Rengaspaineet

TYNKKYNEN MAURI 29.05.2016 14:42

Transit 2.0 puoli int.Hobby omamassa 2610kg suurin sallittu 3500kg autossa olevassa kilvessä etupyörät 3.0 bar. taka 5.5 bar rengasliikkeet lykkää kaikkiin 5.5 bar.ja sanoovat että muuten renkaat sulaa alle kesällä??Niillä paineilla jyskyttää joka hemmetin tien poikkiraidassa. Oma kokemus näillä kuormilla mitä nyt matkaillessa kaksi ihmistä tarvii on edessä 3.8 ja takana 4.8bar kylmänä.Näilläpainella menee pehmeämmin ja hermo lepää.

Käyttäjän lisäys viestiin 29.5.2016 klo 14:43:27 Niin,miten toiset menettelee?

HELLSTEN KARI 29.05.2016 23:21

Pieniltä vaikuttaa noi etupaineet. Meillä ohjekirja sanoo Adria /Ducatolle 5,5 bar. Hankook sanoo 4,5 bar. Sillä sitte täytyy räpistellä.

HAAPANEN TIMO 30.05.2016 06:29

Liian vähän on painetta edessä. Jospa katsoisi renkaita tasaisella asfaltilla, veikkaan etummaisten olevan aika lysyssä noin pienellä paineella.

Mitään pakettiautokäytön kilpiä ei kannata katsella.

Jos rengaskoko on 215/70 R15 niin rengasliike on oikeassa.

@timppa

AHJOS TIMO 30.05.2016 08:46

Kyllähän se riippuu myös rengastyypistä:

Jos ne ovat 215/70 R15 CP, suositus on ainakin minun Ducatossa eteen 5.0 ja taakse 5.5 bar. Nuo arvot ovat myös kuljettajan ovenpielen tarrassa.

Mutta jos ne ovat 215/70 R15 C, suositus on eteen 4,1 ja taakse 4,5 bar. Talvirenkailla 0,2 bar enemmän eli siis 4,3 eteen ja 4,7 taakse.

Jos renkaaseen on merkitty maksimiksi 4,5 bar, kuten minulla on nykyisissä kesärenkaissa, ei sellaisiin varmaankaan pidä laittaa koskaan 5 bar tai enemmän.

JANHONEN MATTI 30.05.2016 10:18

Usein nuo oikeat paineet löytyy kokeilemalla eri kuormilla. Alipaine on monella tapaa vaarallisempaa ja enemmän rengasta kuluttavaa kun lievä ylipaine.

Joskus kannattaa rengaspaineet mitata kahdella eri mittarilla. Erot mittarien näyttämän välillä voi olla suuria.

Mittareita tuskin kalibroidaan koskaan ja mittarivirhe voi olla joskus jopa 0,4 bar. Joskus näkee mittareita joilla ei edes saa kunnon mittausta kun letkun pääkappale vuotaa.

SIRKIÄ MATTI 30.05.2016 11:43

Mikäli auto "hakee" (vatkaa) ajourissa, on rengaspaineet ehdottomasti liian pienet.

Pieni ylipainekaan ei ole vaarallista, vaan hieman epämukavaa renkaiden kovuuden vuoksi. Silti renkaan maksimipaine merkintöjen ylitystä ei saisi kylmällä renkaalla ylittää.

TURUNEN HEIMO 30.05.2016 19:33

Kerran satuin huoltamolle kun painemittareita oli mies kalibroimassa. Kalibrointia ei erikseen tilata tilata vaan lähinnä remppaa. Siksipä mukana on oma mittari, sellainen joka laitetaan letkun päähän sillä monella huoltamolla mittari pitää hakea sisältä.

VÄLIMÄKI JARMO 30.05.2016 20:42

Vaan mihin mittariin luottaa, omaan,seon, tbn,shellin,kaikki näyttää eri lukuja, Laitoin seolla 4.9 eteen ja 5,2 taakse,omalla mittarilla kattottuna 4,1 ja 4,5 . Nyt laitan vaan tuon oman mittarin mukaan. ,JV

HAAPANEN TIMO 30.05.2016 21:17

Luottaa omaan mittariin, perstuntumaan ja omiin silmiin.

@timppa

VÄLIMÄKI JARMO 30.05.2016 21:25

Niin, sen näkee silmällä,imehtelin mäkin kun yks mittari näytti liki 5,ja rengas näytti puoli tyhjältä,ihmis silmä taitaa olla se paras mittari, ,JV

JANHONEN MATTI 30.05.2016 21:39

Motonet myy Michelinin digitaalimittaria hintaa jotain 26 euroa. Tarvitse toimiakseen pienet paristot. Pitävät sitä varsin tarkkana mittarina.

VÄLIMÄKI JARMO 30.05.2016 22:00

Mulla moponetin mittari. ,JV

POIKULAINEN ESA 31.05.2016 07:20

Luin jostain myös että on tarkka mittari ja näppärän kokoinen reissussa ilmanpaineiden tarkistukseen. Vähän siinä on himmeä näyttö muuten hyvä.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/451333/MICHELIN-Rengaspainemittari

SUOMINEN TAUNO 31.05.2016 08:21

Pyöräilijänä suosittelen tätä: http://shop.velotec.fi/product/65/schwalbe-airmax-pro-rengaspainemittari

Käy myös auton venttiiliin ja painealue on vähän isompi.

AHJOS TIMO 31.05.2016 13:25

Käyttääkö kukaan auton vakiovarusteisiin rengasrikon varalta kuuluvaa pientä kompressoria, jossa on kiinteä painemittari, rengaspaineiden tarkastamiseen ja tarvittaessa ilman lisäämiseen? Itse en ole sitä koskaan tehnyt, mutta luullakseni sitä voisi käyttää, kunhan vain irrottaa tai jotenkin sulkee pois käytöstä sen purkin, mistä tulee paikkausainetta.

Huoltoasemilla, missä olen rengaspaineita tarkistanut, suunnilleen joka toinen laite on ollut viallinen. Silloin kun ilmaletkun kiinnitys vuotaa jostakin niin että sihinä kuuluu, mittari näyttää aivan väärin. Sellaisilla asemilla, joissa on vain kannettava pönttö, sen paine ei ole yleensä ollut Ducatoon riittävä.

ASIKAINEN MATTI 31.05.2016 15:07

Kerran kokeilin. Sen paikka-ainepurkinhan voi ohittaa. Takarenkaan paine piti saada 5,5:ksi ja laite pörisi ansiokkaasti, mutta lisää painetta sinne ei saanut. Ilmeisesti sen teho ei riitä ison renkaan isoon paineeseen (215/70×15).

VIRTANEN VESA 02.06.2016 19:10

6,5m mittainen adria sport, 3500kg. paineet 4,3 edessä ja takana,, ei huoju, poikkisaumat jonkin verran paukauttaa, alkuun oli 5,5 siinä hajoo koko pirssi, renkaat contin 215/70-15 CP

TYNKKYNEN MAURI 03.06.2016 16:15

Niin,renkaat on 215/75 R 16 C Kitka Hangookit

EEROLA TEEMU 03.06.2016 22:05

Ahjoksen Timolle vinkkinä, että esim. Clas Ohlsonin kaupoissa on myynnissä testivoittaja ilmanpainemittaria, joka ei paljon maksa. Kun sellainen on matkassa, niin ei tarvitse turvautua huoltoasemien epätarkkoihin mittareihin. Olen hyväksi havainnut.

Toisaalta, pieni poikkeama absoluuttisesta arvosta ei ole kymmenyksestä kiinni, kunhan saman akselin pyörillä on suht. tarkasti samat paineet. Mieluummin vähän liikaa kuin liian vähän.

NIEMINEN PENTTI 03.06.2016 23:40

Eikös kitkat oo talvikäyttöön?

AHJOS TIMO 04.06.2016 09:38

Teemu Eerolalle: Kiitos vinkistä Tuskin kuitenkaan ostan ilmanpainemittaria, sillä minusta ei tunnu mielekkäältä mitata ilmanpaineita sellaisessa paikassa, missä ei pysty samalla lisäämään ilmaa renkaisiin. Mittauksen yhteydessä venttiilistä kuitenkin karkaa aina ilmaa jonkin verran. Jos ilmaa voi lisätä, silloin siellä on myös painemittari letkuun yhdistettynä. Vaikka huoltoaseman mittarin näyttämä arvo ei olisi absoluuttisesti oikea, renkaisiin tulee kuitenkin keskenään sopivat paineet, kun käy saman mittarin kanssa kaikki neljä rengasta läpi. Absoluuttinen arvo ei voi olla pikkutarkalla tasolla tärkeä, koska paine vaihtelee lämpötilankin mukaan

EEROLA TEEMU 04.06.2016 10:24

No, eipä se ilmanpainemittari mikään välttämätön varuste ole, myönnän. Minulla on kotona ammattitason siirrettävä kompressori ja siihen liitetty mittari on samanlainen kuin huoltoasemillakin - päästää ilmaa helposti hukkaan ja näyttää hieman väärin.

Tuo "EM6083" on sopivasti käteen sopiva mittari, joka vain painetaan venttiiliä vasten ja digitaalinäyttöön tulee painelukema. Valita voi 4 eri mittayksikön väliltä. Ilmaa ei mittauksessa "mene yhtään hukkaan". Laitteessa on myös renkaan urasyvyys- mittari.

Kun on sekä käyttö, että harrasteautoja eri paikassa, niin rengaspaineiden mittauksia tulee tehtyä ennen kuin kuljettaa kompressorin paikalle.

YLINIEMI SEPPO 04.06.2016 10:46

Kun sattuu niin että ilmanpaineet karkaa renkaasta ja alkaa vararenkaan vaihto niin ainakin bucatossa on aivan surkia tunkki.

On aika työläs saaha ratas nousemaan tosi rimpula tunkilla, kun tahtoo olla näissä kulkimissa painoa reissunpäällä ollessa.

No onhan se autoliiton palvelu rengas hommiinkin,mutku!

Tulipahan aamuvoimistelu samalla.

TYNKKYNEN MAURI 04.06.2016 12:01

Kukapa se kieltää ajamasta kitkoilla ympäri vuoden,kokeileppa on "lutakat" ajella myös kesällä,eikä tarvii vatuloida kaksien renkaiden kanssa, kun minulla nuo toiset pyörät on helevetin surkeessa kunnossa.Ostan taas syksyllä uudet jos siltä näyttää,entisillä tuleekin ajetuksi jo kaks`talvee ja kesää, arviolta syksyyn mennessä yht. noin 35 tkm.Ja regaspaineet on ne mitkä hyvältä tuntuu,talvella0,5bar.korkeemmat.No nyt joku viisastelee että miten niillä vanhoilla jo talven ja kesän ajetuilla kitkoilla pärjää seuraavana talvena,no tietenkin hyvin,kun ei hurjastele ja on tietoinen miten rengas pitää.ps.Rallia ajoin aikoinani kyllä oikeilla piikkirenkailla. HYVÄÄ KESÄÄ kaikille.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.