Asunto-osan sähköt hukassa - löytyivät jo!

TOIVONEN MARTTI 03.04.2016 17:27

Ebl99 on sähkökeskuksena. Eilen illalla kotiin tultua alkoi systeemi käyttäytyä omituisesti: mittarit (akkujen varaus, vesisäiliöiden tasot jne) ei toimineet, hupiakun virran alhaisuuden varotusvalo vilkahteli punaisena ja kaikki muu paitsi lämppäri sammui. Tänään aamulla testatessa loppui sitten virta kokonaan ja varaaja pudotti vedet kun lämppärikin simahti.

Maasähköä saadessaan toimi sentään auton akun varaustilan mittari. Solarin säädin näytti että hupiakku on täynnä. Eli henkeä oli mutta vain siellä täällä.

Katsoin kaikki EBL99:n sulakkeet, ne oli kunnossa. Sitten ei muuta kuin kuskin penkki pois ja tutkimaan hupiakun tienoita. Akku oli täynnä niinkuin jo tiesin.

Akun plusnavan vieressä oleva 5 ampeerin sulake oli ilmeisesti syypää, se oli hapettunut niin että virta kulki tai ei kulkenut sattumanvaraisesti. Ilmeisesti se tarjoaa herätevirran tuolle EBL99:lle ja tämä onneton luuli että akku oli tyhjä kun virtaa ei kunnolla tullut ja laukaisi akun suojareleen.

Putsasin tietty muutkin sulakkeet, aika hapettuneita olivat.

Nyt taas kaikki pelaa. Mitä tästä opimme? Viisitoista vuotta vanhassa autossa voi olla sulakkeita jotka ovat hapettuneita ja antavat huonon kontaktin mutta eivät ole palaneita. Omituisten ilmiöiden esiintyessä kannattaa tämäkin ottaa huomioon.

mot

EEROLA TEEMU 03.04.2016 17:53

Tuo mot:n havainto sulakkeiden hapettumisesta ajan kanssa on tullut vuosikymmenten aikana tutuksi. Sitikkaharrastajana noissa vanhimmissa on käytössä lasiputkisulakkeita, jotka ovat vieläkin helpommin hapettuvia kuin nykyautojen lattasulakkeet. Joka kevät ne kannattaa "kiillottaa" ja pitimet myös.

Monet korjaamokäynnit voisi Suomen kokoisessakin massa välttää, kun ihan ensiksi ongelmia ryhtyisi itse ratkomaan "sulakkeita hypistelemällä".

Hapettumisen lisäksi myös lattasulakkeiden kiinnikkeet saattavat löystyä, esim. "uudehkon vm -96" XM:n lämmityslaitteen ja ilmastoinnin 30 A sulakkeille on pitänyt vaihtaa uudet "pitimet"; syynä kuumenemisen aiheuttama velttous. Myös Ducaton lämmityslaitteen puhaltimen sulake on saanut uuden pitimen.

Pienet virrat hapettavat ja suuret veltostuttavat pitimiä noissa etelämaalaisten valmistamissa autoissa - kokemuksia toki vain Citroeneista ja yhdestä Ducatosta.

PIRI KAARLO 09.04.2016 17:57

joskus Peugeotissa teki jotain vastaavaa alufoliolla vähän paksuntaa sulakkeen kieliä tosin tämä on sellainen hätäapukein mutta jos ei satu olemaan muuta

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.