Ducato 230/2.8idTD nopeussignaali Waeco MS50 vakionopeussäätimeen

KURPPA ERKKI 29.08.2016 17:56

Olisiko kellään tietoa, mistä voisi vetää nopeussignaalin Waecon MS50 vakionopeussäätimeen otsikon kulkimessa. Vuosimalli on 2000/2001.

Signaalin kyllä saa magneeteilla ja pulssianturilla vetoakselilta, mutta mieluummin vetäisin sen muualta. Autossa on sähköinen kierroslukumittari.

Kytkinkaaviota en ole onnistunut löytämään. Huolto-ohjekirjakaan ei olisi pahitteeksi. Kaipailen vinkkejä kirjastakin. Ennenkaikkea tarvitsisin tietoa johtimesta, mistä nappaisin nopeustiedon Waecolle.

Jos tiedätte jonkun, joka tietää, niin kiitos vinkistä.

TOIVONEN MARTTI 29.08.2016 18:43

Jos pääset kömpimään auton alle voit itse katsoa lähteekö vaihdelaatikon päästä nopeusmittarin vaijerin lisäksi samasta anturista sähköjohto. Jos lähtee sininen johto niin siitä ryöstämällä saa nopeuspulssin. Sen voi todeta tunkkaamalla toisen etupyörän ylös, moottori käyntiin, vaihde päälle ja yleismittari johdon ja rungon väliin. Kierroksia lisää ja jännite nousee.

Mulla on vuoden 2001 malli 2.8JDT-moottorilla ja siinä on tuo johto. Se ei liity sähköiseen kierroslukumittariin mutta autossa ei myöskään ole sähköistä nopeusmittaria. En tiedä mihin tarkoitukseen tuo johto on mutta ehkä se liittyy moottorinohjaukseen jotenkin.

mot

KURPPA ERKKI 29.08.2016 19:25

Kiitos vinkistä. Kävin ryömimässä auton alla sateessa äsken. Mittarin vaijerin tienoilta ei näytä lähtevän mitään sähköistä infoa. Joissain autoissa on ilmeisesti jonkinlainen pulssianturi.

Jostain saksalaisesta tekstistä löytyi juttua, että jos autossa on sähköinen kierroslukumittari, saa nopeustiedon ratin vieressä olevasta moninapaliittimestä. Pistoke 10 pitaisi olla nopeudesta riippuva. Kuitenkaan johtimien värit eivät täsmää saksalaisen sivun tekstiin. Ehkä tuo pitää kuitenkin kokeilla tulisiko sieltä tarvittava signaali.

erkki

KOSKINEN JANI 30.08.2016 08:25

Mikä siinä magneetin laittamisessa niin hankalaa on?

Kiinnitysraudalle löytyy hyvä paikka oikean vetoakselin sisäpään nivelen vierestä.

MYLLYRINNE KALERVO 30.08.2016 08:49

Joitakin vuosia sitten asensin ko. säätimen itse. Nopeussignaalin kaivoin jostain rasiasta (unohtunut jo paikka...) sellaisen pikkuyleismittarin avulla, jossa oli myös pulssinäyttö. Lieneekö tuollaisia muutaman kympin mittareita enää kaupan?

ASIKAINEN MATTI 30.08.2016 15:56

Ryöstöliittimen käyttö on vihonviimeinen konsti. Paljasta sen sijaan johtoa parin sentin matkalta, kierrä liitettävän johdon pää siihen ympärille ja juota kiinni. Lopuksi viimeistelet liitoksen itsevulkanoituvalla teipillä kunnolla venyttäen muokkautumisen puolelle ja liitos on ikuinen. Johdot kun pyrkivät hapettumaan auton alla ja ryöstökohta hapettuu satavarmasti lopettaen luotettavan toiminnan. Hapettuneisiin johtoihin ei enää saa kunnon kontaktia eikä niitä liioin pysty juottamaan.

KURPPA ERKKI 30.08.2016 21:46

Homma pelaa. Eihän magneeteissa mikään sinänsä hankalaa ole, mutta tuntuu vähän heiveröiseltä vetää vetoakselin pintaan kiinni pari magneettia nippusiteellä. Ei vaikuta kovin tasokkaalta asennukselta. Pelaa kuitenkin. Kun nämä lentää pellolle, on varalla pari ClasOhlsonilta ostettua hitsattavaa magneettia...

Sarjassa mukana tullut kytkimen katkaisijassa on hyvin ohuet kaapeliy. Se tulee sarjaan jarruvalokatkaisijan jälkeen vedetyn piuhan kanssa ja siitä boksille. Ohuen kaapelin liittämiseen tarvitaan muuta kuin ryöstöliittimet. Bilteman uudenmalliset ryöstöliittimet vaikuttivat vielä huonommilta. Juotosliitos on varmasti paras.

Juhlallinen kokemus ajaa vakionopeussäätimellä, josta on haaveillut jo kauan. Loppujen lopuksi homma ei ole ylivoimainen. Hintakin rahteineen n.160 eur ebay.de:stä. Olisi löytynyt näköjään kotimaastakin vähän kalliimmalla.

TOIVONEN MARTTI 31.08.2016 09:12

Hienoa kun sait toimimaan, on se pitkällä matkalla mukava peli. Minä ostin kotimaasta ja maksoin kyllä paljon enempi. Mutta kun päiväkausia köröttelee motarilla Espanjaan mennessä on hienoa kun ei tarvi puuduttaa jalkaa koko ajan samassa asennossa.

Tästä ihan uteliaisuuttani kysyisin asioita tietävältä. "on varalla pari ClasOhlsonilta ostettua hitsattavaa magneettia..." Voiko vetoakseliin hitsata noita paloja kiinni? Sehän vaatii aika kovan virran että saa palat kunnolla hitsautumaan kiinni ja eikös se vetoakseli ole aika kovassa rasituksessa. Minä pelkäisin että hitsaaminen aiheuttaa jännityksiä jotka saattaa johtaa vetoakselin katkeamiseen.

Onko aihetta moiseen pelkoon?

mot

mot

HAAPANEN TIMO 31.08.2016 09:27

Taitasi asennusliima olla parempi ratkaisu. Akselin pyörintänopeus on niin pieni ettei keskipakovoimaa juuri tule.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.