moottorin häiriövalo
LESKINEN HANNU
01.07.2016 06:09
huutaisin apua ,onko kellään kokemusta 3,0lit ducatto syttyi moottorinhäiriövalo korjaamot täysiä ennättivä sen verran tarkistivat vikakoodin ,,,hiukkassuodatin tukossa autolla ajettu 40.000 ei kai töineen 2500 € vaihto vasta heinäkuun lopulla
apua,,apua
HAAPANEN TIMO
01.07.2016 07:16
Lueppa tämä juttu ja ala soitella korjaamoille
http://www.automerkit.fi/yritysesittelyt/7628-pida-huolta-hiukkassuodattimesta
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 1.7.2016 klo 07:23:27
Tätäkin voi kokeilla ennen korjaamoa. Videon loppupuolella selitetään miten puhdistus tehdään.
https://www.youtube.com/watch?v=U1KPAFlFSxc
LESKINEN HANNU
01.07.2016 07:34
kiitos,,tiedosta selvitän kuka kuopiossa tekisi tämän puhdistuksen.
päästäis vielä loman aikana pärnyyn,eilen matka katkesi mikkeliin.
MYLLYRINNE KALERVO
01.07.2016 20:34
Pieksämäen Jäppilässä KST-auto on tehnyt minulle tuon puhdistuksen VW-dieseliin. Onhan sinne tietysti Kuopiosta matkaa kait jotain 70-80 km.
LESKINEN HANNU
15.07.2016 13:10
nyt auto toimii taas kiitos vastauksista,,,pari viikkoa meni kesästä odotellessa korjausta,,,autoon piti vaihtaa paineanturi,,,(muutos sarja johtosarjoineen),ilmeisesti valmistus virhe ? hintaa tuli 485,00 €
homma toimii niinkuin kännyköissä tuotekehittely maksatetaan kuluttajilla
JANHONEN MATTI
15.07.2016 13:21
Niinpä
Työn Volvosta meni airbagin ecu ja valo jäi palamaan, eikä auto tietenkään läpäissyt katsastusta.
Viisi uutta osaa tuli Ruotista, muutaman päivän välein yksi kerallaan.
Syyksi selitettiin se, että osaa ei ole Ruotsissakaan.
Viides vasta toimi, muita auton tietokone eikö testeri tunnistanut lainkaan.
Asialla Volvon virallinen huolto ja ns. alkuperäinen varaosa.
Käyttäjän lisäys viestiin 15.7.2016 klo 13:21:28
PO. Tytön
Heikki Haapala
29.06.2018 09:33
Onko kenelläkään tietoa siitä, kun hiukkassuodattimen häiriövalo palaa, tekeekö auto useampia suodattimen puhdistuspolttoja vai jättää ne tekemättä kokonaan. Kahdesta Fiat korjaamosta sain päinvastaiset tiedot. Saksassa
merkkikorjaamossa vikakoodi luettiin, mutta häiriövaloa ei saatu sammutettua ja ajoa voi kuulemma rauhassa jatkaa. Sinänsä auto kulki aivan normaalisti. Tästä lähtien autossa on aina matkoilla yksi anturi varalla, vaihto ei ole vaikea, vaikka leirialueen nurmikolla.
Timo Haapanen
29.06.2018 09:41
Kysymykseen en osaa vastata mutta kertoisitko minkä vuosimallin auto sulla on?
Paljonko on öljynvaihdossa laitettu öljyä ja onko öljy ollut yli ylärajan sillon kun paine-ero anturi on hajonnut.
@timppa
Heikki Haapala
29.06.2018 12:10
Auto on 2013 vuosimallia 2,3. Ensimmäinen kerta valo paloi takuuaikana Ranskassa, jossa ensimmäisessä Fiat huollossa anturi vaihdettii. Nyt ei kolmeen vuoteen häiriövalot ole palaneet. Tämä kesä opetti, että autossa pitää olla kunnollinen vikakoodilukija, jotta lomaa ei tarvitse käyttää korjamojen etsiskelyyn. Saksassa vikakoodi luettiin ja sanottiin, että matkaa voi jatkaa rauhassa (kotiin oli matkaa vajaa 2000 km). Vaivaamaan jäi korjaamopäällikön väite, että vika voi olla vain mittariston johtovika. Kotona luin vikakoodilukijalla vian olevan todennäköisesti hiukkassuodattimen paineanturi. Tuntui odolta, että merkkikorjaamossa ei vikaa havaittu.
Timo Haapanen
29.06.2018 12:29
Entä se öljymäärä?
@timppa
Heikki Haapala
06.07.2018 09:30
Nyt ennätin tarkistaa öljymäärän, ja se oli laskenut noin puoli litraa (merkkien puoleen väliin 2000 km matkalla), normaalisti öljyä ei ole kulunut juuri ollenkaan. Nyt autossa uusi vastaava tarvike anturi, vaihto töineen 190€ josta osan hinta 140€. Ei paha hinta.
Timo Haapanen
06.07.2018 12:15
Paha on olla korjaamon osien varassa. Tuotakin anturia on muutettu pari kertaa, on hankala ostaa sopiva osa itse.
Tässä sen hinta on. Tämäkin on välille 5/12- 5/14, moottorinumerolla voi onnistua saamaan sopivan.
https://www.autodoc.fi/autonosat/dpf-paine-eroanturi-13514/fiat/ducato/ducato-umpikori-250/30326-130-multijet-2-3-d
@timppa
Öljymäärää kyselin siksi että nyt on ollut pari tapausta joissa moottoriin on laitettu liikaa öljy ja muutaman tuhennen kilsan jälkeen on anturi hajonnut. Taitaa olla sattumaa tai sitten ei.
muokattu: 6.7.2018 12:18
Heikki Haapala
06.07.2018 14:59
Minulle laitettiin liikaa öljyä kun tiedot oli otettu rekisterinumeron mukaan, huomasivat mittatikusta sitä tulleen liikaa ja yrittivät imeä sitä pois, mutta se ei onnistunut. Vaadin poistamaan sen öljynpohjatulpasta, jos eivät muuten saa sitä pois. Nyt aina sanon etteivät luota rekisterinumeron mukaan saatuihin tietoihin (ero oli noin litran verran).
Gunnar Strömsen
06.07.2018 23:40
Mielestäni DPF polttoja ei tehdä jos vikavalo on päällä. Ainakin niillä merkkikohtaisilla diagnostiikka softilla joita olen nähnyt, voi yrittää pakkopolttoa mutta siinäkään ei taida sallia härövalon palamista. Se polttaminen on kuitenkin aika kriittinen tehtävä joten en usko että virhetilassa niitä edes yritettäisiin. Toki jos virheet kuittaa ja sitten yrittää polton liipaista niin voi onnistuakin.
Matkakopeissa kone tekee sen verran koko ajan töitä ja yleensä matka-ajoakin tulee siinä määrin että poltot tulevat tehdyksi kuin huomaamatta. Siksi luulen että suurin osa DPF ongelmista on muuta kuin oikeasti tukkoon menneitä kennoja.
Moottoriöljyn määrä voi DPF vehkeissä lisääntyä jos polttoyritykset säännöllisesti epäonnistuvat. Tämä johtuu siitä että poltoissa ruiskutetaan ylimääräistä polttoainetta sopivalla hetkellä joka nostaa pakopuolen lämpötilaa niin paljon että regeneraatio käynnistyy. Ja kun poltot epäonnistuu niin yrityksiä tulee enemmän ja enemmän ja koska osa polttoaineesta kulkeutuu öljytilaan näkyy se tikussa nousuna vallankin jos DPF on oikeasti tukossa. Tästä johtuen mm ainakin Volvolla ja Subarulla dieseleissä ns normaalia öljymäärää pienennettiin jossain vaiheesa jotta öljytilavuuteen jäi "löpövara". Ja jos öljynmäärä tarpeeksi nousee niin ongelmiahan siitäkin tulee ja öljyn ominaisuudet heikkenevät selvästikin. Softa probleemihan tuo on ja ainakin subarussa DPF ongelmat väheni kun polttojen ehtoja taisivat softassa vähän löysätä (nämä muistelut tuolta vuosilta 2011-2014 kun outbäkillä ajelin).