Taas se Ducaton kaasuläppäkotelo.

LAUKKANEN MAURI 30.07.2016 14:46

Käyttäjän lisäys viestiin 30.7.2016 klo 15:01:07 Karkas,mutta kun kompuuteri vilkuttelee mootorin häirövaloa ja koodi vittaa siihen kaasuläppäkoteloon niin purin paskan.

Eli ei enää tarvii ihmetellä että se on susi jo syntyessään;

Siis kotelon kierrätyspuoli oli sitä mustaa ,tahmeaa piennäköistä mössöä täynnä siis ajatelin että jos ajan autolla vielä sen 100 000km,kun nyt on mitarissa 98 000km ,siis se putki tukkeutuu kokonaan.

Puhdistin ja kaavion mössön pois varmaan noin puoli kiloa ja samaa mustaa mössöä myös imusarjassa jonka puhdistus oli vaikeampaa mutta bensa tuntui räjäyttäjän aineelta sain sillä myös imusarjan kiiltäväksi.

Avasin myös sen läppäkotelon elektroniikan osan se oli kuin uusi ja liitimet myös.

No sitten järkeni käytin ja mietin kuinka sitä voi parantaa no maalasin koko elektroni yksikön ,kun sattui olemaan nopeasti kuivuvalla maalilla ja kaikki liitimien saumat saivat lisä tiivisteet .

Eli mitä tästä opimme,minusta ei ole normaalia että siinä kotelossa on paskaa noin hirveästi putken pinta-ala pienenee ja varmaan se mönjä inrtoilee läntteinä ja menee imuilman mukana koneeseen .

Mutta Fiatti on Iveco tai päinvastoin ,kempä tietäis sen ?.

Käyttäjän lisäys viestiin 30.7.2016 klo 15:04:30 Niin minulla on nyt sellinen mielikuva tuosta kaasuläppäkotelosta että se pitää puhdistaa noin 100 000km paikkeilla ,muuten putket ovat melkein tukossa siitä mönjästä,mutta voihan sen vaihtaakin puhtaaseen osaan.

Käyttäjän lisäys viestiin 30.7.2016 klo 19:09:01 Siispä niin aikani pähkilin ja tuohon tautiin ei ole kuin yksi lääke;ventiiliin tulppaus.

KAUPPI ERKKI 30.07.2016 20:33

oot varmaan purkanut egr venttiilin ei kaasuläppä kotelossa ole mönjää.

LAUKKANEN MAURI 30.07.2016 20:55

Kyllä se on yleisesti tiedossa kun kierrätetään pakokaasuja;EGR ventiili ,niin sitä mönjää kertyy siihen kaasuläppäkoteloon ja osittain imusarjaan/putkeen.

On aivan luonnollista jos pakokaasuja ajetaan imusarjaan ajatuksena hiukkaspäästöt niin ongelmia on siis kaikilla auton valmistajilla.

Hullua touhua mutta me autojen omistajat olemme viimme kädessä maksajia,se on totuus.

Toistaiseksi voi tulpata sen ventiiliin koska katsastus ei voi mitata niitä päästöjä joita on ollut ajatus pienentää.

Ei ole mitään järkeä koko systeemissä kun paikat on pientapaista mönjää täynnä imusarjaa myöten,mutta kuluttajat maksavat tämänkin asian.

Käyttäjän lisäys viestiin 30.7.2016 klo 20:58:56 Niipä niin ,se EGR ventiiliin tulppaus on yksinkertainen asia mutta auton tietokone voi esittää vikakoodit sen johdosta ja silloin täytyy ohjelmoija se auton äly että EGR ei ole käytössä?.

Käyttäjän lisäys viestiin 30.7.2016 klo 21:25:02 Siis empä minäkään Fiatin omistajana tullut asiaa perusteellisesti ajatteluksi ,mutta kun taas kerran ainut minusta oikea ratkaisu on sen ventiiliin tuplaaminen Koska katsastus toistaiseksi ei voi sitä kontrolloida ja onhan siitä etu että auto kulkee pienemmällä polttoainemäärällä ja perinteiset Fiatin ongelmat poistuvat siis ei se ogelma poistu kaasuläppäkotelon vaihdolla kuin määräajaksi,oletan.

Käyttäjän lisäys viestiin 30.7.2016 klo 21:35:35 Eipä minun tarvitse täällä karavaareitten kesken opettaa ,asiasta on ollut paljon juttua joka todistaa minunkin oletuksen kyseiseen asiaan.

POKKINEN TAPANI 30.07.2016 22:09

Mauri, eikös se tulppaus onnistu pelkällä uudella ohjelmalla? Näin minulle vakuutti mies joka ohjelmoi fiiumme uudestaan. Tehot kasvoivat, vääntö lisääntyi ja muuttui entistä alemmaksi. Tehon ja väännön muutos oli aika totaallinen ja enää ei syty mitään vikavaloja.

Suosittelen.

-tapani-

KOISTINEN TOIVO 31.07.2016 06:35

Saapa nähhä miten nyt sitten nuo euro 6, ja kohta euro 7 koneet, kun pakoputkesta pitää kai tulla puhtaampi ilma mitä sinne imusarjan menee. Koneet pienenee, ja tehot kasvaa, ja ilma kiertää kun pieru nahkahousuissa Tosin nykymaailman ajatus, käytät takuuajan ja vaihdat uuteen. Olisko sittenkin se urea, jota raskaaat käytttää parempi. Tosin se jäätyminen, kun harrastevehkeet seisoo Toivopoika

LAUKKANEN MAURI 31.07.2016 09:23

Kyllä niitä tulppauksia on tehty ja tehdään paljon,minulla on uusi mootori ja sen venttiilit ovat vielä puhtaat,oletan mutta kun imusarja ja muut ulkoiset vehkeet on siitä vanhasta.

Tuolla niitä tulppaus levyjä on;EGR valve blanking block plate FIAT DUCATO 2.3 2.5 2.8 TD JTD JTDM,eli guukeliin tuolla haulla!.

TURUNEN HEIMO 31.07.2016 11:10

Pakokaasujen kierrätys on typen oksidien vähentämistä varten. Hiukkaset napataan suodattimeen josta ne poltetaan aika ajoin tuhkaksi. Egr:n saa poistettua käytöstä joko ohjelmoiden muutamalla satasella tai 8 euron laipalla estää kaasun pääsy imusarjaan. Helpoin ja ilmainen on tukkia egr:n alipaineputki.

KAUPPI ERKKI 31.07.2016 14:20

Minulla egr venttiili alkoi jumittamaan 2,2 ducaton transiitin kone purkasin venttiilin itse venttiili oli ihan puhdas samoin ympäröivät putket, mutta purin sen sähköpuolen joka oli ihan ruosteessa sähkömoottoria myöden ilmeisesti imee kosteutta sisäänsä samalla tavalla toimii kaasuläppä eli pienellä sähkömoottorilla joka samoin imee kosteuden sisäänsä. .Sanoisin että itse auton moottorin kunto on ratkaiseva tekijä tässä mönjän syntymisessä eikä niinkään itse egr venttiili

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.