- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Akun "hapetus"
Akun "hapetus"
Mistä johtuu että Ducaton 2010 mallia hupiakku (vaihdettu viime kesänä) 100 W (sijaitsee sisällä sivulokerossa) hapettaa jatkuvasti + navasta harmaata/sinistä moskaa?
Syitä voi olla monia. Yksi syy voi olla se, että napa vuotaa ja siihen taas voi olla montaa syytä, joista yleisin on akun valmistusvika. Toinen syy on, että napaan on kohdistunut liian suuri mekaaninen rasitus. Ei ole mikään ulkomaan ihme, että akkuja on vaihdettu niiden napavuodon vuoksi takuuseen.
Onko latauksen jännite tarkistettu? Jos lataus on liian suuri voi olla, että akku keittää ja se aiheuttaa navan hapettumista. Kaikille akkutyypeille liian suuri lataus on vahingollista, eikä suljettu akku tee tässä poikkeusta.
Puhtaus on akullekin puoli ruokaa. Kannattaa ensin puhdistaa akku ja kaapelien päät hyvin ihan vaan vedellä ja tarvittaessa hiomapaperilla ja kiinnittää ne kunnolla. Samalla kannattaa tarkistaa akun maadoituksen toimivuus. Navan voi rasvata vaikka vaseliinilla, mutta vasta kiinnityksen jälkeen. Tarkoitukseen valmistettua spraytäkin asiaan löytyy autotarvikekaupoista. Rasvaa ei saa päästä kosketuspintojen väliin. Vesiväripensseli tai vastaava on hyvä navan rasvauksessa.
Jos kyseessä on napavuoto, ei sitä rasvakaan estä, mutta helpottaa navan puhtaana pitämistä, kun voi aina pyyhkäistä vanhat hapettuneet rasvat pois ja rasvata uudelleen.
Kiitos hyvistä neuvoista, Matti! Voiko akku olla liian kuumassa tilassa, kun se on sisällä lattiakomerossa,, jossa säilytetään paljon muuta tavaraa, kenkiä yms? Akusta johtaa ylivuotoputki ulos, mutta muuten siinä ei ilmavaihdu. Hupiakku tyhjeni viime kesänä yllättäen -5 v vanha. Huollossa se vaihdettiin, mutta mitään arviota syystä ei kerrottu-ikä tullut täyteen, En tiedä mittasivatko jännitteen. Sensijaan moottorivirran akku on ihan ok, ja molemmat latautuvat samalla tavalla.
Tuota napojen mahdollista vaurioitumista en osannut edes ajatella. Kiehumista minäkin epäilin eli ylijännite voisi olla kyseessä. Miksi miinusakussa ei ole mitään vuotoa?
Ennen vanhaan rasvattiin akun navat mm veneessä, mutta se ei olekaan oikea toimenpide. Putsaan navam puhtaaksi ja katsastustarkistuksessa pyydän mittaamaan jännitteen ja arvioimaan navan tilanteen.
Akku tykkää viileästä, mutta ei pakkasesta, koska silloin sen virran luovutuskyky laskee merkittävästi, jopa puolittuu. Samoin kylmän akun latausvirran vastaanottokyky laskee latauksen alkuvaiheessa merkittävästi.
Kuumasta paikasta akku ei myöskään tykkää ja avoimissa lyijyakuissa lisääntyy taipumus veden haihtumiseen. Huoneen lämpö on akulle ihan sopiva ja siinä lämpötilassa akun kemialliset reaktiot niin latauksen kun virran käyttöönoton osaltakin toimii oikeastaan parhaiten.
Voimakkaassa latauksessa akun lämpötila saa nousta enimmillään lyhytaikaisesti jopa +42 asteeseen ja jos se siitä nousee, niin latausvirtaa on pienennettävä tai pidettävä latauksessa tauko.
Uusimmissa akkulatureissa on akun lämpötilan tuntoelin joka nostaa kylmissä olosuhteissa latausvirtaa ja akun lämmetessä taas laskee sitä.
Käyttäjän lisäys viestiin 25.7.2016 klo 22:54:02 Tuossa katsastustarkastuksessa tehtävä jännitteen mittaus antaa väärän napajännitearvon, koska se tehdään heti ajon jälkeen. Oikean arvon saadakseen on mitattava akun napojen lepojännite ja sen saa vasta kun huoltovapaan akun latauksesta on kulunut jopa 8-10 tuntia. Täyden akun lepojännite on 12.72 V ja uudella akulla se on hieman korkeampi kun vanhalla. Mitään kuormaa ei mittauksen aikana saa olla päällä. Lepojännite ei sinällään mitään ihmettä akusta kerro, mutta sen nopea lasku ilman akun kuormitusta kertoo jopa sen, että akku on sökö.
Samalla kun mittaa akun lepojännitteen kannatta laittaa moottori käyntiin ja katsoa mikä on starttiakun ja hupiakun napajännite moottorin käydessä. Kun uusissa autoissa ei enää diodia käytetä vaan yhdistämisrelettä niin starttiakun ja hupiakun napajännitteen tulisi käytännössä olla sama.
Minulla sama ongelma. Kovalla " pulaamisella" sain kengän irti sen vielä murruttua. Voisiko syynä olla aurinkopaneeli (80w) ja siinä lisukkeena pilipali lataussäädin. Akku verraten uusi 100 kwh: n .. Sekä liian vähäinen akkuvirran käyttö. Sitten antoivat akkuliikkeestä kun uusia kenkiä hain, anodikappaleen jonka käskivät kiinnittää navan lähelle ??? Plussa vai miinus ?? Pitääkö olla galvaaninen yhteys ?? Pitäisikö lisätä invertteri käyttöä esim tv tms. Kuva vaan kaatuu aina kun evaa esim vesihanan. Anodikappaleita käytetään paljon laivoissa ja veneissä. Mutta miten vaunussa. Maata on vaikea muovisessa akkukotelossa saada ja muutenkin vaunussa ..
Käyttäjän lisäys viestiin 28.7.2016 klo 10:31:13 Akku on ns huoltovapaa vapaa-ajan malli.
Käyttäjän lisäys viestiin 28.7.2016 klo 10:39:18 Tais tuohon akun kokoon tulla pilkkuvirhe
On tainnut tulla edelliseltä kaapelikengän kiinnitysvirhe. Kysymys on kartiosta ja jos kenkää vähänkin lyödään napaan päin niin se voi käyttäytyä irrotusvaiheessa kun Morse-kartio.
Aurinkopaneelit tuskin on syyllisiä. Säädin voi olla viallinen jos jännite on liian suuri. Se on helppo testata mittaamalla akun napajännite latauksen aikana. Mittauksen aikana akkuja ei saa kuormittaa. Säätimen tarrassa on yleensä suurin jännitearvo.
Noita levyjä on jotkut asentaneet napojen puoliväliin. Jos laitteet on kunnossa mitään levyjä ei tarvita.
Tuo tv:n kuvajuttu voi johtua joko siitä, että jännite tipahtaa liian alas tai pumpun moottori ei ole EMC = sähkömagneettisesti yhteensopiva laite. Pumpun moottorille voi asentaa häiriönpoistajan ja katsoa auttaako se asiaan.
Tuosta napojen rasvauksesta on monta tarinaa. Kyllä akun navat voi rasvata hapottomalla rasvalla kiinnityksen jälkeen
Ja akun navat ja akun pinnan voi pestä vaikka veteen sekoitetulla leivinjauheella ja rätillä. Tämän jälkeen kostealla rievulla "huuhtelu" ja pinnan kuivaus. Likainen/kostea akun pinta edistää hapettumista ja akun itsestään purkautumista.
Kannattaa tarkistaa maadoituskaapelin liitokset. Huono maadoitus voi aiheuttaa hyvin monenlaisia ongelmia ja etenkin noihin elektronisiin laitteisiin.
Kiitos taas kerran
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.