Matkailuauton varusteet ongelmatapauksiin

LAINE RAIMO 14.06.2016 12:00

Keskustelussa vararenkaaton matkapeli huomasin, että monet karavaanarit tuntuivat olevan varsin vähillä välineillä matkoillaan. Kirjoittelin sinne, että minulla on aina mm 2 tunkkia matkassa. Koska minulla on matkassa paljon muutakin aina joskus tarpeellista, jonka 40 vuoden karavaanimatkailu on opettanut, laitan pari kuvaa välineistöstäni. https://picasaweb.google.com/110055903594005000305/Tekniikka# Varustekuvat ovat 2 viimeistä eli kuvat 66-67/67.

Kuvastossa näkyy paljon muutakin mitä nykyisessä autossani löytyy.

Kaikki ideat ovat vapaasti nuorempien ja vanhempien karavaanareiden käytössä.

Terveisin Rutunoviisi Raimo

JANHONEN MATTI 14.06.2016 13:09

Tuo yhtyvien astioiden periaatteella tapahtuva kaasupullon täyttö on varmaan ainutlaatuinen tapaus.

Siinä Hännisen Jukalle bisnesidea - täyttöletku sovittimin.

Käyttäjän lisäys viestiin 14.6.2016 klo 13:28:45 Tässä oma tekninen selvityslista josta matkan mukaan otetaan tai jätetään tavaroita pois. Valitettavasti näkyy tässä vähän huonossa muodossa

TEKNINEN SELVITYSLISTA LIITE 1. Päivitys 9.6.2016

AUTO

Rekisteriote + kopio Pysäköintikiekko __

Auton vara-avaimet Kartat + muut ajo-ohjeet

Camping-kirja ja stellplatz kirja Autotekninen sanasto Saksa/GB __

Navigaattori + laturit Kopiot matkustusasiakirjoista __

MATKAMAPISSA

Laivaliput + varausasiakirjat Kotimaan yhteystiedot

Muistiinpanovälineet Green Card

HENKILÖKOHTAISET

Eurooppalainen sairausvak. kortti Passit

Henkilökohtaiset lääkkeet Matka-apteekki __

Kännykät + laturit 12V/230V Matkavakuutuskortit __

Silmä- ja aurinkolasit + varal. Sateenvarjot __

Sanakirjat / matkaoppaat Kamera + muistikort.+ laturi

Matkamusa Maksukortit __

AUTON TARVIKKEET JA TYÖKALUT

Työkalupakki Pyöräkiilat (jossain maissa pakol.

Kunnon tunkki + tunkin aluspalikat Invertteri

Varoituskolmioita 2 kpl Turvaliivit 2 kpl __

Turvahihnat oviin Taskulamput + varapatterit

Auton lamppusarja Sulakkeita auto ja asunto-osa __

Aluspressu, pieni Alushuopa

Ilmastointiteippiä rulla Auton renkaan paikkaussarja

Rasselia + paperipyyhkeitä ”Miljoonalaatikot”

Rautalankaa ja pala p-muovia Klemmareita eri kokoja

Vararengas (huom. tark. paine ) Auton laturin varahihna

Vesiletkuja + liitink. eri kokoja CRC-purkki

Varapumppu puhtaal. vedelle Ensiapulaukku + täydennys

MUUT TARVIKKEET

Kaapelik. jatkojohto + adapteri Työkäsineitä 2 paria

Ämpäri + pitkäv.harja (auton p.) Kastelukannu veden kantoon 10 ltr.

Työvaatteet ja kengät Pyykkinarua 15 m + pyykkipoikia

Käsienpesuainetta WC-luukun varatiiviste

Auton oikaisukiilat camping Mittanauha

Pieni kärry wc-pöntön kuljet. Harmaan veden kuljetusastia

(mieluusti pyörällinen malli)

Pieni ikkunanpesulasta Pieni pölynimuri

AUTON ÖLJYT JA NESTEET

Moottoriöljyä 1 ltr Jäähdyttäjän nestettä 3 ltr.

Vaihteiston öljyä 1 ltr Jarrunestettä pullo

WC-kemikaalia purkkia Pieni kaatosuppilo __

PIHAKALUSTEET + MUUT TAVARAT

Pihapöytä + 2 lepotuolia + p.liina Tuuliaita tai etuteltta

Pihamatto + pihamattoharja Maa-ankkureita ja liinoja (300 kg)

Kaasupullot 2 kpl suom/saks. Karkea harja, lyhytvartinen

Kaasugrilli Polkupyörät, pumppu + paikkar.

AUTON LÄMMITYS (Jos autossa ei ole sähköpatruunaa) Pieni keraaminen lämmitin

Huom. Pihamaton alla on hyvä käyttää kevytpeitettä

LAINE RAIMO 14.06.2016 13:42

Hyvä lista Matilta ja kaikki vielä tarpeellisia. Mullakin on kyllä kaikki nuo luettelemasi mukana. Ja siinä syy miksen uskalla mennä koskaan autovaaalle??

HAAPANEN TIMO 14.06.2016 15:08

Kaasunsiirrossa ei ole kyse yhtyvistä astioista vaan vallan toisesta fysiikanlaista joka koskee ainoastaan kiehuvaa nestettä.

@timppa

JANHONEN MATTI 14.06.2016 15:30

Ei se neste taida hypätä pullosta toiseen ellei niitä ole letkulla yhdistetty. Sitä minä vaan.

YLÖNEN PETRI 14.06.2016 17:59

Haapanen on keksinyt fysiikan lait uudestaan???!!!onnea

KNAAPI JUHA 14.06.2016 18:21

Persketti, silloin kun minä nuori olin, niin Kustavin Oauuskaupan takapihalla sai kaasupullonsa täytettyä. Päällä oli iso Kosan pullo alassuin ja alle pantiin täytettävä sininen Primus -pullo. Sen sivussa oli venttiili, josta lensi tavaraa, kun pullo tuli täyteen. Hyvin pelas!

KNAAPI JUHA 14.06.2016 18:22

Niin, ja Matilta se kaivattu lista sitten tuli. Hyvä!

HAAPANEN TIMO 14.06.2016 19:23

Siinä osuukaupan sydeemissä kaasu siirtyi siksi että täytettävästä pullosta oli avattu se pikkuruuvi. Jos osuuskaupassa oltiin huoneenlämmössä siirtyi kaasu nesteenä 7 kg:n paineella pikkupulloon.

Tuossa Raimon kuvassa sen pullon josta täytetään ei edes tarvitsisi olla täytettävän pullon yläpuolella. Kaasun siirtymisen hoitaa toisenlaiset fysiikan lait.

@timppa

HÄNNINEN JUKKA 17.06.2016 09:37

Matti, kiitos vaan muistamisesta, mutta ei tuo Raimon hyvä viritys ole ihan tuore eikä ainutlaatuinen idea. Mulla on kaasuletkua 50m rulla, mistä pätkin ihmisille milloin minkäkin pituisia letkuja, joiden päihin sitten letkunkiristimellä kiinnitän aivan vastaavat liittimet kuin ajoneuvoissakin on.

Tuolla valuttamisella kaasuneste/nestekaasu liruu nopeammin ylhäältä alas siten, että ylempi pullo on auringossa ja alempi vaikkapa pyyhkeellä jäähdytetty. Hyvä kikka, ja mahdollistaa myös tankkipullon täytön missä vaan Suomesssakin.

Yv:llä lisätietoja letkuista ym.

Timppa, oletkos kokeillut kauanko kestää kaasunpullon sisällön kolmanneksen siirtäminen samassa tasossa olevaan tyhjään pulloon ?

HÄKLI HANNU 17.06.2016 10:24

Kyllähän noita sinisiä pulloja tuli täytettyä ihan enempi kuin omiksi tarpeiksi. Ja kesällä sateen jälkeen samalla täyttöletkulla jäädyteltiin lähilammikoiden pinnat , se oli sitä nuoruusaikaa Shellin huoltomiehenä.

LAINE RAIMO 17.06.2016 10:53

Jukka, huomasitko, että kuvassa täytetään tankkipulloa ja se tapahtuu nimen omaan täyttöputken kautta. Siis paineenalentaja on koko ajan paikoillaan ulosottopaikassaan ja jääkaappikin on koko ajan päällä. Täyttö tapahtuu niinkuin tankkipullon täyttö aina kuuluukin tapahtua - vaivattomasti ja ilman tiukkojen vasenkätisten kierteiden avaamisia ja ilman tankkipullon nosteluja.

Onko sulla tällaiseen väliletkuun todella sopivat liittimet?

LINDBLOM ALF 17.06.2016 11:11

Miten estetään ylitäyttö tässä pullojen sisällön valuttamisessa?

HÄNNINEN JUKKA 17.06.2016 12:42

Raimo, tokihan mulla semmosia löytyy.

Pullosta toiseen tankatessa pitää käyttää vaakaa. Pulloissa on stanssattu brutto, netto ja taara. Sitten vaan laskukones esiin. Tämä siis ylitäytön estämiseksi.

Tankkipulloa täytettäessä tarvitaan vain kaasuletku jossa W21.8 liittimet (naaras ja koiras). Jos tankkipulloon on asennettu täyttöreikä esim ulkopuolelle, niin silloinkin pärjää kunhan letkun liittimet ovat oikein.

HAAPANEN TIMO 18.06.2016 11:54

Arvatkaapa mitä olen tekemällälläni laitteella tankkipullolleni tehnyt vuosikaudet.

Jukalle vastaus: korkeintaan viisi minuuttia kunhan olen huolehtinut fysiikan laeille mahdollisuuden toimia.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 18.6.2016 klo 11:56:56 Ja Alfille. Raimon kuvassa ylitäytönestoventtiili toimii normaalisti.

YLINIEMI SEPPO 18.06.2016 12:12

Tuossa tuli esille tankkipullon hyvät ja huonotpuolet.

Aika vaikeaa on tankin täyttäminen ainakin kotimaassa?

JANHONEN MATTI 18.06.2016 12:45

Eihän siitä kotimaassa mitään hyötyä ole kun kaasu ostetaan meillä pullossa. Vaivat jää vain palkaksi.

LAINE RAIMO 18.06.2016 13:02

Timppa, olet varmaankin kuvasi vempeleellä täytellyt tankkipulloasi. Koska siinä on sulku kummankin letkun päässä voit katsoa kummankin pullon paineen erikseen. Kätevä värkki, jolla näkee varmaan heti kuinka kauan se nesteen siirtyminen vielä kestää vai täytyykö fysiikan lakeja vähän muuttaa??.

HAAPANEN TIMO 18.06.2016 13:33

Just niin. Sulkuja vuorotellen kiinni niin näkee paineet ja tietää miten toimia.

@timppa

LAINE SEPPO 18.06.2016 15:11

Kun sen ylemmän pullon panee aurinkoon ja laittaa vielä mustaa muovia kylkeen ja alemman varjoon niin hyvin täyttyy alempi täydestä tyhjään 11kg ja muuten puntarin kanssa ettei tule vahinkoja.

HJELM ARTO 19.06.2016 16:22

Onnistuuko kotikonstein 5kg pullon täyttö 11kg pullosta.

Jelmi

LAINE SEPPO 19.06.2016 18:21

Onnistuu mutta ole tarkkana puntarin kanssa ettei tule liian täyteen, menee pullosta varaventtiili ja kaasut kankaalle. Vaaran paikka jos ei ole tarkkana.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.6.2016 klo 18:27:34 Minä olen käyttänyt 40 kg:n lentolaukkuvaakaa, ostin Lidlistä eikä maksanut paljon. On tarkempi varmaan kun nuo kalavaaat. Mieluummin vähän vajaaksi ennenkin liian täyteen.

EEROLA TEEMU 19.06.2016 20:03

Kaasupulloja letkujen ja vaakojen kanssa lotraavat todistavat yhden asian todeksi: " Mitä karavaanarit eivät tekisi säästääkseen pari euroa". Pahimmillaan riski on sen suuruinen, että siitä luetaan lehdestä ja näytetään räjähdyksen aiheuttama kuva.Joskus jopa ulkomailla. Kaikki eivät edes ymmärrä, mitä ovat tekemässä.

YLINIEMI SEPPO 19.06.2016 20:12

Näinpä,ja onkohan tuo kaasunkanssa lotraaminen laillista.

Mitähän vakuutusyhtiöt sanoo jos tulee vahinko nuissa koti täyttöhommissa?

Käyttäjän lisäys viestiin 19.6.2016 klo 20:14:03 Rohkeita poikia kun esittelevät koti täyttösysteemiään täällä.

LAINE SEPPO 19.06.2016 21:32

Niitähän ei tarvitse käyttää jos ei halua eikä ole tarvetta.

RUOTSALAINEN JUKKA 04.07.2016 09:10

Kiitos kirjoituksen aloittajalle ja jatkajille.

Herätti tutkimaan oman auton tilannetta.

Autossani ei ole vararengasta, vaan kompressori ja siinä samassa paikka-aine "pullo". Tutustuin pakkaukseen ja ensimmäinen huomio oli, että paikkausaineen päiväys oli vuodelle 2012. Siis vanhentunut. En tiedä toimisiko tosi tilanteessa??

Ostin vararenkaan ja onneksi autossa on välipohjassa sitä varten tila, jonne sen sain helposti sijoitettua.

Samalla muutenkin tein lisävarusteluja, mm sulakkeita ym, jotta voi peruselvytystä tehdä tien päällä. Kirjoitusten vinkit olivat tarpeen. Kiitos kirjoittajille.

EEROLA TEEMU 04.07.2016 14:08

Aihe karkasi pahasti kaasu- juttuihin, mutta jatketaan otsikon aiheesta pikkaisen, vaikka käytännössä Janhonen listasi likimain kaiken tarpeellisen, ohessa eräitä muita:

Renkaan vaihdossa voi tulla ongelmia, jos rengasliike on vetänyt pultit liian tiukalle. Hyvä olisi olla matkassa riittävän pitkä vääntövarsi.

Hinaus vaikeasta paikasta esim. polttoaineen loppumisen tai käyntihäiriön vuoksi nopeutuu, jos matkassa on kestävä hinausvaijeri- tai -köysi.

Oikaisukiilojen alla olisi talvella hyvä olla tartuntapinta lunta ja jäätä vastaan. Muutoin ne voivat sinkoilla kauaskin ja aiheuttaa vahinkoa. Kevyt alumiininen lumilapio talvella ja taittuva teräslapio sulan maan aikana. Etuosan lämpöpeite.

Kaikissa autoissa olen tottunut pitämään mukana yleismittaria ja irto- sähköjohtoa sekä apukäynnistyskaapeleita. (Ammatin varjopuolia?)

Ulkomailla voisi mukana olla ainakin alustan merkkihuoltojen osoite/ puh.tietoja, ellei ole nettiä matkassa. Myös esim. Haynesin korjausoppaasta voi olla hyötyä.

Vaikka monia palveluja saa, niin se voi ottaa aikaa. Hyvästä matkavarustelustaan voi auttaa myös muita ongelmiin joutuneita.

NYYSSÖNEN KAJ 11.07.2016 16:01

Minulla tuota varustusta varmaan yli 300 kg josta 96% ei ole tarvittu. Jos osaisin ennustaa niin pärjäisin 4%:lla. Vararengaskin painaa yli 100 kg. Suurimmaksi osaksi tuolla arsenaalilla on avustettu muita karavaanareita.

RUOTSALAINEN JUKKA 20.07.2016 19:12

Kyllä iso osa on turhaa, kun niitä ei tarvitse. Mutta ehkä ne "varaosat" ovat henkinen vakuutus, kun ovat mukana.

KOISTINEN TOIVO 20.07.2016 19:38

karavaanari lehellä kertoivat semmosesta kännykän kokoisesta apuakusta, jolla saa käyntiin akun tyhjentyessä auton. Miten toiminee se. Toivopoika

KOISTINEN TOIVO 20.07.2016 19:45

Muistu mieleen se noita varustelistoja kattelllessa, kun aikanaan ovat ajelleet jäämeren tietä Rovaniemeltä pohjoseen ennen sotia, ja välirauhan aikaan. On ollut kästyövaltaista remontin teko sillon "Pohjolan liikenteen huoltohallissa" Toivopoika

JANHONEN MATTI 20.07.2016 22:23

Rekvisiittori Höylän Risto joka on rakennellut etenkin "Mollen" sotaelokuviin jos jonninlaista ajopelejä Molotovista tankkeihin oli entiseltä ammatiltaan postiautovarikon asentaja.

Entisöi vanhaa Sisun alustalla olevaa postiautoa ja arvuutti minulla mikä on kuljettajan selän takana seinässä oleva pieni laatikko. Enhän minä sitä tiennyt. Kertoi, että siinä oli mukana Sisun kytkinlevy siltä varalta jos levy pitää vaihtaa reissun päällä ja hyvin usein juuri tuolla Jäämeren liikenteen kuuluissa "Pohjolan liikenteen tallissa". Ennen oli miehet rautaa...

TOIVONEN MARTTI 21.07.2016 09:37

On hiukan kaksipiippuinen tuo varustejuttu erityisesti työkalujen ja varaosien osalta. Sellainen joka osaisi vaikka tehdä koneremontin reissussa ja jolla on siihen työkalut mukana (niinkuin vaikka tuo Matti) taitaa pitää autosta niin hyvin huolta ja ennakoida asioita niin ettei reissuremonttia tarvita.

Sitten taas sellainen joka ei osaa itse tehdä mitään voi lähteä ilman varusteita matkaan ja ongelmat on todennäköisempiä. Pelkkä jeesusteippi ja varoituskolmio ei auta ongelmissa.

Nämä mietteet on ihan mun omasta tilanteesta: pitäiskö ottaa mukaan työkaluja enempi vai vähempi? Painoa pitäisi vähentää erityisesti ulkomaanmatkoilla. En taida tuntea autoani sitä vertaa että kannattaisi paljoa varustella. Toisaalta harmittaa jos tulee helppo vika mutta mulla ei oo edes alkeellisia työkaluja mukana.

Juuri viimeksi lähdin mökiltä astin alhaalla ja kiveenhän se nappasi mökkitiellä. Ei taittunut enää yläasentoon vaan piti purkaa pois siinä tienvarressa. Työkalut oli tarpeen. Tiedä häntä mikä olis viisasta.

mot

JANHONEN MATTI 21.07.2016 11:04

Jos avaimet ei "pysy´" käsissä niin miksipä niitä mukaan painoksi ottaa. Avainpakki kun on varsin painava ja vie tilaa.

Mutta kyllä tietty perusvarustus tavanomaisia työkaluja on syytä olla mukana. Sama koskee pikku tilpehöörejä, sulakkeita, valolamppuja, pitkiä nuppusiteitä, eristysnauhaa, roudarin teippiä, rautalankaa jne. Monelle on varmaan vuosien saatossa syntynyt kuin itsestään "miljoonalaatikko" jossa on mukana tarpeelliseksi havaittuja tarvikkeita.

Paras varustus on ennen matkaa ja vallankin ennen pitkää ulkomaanmatkaa tehty perushuolto. Ajokilometrimäärä jää kuitenkin 6-10 000 km ja se nyt ei kunnossa olevalle autolle vielä paljon ole.

Itse pidän alustan kuntoa tärkeänä. Renkaat, jarrut/jarrupalat erityisesti käsijarru, iskunvaimentajat, ohjauksen nivelet ja pyörän laakerien kunto on syytä käydä läpi ennen matkaa. Toinen osa-alue on moottorin apulaitteet kuten laturi, hinnat, vesipumppu jne. Ylipäätään auton luotettavuus on paljon tärkeämpi asia ulkomaan matkoilla kun auton "hienous" tai onko lasivitriinissä valo vai ei.

Joskus omilla työkaluilla ja tarvikkeilla on voinut auttaa muita. Kerrankin tuolla Pulassa oli suomalainen karavaanari pulassa kun etujarrujen sylinterit oli pahasti jumissa ja jarrut päällä. Korjaamo oli vaihtanut uudet palat, mutta ei ollut tarkistanut toimiiko jarrusylinterit normaalisti. Onneksi oli sillä kertaa putkitongit mukana ja eikun injektioneulalla rokottamaan jarrusylintereitä jarrunesteellä ja aikansa kun niitä siinä putkitongeilla ja pumppaamalla herkisteltiin niin saatiin sylinterit toimimaan ja matka jatkumaan.

HALINEN HARRI 21.07.2016 11:15

Meillä matkan aikana keskittyy työkalu- ja tarviketarve enempi uusien varusteiden tai jo olemassa olevien parempaan sijoitteluun sekä uusien johtojen vetämiseen. Kumma kun on kohta 40 vuotta varustettu niin vielä vaan parannettavaa on. Kuitenkin kun joku härpäke on hankittu jo silloin sille löytyi hyvä paikka vaan parempikin on. Nykyään on oppinut siihen että tarpeettomia reikiä ei seiniin eikä kalusteisiin tule vaan systeemit on toiset. Toisaalta ei sitä jaksa mitään tekemättäkään olla edes leirialueilla, jos ei muuta niin varstotilan siivousta ja järjestelyä.

POIKULAINEN ESA 19.09.2016 07:25

Tässä jo vanha keksintö tulevan talven varalle. Ei jää jumiin?? kun pullosta pursuttaa lumisen & jäisen renkaan päälle. Tää on sitä nykyaikaa. Ei kun varustelistalle mukaan.

http://www.hilavitkutin.com/2007/01/11/suihkutettavat-lumiketjut-spraypurkissa/

KOISTINEN TOIVO 19.09.2016 08:15

Jo pittää olla hyvä aine, jos tarttuu märkään renkaaseen, ja kuivuu nollakelissä niin pian, että voi lähteä ajamaan Kuitenkin lähtee pois ajossa. No hyviä aineitahan on maailma täynnä, ja lisää keksitään

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.