Pois liikenteestä ½- vuotta

HELLE RAUNO 03.09.2016 17:42

Autoni on jäämässä talvilepoon. Se on huollettu. Kysynpä nyt asiantuntijoilta: Kumpi onpi parempi ?

Ottaa akut sisätiloihin, ja antaa auton seistä tuon ½ vuotta ulkona. Tällöin ei noista akuista olisi suurta huolta. Tytär voisi käydessään laittaa ne lataukseen 2-3 kertaa.

Jättää akut autoon ja järjestää kytkinkellolla niiden lataaminen kerran viikossa. Tämä mahdollistaisi moottorin käynnistämisen muutaman kerran talven aikana + keleillä. Muista lukeneeni esim. suuttimien "hapettumisesta" pitkien seisokkien aikana ?

Myynnissä on erilaisia polttoaineeseen sekoitettavia suoja-aineita. Onko niistä TUTKITTUA tai todellista kokemusperäistä hyötyä ? Vai kuuluvatko sarjaamme "puuroja joita ei tarvitse keittää".

Arvelen että joku muukin saattaa näitä asioita, näin syksyllä, pohdiskella. Rohkenen toivoa asiallisia vastauksia.

TOIVONEN MARTTI 03.09.2016 18:36

En ole asiantuntija mutta jonkinlaisia käsityksiä on syntynyt vuosien mittaan.

Minä varmistaisin että akut on täynnä ja irrottaisin miinuskengät akuista ja antaisin olla silleen. Kunnossa oleva akku ei juurikaan purkaudu itsekseen, täynnä oleva akku ei jäädy ja akku tykkää olla mieluummin kylmässä kuin lämpimässä.

Sähköliitosten hapettumista ei taida paljoa tapahtua jos johdoissa ei ole sähköä.

Mutta sitten asiantuntijat kehiin! mot

SUOKKO OIVA 03.09.2016 18:39

Asiantuntijana en itseäni pidä mutta itse annan olla akut autossa talvella, pari kertaa lataan. Polttoainetankki täyteen talvilaatua ja muut tankit/säiliöt tyhjiksi.

JANHONEN MATTI 03.09.2016 18:55

Tässä asiassa on monia "koulukuntia".

Itse kuulun siihen koulukuntaan, että annan akkujen olla autossa kiinni ja lataan niitä kun napajännite laskee johonkin 12,4 V tasoon. Se ei ole niin nökönuukaa. Jännite ei kuitenkaan laskea niin alas, että akku jäätyy. Jännitetason lasku riippuu akun kunnosta, mutta jos akku on kunnossa niin täyden akun purkautuminen napajännitetasosta 12,72 V (täysi akku) vie ainakin 1 1/2 kuukautta tasoon 12.4 V ja jos AGM akku niin paljon kauemmin. Akut kunnosta johtuen käyttäytyy hieman eri tavalla, joten tarkkoja aikoja on vaikea antaa. Akun tulee olla kanneltaan puhdas ja kuiva. Varmuuden vuoksi akun maajohto on syytä irrottaa seisonnan ajaksi. Sama hupiakuissa.

Itse käytän auton moottorin muutaman kerran talven aikana lämpimäksi saakka suojakelien aikana ja jopa liikutan autoa hieman, niin ei tulee "makuuhaavoja" eikä jarrupalat tartu kiinni. Huom. käsijarru ei saa olla päällä. Moottorin käytöstä seuraa, että kaikki moottorin apulaitteet joutuu välillä "töihin".

Se pitää estää, että mahdollinen auton päätä valuva vesi ei pääse "konehuoneen" puolelle jäätymään, vaikka jakohihnan väliin

Tankissa olevan polttoaineen pitää olla normaalia talvilaatua, eikä mitään erikoisaineita polttoaineen sekaan tarvita. Joskus on jäänyt Saksan laatukin talveksi tankkiin vaan eipä tuo koskaan ole käynnistymistä estänyt.

Akkujen jatkuvasta ylläpitolatauksesta puhutaan paljon. Itse en sitä suosittele.

Rengaspaineita on syytä säilytyksen ajaksi hieman nostaa, joskin sekin on vähän makuasia. Renkaiden alle levynpalat tai vastaavat niin ei jäädy maahan kiinni, jos ulkona.

MATTILA JARI 04.09.2016 07:13

Moro Meidän autossa on jatkuva lataus kesät talvet, latauksen seisonnassa hoitaa Ctek ylläpitolaturi ja liikkuessa auton oma laturi. Hyvin toimii ei ole vielä meidän reissuissa sähkö loppunut. Autoa käytämme kesät/talvet ja seisoo yhtäjaksoisesti max. 2-3 kk. Olen myös harkinnut aurikopaneelia mutta sille ei varmaan ole käyttöä kun ei agrekaattikaan ole pärissyt vielä kertaakaan reissuissa.

Käyttäjän lisäys viestiin 4.9.2016 klo 11:20:07 Autossa on talvella tuulilasin peitto, joka peittää konepellinkin niin että vesi ei pääse konetilaan ja auton akku on sisätilassa etupenkien välissä lattian alla. Lämmitelen vielä talvella koneen lämpimäksi lohkolämmittimellä (vesitila) niin että jäät sulaa jos jäätä on pääsyt muodostumaan.

KANNISTO TERHO 04.09.2016 10:53

Meidän auto on johdon päässä ja lataus tapahtuu omalla laturilla kellokytkimen komentaessa. Koska yhtenä talvena löysin jääpuikot konehuoneesta niin nykyään teippaan raitisilma-aukon ja konepellin yläsauman tiiviiksi ja laitan muovisäkin moottorin päälle. Pyrin lämmitys' käyttämään moottorin kerran kuussa (leudoilla säillä) ja liikuttelen laakereita ees'sun taa.

EEROLA TEEMU 04.09.2016 10:58

Paljon hyviä "käytäntöjä" on jo tullut esiin. Meillä ei auto ole koskaan puolta vuotta käyttämättä talvellakaan, mutta n. 2-3 kk seisontoja voi tulla. Akut ovat aina olleet kiinni autossa (3kpl) eikä niitä koskaan ole pidetty ylläpitolatauksessa.

Niinpä alkuperäinen Ducaton alustan akku kesti 14 v ja Sonnenscheinin 135 Ah geeliakku on kunnossa vielä 16 v ikäisenä. Akku tykkää olla kylmässä, mutta jatkuvat lataukset lyhentävät sen ikää. Ennen seisomaan jättämistä ja käyttöön otettaessa, tai n 2 kk välein seisonnassa akkuja ladataan auton asunto- osan laturilla vähintään 16 h ajan.

Sekä käyttö, että hupiakuilla on Hellan päävirtakytkimet, jotka jäävät aina auki, kun auto jätetään yön yli tai pitemmäksi aikaa seisomaan. Silloin ei voi jäädä päälle akkuja tyhjentäviä laitteita.

Vesiä en tyhjennä vielä ensimmäisten "mahdollisten yöpakkasten" vuoksi esim. lokakuussa, vaan vasta sitten kun pakkasta on jatkuvammin jossain -3C paikkeilla. Silloin kaikki hanat jätetään auki- asentoon, myös lämmitysboilerin tyhjennyshana ja olen puhallellut paineilmalla hanoja, joiden patruunoihin saattaa jäädä muuten vesihelmiä, jotka jäätyessään rikkovat patruunan. Hanoja liikutetaan seuraavan kerran vasta, kun sisälämpötila on sulattanut ne täysin.

Käytön vähentyessä ennen talvikautta auto pestään ulkoa käsipesulla ja alusta painepesurilla. Hyvä ilmanvaihto pitää huolen siitä, ettei sisätilasta ole tarvinnut rahdata patjoja tai muita pehmusteita "lämpimään". Sisätila on siivottu.

Ovien ja luukkujen tiivisteet olen käsitellyt ennen talvea silikonilla . Renkaiden paineet on tarkistettu ja niiden alla on laudat, jotka pitävät auton lievästi vasemmalle kallellaan, kun sillä puolella on valmistajan suunnittelema katon vuotovesien "loveus" , siis ei markiisin puolella. Autosta poistetaan kaikki jäätymiselle alttiit pullot ja purnukat. Talvikäytön vaatimat ritilät ja moottorin etugrillin suojus pistetään jo valmiiksi paikalleen. Moottori käytetään lämpimäksi muutaman viikon välein ja ajetaan lyhyt lenkki.

VÄLIMÄKI JARMO 04.09.2016 18:26

Minä kaadan tuulilasin pesuainetta joka viemärin luukkuun vähän,aina sinne putkiin vettä jää,näin nekään ei jäädy. ,JV

JANHONEN MATTI 04.09.2016 19:12

Tuo tuulilasin pesunesteen laitto hajulukkohin on ihan fiksu asia, samoin tuo vesihanojen tyhjennys. Paljon hanoja menee jäätymisen vuoksi rikki kun hanoihin on jäänyt vettä. Eikä vesi pumpussakan talven aikana hyvää tee.

Ja paras hiirien karkoitin on auton tyhjentämien kaikesta mikä hiirien nenään haisee ruualta.

VAINIO JORMA 05.09.2016 20:12

Talvella ja kesälläkin pidän auton sähköverkkoon kytkettynä pääsääntoisesti aina kun auto on kotipihassa katoksessa parkissa. Mielestäni ei ole mitään syytä irroitella akkuja sillä kulkineessahan on jo olemassa latauskeskus joka huolehtii, että akut (sekä asunto-osa-, että starttiakku) pysyy täynnä koko ajan. Lataukseenhan ei kulu käytännössä juurikaan sähkövirtaa. Ei tarvitse kytkinkelloja, ei erillisiä ylläpitolatureita. Talvella kun auto pois liikenteestä pitempää niin auto käyntiin vaikka kerran kuukaudessa siten, että moottori lämpenee kunnolla. Altaiden ja suihkun lattiakaivoihin hiukan pakkasneste-vesiseosta senjälkeen kun kaikki vedet poistettu järjestelmästä (säiliö, lämminvesivaraaja, putkistot). Näin olen menetellyt jo kolmen asuntoauton kanssa ja aina kaikki pelittänyt. Tankki täyteen syksyllä tietysti talvilaatua.

HALINEN HARRI 06.09.2016 11:43

Sama tapa kuin Jormalla useiden matkailuautojen kanssa. Yhtään uutta akkua en ole ostanut kahteenkymmeneen vuoteen. Polttoaineeksi tuppaa jäämään kesäaineet kun aiemmin täällä etelämmässä tuli talviaineet myyntiin vasta seisotuskauden alettua. Nyt taitaisi "välikauden" kestävyydet riittää. Sisätiloihin elektroniäänisen hiirikarkoittimen hankinnan jälkeen eivät metsähiiretkään ole pyrkineet sisään eikä edes konepellin alle. Suojasäällä talven mittaan auto muutaman kerran käyntiin ja käyttö ajolämpötilaan. Renkaiden alle vettä imemättömät tallat (Ikean leikkuulaudat) joten jäätymistä kiinni ei ole ollut.

HAAPANEN TIMO 06.09.2016 11:49

Nämä ovat hyvät siihenkin jäätymishommaan vaikka ne maan rakoon moititiin tarvikeosiolla

http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Asuntovaunu-ja-asuntoauto/Turvallisuus/Renkaiden-aluslevy-2000034786/?artId=37375

@timppa

JANHONEN MATTI 06.09.2016 12:30

Turhakkeet sanoisin.

Kyllä auto laudanpalan tai muun vastaavan päällä pysyy ulkosäilytyksessä ja jos asfaltin tai betonin päällä niin ei tarvita mitään. Ei siihen mitään muovia tarvita ja sitä paitsi eivät palikat estä renkaan painumaa, vaikka niin väitetään. Rengas on tehty joustamaan, ei paketoitavaksi.

Muodonmuutoksen estää vain renkaan paine tai auton nosto pukkien varaan, mikä sekin on tarpeetonta. Ei renkaiden pieni muodonmuutos ole pysyvä. Jos olisi niin suurin osa maailman autonrenkaista olisi pääkköjä.

HALINEN HARRI 06.09.2016 16:05

Kyllä tuossa meidän piha-asfaltilla vesi valuu ja luntakin tuppaa kertymään renkaiden eteen ja taakse ja kaikki jäätyy. Helpompi on hakata jää pois kun ei tarvitse varoa että osuu renkaaseen. Jos ei tarvitse noita, ei ole pakko ostaa.

KOISTINEN TOIVO 06.09.2016 16:53

Joutessa mietiny. Jos rengas jäätyy kiinni pihalla, niin mitä sitten tapahtuu. Repeääkö renkaasta pintakerron maahan, kun lähtee liikkeelle. Toivopoika

KAASINEN PERTTU 06.09.2016 17:28

Joskus on vetomestarin pyörät jäätynyt aikoinaan, meni lapolla hiekoitus hommiksi vaikka oli neliveto sekin pisti sutien neljällä pyörällä.

HELLE RAUNO 06.09.2016 17:29

Kiitos asiallisista mielipiteistänne. Enemmistö näyttäisi olevan seuraavaa mieltä:

Akut jätetään autoon ja ladataan ajoittain. Moottori käynnistetään +kelillä 2-3 kertaa tuo ½-vuoden aikana Autoa vähintäänkin liikutetaan samalla vähäsen. Renkaat irti maasta kiinnijäätymisen estämiseksi.

Tuo vesien poisto on tietenkin itsestäänselvyys.

Näillä mennään. Kiitos kaikille ja mukavaa talvea

Tuparutu

TOIVONEN MARTTI 06.09.2016 17:49

Ja lentääkö tuparutu sieltä etelästä muutaman kerran talvessa käynnistämään autoa?

mot

KOISTINEN TOIVO 06.09.2016 18:59

Pieni lisäys. Jos autossa on vebasto, niin sen hyvinvoinnille on hyvä käyttää sitä samalla kun auton käynnistää. Käyttää myös semmoisen puolituntia, jotta se kerkiää kunnolla lämmitä. vebastohuoltomies neuvoi. Toivopoika

KOISTINEN TOIVO 06.09.2016 19:00

Niin jäi lisäämättä, että jos jäätikälle jää luistelemaan, on karkea suola paras hiekka siihen

HAAPANEN TIMO 06.09.2016 19:16

Pikkuisen luulen että moottorin käynnistelemisestä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Kovaa rääkkiä on talvella täräyttää tulille vaikka kuinka ensin lämmittäisi.

Jos nyt jotain niin pyöräyttää startilla pikku nykäyksen niin hinhnojen mutkat vaihtavat paikkaa.

@timppa

JANHONEN MATTI 06.09.2016 19:31

Jos Haapasen ohjetta noudattaisi niin eihän moottoreita voisi käynnistää talvella lainkaan. Moottorin liikkuvat osata on toisissaan kiinni vain öljykalvoilla ja on hyvä aika-ajoin uusia ne öljykalvot. Kampiakselikin on lokista "irti".

KOISTINEN TOIVO 06.09.2016 20:07

Kun kone lämmitetän joko vebastolla, tai lokilämmitimellä, niin sen käynnistäminen ei ole mikään ongelma kestävyyden kanssa. Mutta seisottaminen, ja pikkunykäykset eivät taida olla hyvä On hyvä liikutella muutenkin, jotta voimansiirron laakerit voiteleituu. Samoin pyörälaakerit eivät makaa samoilla kohdin. Kummitkin saavat pientä voimistelua. Johan kummelissa ympristö tieteiden osastopäällikkö diplomi insinööri Jaakko Parantainen sanoi. Autolla pitää ajaa se tykkää siittä, kun sillä ajetaan. Se on luotu ajettavaksi, ja tulee surulliseksi, ellei se pääse likkeelle Lähetään Kakko kahville, minä tarjoan. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 06.09.2016 20:08

Voi käynnistää ja vanha sanonta on että tuhatta ajokilometriä vastaa jokainen pakkaskäynnistys.

Öljykalvot uusitaan kovan kuivarahinan kera, kunnes uutta taasen tulee.

Luultavati asiasta ei ole olemassa oikeaa tutkittua tietoa, mutua on kyllä. Ja se totuudeksi väitetään.

@timppa

VÄLIMÄKI JARMO 06.09.2016 21:15

Ja se metrin parin siisto ees taas,tuolle nauraa naurismaan aidatkin,kyllä jos voidella meinaa pitää ajaa useampi kilometri että rasvat lämpee,eihän ne ny pakkasella liiku metris, ,JV

LAIKKO TOMMI 06.09.2016 21:25

Ja osalle näistä muistakin vinkeistä myös riittää hekotettavaa.Joku erittäin särkyvä enine lie kyseessä...

LAIKKO TOMMI 06.09.2016 21:26

Esine#

VÄLIMÄKI JARMO 06.09.2016 21:39

??? ,JV

KOISTINEN TOIVO 06.09.2016 22:06

Vaihdelaatikon kytkinakseli pyörii koneen mukana useita kierroksia metrin matkalla, ja voiteluöljy voitelee sitä, ja myös muita akseleita. Muutenhan ei kestäisi käyttää pakallaan konetta vapaalla. Kardaani pyörii jo metrin matkalla useita kierroksia, samoin perä Perän hammaspyörät myös pyörinevät useita kierroksia, ja voiteluöljyssä puoliksi ollessaan saanevat öljyt liikkeelle. Esimerkiksi pitkän seisonnan aikana perän isopyörä paikallaan ollessa jopa kondessiveden ansiosta hieman ruskettuu öljypinnan yläpuolelta. Tämän olen henk koht nähnyt kun muutaman perän olen aukonut esimerkiksi kokkumin, joka talvet seisoo Sen telissä olevat hammaspyörät saavat samanlaisen värityksen. Mutta minusta esimerkiksi laakeraiden pyöriminen vähäinenkin on hyvä kooleissa sillon tällön. Olen saanut ohjeen, jotta pyörälaakereita olis hyvä pyöritää eri kohtiin pitkällä sesonalla. Mitä tulee taas siihen koneen kuivana pyörimiseen kun joskus vain käynnistää, niin mitä tiheämpään käynnistää, niin öljykalvo on vielä hyvä edelliskerrasta. Kylmän koneen käynnistys pakkasella on se jota puhutaan kuluttavan koneta kuin se satojen kilometrien ajo. Mutta jokaisessa autossahan on jokin koneen lämmityslaite Lyxin kelkassa on kausisäilytys siten, että kone käytetään lämpimäksi, ja sitten ohjelma voitelee sen runsaalla öljyllä. ja sammuttaa sen. Sitä ei saa käynnistää kun sitten ottaissa käyttöön taas seuraavana talvena. Itse en siihen luota, vaan käyttelen sitä sillon tällön, ja pyöritän samalla telamattoa Noh jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. Toivopoika

VÄLIMÄKI JARMO 06.09.2016 22:19

Pyörän laakereita just tarkoitin,mulla kun meni jo yks,käytön puutteen vuoksi, ,JV

SEPPÄLÄ JARI 07.09.2016 10:08

Siinä pikkuliikuttelussa parkissa pyörittää hieman rattia, polkee jarrua ja käyttää ilmastointia, niin tulee noita apulaitteitakin voideltua.

jari

YLINIEMI SEPPO 07.09.2016 13:07

Minä käyn kesäpolkupyörää talvella vähän lykkäämässä lumihangessa että laakerit saa liikuntaa,ja kesällä moottorikelkalla ajan pihalla pätkän että remmit ja laakerit saa liikuntaa.

Vierivä kivi ei sammaloitu ,hoh hoijaa !

LAIKKO TOMMI 07.09.2016 21:27

Hehe;) Sull on mun luonto Seppo ;))

VÄLIMÄKI JARMO 08.09.2016 19:02

Ju noita "yliviisaita"ei aina taho ymmärtää. ,JV

LAIKKO TOMMI 08.09.2016 19:32

Yliviisaus kellä ?

YLINIEMI SEPPO 08.09.2016 20:37

Eikä "välistä"vetäjiä!

Käyttäjän lisäys viestiin 8.9.2016 klo 20:48:41 Välimäelle.

KOISTINEN TOIVO 08.09.2016 21:01

Nätti Jussi oli kova korttimies, ja pelasi venttiä mielellään. Sattui vaan ettei ollut kortteja mukana, ja halutti kokeilla kortin kulkua kaverin rahoille. No keksittiin uusi peli. Istuttiin kannolla nokakkain, ja potti välissä kolmannella kannolla. Sääntö. Kumman nenälle istui kärpänen ensin, voitti kierroksen. Nätti oli jo häviöllä, ja rahakin väheni, joten hän pisti lopuilla kerralla potin nokkiin. Samalla veti salaa takapuolivakoa sormella, ja pyhkäis sitten nokkaa samalla sormella. Heti istui kärpäsiä useampi nokan päähän. Vedit perhana välistä hirmustui pelikaveri. Toivopoika

VÄLIMÄKI JARMO 09.09.2016 21:04

Mitähän mä sun välistä vedin,en mä sun väliäs tuu koitteleen. siis yliniemelle. ,JV

YLINIEMI SEPPO 09.09.2016 21:40

Keittääkö välimäki ?

VÄLIMÄKI JARMO 09.09.2016 22:08

Ei,kylmä kaffi kaunistaa. ,JV

LAIKKO TOMMI 09.09.2016 22:21

Ja ilmoja pidelly!! Kaikille.. No verkot vedes.... Huame kassotaa mite on kalat "säilyny" Rauha rauha... Hyvin menee kinataan tääl oikee kunnolla .Se pitää meirät tiän pääl.. Hyvää viikon loppua!!

SEPPÄLÄ JARI 10.09.2016 12:52

Kannattais varmaan meillä kaikilla välillä tarkistaa keskustelun otsikko ja aloittajan kirjoitus.

Tällä kertaa ei kyselty polkupyörien talvisäilytyksestä saatikka kelkkojen kesäsäilytyksestä, eikä myöskään kivien sammaloitumisesta.

Moinen "tuhahtelu" ja asiasta "eksyminen" saattaa aiheuttaa vastenmielisyyttä esittää oma kysymys / kommentti palstalla.

Eikös se ollut niin, että tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan vain tyhmiä vastauksia.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

jari

YLINIEMI SEPPO 10.09.2016 13:07

Kyllä se pikku "liikuttelu"tekee kaikille vehkeille hyvää.

Ja hyvää päivänjatkoa ,ei muutakuin liikuttelemisiin.

LAIKKO TOMMI 10.09.2016 14:25

Joo itekki liikuttelen itteni päivä unille sammaloitumaan ruuan päälle kun vierein kalassa koko aamupäivän.

SEPPÄLÄ JARI 10.09.2016 17:19

Juurikin näin. Uusi ketju ja uudet kujeet.

jari

LAIKKO TOMMI 10.09.2016 22:03

Peukutukset;))

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.