Hupiakun sulakkeen koko ?

MATTILA JARI 02.04.2016 15:47

Moro

Hupiakun +johdossa oleva musta kotelo (diesel sulake) on syöpynyt ja mennyt poikki niin että en saa mistään selville minkä kokonen sulake sinne kannattaa laittaa ?? Netissä on vaihtoehtoja 30A, 40A ja 50A.

JANHONEN MATTI 02.04.2016 17:10

Tuskin tulee tilannetta jossa tarvitaan yli 30 A sulaketta.

Hupiakun latausvirta on tasoa 10 % auton hupiakun/akkujen akkukapasiteetista (Ah). Tämä arvo on sidoksissa akun vastaanottokykyyn, ja se taas riippuu mm. akun kunnosta, akun lämpötilasta, napajännitteestä jne.

Ja käytettäessä taas akun 10-15 A kuormitus (120-180 W) on jo aika paljon

EEROLA TEEMU 02.04.2016 18:38

Jari. Se sulake on oikosulkusuoja ja ilmeisesti "laattasulake" tai ainakin kooltaan iso 2- napainen. Sellaiset eivät yleensä kärähdä, joten itse laittaisin ainakin 40 ampeerisen, ettei tule ongelmaa, jos varasulaketta ei ole matkassa.

Minulla on m- autossa 50 A jo alun perin tuossa tarkoituksessa. Oikosulussa nuo sulakkeet palavat hetkessä joka tapauksessa, mutta liian pieni sulake saattaa ajan mittaan käydä niin kuumana, että kärähtää sen takia "omia aikojaan" ikääntyessään ja kosketuspintojen hapettuessa tai löystyessä.

Yksittäisten käyttökohteiden sulakkeet ovat eri asia, mutta jo sillä puolella on käytössä 30 A sulakkeita alustan akun puolella, esim. puhaltimella. Onko autossa invertteri ja minkä tehoinen? Jos olet epävarma, niin kysäise merkkihuollosta.

JANHONEN MATTI 02.04.2016 18:49

Mikä se onkaan sulakkeen tehtävä?

VÄLIMÄKI JARMO 02.04.2016 19:13

Joo tosiaan,pankaa rautanaula. Uskokaa mitä Matti sanoo. ,JV

VÄLIMÄKI JARMO 02.04.2016 19:13

Joo tosiaan,pankaa rautanaula. Uskokaa mitä Matti sanoo. ,JV

Käyttäjän lisäys viestiin 2.4.2016 klo 19:14:08 Joukossa tyhmyys tiivistyy.

Käyttäjän lisäys viestiin 2.4.2016 klo 19:48:42 Hups,tuli paritellen

POIKULAINEN ESA 02.04.2016 19:18

Riippuu johdoista. 25-neliöinen on jo virralle?

LAUKKANEN MAURI 02.04.2016 19:49

Hymerissä on 50A hupiakulta sinne EBL 101 lähtevään keskukseen.

Mutta kun sen eitarvitse olla niin iso,eli useassa autossa voi seurata sitä hupiakun purkaus/lataus virtaa.

Minulla se purkuvirta tai as,osan laiteitten yhteinen virta ei nouse yli 20A. Samoin sen lataus virran suuruus on noin max 17A,jonka se EBL 101 voi maksimissaan tuottaa.

Siis jos ei käytä invetteriä 12VDC/230AC ,niin 40A on sopiva sulake ja siihenkin sulakeen kokoon vaikuttaa se johdotus kuinka paksuilla kaapeleilla se hupiakku on kytketty siihen as,osan sähkökeskukseen.

As,autojen käyttöohjeissa on varoitettu siitä invetterin käytöstä,se on hupiakun surma,siis virran kulutusta ajatellen se hupiaku tai akut tyhjenevät erittäin nopeasti.

EEROLA TEEMU 02.04.2016 20:08

Mauri. Ihan asiaa kirjoitit. Ne isot päävirtapiirin sulakkeet on jo alun perin valittu tehtaalla johtimen poikkipinnan mukaan, vaikka pienempikin voisi jollain käyttäjällä riittää. Kun ne on oikean kokoiset, niin eivät myöskään "käy kuumana". Ihan sama logiikka kuin asuntojen sulakkeissa. Käyttökohteen sulakkeet tai automaatit toimivat ensin ja vasta niiden pettäessä "pääsulakkeet".

Kohtuullisen kokoinen invertteri, jolla selviää käytännössä kaikista 230V AV-laitteista, pienlaitelatureista ym. hupielektroniikasta, mutta ei mikroaaltouunista ym. suurista virranottajista ei oikein käytettynä tuhoa akkua.

Invertterin hyötysuhde on suuruusluokkaa 90%, mutta 230 V laitteiden, esim. TV:n ja DVD soittimen kulutus on pienempi kuin 12 volttisen. 230V johdoissa tehohäviöt ovat pienemmät, kuin usein, ohuissa 12V johdoissa. Minulla on edelleen käytössä yli 15 V vanha, alkuperäinen geeliakku, vaikka invertteri on ollut käytössä koko ajan. Toki meillä invertteri on päällä vain silloin, kun sitä käytetään ja kooltaankin vain 350 W. Hyvin on riittänyt.

POKKINEN TAPANI 02.04.2016 20:18

As,autojen käyttöohjeissa on varoitettu siitä invetterin käytöstä,se on hupiakun surma,siis virran kulutusta ajatellen se hupiaku tai akut tyhjenevät erittäin nopeasti.

Mitenköhän tuo on? Itse laitoin invertterin pakastimen takia ja yksi kesä ja syksy pelitti oikein hienosti. Akkuna amg 225ah jota kaksi aurinkopanelia ruokkii. Saas nähdä kauanko akku kestää, kaupasta saa onnneksi uusia. Ja jos tuo yksi akku ei kestä niin ainahan voi tarvitessa lisätä toisen ja sitten on jo 450ah akkukapasiteettia, lienee jo riittävän muutamaan käyttötuntiin invertterin kanssa.

Näin keväällä kun aurinko paistaa ja aurinkopanelit tuottavat liki huipputeholla niin tulee jo mieleen, että sais olla kohta jokin pieni öljytäytteinen sähköpatteri autossa lämmittimenä, kaasu säästyis kun käyttäisi aurinkoenergia. ja maailma pelastuu

-tapani-

TERVO JARI 02.04.2016 21:41

Hupiakun johto siirtänee virtaa akulle / akulta jonnei jakorasialle tahi "monitoimi"laturille josta jaetaan sähvöö pienempien sulakkeiden/kaapeleiden kautta kulutukseen joten tuosta saat suuntaa-antavan "listauksen" sulakkeen koolle, kaapelin poikkipinta-alan mukaan määräytyy maksimi sulakkeen koko, mm mitat tarkoittaa neliömillejä, näppiksessä kun ei suoraan tuota "neliömillin näppistä" joten nyt mennään näin:

1,5mm - 10A 2,5mm - 16A 4mm - 20A 6mm - 25A 10mm - 32A 16mm - 63A 25mm - 100A

Alla olevan linkin sisältö on tuonne huviveneilyyn mutta samat "säännöt" pätenee kaikissa 12V:n järjestelmissä.

http://www.imps.fi/arkisto/Kotisatama/Venesahkt.pdf

Kaapelin koon laskemiseen:

http://www.adita.fi/alasivut/kaapelilaskuri/

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.