Miten korjata AL-KO:n jousitus?

KARJALAINEN TEUVO 01.04.2016 23:06

Minulla on AL-KO:n alustalla oleva matkailuauto. Hankin auton käytettynä eikä ollut huolto-ohjeita. Auto seisoi talven ulkona. Pudottelin kolmasti lumet katolta. Kun lähdin ajamaan oli vasen takanurkka alhaalla niin että pyörä hankasi lokasuojaan. AL-KOn jousituksesta ei löydy kuvia eikä kukaan osaa oikein kertoa sen "sielun elämästä". Kuka osaisi kertoa korjaus mahdollisiuuksista. Auto on vuosimallia -97.

SUOMI SEPPO 02.04.2016 11:11

Itse koittaisin nostaa rungosta ilmaan puolen kerrallaan ja painaa prässillä rasvaa nipoista sisään niin paljon että sitä tulee raoista ulos. Toivomus olisi että kevennys painaisi pyörän takaisin maahan. Tämän jälkeen yrittäisin ajaa kuoppaisella tiellä (onnistuu Suomessa hyvin) jotta paikat nöyrtyisi. Jos pyörä tulee ulos ja painuu takaisin pohjaan kun laskee tunkilla alas niin todennäköisesti jousen vääntösauva on poikki, jota oletettavasti et itse saa vaihdettua. Kun painat rasvaa nippoihin niin muista varmistaa pukeilla ettet vaan jää auton alle. @seppo

MÄENPÄÄ JUHANI 03.04.2016 12:30

Moi

Meillä meni yhteen pyörään menevät kaikki kolme vääntövartta poikki. Mistään ei löytynyt / saanut räjäytyskuvia. Ensimmäinen iso kysymys oli, että voiko niitä edes vaihtaa. Kuulin, että vaihtaminen onnistuu n. 98 vuodesta eteenpäin. Meidän auto oli juuri 98 ja vaihto onnistui. Katso akselista, että onko siellä lukkotappia, joka pitää varret kiinni akselin (melkein) keskellä. Jos löydät lukkotapin, niin luulen, että vaihto onnistuu. Kannattaa merkata itselle muistiin, että missä asennossa varsien päät ovat. Meillä suurin ongelma oli saada katkenneet osat pois akselin keskeltä.

Juhani

KOIVUPURO PEKKA 03.04.2016 13:19

En usko että Teuvolla olisi välttämättä sauvat katkenneet vaan ei ole kai muistettu rasvata ja nyt on jumittunut ala asentoon johon esim lumikuorma painanut ! Eli kunnon rasvaa nipasta sisään ja sitten pitäisi saada liikettä ylös alas suunnassa! Tuo rasvanhan tarkoitus on pitää liikkuvana se sisempi reilu 30 cm putken pätkä sen paksumman akseliputken sisällä 1 ne sauvat on booreilla kiinni siinä sisemmässä putken pätkässä ja kynkkä on myös pultattu samaan putkeen eli toiminta periaate on tosi yksinkertainen ja tuo huollon tarvekkin aika vähäinen , mutta aika monella jää tekemättä , jopa joillakin alan liikkeilläkin huollon yhteydessä ! pahimmillaan akseleita on jouduttu uusimaan koska ei ole saatu liikkumaan eikä irroitetuksi tuota sisimmäistä putkea !

Käyttäjän lisäys viestiin 3.4.2016 klo 13:21:55 Ja laita eka kerralla niin notkeaa rasvaa kuin saat , se tunkeutuu paremmin kuin jäykkä rasva!

KARJALAINEN TEUVO 04.05.2016 01:14

Akselissa ei näytä olevan keskellä lukkotappia. Lähes keskellä on akselin ympäri kaksi hitsaussaumaa. Eli kun vuosimalli on 1997 se näyttäisi siis olevan vanhempi akselimalli. Onko jollakin kokemusta tämmöisen akselin purkamisesta ja uuden jousen hankinnasta ja asentamisesta?

TURUNEN HEIMO 04.05.2016 12:24

Tee haku: alko torsion bar rear axle

Huonoja uutisia: http://forums.motorhomefacts.com/60-hymer-motorhomes/100814-alko-torsion-axle.html

KARHUNEN JORMA 19.05.2016 08:47

Tervehdys

Omakohtainen kokemus ko. akselista viimesyksynä, keskustelu: http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?E26555M=28&x26555=86832236 Uusi akseli, iskarit ja iskareille kiinnitys + asennus teki n.4000 Eur. Nyt on todella jämäkkä alusta ja jousitus, hyvä ajettava. Mutta kova laji tämä alkoakselin omistus on, jos sitä ei huolleta ja rasvata säännöllisesti.

Teveisin

Jore

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.