Ducaton 07-> etupään MacPersonin lautaset,jouset sekä iskarit vaihtoon milloin?

VIRTA URPO 21.07.2016 14:47

Alkanut kolistaan kummatkin puolet alkuun ja 105tkm -07 . Nyt oikeata tietoa eikä vain "etuteltan tietotoimisto juttuja" onko miten vaihtaneet käyttäjät. Minusta tuntuisi järkevältä vaihtaa kaikki kerralla ja toivoa ja odottaa seuraat 100tkm ilman murheita vai aina pala kerralla. Nyt jos lautaset vaihdetaan, niin jouset jo pudonneet pari senttiä ainakin( uutena mahtui tunkki huvin alle ja jäi pari senttiä,niin viime syksynä ei enään). Jouset varmaan sellaiset keskijäykät ? Vai onko kokemusta vaihdoista. Sitten miten nuo itse iskarit? Minusta ehkä jo kanssa iällä. Kahdessa vika katsastuksessa ei tullut paperille mitään tietoa? Keväällä kuitenkin kaikki ok vaikka jo isoissa kuopissa pikkasen kolahteli. Nyt oikea tietoa "Jari Tervo tyyliin" eikä vain höpinöitä. Kiittäen ennakkoon. Upi

HAAPANEN TIMO 21.07.2016 16:31

Oikeaa tietoa on se ettei yli 2 500 kg:n tai yli 245 cm korkeiden autojen iskareita testata katsastuksessa. Tai voivat testata mutta arvoilla ei ole mitään merkitystä koska ne ovat korkeintaan suuntaa antavia jos sitäkään.

@timppa

EEROLA TEEMU 21.07.2016 19:02

Kerron vain omasta kokemuksestani Ducaton Maxi 18, vm 00 etujousiston uusinnasta. Autolla oli ajettu silloin n. 115 tkm ja jouduin väistämään kapeahkolla yksityistiellä aivan tien reunaan lujaa vauhtia vastaan tullutta autoa. No, siellä oli tiealueella n. 20 cm tienpintaa korkeampi, hiekan peittämä pitkulainen kivi, mikä rikkoi o- etujousen lautasen. Pyörä osui tällin jälkeen melkein kiinni lokasuojaan. Samassa yhteydessä inertia- kytkin laukaisi virrat ja auto piti tuoda AL- vahinkopalvelun laskuun lavalla maahantuojan korjaamolle -Mega autoon.

Jousitus oli pudonnut jonkun verran alkuperäisestä, mutta tuo oli hyvä paikka pistää se uusiksi. Täyskasko ja tienpitäjältä tullut osakorvaus kevensi kustannuksia, vaikka vakuutus korvasikin vain rikkoutuneen puolen osat ja työt sekä tarkistukset. Jouset ja iskarit tulisi aina vaihtaa kerralla molemmilta puolilta.

Fiatin alkuperäisvaraosista rakennettu iskunvaimennus- jouset- lisätarvikkeineen olisi hinnaltaan olleet yli 2- kertaa Motonetin parhaan vaihtoehdon hintainen, joten päädyin TRW- iskunvaimentimiin ja ruotsalaisiin jäykkiin jousiin (molempia käytetään myös ensiasennuksissa). Lisäksi uusittiin SKF- jousijalan laakerit, iskarin ylätukilautaset, ylätuet ja suojakumit. Vaihdon lisäksi tehtiin 4- pyöräkohdistus.

Ohjaus keveni, jousitustuntuma parani selvästi ja etupää nousi parilla sentillä.

VIRTA URPO 23.07.2016 21:53

Kiitos Teemu! Poika sitä mieltä, että lähes kaikki tarvikeosat ei vastaa alkuperäisiä. Oli sitä mieltä, että kaikki kerralla niillä, niin ei tarvii seur. 100-150tkm murehtia. Korjaamo (ei merkki sellainen) käyttää Monroen kamaa ja kehu 2v takuuta. Itsellä ja pojalla siitä huonoja kokemuksia varsinkin suomen pakkasissa. Auto liikkuu talvellakin. onko tietoa mikä se suomalainen iskarin tekijä on kun joskus luin ,että niitä joku tekee.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.