Kosteusvaurio
ESKOLA JUSSI
21.06.2016 15:28
Matkakulkimessa Fiat Adriatik vm. 2005 havaittiin keväthuollon yhteydessä kohonneita kosteusarvoja kuljettajan takana olevan ikkunan etupuolella ja alaosassa ( kuvat liitteenä). Kuinka vaikea tuollaista on itse lähteä korjaamaan? Millainen on seinän rakenne? Heinäkuussa tarkoitus " avata" ja katsoa mitä sieltä löytyy. Jos ja kun jollain kokemuksia vastaavasta, niin laittakaa tietoa tänne. Ensiapuna tiivistin ikkunan heti havainnon jälkeen ulkopuolelta, mitään näkyvää vuoto kohtaa en siinä kylläkään havainnut.
Suosituksia kohtuuhintaisista kosteusvaurio korjaajista pääkaupunkiseudulla kaipaan myös.
JANHONEN MATTI
21.06.2016 16:54
Katso ensin missä vika on ennen kun viet autoa "rahastajalle".
Ensin kannattaa poistaa sisäpuolen kehys (ruuveilla kiinni) jolloin näkee mistä kosteus on tullut ja senkin onko sitä kosteutta enää jäljellä.
Kun avaa sisäpuolen kehyksen näkee rakenteen ja siitä taas voi päätellä paljon.
Jos kosteus onkin peräsin ikkunan kondenssivedestä tai ikkunan tiivistevuodosta niin turha purkaa ikkunaa sen enempää.
Jos vuodon korjaus edellyttää ulkokehyksen poistamista ja uudelleen tiivistämistä niin se on vähän hankalampi juttu ja vaikeus riippuu lähinnä siitä millaisella massalla ulkokehys on asennettu.
Jos se on asennettu kovettumattomalla butyylimassalla niin ulkokehys irtoaa ihan vaan varovasti vänkäämällä. Massa ensin venyy mutta irtoaa.
Jos vuoto on tapahtunut ulkokehyksen välistä niin ensin kaikki vanhat massat pois ja uutta butyylimassa tilalle niin paljon, että sitä tursuu saumasta ulos kun ulkokehä ja sisäpuoli vedetään ruuveilla "pakaksi" yhteen.
Merkkaa maalarinteipillä ulkokehän paikka seinään ennen sen irrottamista.
Katso samalla, että kehyksen ensiasennus on tapahtunut aukkoon oikein.
(Raon seinän ja kehyksen välissä pitää olla joka puolella yhtä suuri)