Kannattaa katsoa jarrupalojen kuntoa

TOIVONEN MARTTI 13.03.2016 14:28

Hiljan katsastettu Ducato oli nokkaremmin vaihdossa. Soittivat ja kysyivät vaihdetaanko myös etujarrupalat kun ovat aivan loppu. Lupasin vaihtaa itse.

Vain yhdessä palassa oli kulutusvaroittimen johto ja sekin oli irronnut ilman varoitusta. Jos ei Turun Autotyön tarkka kaveri olisi huomauttanut asiasta olisivat palat kuluneet täysin loppuun ja sehän ei tee jarrulevyille hyvää.

Jos huollat autoa itse älä usko kulutusvaroittimen varoittavan tai katsastajan huomauttavan kuluneista paloista! Nyt keväällä jos vaihdat renkaan huomaat kyllä palojen kunnon mutta monet eivät vaihda renkaita ollenkaan tai itse.

mot

TERVO JARI 13.03.2016 16:03

Kannattaa katsoa jarrupalojen kuntoa, ja varsinkin sisemmän jarrupalan kunto sillä se kuluu nopeammin kuin ulompi.

Näin kertoi kokenut huoltomies, ja tuossa on "perää" . . .

SUOMI SEPPO 13.03.2016 17:05

Sisemmän jarrupalan suurempi kulutus johtuu siitä että "halvemmissa" autoissa on jarrut toteutettu yhdellä sylinterillä ja "uivalla" jarrusatulalla. Jos ei jarruja ole puhdistettu ja voideltu säännöllisesti niin jarrusatula ei liiku tarpeeksi herkästi ja jarrutetaan vain sylinterin puolella. Katsastukseen kuuluu jarrupalojen huomautus vasta kun minimimitta on saavutettu. Asiakaspalveluna kyllä suullisesti voidaan kertoa lähestyvästä vaihdon tarpeesta. Joillekkin pari milliä yli minimimitan voi kestää useamman vuoden ja toinen saa sen nopeastikin kulumaan. Ajotapoja ja määriä on niin monen laisia. @seppo

HAAPANEN TIMO 13.03.2016 17:32

Paljonko tuli kilometrejä ennne? vaihtoa. Itsellä etupalat kestivät Ducatossa 110 000 km. Liukutapit olivat vielä niillä kilsoilla loistavassa kunnossa.

@timppa

TOIVONEN MARTTI 13.03.2016 18:27

Nyt on mittarissa 155 tuhatta, ostaessa oli 87 tuhatta enkä itse ole vaihtanut, tuskin edellinen omistajakaan. Mutta kyllä nyt olivatkin sitten ihan loppu, ei kuitenkaan metalli vielä ollut ottanut levyyn.

Olishan tuota pitänyt jo epäillä vaikka tuo varoitin ei mitään puhunutkaan. Mun ajotyyli on kyllä paloja säästävä, ennakoin ja jarruttelen moottorilla. Kaupunkiajoa tulee äärest vähän joten sekin säästää paloja.

Kaksi mäntää näkyi olevan, onkos se kaikissa Ducatoissa vai onko se tuon Maxi-alustan erityispiirre?

mot

Käyttäjän lisäys viestiin 13.3.2016 klo 18:31:54 Niin ja liukutapit kunnossa ja niiden suojakumit ehjät, palat aika tasaisesti kuluneet. Se kulutusvaroittimen johdollinen oli järkevää kyllä sisämmäisenä.

Muuten samalla katsastusasemalla Scenic meni läpi niin että etupalat oli myös ihan finaalissa, melkein metallilla. Mikähän se huomautusminimi mahtaakaan olla?

SIIRONEN SEPPO 13.03.2016 18:52

Tuo jarrupaloissa jäljellä olevan kitkapinnan määrän arvioiminen saattaa varsinkin peltivanteilla varustetussa olla melko haastavaa pyöriä irrottamatta...kuten katsastuksessa.

Käyttäjän lisäys viestiin 13.3.2016 klo 18:57:30 Tarkoitan siis sitä vaihetta kun kitkapinnat alkaa jo olla siellä vaihtorajoillaan.

KOISTINEN TOIVO 13.03.2016 19:11

Nykyiset autot, joissa on noita ajovakaus avustajia, ovat jarrupalojen suursyömäreitä. Ne hoitavat niitä tehtäviä jarruttelemalla niitä pyöriä, mitkä ovat auttavassa asemassa kulloiseenkin ajotilanteeseen sopivina.. Toivopoika

VÄLIMÄKI JARMO 13.03.2016 19:14

Varsinkin naisen joka ajoi kauhajoki -jurva, jarru sadanmetrin välein ,lopui kai palat ennen jurvaa. ,JV

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.