Käytettyjen autojen huoltokirja !!

KÄNSÄLÄ JUHA 01.05.2016 10:30

Tulipahan käytyä katsomassa käytettyä matkailuautoja .

ilmoituksissa kerrotaan ks. autojen huoltokirjoista - mikähän ideä siinä on ?

Ensimmäisessä autossa yli puolet huolloista itse tehty lähinnä öljynvaihtoja - mitään muuta lienee tehtytkään ? Tässä autossa vuosi kampiakselin laakeritiivisteet . Eikä sisätiloissa laatikostojen sisäpinnat hyvältä näyttäneet - viilut naarmutettu piloille ja korin ulkopinta sen näköinen ettei vesipesua kummempaa hoitoa ole saanut. Auto sentään maksoi 32.800€

Toisessa oli myös huoltokirja , siinäkin oli YKSI AINOA AUTOHUOLTO LIIKKEEN HUOLTO 156.000km matkalta - parempi kuin olisi hukannut koko huoltokirjan ! Tämäkin olisi maksanut 39.800€ Papereista oli vain alustan korjauksesta siitäkin mainittu yksi kappale etujousen ylätukilaakeri , takapään jousen puslat - toinen puoliko on korjaamatta ? Vaikka auto näytti paremmalta kuin ensimmäinen sisältä asunto-osan osalta - MUTTA varoituskellot alkoi soida , kun molemmat akut oli tyhjiä , jäähdytysnesteen reilusti alle minimin .

Niin että tarkana saa olla eikä kannata välittää huoltokirja sanasta mitään. Yhteinen niille oli että molemmat oli Etelä -Suomesta Etelä-Pohjanmaalle tuotu . Ei mulla muuta ...kuin .... Hyvää Vappua !

Käyttäjän lisäys viestiin 1.5.2016 klo 10:32:46 PS. molemmat autot sentään oli 2008 mallisia ....

UUSITALO MARKO 01.05.2016 11:13

Merkkiliikkeessä tehdyt huollot ovat usein yliarvostettuja. Ainoa hyvä puoli niissä on, että takaisinkutsut ja ohjelmistopäivityksen ovat hoidettu asianmukaisesti. Jos yleensäkään on. Huoltoleimakaan ei kerro mitään siitä, mitä toimenpiteitä autolle on tehty.

Mutta merkkiliikkeet käyttävät monesti halpoja bulkkiöljyjä ja huoltomiehenä saattaa häärätä halpa oppisopimusopiskelija vailla minkäänlaista kokemusta. Ja merkkiliikkeessä tehdään vain minimi.

Eniten arvostan omistajan itsensä täyttämää huoltokirjaa, josta näkyy nesteiden vaihdot, osien vaihdot, käytetyn öljyn laatu yms.

HUOVINEN TUOMO 01.05.2016 11:29

Itse ostin auton ilman huoltokirjaa, mutta oli kuitteja ja oma vihko missä omistaja oli pitänyt huolto historiaa. Teen itse myös niin kaikille autoilleni. Tuomo

LAUKKANEN MAURI 01.05.2016 15:12

Ostakaa minun Hymeri ,siinä on tehdaskorjattu uusi mootori!.

EEROLA TEEMU 01.05.2016 19:31

Tuomon kirjoituksen allekirjoitan. Pelkät huoltomerkinnät huoltovihkoon eivät lopulta kovin paljoa kerro m- autonkaan huoltohistoriasta. Enkä tarkoita pelkästään myyntitilannetta, vaan käyttäjää itseäänkin.

Suurin osa ns. määräaikaishuoltoon kuuluvista "töistä" ei ole mitään töitä, vaan perustelua laskutukselle. No, kaikkihan eivät osaa voidella ovien saranoita tai tarkastaa renkaiden kuntoa tai.....mitä niitä turhia rivejä onkaan. Itse valitsen tarkasti, mitä töitä vien ulkopuoliselle.

Vähällä käytöllä olevalle autolle on hyvä tehdä huoltoja ja tarkistuksia paljon useammin kuin 20 000 km välein. Ainoa tapa seurata näitä on omistajan pitämä "ajopäiväkirja". Siinä voi kertoa teetetyistä/ itse tehdyistä korjauksista- huolloista- matkoista ym. paljon seikkaperäisemmin kuin "yhdellä leimalla huoltovihossa".

Kuitenkin monet ostajat vaativat "aukottoman huoltokirjan". Parempaan tulokseen päätyy jo sillä, että ottaa autoista jotain tietävän henkilön koeajamaan ja tarkistamaan auton yleisen kunnon. Se on paljon luotettavampi kuin muutama leima. Olen pitänyt m-auto ja harrasteautoissa päiväkirjoja pitkään. Jos joku ei niihin usko, niin miksi uskoa "yhden rivin" leimoihinkaan.

VÄLIMÄKI JARMO 01.05.2016 19:49

Tiedä täs mitä leimoja,mutta siitälähtien kun autotuli pihaan on mulla ollut vihko johon kaikki huollot ja nippelit ja nappelit oon merkinny,ja toinen on ajopäiväkirja josta selviää joka lähtö ja paluu kilometrit,päivämäärä ja paikat missä käyty, ,JV

NIEMELÄ MAUNO 02.05.2016 21:16

Sama tyyli itellä ja pikkutarkasti.

WIHERIÄKOSKI TERO 03.05.2016 07:56

Pakko ihan kirjoittaa tähän oma kommenttini.

Me hankittiin miltei näkemättä sähköpostikirjeenvaihdon perusteella nykyinen kulkineemme Loimaan Laatuautosta. Toki vaihdossa meni kaksi autoa, eli ihan joka paikassa ei olisi onnistunutkaan. Auto oli sitä mitä pitikin, myyjä antoi edellisen omistajan tiedot ja pyysi soittamaan hänelle ja kysymään auton historian, auto kun oli ollut liikkeessä vasta pari päivää. Kaupat sovittiin ja hinnat oli sitä mitä alustavasti puhuttiin. Auto oli 2000 vuoden Ducato, ajettu 105tkm. Tekniikka oli loistavassa kunnossa, ohjaamo lähes virheetön. Nyt auto on ollut kohta pari vuotta ja todellakin olemme tyytyväisiä valintaamme. Huoltokirja tuossakin oli mukana ja taisi siinä olla ihan merkintöjäkin liikkeistä. Me olemme teettäneet vuosihuollon ja viime vuonna vaihdettiin huollossa jakohihnakin. Nyt ollaan autolla ajettu noin 6tkm.

Tuosta autoliikkeestä jäi todella hyvä fiilis.

TERO

HESSE PAAVO 03.05.2016 13:36

Omasta kokemuksestani kertoisin, että jos Fordin koneella vehje, ja huollot teetetty muualla kuin merkkihuollossa, varmistakaa että ohjelmistopäivitykset ajettu koneen ohjaukseen. Mulla hajos viimekesänä kone sen takia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.