Auto-osan ilmastointilaitteen huolto
AHJOS TIMO
03.05.2016 16:43
Kuinka usein otsikossa mainittu huolto pitäisi tehdä? Kysyn, koska näin tänään Raskoneen tarjouksen, joka on voimassa toukokuun ajan. Ducaton käsikirjasta en löytänyt mitään tästä asiasta.
JOKINIEMI PETRI
03.05.2016 16:59
Mun mielestä huolto on tarpeen sillon kun jäähdytys teho rupee heikkeneen. Itellä 2010 vm transporteri ja 2009vm rellu masteri. Kumpaankaan ei ole tarvinnu ilmastointilaitetta huoltaa.
EEROLA TEEMU
03.05.2016 17:21
Minulla Ducato Maxin alkuperäinen ilmastointilaite huollettiin ensimmäisen kerran, kun m- auto oli 14v ikäinen n. 110 tkm mittarissa. Toimi kuin uutena, eikä ihme, sillä kylmäainetta meni vain alle 200 g.
ÖGÅRD PÄRRE
03.05.2016 18:15
Volvossa 09 ja ajettu 200ykm ei huoltoa viellä koskaan. As autossa kun en käyttänyt talvella niin ei toiminut keväällä. Eli sitä pitää käyttää että tiivisteet ei kuivu. kai niissä on myös laatueroja.
HUOVINEN TUOMO
03.05.2016 18:46
En ole asian tuntia, mutta kahdenvuoden välein ruukaan nykyään huollattaa. Yhdessä autossa meni aikonaan rikki ja sit maksaa. Tuomo
HAAPANEN TIMO
03.05.2016 19:11
Ei se täyttöhuollon puuttumisen vuoksi hajonnut. Jos vuotaa niin nestettä menee, niin yksinkertaista se on.
Nesteen liiallisen vajauksen huomaa kun ei enää jäähdytä.
@timppa
HUOVINEN TUOMO
03.05.2016 20:25
Tuntuu haihtuvan vaikka ei ole vuotoja. Meillä makso nyt 49€, niin minusta ei ole iso kustannus. Tuomo
AHJOS TIMO
03.05.2016 20:26
Paljon kiitoksia näistä nopeista vastauksista! Tämän takia jäsenmaksu kannattaa maksaa, vaikka en ole koskaan yöpynyt SFC-alueella.
Johtopäätökseni on, että 3 1/2 vuotta vanhan ja vähän ajetun auton ilmastointia ei kannata huollattaa, jos se edelleen hyvin toimii.
KORHONEN PENTTI
25.05.2016 12:37
Jostain muistelisin lukeneeni, että suositeltiin huollettavan 5 vuoden välein.
LEHTO RAUNO
25.05.2016 13:04
Minusta tämä nimike "huolto" on näissä ilmastointi tarkastuksissa vähäsen liioiteltu ilmaisu. letkut kiinni kone tyhjää laitteen ,koeponnistaa sen (ihan pientä vuotoa ei havaitse) täyttää ohjelmoituun määrään .
muuta huoltoa ei siihen kuulu. tarkastuslipusta näkee mikä kylmäaineen määrä on ollut ,siitä voi päätellä onko vuotoa ollut.
TURUNEN HEIMO
26.05.2016 09:24
Huolto kannattaa tehdä kun jäähdytys ei ole riittävää. Eräs yleistekninen lehti (Vagmaailma) testasi aikoinaan ilmastointihuoltoja ja ei kovin hyvältä näyttänyt.
Varmaan perusasiat sujuu että laite oikeaan letkuun kiinni ja nappulan painaminen onnistuu, muu, esimerkiksi viat ja hyvin pienet vuodot on sitten korkeemmassa kädessä.
http://tekniikanmaailma.fi/autot/vertailut/tm-vertailu-auton-ilmastointilaitteen-korjaus
KORHONEN PENTTI
26.05.2016 14:00
Niin, mitäpä sille paljon muuta on tehtävissä. Kuten todettu, niin mitauksessa ei pienet vuodot ilmene. Vaatisi monen päivän mittauksen. Sitähän se auton huolto muutenkin on, että vaihdetaan öljyt...
LAHDENPERÄ ARI
29.05.2016 23:23
Kone käymään,ilmastointi päälle,puhallus täysille, kojelaudan luukut auki. Sitten konehuoneeseen ja alumiininen paineputki nyrkin sisälle. Jos pysyy kylmänä ja hikosena koko ajan niin hyvä . Jos taas lämpiää välillä niin merkki vähentyneestä kylmäaineesta. Pienikin vaje tuntuu kädessä, vaikka ilmastointi toimiikin. Paine laskee ja putki lämpiää. Jos kylmäainetta liikaa niin putki menee jäähän. Näin voi manuaalisti kotona tarkistaa ilmastoinnin ilman koneita