Hupiakun lataus
NIKKONEN MIKA
24.05.2016 14:41
Mclouis Glen 2003 ei lataa ajon aikana.Moottorin käydessä ei jännitettä hupiakun navoilla.Missähän on sulake/diodi piilossa.
BACKMAN JUHANI
27.05.2016 10:41
Tarkasta ensin maadoitus että ei löysä tai hapettunnut mun autossa oli miinus navasta lähtevät löysässä ja hapettunnut että sillai
JANHONEN MATTI
27.05.2016 16:16
Silloin kun auton sähköongelmien syy ei ole tiedossa, ongelman selvittämien on kun lääkärin hommaa. Tehdään ensin eri tauteja koskevia poissulkevia tutkimuksia, jonka jälkeen tutkimusalue kapenee ja tauti vihdoin löytyy.
Ensimmäinen asia on tarkista johtoliitokset ja akun/akkujen napojen puhtaus.
Kun nämä on tehty niin sen jälkeen mitataan mikä on starttiakun ja hupiakun lepojännite. Näyttää samalla akkujen varaustilan ja jos jännite on 12,72 V niin silloin akku on täysi.
Tämän jälkeen auto käyntiin ja mitataan auton käydessä ensin starttiakun napajännite (pitää olla tasoa 14-14.4 V) ja sen jälkeen hupiakun napajännite.
Jos välissä on diodi tai huonot johdot/johtoliitokset (vastus) hupiakun jännitetaso voi olla jopa hieman alle 14 V. Jos hupikakun napajännite ei auton käydessä nouse se on varma merkki siitä, että latausvirtaa ei tule hupiakulle saakka.
Ensinnä käydään sulakkeiden kimppuun.
Yleensä asiaan vaikuttavat sulakkeet löytyy starttiakun läheltä ja asennus ovat tekotavaltaan jälkiasennustyyppiä. Siinä voi lisäksi olla jälkiasennussulakkeina radion sulake, varashälyttimen sulake jne.
Siellä voi olla jopa ryöstäjällä haaroitettu laturin D-navalta tuleva johto.
Tarkista haaroituksen toimivuus jos sieltä sellainen hutoi-asennus löytyy.
Lataukseen vaikuttava sulake on luokkaa 3-5 A. Sulakkeen kautta kulkeva menee virta releelle joka ohjaa hupiakun lataustoimintaa ja kannattaa tarkistaa onko sulake ehjä, poistaa mahdollinen hapettuma ja varmistaa, että virta menee täytenä lävitse.
Auton hupiakun latausjännitteen ohjaus tapahtuu joko diodin kautta tai releen avulla.
Jos esim. ohjausreleen virransaanti on jostain syystä estynyt niin laturin virta ei pääse hupiakuille saakka.
Tämä näin yleisellä tasolla koska näitä kytkentöjä on eri automalleissa ja laturityypillä tehty monella tavalla ja voipa siellä vanhoissa autoissa olla kotikutoisiakin kytkentöjä, joten ihan tarkkaa neuvoa on vaikea antaa.
Hyvin usein tämän tyyppinen vika on seisonnan jälkeinen kosketusvika ja harvemmin esim. rele- tai diodivika.
HAAPANEN TIMO
27.05.2016 18:06
Minä hakisin sulaketta akulta lähtevän 2,5-3mm² johdon välistä heti akun jälkeen.
@timppa
NIKKONEN MIKA
29.05.2016 20:29
Kiitos vastauksista!. Katsoin akulta lähteviä johtoja ,ei sulakkeita ainakaan moottoritilassa.Katoavat rintapellin läpi kojelaudan sisään.Täytyy etsiä missä rele voisi olla,koska hupiakulle ei tule jännitettä auton käydessä.Auto on duunikaverin joten tutkimukset jatkuu kunhan taas ehditään.
Käyttäjän lisäys viestiin 29.5.2016 klo 20:45:13
Lähinnä kyselin vinkkejä ko. kulkineen omistajilta josko olis tietoa releiden yms.
sijoituspaikasta yleensä. Tarviiko räjäyttää kojelauta tms.
SUOMALAINEN RITVA
29.05.2016 21:02
Onkos vänkäri penkin takana selainen sulaketaulu ja jos on sinne tulevat latausjohdot muistaakseni auton käydessä myös tulee sinne latausjohto hupiakulta myös
T.Rauno
NIKKONEN MIKA
30.05.2016 14:09
Täytyy tarkistaa tuo sulakerasia.Kunhan saa potilaan hollille.