Öljy

KULLANEN JUHA 31.07.2016 22:03

Ducato 2009 2.3 ilman hiukkassuodatinta,kumpi öljy 5w30 vai 5w40?

HAAPANEN TIMO 01.08.2016 09:26

Eiköhän se ole 5W-30. Fiatin oma luokitus on FIAT 9.55535-S1 ja se antaa kuukkelin kuvahaulla tämän tuloksen: https://www.google.fi/search?q=FIAT+9,55535-S1&espv=2&biw=1920&bih=955&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwimx-6Ow5_OAhWSbZoKHZXOCEoQ_AUIBigB&dpr=1

Edullisia öljyjä ko. luokkaan on useita. Itse vaihdoin juuri hiljattain GM dexos 2 öljyt Ducatoon. Sopii mulle hyvin koska se öljy on lisäaineistettu niin että se käy ( VW 505.01) mun pumppusuutin Transporteriinkin.

Dexos on GM:n lisensoima tuotemerkki ja jos sitä suositellaan kaikkiin GM:n autoihin kelpaa se mulle laadun takeeksi: http://www.centerforqa.com/dexos/

Tässä lisää, on suorastaan kummallista että GM on hinnoitellut öljyn noin aitona varaosana: http://www.nousurakenne.fi/nousurakenne09/liitteet/Acrobat-dokumenttix

Ducaton ohjekirja suosittaa Selenia WR P.E - öljyä joka ei kummoinen tuote ole. http://www.extranetpli.eu.petronas.com/dsp/pdf/eng/scat/1412_scat_eng.pdf

GM Dexos 2 ylittää Ducaton vaatimukset ja on erittäin edullinen öljy: http://www.motonet.fi/fi/tuote/590015/GM-LongLife-5W30-oljy-5l-dexos2

@timppa

MERIKALLIO VELI-PEKKA 01.08.2016 11:16

Timppa, miksei käy Motox 5W-40 täyssynteettinen, samat arvot suunnilleen, lisäksi kelpaa vielä Porscheen ja just saman hintaista tuon GM:n kanssa Motonetissä.

Muutoin olen sitä mieltä että, kun 10 tuhannen välein vaihtaa öljyt ja putsarit, ei juurikaan lillukanvarsiin kannata sotkeutua. Sama motox pyörii mulla vanhemmassa 2.5 tdi VW:ssakin, ei ole leikannut kiinni (vaikka öljyä suositellaankin uudempiin b&d-koneisiin).

HAAPANEN TIMO 01.08.2016 12:14

Mikäs siinä. Otin esille tuon GM-öljyn kun olen joskus ollut aistivinani täällä epäluottamusta näihin edullisiin öljyihin. Luulisin tuollaisen ison toimijan mukana tavallisenkin käyttäjänkin uskon vahvistuvan.

Autoihin kyllä riittää valmistajan suositusten mukainen öljy, yhtään 'parempaa' ei tarvitse laittaa. Halpa kannu kainaloon ja merkkiliikkeseen vaihtoon, se käy niinkin ellei halua osallistua jonkun kalliin ja tunnetun öljyn markkinointikustannuksiin.

@timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 01.08.2016 17:13

Suunnilleen ei nyt vaan enää riitä. Vaatimus on tuo 9.55535-S1 ja se pitää purkissa seisoa.

Käyttäjän lisäys viestiin 1.8.2016 klo 17:15:50 Ja nykyisin homma on tosiaan autoilijalle niin hankalaa, että eri konserneilla on erilaiset vaatimuksensa öljylle. Vaikka öljy olisi kuinka hyvää vaikkapa Fordiin, ei se sovellu Fiatiin. Ei vaikka molemmat alkaa ähvällä. Fordin öljy hyvänä esimerkkinä siitä, että on varsinainen täsmätuote.

HAAPANEN TIMO 01.08.2016 17:20

Mun ymmärtääkseni Fiatin 9.55535-S1 ei sisällä mitään lisäaineistusta eikä Ducato sellaisia pyydä kuten tekee Transit ja Transporter.

@timppa

MERIKALLIO VELI-PEKKA 01.08.2016 18:36

Miten helkutissa mun vanhat Transporterit osasivat käydä niin notkeasti, vaikka saivat yksiaste öljyä vain silloin, kun mittatikun alaraja paistoi. Ei niitä öljyjä vaihdeltu, lisäiltiin vaan tarpeen mukaan, putsarista ei piitaattu laisinkaan. Yksikään kone ei leikannut kiinni, eikä niille koneremontteja tehty. Pelti väsyi ennen tekniikkaa.

Ei sunkaan meitä kusta linssiin? Tarpeekis numeroita ja kirjaimia peräkkäin, niin pakko kait se on uskoa, jotta jotain mystistä voimaa siinä tuotteessa on. Onneksi tuo ruohonleikkuri ei asiaa tiedä, kymmenen vuotta on pyörinyt samoilla öljyillä.

HAAPANEN TIMO 01.08.2016 18:54

Katsot mitä öljyä Volkkari pyytää ja sitten valitset sen tuolta: http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy

@timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 01.08.2016 21:23

Voihan sitä jättää autonkin öljyt vaihtamatta, ja jos vaihtaa, niin laittaa mitä sattuu löytämään. Mutta ihan tarpeeksi on jo tiedossa ennenaikaisia moottorivauriota, joihin osasyyllinen on ollut väärä öljy. Nuo moottorit kun on rakennettu tarkemmin kuin ennen. On turboja, rutkasti enemmän tehoja, vähemmän kitkaa jne. Ja kaikki myllyt ei ole lähtöisin samalta pöydältäkään.

Ketjun aloittaja kysyi mitä öljyä laittaa. Vastaus ei ole siis pelkkä viskositeetti, vaan autotehtaan muu vaatimus. Esitetty dexos2 ei ole ACEA-C2, joka sekin tuolla Fiatin oikealla öljyllä on.

HAAPANEN TIMO 01.08.2016 22:22

Jeps. Ja ''C3: Low SAPS -öljyjä, jotka alittavat tiukat Low SAPS -rajat. Sama Low SAPS -taso kuin C2:ssa, mutta pienempi polttonesteen säästövaatimus.''

http://www.teboil.fi/tuotteet/voiteluaineet/yleista-voiteluaineista/suorituskykyluokitukset/

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 2.8.2016 klo 09:36:32 Jos puhutaan polttoaineen säästöstä, saattaa loputtomalla säästämisellä olla huonojakin puolia. Esim. C2 öljy saa olla korkeassa lämpötilassa ohuempaa kuin C3 öljy.

Jos C3 täyttää C2 vaatimukset mutta huolehtii voitelusta korkeassa lämpötilassa paremmin niin mitä sitten ajatellaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.