2008 tässä on kuusivaihdetta eteenpäin.
NIITTYARO TAPANI 08.08.2008 11:17

Otin tuolla aiemmin kantaa "vanhalla vitosella", nyt iso alkoviauto on vaihtunut hieman pienempään uuteen integroituun jossa on Fiatin 2,3:n ja 6 vaihdetta eteenpäin. Nyt tuntuvat vaihteet sopivan hyvin moottorin kierroksiin. Nelosella 60, vitosella 80 pätkät ja 6 jos haluaa kokeilla sitä 100 lätkää siellä ahterissa. Myös polttoaineen lorina on hiljentynyt. Ennen kun ei meinannut päästä alle 13l/100km niin nyt noin 5000 km sisäänajoretkellä keskikulutus oli luokkaa 10,5l/100km.

Saa nähdä mitä nyt pitää alkaa varomaan kuin vitosen huolen voinee toistaiseksi unohtaa.

KARRI MAURI 08.08.2008 14:49

aja vain nelosella on parempi Fiiattia ei ole tarkoitettu yli 80 nopeuteen :-)

PALIN MATTI 09.08.2008 01:59

Noudattaisit nyt Mauri sitä sinulle laadittua hoitoonohjaussuunnitelmaa, etkä sekoilisi täällä.

KARRI MAURI 09.08.2008 16:34

saat anteeksi pöllöötesi

KARRI MAURI 09.08.2008 16:44

Onnea

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.