Sähkö asiaa,asian tuntioille!.

LAUKKANEN MAURI 20.08.2016 15:12

Eli tuo Hymerin sähkötaulu,siis keskus näyttää kun auto on parkissa että virtaa menee noin 2A vaikka mikään kulutuslaite ei ole päällä.

Kävin läpi kaikki ja todellakaan mikään ei ole päällä,no mikä nyt seuraava liike.

Autossa on EBL99 keskus ja paljon sulakeita ,poistin niitä järjestelmällisesti ja kävin lukemassa virran kulutusta ja syy on piiri 1.

Mutta kun taas kerran käsikirjasta ei ole kytkentää mitkä vermeet on on sen piirI yhden takana,pitää testata ja miettiä sekin selviää aikanaan,kuten jopon pää!.

JANHONEN MATTI 20.08.2016 15:39

Tietenkin menee arvaukseksi kun ei kytkennöistä tiedä.

Onko autossasi keskuslukitus, varashälytin tai muu 12 V hälytin, asunto-osaan akun perässä radio/vahvistin, onko invertteri kytketty kiinteäksi, sähkörappu, lämmittimen pakkasvahti, TV:n valmiustila+antennivahvistin, joku akkulaturi jne. onhan näitä jotka voi olla kytketty hyvinkin monella tavalla.

TOIVONEN MARTTI 20.08.2016 16:01

Mauri on varmaan sähkärinä jo selvittänyt ongelman mutta kävin minäkin uteliaisuuttani katsomassa mitä mun Bürstnerissä on tuohon Kreis ykköseen kytketty. Eihän siitä käsikirjasta selvää saanut mutta kokeilemalla selvisi että se on tuo hupiosan valoja ja osittain 12 v. pistorasioita syöttävä piiri. Useimpia noita erikoistarpeita, lämmittimiä ja pakkasvahteja, jääkaappeja, rappuja jne varten on oma nimetty piirinsä.

Mutta jokainen autonvalmistaja tekee tietty omia ratkaisujaan noiden kytkentöjen osalta joten vertailu toisenmerkkiseen autoon ei auta mitään.

Kaksi ampeeria on varmaan enempi kuin mitä kaasuhälytin tai radion muisti ottaa.

mot

Käyttäjän lisäys viestiin 20.8.2016 klo 16:03:16 Entä iso telkkari valmiustilassa lisättynä noihin edellämainittuihin?

TUOVINEN ILMARI 20.08.2016 16:11

Jos tarkoitat EBL 99 kytkentäkaaviossa Block 1, niin siinä on neljä lähtöä. Kompressori jääkaapille, Absorbtio jääkaapille, maa eli miinus ja D+ heräte lataus valolta. Näistä tulisi etsiä vikaa jos Block 1 "vuotaa" Sähköisin terveisin : Ilmari

TOIVONEN MARTTI 20.08.2016 16:19

Mauri vastaa varmaan itsekin mutta kuvittelin että hän tarkoittaa piiri 1 -nimityksellä Kreis 1 sulakkeen takana olevaa käyttöä eikä liitin ykköstä. Mutta hän selventänee itse mitä tarkoitti.

mot

LAUKKANEN MAURI 21.08.2016 11:40

Aamusella sevettyä pään,jatkoin tutkimuksia ja eipä tuosta Hymerin käsikirjasta ole mitään apua.

Sen testattaisiin että piiri 1 syöttää osan valaistuksesta; -ulkovalo -valo tavaratilassa

ns,yö valo siis se himmeä valo.

Muuta en saanut selville ja tuossa alussa tuli virhe se älylaatikko on EBL 101.

Nyt kun auriko tuli esiin niin aurinkopaneeli 100W lataa normaalisti noin 5A virralla kun se piiri 1 10A sulake on pois .

Itse en ole tehnyt mitää lisäyksiä autoon kun Truman lisälämmitin se E2400 on etupäässä ja vika ei ole siinä sen olen testannut.

Mutta mielenkiintoinen asia ja tutkimukset jatkuvat. ps, autossa ei ole keskuslukitusta tai varashälytintä ,se peruutuskamera on tehdas asennuksessa laitettu merkkiä waleko?.

Käyttäjän lisäys viestiin 21.8.2016 klo 11:43:23 Tuonlinen äly; http://www.vodeg.nl/_imagesCMS/Schaudt_EBL_101C_BA_EN.pdf

HÄMÄLÄINEN MARKKU 21.08.2016 11:59

Ei muuta kuin pihtivirtamittari käteen ja tutkimaan. Ellei sopivaa pihtimittaria ole, niin tuollainen on edullinen ja toimiva https://www.amazon.com/Uni-T-UT210E-Current-Meters-Capacitance/dp/B00O1Q2HOQ Minulla on se.

TOIVONEN MARTTI 21.08.2016 12:03

Ei kai peruutuskameran lämmitys (?) tai infrapunavalo (?) ole päällä?

mot

JANHONEN MATTI 21.08.2016 20:28

Kiitos Markku vinkistä. Ei ole paha hinta toimivasta laitteesta.

OJALA ESA 23.08.2016 21:10

Tuossapa myös ihan asiallinen mittari. Olen käyttänyt paljon kyseistä mittaria ja näyttää/toimii kohtuu tarkasti ja selkeästi.

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Mittausvalineet/Mittauslaitteet/Pihtivirtamittari-DCM-6003-ACDC-2000023355/

Esa

AHJOS TIMO 23.08.2016 21:22

Toimiiko pihtivirtamittari niin, että kun tarttuu sen pihdillä johdosta kiinni, se näyttää johdossa kulkevan virran? Ellei niin, niin kuinka?

OJALA ESA 24.08.2016 06:46

Tuossapa periaatekuva mittauksesta. Johto pujotetaan leukojen välistä "rinkulan" sisään, ei leukojen väliin.

LAUKKANEN MAURI 24.08.2016 08:12

Niipä niin ,vika korjaantui itsestään tai olen sokea mikään kulutuslaite ei ollut päällä?.

Kun olen mittaillut Motonetin autokäyttöön tarkoitetulla pihtivirtamittarilla kaikki on hyvin.

Mutta noita pihtivirtamittarilla on taas hyviä ja huonoja,muistan työmaailmasta kun ne alkoivat yleistyä niin turhaan vaihdetiin sähkömootori kun mittari näytti vääriä arvoja. Tuossa tuo mittari joka on ainostaan asuntoauton varuste; http://www.motonet.fi/fi/tuote/493138/Pihtimittari-Autokayttoon

SALO JYRKI 29.08.2016 18:27

Meillä vaikka 12v sähkö pääkatkaisijasta pois,pelaa automaattisen kaasupullovaihtajan merkkivalo kun painaa katkaisimesta,syökö tuo paljon sähköä?

Jyrki

LAUKKANEN MAURI 29.08.2016 19:40

Siis kysymys on Truman Duomatic pullonvaihtajsta,sen virran kulutus on kesä asennossa 20mA ja tavi 620mA.

Käyttäjän lisäys viestiin 29.8.2016 klo 19:42:22 http://www.karavaanarit.fi/@Bin/95867639/duomatic%20l%20plus.pdf

SALO JYRKI 29.08.2016 20:29

Kiitos vastauksesta Mauri.

T.Jyrki

HAAPANEN TIMO 29.08.2016 20:38

Mutta jää sinne autoon päälle muutakin sähkösyöjää, joissain jää lämmitinkin. Laturiinkin voi jäädä valoja palamaan, sähkörappu valmiustilassa yms.

@timppa

LAHDENPERÄ ARI 29.08.2016 20:49

Nykypäivän autot surraa ja hurraa itsekseen niin paljon että kuukauden seisonnan jälkeen harva lähtee ilman apuja käymään

VEIJOLA ESA 29.08.2016 20:59

Tässäkin tapauksessa aurinkopaneelit auton katolla pitää huolen ettei valoisaan vuodenaikaan akut pääse vahingossa tyhjenemään. Talvella kannattaakin seisonnassa ottaa - kaapeli irti akusta.:-))

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.