Mitä mieltä raati on trendistä: pieneekö auton koko?

RUOTSALAINEN JUKKA 29.07.2016 14:20

Raadille kysymys. Muutamia kauppiaita olen jututtanut ja tuntuu ilmassa olevan ajatus, että m-autojen koot eivät kasva, vaan päinvastoin trendi olisi kohti pienempiä autoja.

Mitä on mielipiteenne?

RAINA EERO 29.07.2016 15:43

Kyllähän retkeilyautot voi yleistyä. Itekkin siirryttiin mamman kans kahdenhengen autoon, kun lapset lakkas kulkemasta mukana, mutta pituutta tais tulla parimetriä lisää, kun alkovi korvattiin saarekevuoteella ... se mukavuuden halu ;)

JANHONEN MATTI 29.07.2016 15:50

En tiedä pieneneekö mutta uuden valmistustekniikan myötä kyllä kevenee. Ensimmäinen siirto oli tehdä kapeampia malleja, eli palattiin vanhaan.

Autojen "lihottaminen" oli pakko lopettaa kun autojen oman massan ja kokonaismassan välinen ero = kantavuus jäi liian pieneksi ja kokonaismassat paukkui yli 3,5 tonnin, mikä on B-kortin raja. Euroopassa tuo 3,5 t raja on monen muunkin asian raja ja siihen ei ole tulossa muutosta.

Valtaosalla autoista matkustaa kuitenkin vain kaksi henkeä ja he pärjäävät pienemmälläkin autolla ja kahden hengen auto on mahdollista rakentaa nykyistä keveämmäksi ja avarammiksi.

Tämä nykymalli jossa sohvaryhmä on edessä, keittiö ja WC/suihku keskellä ja "ritsi-makuuhuone" takatallin päällä ja pienet ikkunat katonrajassa kun ampuma-aukot, teki autoista pimeän oloisia ja ahtaita.

KOISTINEN TOIVO 29.07.2016 16:06

Pitentynyt. Peltikuoret ovat sen 2,5-2,7 leveitä, mutta entisen 5,99 metrin sijan on fiat jo 6,38 m pitkä. Se on hyvä, jotta reilusti sopii pitkittäis petit, ja erillisinä. Mutta noihin retkiautoihin saisi tulla muutos, että ne rekisteröitäisiin kahdelle- kolmelle henkilölle. On optimismin riemuvoitto väittää, että niissä mahtuu kortteeeraamaan neljä henkeä. Kaksi on maksimi, ja joinain päivinä ei sitäkään. Mutta se onkin toinen juttu, kuten erään linja-auton kokoisen omistaja tuumasi, kun kehuin hänen autonsa kokoa. Mahttuuhan tuonne puolison kanssa, mutta joskus on, ettei niin suurta autoa ole keksittykään, että se ei olisi ahdas. Onhan sitten noita puoli- indekroituja monikäyttö mitä nenyt sitten, jotka ovat kun pakettiautoja, jopa peräseinäkin avautuu alhaalta ylöspäin, kuten eräässä burtsnerin mallissa. https://www.google.fi/search?q=burstner+brevio&biw=1280&bih=913&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwinqPfM3ZjOAhUDliwKHTeyCiAQsAQILg#imgrc=pLJKlWXSbO7mGM%3A Mikä lie tämä sitten. retkiauto ilman peltikuoria. Hinta sitten onkin jotain muuta. Kun hankinta hinta huitelee 70-100 000 öörin tietämissä, niin se kyllä karsii Toivopoika

LAIKKO TOMMI 29.07.2016 18:43

M yks luokan suurin sallittu leveys 2,5 ja 2,6 maksimi oli mikä vekotin tahansa ? Lämpöeristetty saa olla 2,6 normi iso vekotin 2,55! Kait asuntoauto kautta vaunu 2,5??

RUOTSALAINEN JUKKA 29.07.2016 18:50

Oma arvioni on, että käyttäjänäkökulmasta trendi on menossa kohti pienempiä ja kompaktiampia autoja kohden - luulen, että isommat (yli 7 m) alkavat jäädä koko ajan "vähemmistöö:.

Tämä on siis oma arvaukseni.

HÄKLI HANNU 30.07.2016 11:28

Tuntuu tuolla reissatessa katseltua että vaunut on lisääntymäänpäin, vai tuntuuko se vaan siltä. En tarkoita noita kausipaikkalaisia vaan kulkijoita.

TURUNEN HEIMO 30.07.2016 11:43

Aikalailla harvemmin tiellä vaunuja vastaan tulee verrattuna autoihin. Iso osa vaunukannasta on jumittunut kausipaikoille.

HAAPANEN TIMO 30.07.2016 12:36

Pitkittäiset vuoteet vaativat auton joka on melko tarkkaan 7,35m:n pituinen. Uudehkoissa autoissa tätä mittaa on aika paljon.

@timppa

AHJOS TIMO 30.07.2016 15:34

Edellä sanottu ei pidä paikkaansa. Autossani on pitkittäinen parivuode ja auton pituus on vain 569 cm. Sitäpaitsi se mahtuu pysäköintiruutuihin, vaikka ei ole peltikuorinen vaan puoli-integroitu. Auton merkki on Bürstner Nexxo T569.

HAAPANEN TIMO 30.07.2016 16:14

Tarkoitin vuoteita joiden vierellä ei ole mitään ( esim. WC ) petejä kaventamassa. Erillispedit tai saarekevuode.

Erittäin suosittuja ovat mallit joissa on takatalli ja sen päällä erilliset vuoteet ja silloin ollaan bauttiarallaa 735 mitassa. Oman autoni malli perävessa/ erillisvuoteet ilman takatallia on 736cm.

@timppa

AHJOS TIMO 30.07.2016 16:44

Autoni parisängyn leveys on 120 cm ja wc on sen vieressä auton takanurkassa. Vessan oviaukko on sen verran kapea, että kovin leveille ihmisille tätä mallia ei voi suositella. Itse mahdun siitä kyllä.

Käyttäjän lisäys viestiin 31.7.2016 klo 15:14:06 Tuo edellä mainitsemani 120 cm on sängyn leveys jalkopäässä. Lantiosta ylöspäin leveys on 130 cm.

KOISTINEN TOIVO 30.07.2016 17:01

Tuo meillä on 6,18 m pitkittäisillä erillisvuoteilla. Lyhyemmän sängyn mitta on jottain 1,8 m. Mutta välikäytävä onkin sitten vain 48 senttiä. Purin pöydän alustaa, ja kas kummaa, löyty tyhjää tilaa semmonen 40 senttiä syvälle. Sinne saa hyvän kenkien säilytys "komeron", jopa minun lapikkaat mahtuu. Päällikö kävi tarkistamassa, ja KEHU, jotta hyvä työ. Toivopoika

NYYSSÖNEN KAJ 30.07.2016 18:29

Meillä ei pienene eikä suurene. Matkailuautorintamalla meillä on käytössa kaksi projekta samanaikaisesti. Ensimmäinen ja vimeinen matkailuauto. Sen jälkeen siirryn käyttämään lentokonetta ja junaa.

Nykyinen on ollut käytössä 16 vuotta ja meinaan pitää sen niin kauan kui auto kestää ja kuskilla pysyy ajokortti taskussa. Auto nyt 36 vuotta vanha. Kuski 68 vuotta vanha nuori.

HIETAVUORI JUHA 30.07.2016 19:20

Meillä erillisvuoteet , vessa keskellä , pituus 697 cm. vuoteet alhaalla istumakorkeus Detsku Globe .

Käyttäjän lisäys viestiin 30.7.2016 klo 19:22:25 Siis vessa on auton keskellä ei vuoteiden välissä .

Käyttäjän lisäys viestiin 30.7.2016 klo 19:24:35 Toinen sänky yli 2m toinen vähän alle , minä 191 , hyvin mahtuu ,,,,

RUOTSALAINEN JUKKA 30.07.2016 21:40

Meillä 6,8 m integroitu: pedit poikittain takatallin päällä.

Olen tutkinut löytyisikö 6 metrin autoja, jossa takatalli. Niitä löytyy, joissa vuode poikittain takana, mutta ne ovat puoli-integroituja.

Tuollainen voisi olla vaihtoehto, mutta pärjääkö puoli-intrgroidulla talvella (lähinnä keulan kylmyys mietityttää)?

POKKINEN TAPANI 30.07.2016 22:04

Meillä nykyisin töpö intergroitu hymeri, B504 jonka pituus vain 598.

Takana oli 90cm leveät kerrossängyt, joista alempi ylösnostettava ja talli sen alla.

Muutin kuitenkin takaosan lattiasta kattoon hyllyille, tasolle ja kaapistolle.

Nukumme pelkästään etuosan alaskettavassa parisängyssä. Soiva peli ja kun olisi vielä vain takavetoinen ja korintekijä joku vähän laadukkaampi merkki kuin tämä juostenkustu sekä hutiloiden kasattu hymeri.

Pohjaratkaisu on kyllä reissaavalle aktiivipariskunnalle mitä parahultaisin.

-tapani-

KOISTINEN TOIVO 31.07.2016 06:17

Puoli-indekroidun, kuten alkovimallin keula on kylmä ellei kostaile. Meillä oli ilman lämmitys suuttimia etuosa, ja pärjäsi kyllä hyvin kun peitti keulan. laitoin puhallin putket kahtapuolta sinne, ja nyt tarkenee paremmin. Oli sikäli helppoa lisätä keulaaanpäin, kun takaosaan oli liikaa puhallusta. En tiedä intekroiduista, mutta noissa toisissa, kun nykyautoissa on kojelauta semmoinen mahtavan kokoinen laitos, niin etuikkuna on jäässä, vaikka miten teet lämmityksen, jos on kova pakkaskeli keulapeitto auttaa jonkinverran, mutta ei sinne kodin omaista eloa saa, teki mitä teki. Nuo ovat retkeilyä, ei asumista varten, ja pärjää nuoruuden telttamajoitukselle. Liekköhän siten miten. Nuorena jos olisi tuommoisen saanut, josta ei edes osannu haaveille, niin taivas olisi auki. Lasten kanssa kun telttavaunukin Skoda 110 perässä, varsinkin farmari ladan, johon mahtu peräle porukka patjalle oli jopa mahtava kapine, ja retkeily oli hienoa hommaa Nyt vanhana tuntuu, että mikään ei riitä, eikä kelpaa, pitää pikuasioista juonitella. Toivopoika

HIETAVUORI JUHA 31.07.2016 07:02

Onhan noissa muutamissa puoli integroiduissa vesikiertopatterit kuskin ja apparin koipien edessäkin . Kun paksun ulkoverhon vielä virittää , niin kyllä siinä jo melko mukavasti tarkenee , eihän sitä talvella alasti kekkaloida . Kahden Detskun kokemuksella kirjoittelen . Oli aikoinaan integroitu Knaus , se oli kyllä lämpöisempi , mutta nyt Ilmarisen palkoilla joutuu vähän tinkimään mukavuudesta , eikä tällä iällä minneen tulipalopakkasiin tule muutenkaan lähdettyä .

EEROLA TEEMU 31.07.2016 10:27

Niin Juha, se Knausin ensimmäinen integroitu on lämpimin m- auto alle 7m luokassa, mihin olen törmännyt. Aikanaan lämpimyys talvella oli hankintakriteerinä - ohjaamon osalla on 4 m lämmityspatteria ja ikkunoiden lämpöarvo on seinän luokkaa nerokkaiden lämpöverhojen takia. Ovathan sen muutkin sisustusratkaisut edelleen moniin nykyisiin "tingel-tangeleihin" verrattuna järkeviä. Niitä ei paljon vaihtoautomarkkinoilla liiku sen paremmin Saksassa kuin Suomessakaan.

M- autot ovat Suomessa jo nyt keskimäärin aika kohtuullisen kokoisia verrattuna esim. Saksaan, missä edelleen n. 45 vuoden ikään asti saa ajaa B- kortilla painavaakin autoa- jos on hankkinut korttinsa "ajoissa". Siellä on viime aikoina ollut melkoista m- autojen myynnin kasvua, v 2015 kaikkien aikojen suurin kasvu +14,4 %.

Syynä kasvuun pidetään ihmisten halua liikkua vapaasti omilla matkailuvälineillään ilman pelkoa ympäröivän maailman vaaroista: terrorismista, rajoituksista, epävarmuudesta, ym. Lentomatkailu suoraan johonkin kohteeseen on menettänyt hohtoaan; siitä on tullut liian kontrolloitua, jopa hankalaa ja arvaamatonta verrattuna omien reittien ja aikataulujen tuomaan vapauteen. Halutaan elämyksiä lähellä luontoa omaan tahtiin.

Toki tilanne Keski- Euroopassa on toinen kuin ainakin vielä täällä rauhallisessa pohjolassa. Muutos tulee näkymään kuitenkin kalustossa täälläkin, koska se on tuontitavaraa. Tarjolle tulee entistä laajempi valikoima myös pienempiä m- autoja, koska niiden kysyntä on kasvanut entistä nuorempien ihmisten kiinnostuksen takia. Retkeilyautojen varustelutaso tulee nousemaan ja tilankäyttöön sekä muunneltavuuteen kiinnitetään suurempaa huomiota.

Käyttäjän lisäys viestiin 31.7.2016 klo 12:14:39 Tuo " 45vuoden ikään asti saa ajaa B- kortilla....." on vähän epätarkasti sanottu. Tarkemmin: Jos kortti on ajettu ennen 90- luvun alkua, niin B- kortti oikeuttaa kuorma- auton ajoon. Jos ajoi B- kortin 20 vuotiaana 1990, niin nyt on n. 46 vuotias. Tässä yksi syy, miksi suurempia m- autoja valmistaneet tehtaatkin ovat alkaneet valmistaa enenevästi myös 3,5 tonnin kortille sopivia piironkeja -nuoremmille, joilla on vain B- kortti, eikä ehkä halua hankkia C:tä.

AHJOS TIMO 31.07.2016 15:17

Edellä olevassa viestissäni 30.7.2016 klo 16:44 oli virhe, jonka korjasin äsken kirjoittamalla siihen lisäyksen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.