Ducaton vaihdelaatikko
TUOMINEN TIMO
01.04.2016 00:24
Ducaton vaihdelaatikko-ongelmista löytyy täältä romaanin verran tekstiä, mutta en löytänyt tietoa/kokemuksia siitä onko laatikkopropleemat korjaantunut näissä 2002 jälkeen tehdyissä JTD 2,0 / 2,3 / 2,8 malleissa? Olen hankkimassa n. 2002-2005 ikäluokkaa olevaa autoa, vaihtoehtoja on ja mietin mikä olisi Hiivatin luetettavin kone/laatikkoyhdistelmä kyseisessä ikäluokassa.
KOISTINEN TOIVO
01.04.2016 07:07
Fiatissa on laatikkko ongelma ollut pääosin vasemmalla etupenkillä.
Vanhoissa malleissa oli se vika, että viitonen ei saanut voitelua riittävästi liian hiljaisella nopeudella sillä ajettaessa.
Asuntoautokäytössä auto on aina ikäänkuin täydessä lastisa, joten silloin pitää myös vaihteiston käyttö olla sen mukainen
Suositus oli vähintää 80 kilometrin nopeus viitoseen, ja mäet riittävän aikaisin pienemmälle.
Toinen apu siihen oli laatikon ylitäyttö öljyllä, jota harrastan kaikilla laatikoilla.
Vanhoja 2,5 fiiatteja vieläkin liikkuu.
Mutta kysymyksen.
Suositttelen 2,8 konetta, niissä on laatikon järjestys muutettu, ja on vahvempi se.
Myös kone on hyvä
Toivopoika
HAARAKANGAS ALLAN
01.04.2016 08:22
Selkeä vastaus Toivopojalta ja johon voi täysin yhtyä.
Kokemusta yli 50.000 km "Detsku" 2.5 TD moottorin käytöstä.
Esimerkiksi Espanjan reissulla ei käytetty vitosvaihdetta ollenkaan ja mitattu keskikulutus 9.8 litraa satasella. Ei laatikko ongelmia.
Kaverilla täysin samanlainen auto ja kulutti 11-12 litraa satasella. Käytti ahkerasti oikean jalan puolipohjaa ja 5. vaihdetta...
Allu vaari
JANHONEN MATTI
01.04.2016 11:48
Vuoden 2002 autoja on kahdella eri laatikolla.
Huhtikuun 2002 jälkeen patanokka Ducato vaihtui facelift- malliin ja siinä on jo tuo uudempi ja parempi vaihdelaatikko.
Uuden laatikon tunnistaa uudistuneesta vaihdekaavasta.
Kun katsoo noita juttuja täällä niin varsin vähän noita uudempaa vaihdelaatikkoa koskevia juttuja on jos otetaan pois nuo viitosen välityksen muutosta koskevat jutut.
Viitonen, ykkönen ja pakki on Ducatossa matkailuautokäytössä vähän liian "pitkiä" mutta niistäkin selviää kun muistaa, että vaihdelaatikko on tehty käytettäväksi ja nimenomaan oikea-aikaisesti käytettäväksi.
Yhdistelmä vuosimalli 4/2002-2006, 2,8 JTD koneella ja tuolla uudella vaihdelaatikolla on ihan toimiva yhdistelmä.
EEROLA TEEMU
02.04.2016 00:12
Tätä aihetta varmaan lukevat vanhempien idTD 2,8 laatikkojen käyttäjätkin -siis vuoteen 2001 asti. Ei niissä mitään vikaa ole ollut ja ainakin 16 tuuman renkailla välityssuhteetkin on kunnossa joka vaihteella. Myös kulutus jää alhaiseksi, kunhan ajelee pitkällä matkalla 85- 90 km/h todellista vauhtia, 5-sella. Mylly/vaihteisto yhdistelmä on ehkä Fiiun paras kautta aikojen.
Käväisin kyselemässä sakemannien mielipiteitä heidän nettisivustollaan pari v sitten ja kommenteissa ihmeteltiin, että Suomessa olisi ollut vikoja 5-sen kanssa. Ei Saksassa ole ollut, kun niillä ei ole näitä typeriä 80 km/h rajoituksia. Jotkut meistä noudattaa niitä orjallisesti.
Suomessa ilmeisesti noiden vanhempien m- autojen nopeusrajoitus on syy joidenkin käyttäjien ongelmiin - väärän vaihtamisen lisäksi. Jos heittää huolimattomasti 5- sen liian nopeasti päälle jo jossain 70+ paikkeilla, niin mylly kyllä vääntää, mutta huolimaton ja nopea vaihtaminen aiheuttaa vaihdetta paikallaan pitäville osille kulumaa (liippautumista) , mikä lopulta johtaa vaihteen "tippumiseen päältä". Se pitopinta on nimittäin aika kapea, koska 5- vaihde on lisätty laatikkoon myöhemmässä kehittelyssä jälkeenpäin.
4- vaihteella voi ajella silloinkin n. 105 km/h saakka, mutta dieseliä kuluu enemmän ja melu lisääntyy. "Hidas, kunnollinen - kytkin pohjaan- vaihtaminen" molempiin suuntiin estää ongelman. Remontti ei kovin paljon maksa, jos sattuisi femma uittuilemaan.
Mikko Pellinen
10.07.2020 21:20
Mikähän tuli 5 vaihde katosi kesken suoran eikä mene päälle 1989 2,5 d Ducato