Ilmanpaineet

BACKMAN JUHANI 21.05.2016 14:14

Heippa pistettiin alle hankookit 225/70/15 c kaappi painaa 3400 kg ja liikkeessä laittoivat 4 kiloo painetta ja mun mielestä on liikaa kun kaikki montut kolahtaa kertokaa paljon käytätte painetta ees ja tekana vanhat oli kohmot ja ei kolistanut niin paljon enkä muista paineita kiiti vihjeistä ? Jussi

Käyttäjän lisäys viestiin 23.5.2016 klo 19:59:53 Ps. Ei oo kyse venttiileistä vaan ilmanpaineist kyl pitäis järki sanoo et kummi venytteli ei kestä sellaisiin paineita ! Ei se oma ventteeli kaikki painei kestä?

HALINEN HARRI 21.05.2016 14:45

Olen havainnut seuraavaa: Renkaiden sivujen joustavuus ilmanpaineen lisäksi vaikuttaa ajettavuuteen. Jos menen moottoritielle pitempään matkaan laitan kovemmat paineet, (paitsi niillä moottoriteillä joissa poikkikatkoja, esim Prahasta itään). Noille teille ajamista ja ääntä helpottaa ja vähentää pienempi ilmanpaine. Eli siis tien päällysteen ja kunnon mukaan saa miellyttävimmän ajomatkan. Myöskin voimakas sade tulee ottaa huomioon. Kovemmilla paineilla kuivalla kelillä tuntuu kuin auto kulkisi "kevyemmällä" kaasulla helpommin.

ASIKAINEN MATTI 21.05.2016 18:04

Fiatin ohjekirjan mukaan etu 4,1 ja taka 4,5. Samoin samankokoisilla Hakkapeliitoilla. Voihan sitä varmaan laskea runsaastikin, mutta lelluhan siitä sitten tulee ja mitä se vaikuttaa kulumiseen ja kulutukseen.

JANHONEN MATTI 21.05.2016 18:13

Ja mittaus kun rengas on "kylmä". Ajossa ilmatäytteinen rengas lämpenee ja paine hieman nousee.

VÄLIMÄKI JARMO 21.05.2016 19:06

Kyllä mä oon pitäny 5 eikä sekää liikaa. ,JV

MÄKELÄ EERO 21.05.2016 19:06

Ostin WV/Westfaliaan Espanjasta uudet Continentalit ja laitatutin niihin 5kg painetta siellä. Näin siksi, että perässä Suomeen kulki 495`nen LMC. Männäviikolla pudotin paineet 3.5èen. Kun olen näillä paineilla ajanut n 5000km nostan ne taas 5èen vaikka ei LMC kulkisi perässä. Näin toimien kuluu renkaan pinta koko alueeltaan tasaisesti loppuun ja uusien osto lykkääntyy. Olen saanut tämän vinkin muutamalta taksi-isännältä.

pikkueero

ASIKAINEN MATTI 21.05.2016 23:00

JV:lle

215 leveille Camper-renkaille suositus onkin 5,0 eteen ja 5,5 taakse. 225 leveä toimii pienemmillä paineilla.

MÄKELÄ EERO 21.05.2016 23:27

Nuo minun Continentalit on sataysivitoset. Ne vanhat Espanjaan jääneet Goodridchit oli kakskolmevitoset. Aika paljon vakaampi ja hiljaisempi ajettava näillä Continentaleilla, rullaakin paremmin. Ehkä polttoaineen kulutuskin väheni himpunverran.

JANHONEN MATTI 22.05.2016 10:26

Kuormituksen mukaan tietenkin paineet, ei suoraan kirjasta. Joskus niitä omaan autoon sopivia paineista pitää hieman "hakea" ennen kun ne oikeat paineet löytyy ja ajo tuntuu mukavalta.

Kuten Harri tuolla edellä totesi oikeassa paineessa renkaan vierin vastus on pienempi kun alipaineisen renkaan (rullaa hyvin) jolloin polttoaineen kulutus ja myös renkaan kulutus reunoilta kasvaa. Vyörengas työskentelee kun "telaketju" ja mitä löysempi sitä enemmän syntyy lämpöä ja lämmön tuottamisen taas menee polttoainetta.

Meillä Suomessa on vielä se pirullisuus, että asfaltit on tarkoituksella tehty karkeiksi (kestää paremmin nastojen kulutusta) josta seuraa kaksi asiaa: -rengasmelu kasvaa ja meillä nuo ilmoitetut meluarvot ei pidä paikkaansa. -karkealla asfaltilla polttoaineen kulutus kasvaa noin 3 % sileään asfalttiin verrattuna. (Tielaitos) Nämä seikat on jokainen Keski-Euroopassa ajellut todennut.

Näihin roudan aiheuttamiin päällystekatkoihin ei oikein tepsi mikään. Pehmyt rengastyyppi jossain määrin auttaa, mutta siitä pehmeydestä seuraa siteen taas mm. renkaan suurempi kuluminen. Rengas on aina kompromissi.

Suomen moninaisia keliolosuhteita ajatellen renkaat on mielestäni kehittyneen väärään suuntaan. Nämä matalaprofiiliset levetä "jyräpölkyt" ei parasta pitoa anna kun kuivalla asfaltilla. Kun renkaan profiili on matala niin rengas ei "syö" juuri mitään tien epätasaisuuksia, vaan tärinät tulee läpi pyöränripustuksiin ja siitä koriin saakka.

YLINIEMI SEPPO 22.05.2016 14:11

Eikös piä olla metalli venttiilit jos nostaa paineen yli 5 kilon,en ole varma mikä se paineraja on.

Voi olla kyllä vanhaa tietoa?

JANHONEN MATTI 22.05.2016 17:11

Näin on.

Omasta autostani katkesi takarenkaan kumiventtiili noin 60 km vauhdissa ja vaikka sainkin auton pysähtymään kohdalle sattuneelle levikkeelle nopeasti, niin vanteen reunat teki selvää renkaan sivuista alle aikayksikön.

Noissa paineissa pitää käyttää vahvistettuja venttiileitä.

MATTILA JARI 22.05.2016 19:38

MOI Ehdottomasti näissä matkailuautoissa renkaissa on käytettävä vahvistettuja venttiilejä/metalliventtiilejä, muuten poksahtelee tavalliset kumiventtiilit taivaan tuuliin ja vahinkoja sattuu. Kinasin kerran kun vaihdatin renkaat niin rengasasentaja laittoi pelkät kumiventtilin. Mutta pikkuisten perustelujen jälkeen hän vaihtoi vahvistetut venttiilit, niin että tarkkana pitää olla noitten venttiilien kanssa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.