Ensimmäinen asuntoauto, vinkkejä?

VEHKAPERÄ MAURI 23.03.2016 19:17

Moi.

Olemme harrastaneet matkaveneilyä useamman vuoden 2-aikuisen ja 2-lapsen voimin, pisimmät reissut ovat olleet 3,5-viikkoa pitkiä pätkiä veneessä asustelua yhteen soittoon.

Nyt sitten ajatuksissa on toteuttaa samaa asuntoautollakin, aluksi lähinnä Suomessa. Veneet vaihtuivat muutamaan kertaan ja pikkuhiljaa alkoi löytymään se "oma venemalli".

Kysynkin nyt, että mitä asioita olette huomanneet matkailuautoissa, jotka olisivat hyviä seikkoja olla pidempiä reissuja tehtäessä? Veneellä olemme useasti luonnotilassa olevien saarten edustoilla, joten autolla varmaan tulee oltua ilman verkkovirtaakin joskus.

Autoa käytetään alustavasti kevät,kesä, sekä syksy ja sydäntalven auto saa levähdellä.

Alustavia haaveita tulevasta autosta: Alkovi (lapsille), iso takatalli, takaveto, vähintään ajonaikainen ilmastointi, parisänky (aikuisille perällä), kiinteä ruokaryhmä (eli ei käännettäviä istuimia), mielellään lattialämmitys, vm 2005->

HAAPANEN TIMO 23.03.2016 19:43

Jos takaveto on pakollinen jää varmaan 90% valikomasta pois. Hyötyjä ei juurikaan ole.

@timppa

KOISTINEN TOIVO 23.03.2016 19:56

Sisätilathan ne tärkeimmät on, ja kuten edellinen kertoi, niin aika vähän on vaihtoehtoja, tuon takavedon takia. Neuvon vuokraamaan ja kokeilemaan aluksi eri malleja. Näiltä saiteilta saa sata erilaista neuvoa melekeen lämmityksestä pelekästään Ostamalla kokeilemalla saa neljännellä kerralla luultavasti hyvän, ja mieluisen. meilläkin tuntuu, että ensimmäinen oli paras, vaiko muistot kultaa, kun oli uutta homma. Sen jäläkeen ei ole ollut kun vikoja Toivopoika

HAUTANIEMI ARJA-TARU 23.03.2016 20:20

Mulle joskus kauan sitten neuvoi joku, että "katso että vessa, keittiö ja vuoteet ovat käyttökelpoisia". Muu on vähemmän tärkeätä. Ja kuten aiemmin sulle sanottiin, niin takavetovaatimus rajaa suuren osan ehdokkaista pois. Auto on tietysti tarkastettava niin kuin auto tarkastetaan; katsastus, renkaat, pellit, huoltohistoria jne.

/Kallu, Tarun miäs ja autokuski

VEHKAPERÄ MAURI 23.03.2016 21:39

Kiitosta tähänastisista vastauksistanne.

Takavetoisuus ei ole ehdottomuus, mutta ajattelin sen olevan etuus ison takatallin kera renkaiden pitoa ajatellen.

Auton olen jokatapauksessa ostamassa liikkeestä niin, että kaasulaitteisto on tarkastettuna ja auto kosteusmitattuna, ennen kaupantekohetkeä. Huoltokirjan täytyy olla aukoton, sekä auton yleisilme siisti.

Kuulisin mielelläni kokemuksia 2+2:lle toimivista ratkaisuista. Toki mielipiteitä on monia, mutta mikäli jotain sellaista yleispätevää vinkkiä on, niin kuuntelen lisää.

MERILÄINEN TOMMI 24.03.2016 00:55

Minä ostin ekan autoni vajaa 2kk sitten ja kilsoja nyt takana noin 8000. Alko-ovi Eura mobbiili Fiatin 2.3 koneella. Osta sen hintainen auto, että on varaa huoltaa eikä tartte kauhistella kulutusta. Itte harkitsin uudehkoakin, mutta olen nyt tosi tyytyväinen, että päädyin kohtuullisen edulliseen käytettyyn. Ei harmita pienet käytönjäljet eikä ota niin paljon pattiin pikkuviat, kun on varaa korjata. Jesaria tai höyrysulkuteippiä ei viitsisi uuteen kärryyn viritellä.

Tehoja pitäs olla enemmän. Vastatuuleen saa alko-ovimallia työstää kaasu pohjassa ja veivata vaihdekeppiä nelosen ja vitosen välillä jatkuvasti, jos 80km/h ajelee. Eurassa on tuplapohja ja korkeutta yli 3 m. Sais olla matalampi, mutta tuplapohja on osoittautunut näin talvikäytössä erinomaiseksi. Samoin olen tyytyväinen ettei ohjaamo ole asuintilaa. Väliverhon kun vetää kiinni, niin ei vedä ja lämmin on. Voisin kuvitella ettei ohjaamon lasien pimennysverhot kauan ehjänä säilyisi. Niitä saisi jatkuvasti olla vetelemässä paikoilleen. Ilmalämmitys on nopea eikä ole pölyn lentäminen häirinnyt vaikka ILPUa ei tahdo kotosalla kärsiä päällä pitää. Omassa lämmitys toimii vain kaasulla. Hyvin on pärjännyt. Kämppereillä on oltu about 7 yötä. Muuten siellä ja täällä. Yhtenä yönä latasin akkuja agrikaatilla. Ajossa asuntopuoli lämpiää lämminvaihtimella, joka myös erinomainen ominaisuus. Erillinen suihku on myös hyvä. Alko-oven ikkunat turhia. Isoa takatallia kaipaisin.

KOISTINEN TOIVO 24.03.2016 05:55

Katolle. Sinne on käytettyä ostaissa hyvä päästä kattomaan. Jos auto on ollut koko ikänsä ulkona, niin on hyvä tarkistaa läpivientien tiivistysten kunto. Onko kattoa koskaan pesty, ja vahattu, vai onko homepilkkuja, ja roskaa. Alkovimalleissa varsinkin on siinä "kyömyn" juuressa joissain aikamoinen vesipesä Tietysti on hyvä kontata myös kurkistelemassa alle. Toivopoika

SUOMINEN TAUNO 24.03.2016 08:13

Mikäli on tavoitteena selvitä AB -ajokortilla, auton painoa kannattaa tarkastella huolella. Alkovi isolla takatallilla menee herkästi sen verran painavaksi, että kantavuutta ei juuri jää.

HAAPANEN TIMO 24.03.2016 09:21

Kuten kirjoitat veneistä '' Veneet vaihtuivat muutamaan kertaan ja pikkuhiljaa alkoi löytymään se "oma venemalli"

Samoin käy autoissa, tyytymättömyys pohjaratkaisuun on luultavasti yleisin syy auton vaihtoon. Edullisesta kannattaa aloittaa, silloin pystyy järkevällä kaupalla vaihtamaan kunhan tietoa on kertynyt.

Kaupoissa on iso määrä tuoreita vaihdokkeja joissa on hävitty helposti viisinumeroinen määrä euroja kun on heti pitänyt vaihtaa.

@timppa

KARJALAINEN ALPO 24.03.2016 09:52

Itse ostin aluksi halvan alkoviauton, mutta toimivan auton Ducaton alustalla.

Totesin, että pohjaratkaisu ei sopiva meille. Vaihdoin vuoden päästä vaihdoin integroituun Ducaton alustalla olevan. Ajelin sillä pari vuotta ja etsiskelin takavetoista.

Kohdalle sattui vähän ajettu käytetty alkoviauto mersun alustalla, takavetoinen ja automaatti. Sillä on nyt ajettu kohta kolme vuotta. Pohjaratkaisukin ollut sopiva.

Autokaupoissa yleensä pärjää vain autokauppias. Siksipä lähdin halvasta ja enpä ole hävinnyt montaakaa tonnia. Yleensä olen saa vaihdossa saman kuin minkä maksoin ostaessani.

KUJANPÄÄ MARKKU 24.03.2016 10:16

Mun mielestä on hyvä, että etupenkit voi kääntää ja niitä voi käyttää, jolloin asumistila kasvaa aika paljon. Kääntyvät tuolit ovat yleensä paljon parempia istuttavia säätöjensä ansiosta kuin kiinteät L-muotoiset asuintilassa olevat, joissa kyllä aamukahvittelee, mutta ei niissä viihdy.

Mun oli kerran pakko vaihtaa sen takia kun kyllästytti L-penkillä kököttäminen.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 24.03.2016 10:30

Veneilijänä aloittaja tietänee kuinka tärkeää on jokaiselle oma kulmaus, varsinkin jos autolla on tarkoitus matkailla myös talvella, myös sadepäivät asettavat saman vaatimuksen.

Kukaan ei jaksa istua pitkää talvi-iltaa tai sadepäivää tiiviisti vierekkäin, vaan siitä tulee tappelu. Lasten i'istä riippuu voivatko he esim käyttää hyödykseen sänkyjä vai pitääkö heillä olla omat istumapaikat. Samalla tulee kysymys kuinka pitkäksi ajaksi käytettävyys tulee olla, vai hankkiiko auton esim. kolmen vuoden ajaksi.

Mikäli tuota sisällä olon viihtyisyyttä ei huomioi on kaikki muut vaatimukset turhia koska viihtyvyys puuttuu. Itselläni on kaksi poikaa ja matkailimme heidän kanssaan ympäri vuoden ilman ongelmia, koska autossa oli jokaiselle oma istuinnurkkaus.

VEHKAPERÄ MAURI 24.03.2016 19:39

Moi. Hyviä vastauksia jälleen!

Jep, veneessä on kaikilla "oma soppi" ja tuo sama on huomioitu tulevassa autossakin. Makuutilat pitää olla valmiina kokoajan purkamatta/kasaamatta, sekä keittiöryhmä käyttövalmiina, mikäli heräillään eri aikoihin. Iltaa pitää myös pystyä istumaan keittiössä, vaikka jossain osassa ollaan jo yöpuulla.

SALMINEN PETRI 24.03.2016 22:19

Alkovissa pystyy myös aikuinen nukkumaan ja onkin yllättävän hyvä nukkumasoppi. Lapsille kerrossängyt saattavat olla juurikin se oma lekottelupaikka sadepäivinä.Lattialämmitys on kohtuu helppo lisätä jälkikäteenkin. Ekassa autossa meillä oli alde ja nyt kolmessa seuraavassa truma joka on ihan nopea ja riittävä. Sähköpatruuna on kuitenkin hyödyllinen, sillä pidemmillä reissuilla kaasu riittää pidempään. Truma on myös ainakin veneen wallas 2400 verrattuna hiljainen.

Ajonaikainen ilmastointi on harvinaisempi vm 2005 ja 2006 malleissa, siis ainakin fiateissa. Suomen kesässä sen tarve valkoisessa autossa on satunnainen. Jos suuntaatte jossainkohtaa lautoille tai maksullisille silloille niin lyhyemmästä autosta on etua.

Perheen kanssa liikuttaessa isomman kokoinen jääkaappi on koettu hyväksi, sinne voi sitten ostaa paikallisia herkkuja.

RUOTSALAINEN JUKKA 25.03.2016 10:49

Hei, muutama oma kohtainen havainto : ei välttämättä yleispäteviä.

jos isompi porukka ja toiset nukkuvat aamuisin pidempään, niin olisi hyvä, että "keittiön" pöytäryhmä ei ole sänkunä, koska aamulla ei laitella aamukahveja ym vastaavaa, kun "tilat" varattuna takatalli tuo tilat polkupyörille, suksille ym tavaroille iso moottori on etu: 1,9 on liian pieni.

Muita, jo mainittuja pohtimisen arvoisia asioita:

jääkaapin koko auton paino- 3,5 t vai yli auton pituus
NEVALAINEN TIMO 25.03.2016 18:22

Ostin autoni 3 vuotta sitten (käytettynä). Olen tosi tyytyväinen valintaani. Kaasu-uuni, ALKO-alusta, lämmin kaksoispohja, iso takatalli, väljä ohjaamo (integroitu) yms. Auto meinasi jäädä löytymättä, koska hakukriteereissäni oli vakkari. Kun poistin sen, niin löytyi 2009 käyttöön otettu Adria Vision Renaultin moottorilla. Kolmella muistipaikalla varustettu vakkari ei maksanut kuin 550 € asennetuna ja on parempi kuin tavalliset ensiasennusvakkarit.

HALME MARTTI 28.03.2016 22:03

Pieni kokemus kuukauden matkailusta ja joka yön asumisesta kulkimessa. Vuokra-auto oli puoli-integroitu halvemman hintaluokan auto eli Sunlight. Se ainakin selvisi, että poikittainen parivuode takana on epäkäytännöllinen. Mikäli nyt hankkisin, vuoteet ehdottomasti pitkittäin. Ehkä erilliset, jolloin keskeltä pääsisi hyvin sänkyihin ja petaaminenkin olisi helpompaa. Saarekevuode voisi olla myös hyvä, mutta niissä takatalli taitaa jäädä pienemmäksi. Auto oli sen verran lyhyt, että vuoteelle johtavat tikkaat olivat aina WC:n oven edessä. Meille tärkeää iso takatalli ja oven pitäisi olla niin korkea, että normaalit polkupyörät sopivat hyvin sisään. Ohjaamon ikkunat peitettiin illaksi/yöksi irrallisilla nepeillä kiinnitettävillä kankailla. Ei hyvä systeemi ja sitäpaitsi likaantuvatkin helposti.

AARNIO JUKKA 30.03.2016 19:30

Minustakin kääntyvät etupenkit ovat paremmat kuin kiinteä ruokailuryhmä. Penkit ovat mukavammat, tilaa autossa enemmän pituuteen nähden ja myös pitkälle kuskille saa paremman ajoasennon. Joissakin autoissa kun kiinteä soffa rajoittaa kuskin penkin siirtoa taakse.

EEROLA TEEMU 31.03.2016 09:58

Kääntyvät ohjaamon penkit ovat tilankäytön kannalta erinomaiset. Useimmat kiinteät etu- pöytäryhmät ovat ahtaita ja niissä huono istuinmukavuus. Jopa ensimmäistä autoa hankittaessa kannattaa unohtaa sellaiset "versiot", joissa heti kättelyssä on ärsyttäviä puutteita tai piirteitä. Ärsytys tulee vain kasvamaan ajan kuluessa.

VEHKAPERÄ MAURI 05.04.2016 09:26

Kysymys kääntyvistä penkeistä: Onnistuuko syönti yhtä helposti, kuin kiinteiden päällä istuen? Jääkö kääntyvät liian kauas pöydän ääreltä?

Tyhmä kysymys, mutta ei kokemusta...

SUOMINEN TAUNO 05.04.2016 09:42

Kannattaa käydä ihan itse kokeilemassa. Allekirjoitan tuon, mitä Jukka sanoi kääntyvän penkin sopivuudesta pitkälle henkilölle. Lyhyelle taas se nousee herkästi liian korkealle.

Itse pidän enemmän kiinteästä sohvaryhmästä. Se tarjoaa ajon ajaksi enemmän istumapaikkoja.

EEROLA TEEMU 05.04.2016 09:54

Riippuu vähän pöydän, tai 2- osaisen pöydän rakenteesta. Meillä i- Knaus, missä tilava, pyöreä pöytä. Se kääntyy epäkeskoisesti pöytään kiinnitetyn jalan ympäri vaikka 360-astetta. Aina löytyy sopivat etäisyydet ilman etupenkkien säätämistä ja syödä voi 3 eri puolelta ilman ahtautta.

Ainakin integroitua vaikea kuvitella ilman kääntyviä penkkejä, koska ohjaamotilakin on tässä autossa tasalämpöinen myös talvella, kun siellä on 4 m vesipattereita. Kaikissa autoissahan näin ei ole, mutta paljon menee tilaa hukkaan ja usein pöytäryhmä on ärsyttävän ahdas, ellei etupenkit ole käännettäviä ja pöytä riittävän iso. Lämpöä pitää sitten etsiä talvella tolppasähköstä, ellei sitä ole kiinteästi rakennettu.

TOIVONEN MARTTI 05.04.2016 10:12

Kääntöalusta nostaa joidenkin mallien penkin niin korkealle että pitkä joutuu kyyristelemään nähdäkseen hiukankin pidemmälle.

Me ollaan tykätty ohjaamon kiinteistä penkeistä ja kaksipuolisen pöytäryhmän ratkaisusta. Ohjaamoon saa mahtumaan kaikenlaista tavaraa mikä muuten olisi takaosassa tiellä. Paksu vetoketjullinen väliverho auttaa pitämään ohjaamon kylmyyden poissa takaosasta.

Toinen äidistä ja toinen tyttärestä, niinhän se on.

mot

PULKKI MARTTI 09.04.2016 14:44

Moi. Takaveto rajoittaa alustavalmistajien tarjontaa, mutta on mielestäni paras ratkaisu kun käytetään kampetta ympärivuotisesti. Alkoviauto takavetoalustalla on usein senverran reilunkokoinen että edessä u ryhmä jolloin keula on pois käytöstä,mutta tilaa on silti reilusti ja pakettiauton kylmä keula ei häiritse. Kannattaa vertailla eroja käymällä tutustumassa autoihin paikan päällä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.