Kun tietää kuinka se ns,lamppuvahti toimii niin osaa myös korjata viat.
Eli oletetaan että siellä on se red-rele siis kytkin joka avautuu tai sulkeutuu mangneetti kentän vaikutuksesta.
Siis siinä red- releen ympärillä on kaksi käämiä,erisuuntiin käämitynä ja jos vaikka
puhutaan puolvaloista niin polttimoille menevä virta/jännite kulkee käämien läpi.
Jos lampput ovat ehjiä niin red-rele ei vedä,virrat kumoavat toisensa ja mangneetti
kenttä on tasapainossa .
Mutta jos virta poikkeaa toisessa käämissä,niin rele vetää,eli jos vaihtaa lamput niin yleensä pitää vaihtaa molemat.
Parkki ja jarruvaloissa sama asia ,parkkivaloissa vasen ja oikea puoli ovat niillä käämeillä,kuten jarru valoissakin.
Vesi ja hapetumminen johdojen liitoksissa sekä poltinten kannoissa muuttaa myös
virran määrää,aiheuttaa vastusta jolloin merkkivalo syttyy.
Käyttäjän lisäys viestiin 25.6.2016 klo 12:33:59
Reed-rele
Reed-rele (käytetään myös nimitystä kielirele) koostuu ferromagneettisista kosketinkielistä, jotka sijaitsevat kosteudelta suojatussa putkessa, ja putken ympärillä olevasta kelasta, joka synnyttää magneettikentän. Kun kelaan johdetaan sähkövirta, kielet taipuvat yhteen tai erilleen riippuen koskettimien tyypistä. Reed-releet eivät kestä suuria virtoja, mutta ne ovat nopeita ja kestävät useita kytkentäkertoja. Reed-releen tapaan toimii myös magneettinen läheisyyskytkin, jota käytetään murtohälyttimissä: oveen kiinnitetty kestomagneetti magnetoi ovenpieleen kiinnitetyn kielireleen, joka sulkeutuu. Oven avautuessa magneettikenttä poistuu ja kielirele avautuu.