Sähköpistokkeen kiinni jumiutuminen.

SUHONEN RAUNO 24.08.2016 12:42

Kävi näin. Auto oli kytkettynä sähköverkkoon. Johto oli kelattuna kokonaan auki. Ainoastaan veden lämmitys oli päällä. Yht.äkkiä meni sähköt poikki(230virta). Kävin katsomassa onko sulake lauennut. Painoin myös vikavirtakytkintä kaapelikelalta. Sähköt eivät palautuneet ei millään.12v virta pelasi. Menin irroittamaan johtoa autosta en saanut autossa kiinni olevaa pistoketta millään irti. Tiukka se on ollut, mutta lähtenyt kuitenkin irti. Onneksi vieressä oli autokorjaamo. Asentaja ei myöskään saanut irti. Ei muuta kuin johto poikki,että päästiin jatkamaan matkaa. Pistoke on nyt kiinni autossa. Onko mahdollista että sähköpiikki olisi sulattanut muovia pistokkeesta?

AHJOS TIMO 24.08.2016 13:44

Lue tämä keskustelu samasta ongelmasta:

https://karavaanarit-fi.directo.fi/jasensivut/jasenpalvelut/jasenkeskustelu/?x26564=137814888

HÄMÄLÄINEN MARKKU 24.08.2016 15:13

"Onko mahdollista että sähköpiikki olisi sulattanut muovia pistokkeesta? "

Sähköpiikki ei sulata muovia, mutta huono liitos lämpenee, tai jopa kuumenee. Huono liitos voi olla joko pistokkeessa tai runkokappaleessa, myös hapettuneet liittimet voi olla ongelma.

TOIVONEN MARTTI 24.08.2016 15:18

"Onko mahdollista että sähköpiikki olisi sulattanut muovia pistokkeesta?"

On mahdollista, mutta myös on mahdolista että liittymeen on tullut oikosulku ja se tai huono likaantumisesta ja hapettumisesta aiheutunut huono kontakti kuumentanut metallin niin että pistoke on hitsautunut kiinni. Se, ettei vikavirtasuoja suostu jäämään päälle (tai pois päältä? kuinka sen ajattelee) viittaa vikaan autossasi, joko liitinrasiassa johon johto tulee tai sitten siitä eteenpäin.

mot

JOONA MIKA 24.08.2016 17:15

Hei

Pystytkö irrottamaan irti auton puoleisesta kaapelista uros vastakkeen? Yleensä pystyy, jolloin sen uusiminen ja samoin roikan pään naaraspistokkeen uusiminen olisi yksinkertainen tapa korjata ongelma. Hyvä olisi sen jälkeen tarkastuttaa niin asunto-osan 230V sähköpuoli ja roikan kunto, jotta selviäisi mikä sähköjen katkeamisen aiheutti.

Monesti kiinnijuuttuminen aiheutuu uros- ja naarasvastakkeiden takertumisesta toisiinsa, muovi-muovia vasten, jolloin liukasteen käyttäminen ulkopinnoilla helpottaa sitä. Jos taas kiinnijuuttuminen on sähköosien puolella niin niiden irrottaminen vaatii ronskia voimaa. Pistokkeiden sähköosien kiinni juuttumisen yksi syy voi olla, että roikka kytketään kuorma päällä autoon kiinni, jolloin kytkentähetkellä tapahtuu sisäistä kipinöintiä, joka polttaa liukupinnat. Kun tätä tapahtuu ajansaatossa usean kerran niin kiinnijuuttuminen tapahtuu. Kuorma päällä kytkeminen on eri asia kuin jännite päällä kytkeminen. Kuorma päällä tarkoittaa, että autossa kytkeytyy jokin sähkölaite tai laitteita päälle samanaikaisti kun roikka työnnetään kiinni autoon.

Roikka vioissa yleisin vika on, että vedonpoistoliitoksen roikan puolelta katkeaa yksi johdin, joka voi kyllä aiheuttaa oikosulun ja/tai kuumentumisen ennen poikki menoaan.

Mika

SUHONEN RAUNO 24.08.2016 18:57

Autoon on edellinen omistaja asentanut invertterin ja kytkenyt mikroaaltouunin suoraan niin, että kun laittaa invertterin päälle menee mikrouuni valmiustilaan. Sama juttu kun kytkee ulkopuolisen virran. En ole sitä invertteriä tarvinnut. Se on ollut suljettuna,niin oli tässäkin tapauksessa. Olen muuten menossa liikkeeseen korjauttamaan. Saa ammatti ihmiset hoitaa.

SEPPÄLÄ JARI 25.08.2016 09:28

Lyhyesti.

Kun auto/vaunu liitetään maasähköön, ensin jatkotulppa autoon ja sen jälkeen pistotulppa pistorasiaan/tolppaan.

Erotus päinvastoin. Ensin pistotulppa irti pistorasiasta ja sen jälkeen jatkotulppa autosta/vaunusta.

jari

SUHONEN RAUNO 25.08.2016 11:48

Ei kylläkään johtunut väärässä järjestyksessä tehdystä kytkennästä. Mulla on tapana kytkeä muutkin sähkölaitteetniin, että ensin laitteeseen sitten vasta pistorasiaan.

KOISTINEN TOIVO 25.08.2016 12:35

Mielenkiintoinen tapaus, olisi mukava kuulla mikä vikana oli. Tuumailin joutessa, jotta jos muovi sulaa kiinni toiseen noin lujaa, jotta niin lämpenee. Kyllä siittä muovinkäry. Eihän se hakanenkaan vrmaan niin lujaa tartu Toivopoika

TOIVONEN MARTTI 25.08.2016 12:51

Noin on Toivopoika!

Nyt kun saa esittää veikkauksia niin mun teoria on että lämppäri on rikki ja oikosulussa tai vuotaa runkoon.

mot

LAUKKANEN MAURI 25.08.2016 16:31

Saatapi olla näikin että siellä on se mekaaninen lukitus päällä,minukin autossa se töpseli jäi jumiin mutta aikani taistelin niin se lähti irti.

SUHONEN RAUNO 26.08.2016 12:34

Pistokkeesta muovi oli sulanut. Asentaja epäili huonoa kosketusta. Ei ainakaan vipu ollut syynä,nyt on sellainen rasia missä ei vipua ole olleenkaan. Virtaa tuli ja laitteet toimi. Pitempi aikaista käyttöä en ole vielä testannut,toivottavasti kestää.

HALINEN HARRI 27.08.2016 10:56

Voi kun itsekin muistaisi aina silloin tällöin puhdistaa ja suhauttaa sopivaa tavaraa esim. Contact spraytä tai suojaöljyä. Nyt tämän vuoden keväällä kokeilin ja laitoin CRC:tä ja hyvin menee paikalleen ja irtoaa.

LAUKKANEN MAURI 27.08.2016 11:35

Mutta kun 230vac vehkisiin ei saisi koskaan ruiskuttaa CRC,tä tai mitään elektroniikan puhdistusainetta ,ne syttyy tuleen.

Itse olen sen testannut,kun kontaktori jumii ja ruiskuttaa vaikka sitä CRC,tä se on tulessa.

Samoin on mahdollista noiden pistorasioiden kanssa,ei mitään pudistusaineita sinne.

Hituvirta vehkeet on taas toinen asia.

TOIVONEN MARTTI 27.08.2016 13:07

Eikös kuitenkin Mauri silloin voi suihkutella kun verkkovirta ei ole kiinni eli töpseli on pois? Nuo herkästi syttyvät yhdisteet haihtuu aika äkkiä joten jos virtajohdon liittää vasta seuraavana päivänä on voitelu kunnossa mutta syttymisvaaraa ei ole.

Näin kuvittelisi maallikko.

mot

LAIKKO TOMMI 27.08.2016 14:23

Ei Martti voi suihkutella!!voitelu aineiden tarkoitus on jäädä mahollisimman kauan pintoihin!! Ei valo eikä voimavirta kontakteihin rasvaa!!!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.