Matkailuautolla trailerin vetäminen?

KETTUNEN MIKA 07.09.2016 20:53

Hei.

Onko kokemuksia vene trailerin vetämisestä ja veneen nostamisesta luiskalta asuntoautolla? Suunitelmissa hankkia asuntoauto ja olisi tarkoitus käyttää autoa myös uistelu reissuihin eli pitäisi onnistua veneen nosto luiskalta. Onnistuuko etuvetoisella vai pitääkö olla takavetoinen ,joiden tarjonta paljon suppeampi?

T.Mika

AHOLA JARI 07.09.2016 22:03

Tänä kesänä on tullut vedettyä venettä reilut 2000 km perässä.. paripyörä Transitilla. Helposti liikkuu maantiellä n. 16 m yhdistelmä ja nousee hyvin rampeista.

Veneen trailerin kanssa käytin autovaa'alla, tulos yhteensä 1.9 tn. Ei ihan mikään pieni avovene, vaan 7m cabin cruiseri..

En nyt ihan ainoa ole, kun tuli viime vkl vastaan yksi dc perässä ;) Tietty etuvetoisen kanssa on eri haasteet, vaikka etupyörillä on painoa helposti matkailuautossa liki pari tonnia, mutta rampissa ongelmaksi voi tulla harva ykkönen. Paripyörätransussa on ainakin hyvin tiuha ykkönen..

Tälläisen tekasin muillekin avuksi ramppien etsimiseen; http://www.grafetee.com/Veneramppeja_matkailuautoille

KANNISTO TERHO 08.09.2016 09:50

Kannattaa katsoa vetovehkeen rek. otteesta yhdistelmän maksimi paino. Fortero 3500kg + 1000kg (jarrullisena). Flipper Ht 510 trailerilla mahtui rajoihin.

NEVALAINEN PERTTI 09.09.2016 09:03

On tullut vedettyä vene traileri yhdistelmää kahdella autolla.Vene käytetty puntarilla 1.8t kyseessä uisteluvene eli täydessä varustuksessa paino korkeampi.7v oli autona Atria twinn 3.0l ei mitään ongelmia.Nykyisin Atria matrix Plus 150 ollut positiivinen yllätys vetää hyvin ja nostoista ei ongelmia.Molemissa autoissa on ollut ilmajouset takana joka estää perän painumisen.

PEIPPO PASI 09.09.2016 13:39

Autoissa näköjään paljon eroja...Entisellä Detlessillä (5881 Esprit vm.98 tai niitämain) ei meinannut Kilpisjärven luiskalta saada tyhjää traileria ylös...onneks oli vaan puinen soutuvene, ni nostossa otettiin vene ensin ylös ilman traileria ja luiskan päällä vasta trailerille. Koppijamariinia en oo as.autolla hinaillut. Nykyisellä vissiin just sais hinata, 1600 kg muistaakseen sais vetää. Autona nyt 2,3 ducato Eura Mobilin kopilla. Ei oo ainakaan soutuveneen kanssa ongelmia ollu.-Pasi

KETTUNEN MIKA 09.09.2016 20:16

Kyseessä siis etuveto? Takaveto autoja katsellut ,mutta tarjonta paljon suppeampi. Onko kellään kokemuksia Ivecoista?

NEVALAINEN PERTTI 09.09.2016 21:19

Etuveto toimii hyvin jos on pieni ykkönen ja alhaalta vääntävä moottori myös varmasti vaikuttava tekijä on ilmajouset estää perän painumisen ja lisää vetopitoa eteen

HJELM ARTO 09.09.2016 21:23

Jos epäilimme niin irroitimme trailerin koukusta ja köydellä laskimme veteen ja nostaessa jätin auton tasaselle ja köydellä ylös. Temppuiluahan tuo on mutta aina selvitty.

Jelmi

AHOLA JARI 10.09.2016 00:17

Mika ei aloituksessaan maininnut, että minkä kokoista venettä traileroisi..

Kuvan yhdistelmällä olen maanteillä liikkunut. Veneen tankki täynnä, niin auton nupissa roikkuu 2000 kg luiskassa - neljä vetävää pyörää..

Liinalla nokkapyöränsä varassa olevan raskaan trailerin kiskominen saattaa taittaa nokkapyörän putken, tai venetrailereineen saattaa kipata taakse - pienempään hätätapukseen. Jos hommaa aikoo toistuvasti tehdä, pitää m-auton olla siihen sopiva. Tällä Fordillaa saa laittaa 2800kg jarrullista (max 6300 yhd.massaa)

LAIKKO TOMMI 10.09.2016 06:38

Komea yhdistelmä Jari.Mulla ww grafter ja sillä kans vetomassa jarruin 2800 kg mut yhdistelmän suurin sallittu 5550kg.sullahan on melkee tonni enempi tota yhdistelmämassa! No mut vaunua vetelen ja raksahommissa omassa kärrissä pari tonnin pussia+kärryn omapaino 600kg.Tollanen vene/asuntovaunu pistää enempi hanttiin kun raaka kilokuorma johtuen tuulenvastuksesta. No mut hyvin oon wolkkarilla pärjäilly ison kärryn kanssa ja takavedolla.talvella syytä pitää huoli jos on paha paikka tiedossa että veturissa mielellään painoa takaakselilla edes 200kg auttaa kummasti;)Edellinen auto oli chevy 6,5ltr disu. Sillä huitelin 300000 km .Laatikko ei vaan oikeen tykänny meni 2 kertaa remppaan mut se onkin toinen juttu ja liian pitkä tähän aiheeseen ei muuta lisättävää. Kohta nostamaan verkkoja hyvää lauantaipäivää kaikil:)

PEIPPO PASI 10.09.2016 08:58

Joo, etuvetoja olleet. Nykyisessä olis ilmajouset kyllä, mutta nuo massat taitaa mennä yli. Tarkistin omani-> kärrin maksimi 1500 ja yhteensä 5000. Paljonko Adriassa ovat, onko kolmen litran kone? -Pasi

SALONEN MARKKU 10.09.2016 21:40

Minulta oli lähtenyt vetomassat rekisteriotteesta. Katsokaapa, onko muille.käynyt samoin. Koukku on laillinen ja katsastusmies sanoi ettei näille matka autoille tehdä erikkseen vetolujuuskokeita. No, onhan painot auton tyyppikilvessä, joten lailliseti saa kuulemma vedellä. Koukku tehtiin Köykällä ja on sertifikaatit täyttävä.

NEVALAINEN PERTTI 10.09.2016 21:57

Ei ole massoja enää otteessa, kysyin katsastusmieheltä. Sen saa vetää mikä on auton vetokyky, minulla 2000 kg. MInulla Adriassa on 150hp ja vääntöä riittää ja vetää hyvin.

LAIKKO TOMMI 10.09.2016 21:59

Se vetomassa jarruin on muistaakseni tyyppikilvessä kuskin penkin kyljes .. Joka autossa se pitäs löytyy ku valmistajan juttuja ei voi hämätä luulemalla.. Itellä toi ww.. Niis yleensä toi 2000kg mut metsästin eritoten ton 2800..Tehtaan mausteet siin kilves tyrkyllä onko vahvistettu sitä tai tätä

PEIPPO PASI 11.09.2016 07:33

Massat löytyy miulla ainakin Trafin sivuilta auton tiedoista. Siis sieltä löytyy, missä otetaan auto liikenteeseen ja pois liikenteestä. -Pasi

LAIKKO TOMMI 11.09.2016 08:06

Juu varmasti trafin sivuilta löytyy.Tarkotin että myös autossa -08 on myös mulla ainakin tarroja.Konaismassa korotettu,ja muyt krumeluurit! No voip olla vaan sakemanneissa ;) Suomeksi kuitenkin lukee ja poliisin luettavissa!

LAIKKO TOMMI 11.09.2016 08:16

Katselinpa oikeen samantien niitä tarroja;) mulla on korotetut perävunumassat tarroina ja yhdistelmän kokonaismassat mutta rek otteessa vaan koukku massa eli puttuu 800 kg yhdistelmä massoista rekisteriotteesta .Trafi ei ookkaan päivittyny rekisteriotteeseen pitääpä tutkia vaikkei sill oo mulle merkitystä.vetomassa jarruin siis 2800 ja yhd massa5550. Lätkässä lukee 6300 kg. Pitää mennä konttorille kyselemään ku aikaa löytyy..

MATTILA JARI 11.09.2016 12:46

Moi Eihän sillä autolla ole mitään merkitystä millä vedät veneet koukkuun kiinni. Nykysin on hyviä sähköisiä vinssejä pitkillä vaijereillä varustettuna niin sillä saat veneet yms. välineet kätevästi vetokoukkuun kiinni.

PEIPPO PASI 11.09.2016 13:16

Nyt vissiin Mattila ymmärtäny aiheen väärin? -Pasi

POKKINEN TAPANI 11.09.2016 13:53

Kyllä Mattila on homman jujun ihan oikein käsittänyt. Takavetoisella voi yleensä laskea ja NOSTAA helposti luiskalta. Kun taas etuvetoisella pystyy aika harvoin venettä luiskilta NOSTAMAAN, suoraan. Etuvetoisella käytetään, isommilla veneillä usein toista vetokuulaa keulassa, tai juuri vinssillä, köydellä vetäen ensin traileri lähemmäs vetoautoa ja sitten vasta tasaisemmassa paikassa traileri etuvetoisen koukkuun.

Turha on mustaa valkoiseksi väittää.

Maantiellä ja etrenkin hyvällä pidolla on sitten yks ja sama onko vetoauto-etu-tahi-takavetoinen.

-tapani-

PEIPPO PASI 11.09.2016 14:49

Ok. Taisinkin ite ymmärtää väärin... Omaa uistelupakettiani en kyllä ehkä vinssillä hinaisi luiskilta aiemmin ketjussa mainituista syistä...mut kuka mitenkin -Pasi

NEVALAINEN PERTTI 11.09.2016 17:02

Olen nostanut 8 vuoden aikana satoja kertoja etuvetoisella ainostaan yhden kerran olen ollut vaikeuksissa .Jos alla on pitoa ja alhaalta vääntävä moottori velho on nousut reippaalla tyhjäkäynnillä painoa on noin 2000kg.

LAIKKO TOMMI 11.09.2016 19:08

Tuskin kummempia ongelmia jos kunnon lasku /notopaikka millään autolla vaikka 73.vm takaveto corollalla.Mistä kukakin laskee.sellanen vene ny kummosesti pistä hanttiin.Paikka taas jos huono pitää ottaa konstit käyttöön tai olla ääritapauksessa olla neliveto.

SALONEN MARKKU 11.09.2016 20:09

Peräylityksellä on myös melkoisesti vaikutusta noissa vetohommissa. Oma mielipiteeni on, että mitä pidempi peräylitys, sitä herkempää "vaikeampaa" on peruuttaminen. Ja ehkä isoin ongelma tulee kun aisa alkaa kyntään maassa kiinni. Se pitkä perä kun tuppaa ottamaan normiteilläkin maahan kiinni.

POKKINEN TAPANI 11.09.2016 20:44

Siinä sitä etuvetoisella veneenlaskupaikkaa, tosin takavetoisella olemme tuossaKIN käyttäneet köyttä apuna.

kuka missäkin kulkee

-tapani-

PEIPPO PASI 14.09.2016 14:51

Millä etuvedoilla Pertsa oot nostellut? Eikö koettele kytkintä kuitenkin, kun ei oo alennusvaihdetta? Pakettisi tietäen ja nostomäärät mitä vuoteenkin tulee...(Samassa laiturissa Degersandissa ollaan monena keväänä oltu) Kavereilla neliveto Hiace ja toisella neliveto Transporter ja suht jyrkkä ramppi, ni ei ihan pikkukierroksilla lähe ylös... Takaveto Corollaa miusta turha sotkea näihin hommiin...ees huumorilla. Veneen(1500+ kg) rampilta nosto ihan eri asia, kuin tien päällä kärrin veto... -Kaksikymmentä vuotta uisteluvenettä nostellut

NEVALAINEN PERTTI 14.09.2016 20:18

Moro, 7 vuotta roikkui vene Adria twinin 3,0 l perässä, arviolta 40 tuhatta km. Luiskat käyty läpi Suomessa sekä Ruotsissa, on ollut soraa ja asvalttia alla. Yhden kerran Porkkalassa oli vaikeuksia irtosoran takia ja siitäkin selvittiin omin avuin. Fiatissa on pieni ykkönen ja vääntöä alhaalla ja ilmajouset jotka estää perän painumisen ja tosiaankin nousee pienillä kierroksilla sutimatta ylös. Tekniikan kanssa ei ollut pienintäkään ongelmaa. Auto vaihtui isompaan kesällä, jossa on 2.3l kone, 150hp ja vääntöä 380. Eli arvot on melkein samat kuin vanhassa.Nyt on takana Ahvenanmaa ja Hesan kisa ja takana nostoja joku 30-40 kertaa. Veto-ominaisuudet on samat molemmissa. Nykyinen yhdistelmä on noin 16m eli vetoauto melkein aina tasaisella maalla, mikä on hyvä. Entinen vei veneen kanssa noin 13-14l ja nykyinen 12.3-13l sadalla kilometrillä. -pertsa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.