Vararenkaanton matkapeli
KÄNSÄLÄ JUHA
11.06.2016 12:49
No nyt uudessa pelissä ei näemmä ollut vararengasta - edellisessä tosi ei koskaan tarvinnut .
Millainen pienkompressori olisi luetettava mukana pidettäväksi .
https://www.tuontitukku.fi/tuote/minikompressori-12v-painemittarilla-joka-auton-vakiovaruste/6438168072647/
Hinta vähän epäilyttää
Vaihtoehto 2
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/ilmakompressori
Tai jokin muu ?
AHJOS TIMO
11.06.2016 13:04
Eikö sillä auton mukana tulleella pärjää hätätilanteissa?
HESSE PAAVO
11.06.2016 16:23
Minullakaan ei ole vararengasta eikä kompuraa.Viimekesänä tosin ei olisi kompurasta ollut apua, kun pinta lähti kovettuneesta renkaasta. Tämä auttoi:http://m.karavaanarit.fi/jasenyys/jasenedut/karavaanarin-tiepalvelu/
KOISTINEN TOIVO
11.06.2016 16:33
falk, ja kasko. Niistä oli apu meille viimetalvena.
Toivopoika
ASIKAINEN MATTI
11.06.2016 17:39
Matkalle mukaan kesällä talvirengas ja talvella kesärengas, niin vaurion yllättäessä matka jatkuu omin avuin rengasskorjaamoon. Edellytyksenä on tietenkin, että mukana on myös tunkki ja rengasavain.
YLINIEMI SEPPO
11.06.2016 17:56
Vararengas on aina mukana ja on olut tarvetta ,ducaton omatunkki ei oo
häävi.
Oisko vinkkejä hyvästä nestetunkista?
Olen jäsen karavaanareitten tiepalvelussakin.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
11.06.2016 18:04
Ajattelin hakea tuon, kun liikun Pohjanmaalla päin
http://www.tyokalukauppa.net/sahkotyokalut/paineilmalaitteet/kompressorit/kompressori-12v-meganex-p-3871.html
Uskoisin tehon riittävän, saas nähdä sitten
JANHONEN MATTI
11.06.2016 19:05
Olin joskus muinoin tuhoamiskoulutuksessa pioneereissa ja siellä oli sanonta; tulitikuton pioneeri on kun pimpitön ilotyttö.
Vallankin ulkomaanmatkoilla vararenkaaton karavaanari on ihan sama asia.
Käyttäjän lisäys viestiin 11.6.2016 klo 19:24:29
Olen joskus noita AL-KO:n "ilmatyynyalustaisia" katsellut sillä silmällä, että mitenkähän saadaan tunkki alle jos renkaan alapuolelta on ilmat pihalla.
Pitääkö olla kaksi tunkkia jousta toisella ensin nostetaan koria sen verta, että saadaan kunnon tunkki alle.
KOISTINEN TOIVO
11.06.2016 21:12
http://www.ikh.fi/fi/pullotunkki-10-t--matala-mega-mgs10
Noita matalia pullotunkkeja on myöskin mahdollista käyttää.
Muutama ympärihöylätty lankunpätkä korotus tarpeeseen mukaan, niin jopa pärjää.
Toivopoika
LAINE RAIMO
12.06.2016 11:36
Kyllä minulla on aina mukana vararengas ja Ducaton oman tunkin lisäksi toinenkin tunkki. Se toinen pullotunkki on lisäksi kahdella sylinterillä, jolloin se nostaa riittävän ylös.
Viime syksynä Latviassa huomasin, että varustautumiseni on ollut aivan oikea.Siis vararengas ja kaksi tunkkia. Ja vielä päälle pienet rukoukset niin matka jatkui melko sutjakkaasti. Tapahtumasta on dokumenttikuvia picasawebissäni: MuuLi2015-2016. Kuvat 12-14/321. https://picasaweb.google.com/laineet/MuuLi20152016#
Käyttäjän lisäys viestiin 14.6.2016 klo 14:16:21
Kahden tunkin käyttötapa näkyy hyvin oheisesta kuvasta: https://picasaweb.google.com/laineet/MuuLi20152016#6233747342030704658
YLINIEMI SEPPO
12.06.2016 12:05
Kyllä kunnon tunkki on hyvä myös kun jäädään kiinni pehmeään kämppärin kentälle,ja nimenomaa kunnollinen tunkki eikä mikään saksitunkki.
Ja pari kakkosnelosen pätkää myös mukaan.
POKKINEN TAPANI
12.06.2016 12:40
Oi Luoja, koska opetat minut niin, etten enää aja matkamökkiäni johon lättöön kiinni?
Nyt on hyvä mahdollisuus oppia kun vuosi sitten vaihdoin etuvetoon ja senhän saa vaikka märälle nurmikolle jumiin, vaikka olisi liki tasaista.
Ite en ilman vararengasta suostu liikkumaan, kaskot ja turvat on, mutta ne ei paljon auta jos ollaan korvessa ja pitäisi päästä sovittuun paikkaan sovittuna aikana.
Ja kuten yllä on todettu, se Fiatin oma tunkki on ihan syvältä. Kaksi kertaa kesti itsellä nostaa ja sitten se kääntöosan laakeri korkkasi.
Mukana siis 8t pullotunkki, lankunpalat,vararengas, ristikkoavain, paikkuupullo, kompura ja tietty myös paikkuupakkaus (kamelinpaska).
Useamman kerran on noita tarvinut ja vielä usemman kerran saanut auttaa niitä joilla ei omia välineitä ole?
peräkärryssäkin oma vararengas
-tapani-
JANHONEN MATTI
12.06.2016 15:02
Eikä ole pahasta jos on mukana pyöräkiilat.
Renkaanvaihto kun ei paikkaa katso, ja auton pitää pysyä tunkin varassa paikallaan vaikka millaisessa mäessä.
KOISTINEN TOIVO
12.06.2016 15:18
Minun pittää opetella oikeen automieheksi,
Kun etuvetosella olen kohta parikymmentä vuotta ajellu, enkä ole vielä kiinni jäänyt noihin leireihin, enkä henkilöautolla metillä ollessa.
Pohjalevyä kyllä on hajonnu, mutta seki poistu, kun teräslevyn sovittelin koneen alle.
Massalla on kyllä raapuja pohjasta pitäny paikkailla, kun sitikka on suhteellisen matala maavarasta
Latallakin ajellu kymmenen vuuet, niin sillä muutaman kerran on porukan pitäny työntää vähän.
Tämmöstä höpöautoa kyllä olen haaveillu puolukamettään
https://www.google.fi/search?q=pasi+panssari&biw=1280&bih=913&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwjhrqrsu6LNAhUKJJoKHTiODEIQsAQILA#imgdii=_QcSi-sOmDedtM%3A%3B_QcSi-sOmDedtM%3A%3BKNHUJ6KYnkXBKM%3A&imgrc=_QcSi-sOmDedtM%3A
Toivopoika
VEIJOLA ESA
13.06.2016 08:31
Tuo kahden tunkin systeemi on käytännössä tosi kätevä tapa saada 2.5 t akselin rengas ilmaan . Minulla matkassa myös 8 t isompi pullotunkki, jolla ensin runkoa kevennetään ja pienemmällä 2 t pullolla varovasti tukivarren alta nostetaan rengasta sen verran irti maasta, että vaihto onnistuu. Tämän opetti minulle virolainen tiepalvelumies. Eritoten eturengasta nostaessa näin vältytään vääntämästä koria, jolloin etulasin vääntyminen on mahdollisimman pientä. Näin renkaanvaihto onnistuu omatoimisesti. Jos alusta pehmeä pullojen alle jotain kovaa. Jos näillä painoilla rengas vaudissa tyhjenee todennäköistä on, ettei siitä enää tule kalua, joten kunnon vararengas on mielestäni välttämätön. Hyvin suurella riskillä menee vielä vannekkin.