Takaisinmaksun aikako?

LAUKKANEN MAURI 02.07.2016 19:32

Olen kehunut Fiattia useaan otteeseen ,mutta nyt taitaa tulla se takaisinmaksun aika.

Eli kun jarrutti niin ratti vispasi edestakaisin ja se alkoi jo pelottamaan. Niipä oman analyysin perustuen tilasin uudet jarrulevyt eteen ja taakse.

Nyt ole vaihtanut etulevyn ja ihme ja kumma vasen jarrulevy oli kuin polttouunista kotoisin,vaikka olen omasta mielesta maltillinen kuski.

Siis levy oli ylikuumentunut ja melkin irti jäädytys ripojen kohdalta. Oikean puoleinen oli normaalisti kulunut eli kun autolla on ajettu 98 000km minusta jarrulevyjen ei vielä pitäisi olla lopussa.

Mutta vaihdan kaikki.

Eli lisää tuskaa Fiatti ihmisille: Se jäähdytys on taas oma tarinaa ,korkeapaine putki murtunut,jotain putken,irroitin lauhditimen joka korvake oli ,kuten putikin murtunut,eli se putki ei anna periksi ja murtuu ja murtaa myös lauhditimen kannakeen.

Ja kun kiken päälle se mootorin häiriövalo syttyy usein,kuittaan sen omalla testerillä ja vika koodi on perinteinen: Kaasuläppäkotelo.

Siis ei pitäisi kehua Fiattia ,remonttia piisaa 2008 mallia olevassa Hymerissä ,mutta se onkin Hymerin syytä kaikki viat.

Kutn myöskin se mootorin rikkoutuminen kovassa pakasessa eli lasku lähtee Hymerin tehtaille ja se on noin 15 000€.

JANHONEN MATTI 02.07.2016 19:49

Ilman muuta Hymerin syytä kun on valinnut alustaksi Fiatin.

KAASINEN PERTTU 02.07.2016 20:39

Hymeriä saa varmaan mersun alustallakin mutta mikä on hinta sen jälkeen!

HAKALA JYRI 02.07.2016 20:46

Jarrusatula vikahan tuossa on ollut, ehkä jonkin verran" ohjauspuoltanut"vasemmalle, onko syynä suojakumi, liukuosa Jumittunut tai esim matkailuautoissa nuo talviparkit. jyrih

LAUKKANEN MAURI 02.07.2016 21:04

Niipä niin,jarrupalat olivat normaalisti kuluneet molemmilla puolilla ja se jarrusatula ei ollut jumissa ,kun irroitin niin meni kevyesti äärilaitasta toiseen kevyesti.

Mutta seurataan tilanetta,osat ei paljoa maksa jos osaa itse vaihtaa ja tehdä vika- analyysejä niin hyvä siitä tulee,Fiatistakin?.

POKKINEN TAPANI 02.07.2016 21:52

Kyllä Fiatista on mahdollista saada ihan kelvollinen, vaikka olisikin maanantaikappale.

Mutta Hymeristä ei saa muuta kuin harmia.

Vaan on se kiva kun on kunnollinen tiiliskivikorike.

Ei reissua ilman renmonttia.

Matkailuautojen suurin vikapussi on kyllä nuo pitkät seisomiset. Autot toimii kun niitä säännöllisesti käytetään, seisokit myrkkyä, muualla kun kuskilla.

-tapani-

LAUKKANEN MAURI 03.07.2016 18:28

Niipä niin ,ajelin sieltä maaseudun rauhasta kotia kohti,ihan nauratti kun Fiatti kulki tasaisesti jarrutaessakin.

Ja se suurin ihme,oisko nuo jarrut laahanneet ,kun auton kompuuteri näytti polttoaineen kulutuksen olevan vain 9,2 l/ 100km,mutta kaikkeen ei kanata uskoa elinvoiman se olla tottakin kun jarrut on käyty läpi,siis käsijarru hihnat/kengät on säädetty ja jarrusatulat pesty/puhdistettu.

Siis nuokin jarruhuollot ovat arkipäivää,tai pitäisi olla minusta kun aika syö ja ruoste raiskaa fiattiakin.

Käyttäjän lisäys viestiin 3.7.2016 klo 19:15:43 Jarrupaloista sen verran kokemusta että vaiika se ajomatka on pieni,niin ne jarrupalat ovat altiina korrositiolle,eli vesi ja kosteus iskee niihin.

Niin oli minukin Ducatossa jarruista,se koulutsosa oli vielä mitoistaan mutta oli irtoamassa siitä pohjalevystä,eli se kosteus.

Sama asia tärinänvaimentajien kanssa,vesi ja kosteus oli syönyt kaikki piloille,siis edessä on taas uusi kierros vara-osa liikkeissä eli uusien jarrupalojen osto.

Budjetointi on noin 100€ paloista ,eteen ja taakse ,siis akselille noin 50€.

Mutta kun elämä on kallista ,vaikka itse makaa Fiatin alla viikonloput?.

NYYSSÖNEN KAJ 03.07.2016 21:47

Pieni muistutus jarrujen historiasta. Tämä koskee kaiken merkkisiä levyjarruja.

Ennen kun asbesti oli sallittu jarruissa niin jarrut kestivät hyvin paljon käyttöäjopa auton koko iänkin.

Kun asbesti vapaat jarrupalat tulivat markkinoille ne kestivät vain n. 40 000 km tai jopa vähemmän. Tästä tuli niin paljon valituksia kuluttajilta että jotain pitää tehdä.

Tästä seurasi kompromissiratkaisu. Pehmennettiin jarrulevyn terästä ettei pala kulu niin nopeasti. Tehtiin jarrupalasta ja levystä sellainen pari että ne kuluvat molemmat loppuun samanaikaisesti. Tämä tavoite asetettiin henkilöautoille 100 000 km jolloin vaihdetaan molemmat. Jarrulevy ja jarrupala.

Mutta tämä tehtiin autonostajien pyynnöstä, hehän vaihtavat sen pois ennen sitä! Levyjarrujen alkuaikoina riitti kun vaihtoi 2€ hintaisen palan 100 000 km välein ja työ vaati vain renkaan irroittamisen.

Tämä kertomukseni ei liity mitenkään Fiat merkkisiin autoihin, vaan levyjarruihin.

LAUKKANEN MAURI 13.07.2016 12:59

Siis sain sen jäähdytyskoneikon toimimaan,kuten kirjoitin korkeapaine putki murtunut ja samoin se lauhditimen kannake.

Mutta juotin putken ja samoin sen kanakeen sekä tilasin HUOM! Saksasta uuden kuivaajan joka on vaihdetava jos järjestelmä on kosketuksissa ilman kanssa.

Etsin sitä kuivaajan patruuna Turusta puoli päivää,on kuulemma tilausta tavaraa ja maksaa noin 120€..kun sen hinta tilattuna Saksasta kotiovelle on 39,98€.

Joku vetää välistä,feonit täyttäminen on tasona juttu,käytin autoa vianorilla ja täyttö siinä automaatissa koneessa jossa se oli kiinni noin vajaan tunnin maksoi 69€.

siis kallista lystiä jos kaiken joutuu teettämään korjaamolla ,mutta kun?.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.