Ducato ei käynnisty

POIKONEN EERO 02.03.2016 16:34

2007 2,3d seisoi pari viikkoa. Ei lähde enää käyntiin. Starttaa nätisti, polttoainepumppukin surraa kun kääntää virrat päälle. Ajonestovalo ei pala. Tankissa talvilaatua. Sulakkeet kaikki ehjiä, maadoitus putsattu jo edellisen vian yhteydessä...

Olisikohan porukalla taas hyviä villejä arvauksia mitä voisi yrittää ennen kuin tilaa hinuria paikalle.

HAKALA JYRI 02.03.2016 17:00

Moottorin esilämmitys , sähkö tai eberi Varmistaa että akussa riittävästi virtaa ( nyky autot vaatii tietyn pyörimisnopeuden startattaessa, merkkikohtaisia eroja.) Fiat mahd viat kannattaa odotella joilla vastaavaa ong ollut ellei kiire, magn ventt ,sulake, hihnavika, virtalukko, ajonesto, ? T jyrih

ASIKAINEN MATTI 02.03.2016 21:58

Ei ehkä tähän hätään, mutta hanki 30 - 40 € maksava OBD2 palikka (hieman tulitikkulaatikkoa isompi), joka toimii bluetooth-yhteydellä esim. Samsungin tabletin kanssa. Play-kaupasta saat imaistua ilmaiseksi esim. Torque- ohjelman, joka kertoo missä vika. Torquella on myös kehittyneempi ohjelmaversio, joka maksaa muistaakseni 3.55 €. Myös häiriön kuittaaminen onnistuu tällä ohjelmalla.

Palikkaa kannattaa säilyttää autossa ja tablettihan toimii matkalla myös navigaatorina, joten häiriötapauksessa ensiapu on lähellä.

Käyttäjän lisäys viestiin 2.3.2016 klo 22:01:21 Itse asiassa ei kerro välttämättä suoraan vikaa, vaan mistä suunnasta sitä kannattaa ruveta hakemaan.

KANNISTO TERHO 02.03.2016 22:28

Entäs hehkutulpat. Meidän Skudolla vika oli niissä.

VALORANTA JUHA 02.03.2016 22:55

Onko se maadoitus putsattu rungon ja navan puolelta?

LIIMATAINEN HANNU 03.03.2016 08:58

Ilmavuoto polttoaineen syötössä?

SUOMI SEPPO 03.03.2016 10:17

Oletko koittanut ettei kolarikytkin ole lauennut. Ei ole ko kytkimen toimintaperiaatteesta selvää mutta ei sen kokeilu mitään maksa. Kytkimen sijaintia en tiedä autostasi mutta kertoisiko ohjekirja sen ?

HYTÖNEN RAIMO 03.03.2016 10:47

Kyllähän tuo aika selvästi hehkutulppavikaan (tai niiden sulakkeisiin) viittaa. Ei liene polttoainepuolella, koska eihän viimeisen parin viikon aikana ole ollut kovia pakkasia (ainakaan maan eteläisemmissä osissa).

LEPOLA SAKARI 03.03.2016 11:20

Kyllä suoraruiskutusdiesel lähtee näillä keleillä käyntiin ilman hehkujakin.

TOIVONEN MARTTI 03.03.2016 12:23

Tai ainakin pakoputkesta tulee harmaita pöllähdyksiä. Kannattaa katsoa mitä sieltä näkyy tulevan. Jos ei mitään on vika ruiskutuksen jossain vaiheessa, ei saa polttoainetta olleskaan (polttoainepumppu tai moottorinohjauksen vika). Jos tulee harmaita pöllähdyksiä ja dieselin hajua voisi vika olla hehkutulpissa mutta kuten edellä Sakari sanoi pitäisi kyllä kunnossa olevan koneen lähteä käyntiin ilman hehkujakin.

Eikös näissä nykyducatoissa ole polttoainesäiliössä pumppu niin että tuo ilmavuoto ei olisi mahdollinen?

mot

Käyttäjän lisäys viestiin 3.3.2016 klo 12:24:32 Moottorinohjauksen systeemeissä on aika monta sulaketta. Ne kannattaisi tarkistaa ensimmäiseksi.

HONKANEN RISTO 03.03.2016 15:40

Minulla oli sama ongelma.Oli vaan yksinkertaisesti jäätynyt yön aikana vaikka ei ollu kova pakkanen.Laitoin tunniksi sisätilan lämmittimen puhaltamaan konetilaan niin lähtipä käyntiin.Ei auttanut ensin vaikka oli roikan päässä pari tuntia.Sama kone 2.3 kone.Suodatin on vaihdettu aika vasta

POKKINEN TAPANI 03.03.2016 15:47

Honkanen Risto, kuulosta kovasti hapettumisvaivalta. Itsellä oli josku samanlainen vaiva vanhassa Ivecossa ja alan korjausmies osasi heti hakea vikaa, hapettumaa muistaakseni herätteessä ja maapuolella.

-tapani-

POIKONEN EERO 04.03.2016 15:57

Täytyy viikonloppuna taas vähän rassailla. Semmonen perstuntuma on että polttoaineen puutosta saattaa potea. . .

MYLLYHARJU ALPO 06.03.2016 13:34

Oletko tarkistanut että toimiiko polttoainepumppu, pumppua ohjaa rele isoilla koskettimilla ja voi että ei pyöri. Itselle on käynyt kerran vastaava että pyörittää mutta ei käynnisty eikä myöskään vetämällä. sitäkin kokeiltiin. Muut sähkölaitteet pois päältä ja toinen kuuntelee konehuoneen puolella kuuluuko surina kun virta päällä. Releen kanta voi olla hapettunut tai liitin löystynyt, napautus voi riittää.

-Alpo

ASIKAINEN MATTI 06.03.2016 21:52

Jos kyse on siirtopumpun viasta, niin oheinen poiminta Ducaton koulutuskirjasesta saattaisi auttaa vian etsimisessä.

Käyttäjän lisäys viestiin 6.3.2016 klo 21:57:42 Siirtopumppu ja uimurianturi sijaitsevat polttoainesäiliössä ja liitäntäjohdot löytyvät etuistuinten välissä olevan pienen luukun alta.

LEINONEN JUKKA 07.03.2016 06:52

Ilmaa pa-järjestelmässä. Itsellä kävi niin että suodattimen takaiskuventtiili vuoti ja päästi dieselin tankkiin. Piti startata tosi pitkään jotta kone ilmasi itsensä.

Käyttäjän lisäys viestiin 8.3.2016 klo 06:52:23 Autoni oli 2.8 iTD vm,2000. Tuossa oli ehkä erilainen järjestelmä mitä nykyautoissa. Pitkään seisoessa tuli ilmavaivoja jos suodattimen venttiili vuoti.

HAAPANEN TIMO 07.03.2016 07:26

Tankissa upoksissa oleva siirtopumppu käynnistyy jo silloin kun virta käännetään päälle. Ilmavaivat taitaa olla mahdottomuus.

@timppa

YLINIEMI SEPPO 07.03.2016 08:11

Tuleeko siirtopumpulta niin paljon painetta että ilmoo koko polttoaine järjestelmän,pumppusuutimet ym.

Epäilen?

ASIKAINEN MATTI 07.03.2016 08:33

Jäi mainitsematta, että Ducaton koulutuskirjasta poimimani kytkentäkaavio on 3.0 konetta alkaen 2006 koskeva, mutta tuskin 2,3 koneeseen on keksitty erilaista ruutia. Siirtopumpun paine on 3.5 - 5.0 bar.

Käyttäjän lisäys viestiin 7.3.2016 klo 08:35:40 Korkeapainepumpun antama yhteispaine on 1600 bar.

HAAPANEN TIMO 07.03.2016 08:33

Eihän se ilma mihinkään muualle pääse kuin moottoriin ellei ole vuotoja, mutta ei sitä mistään sinne tulekkaan. Pumpussa on 'pässinmuna' joka sammuttaa sen polttoaineen pinnan laskiessa.

http://api.exigesolutions.com/Pictures/t_parts%400043%4000492056%4000302331201.JPG

Jos ilmaa olisi menisi se yhdessä hujauksessa moottoriin naftan edellä.

@timppa

TOIVONEN MARTTI 07.03.2016 12:49

Tuo ilmajuttu on nykyautoissa ihan eri kuin ennenvanhaan. Jos oli vaikka jakajapumppu joka imi itse naftan tankista oli pienikin ilmavuoto ongelmallinen.

Nyt kun siirtopumppu on tankista ja se työntää kovalla paineella polttoaineen korkeapainepumpulle on ainut vuotomahdollisuus ulospäin eli naftaa ulos, ei ilmaa sisään.

Se korkeapainepumppu on kai aika arka käymään tyhjänä, sen voitelu perustuu polttoaineen liukkauteen ja siksi kai tuo siirtopumppu käynnistyy aina ensin ja työntää polttoainetta järjestelmään.

Näin kuvittelisin, viisaammat kertokoot kuinka asia todellisuudessa on.

mot

HÄMÄLÄINEN MARKKU 07.03.2016 12:59

Ainakin meidän autossa tapahtuu ilmaus (esim suotimen vaihdon jälkeen) kytkemällä virta muutaman kerran päälle ja pois jolloin siirtopumppu työntää ilman pois. Mistä kautta ilma tulee ulos järjestelmästä, sitä en tiedä, mutta homma toimii kuitenkin.

Käyttäjän lisäys viestiin 7.3.2016 klo 13:00:20 Alusta on siis 2005 tehty Ducato

POIKONEN EERO 07.03.2016 15:22

Maalaisjärki loppuu... Saan huomenillalla tietsikan päähän, jospa sitten alkaisi selviämään.

TIRKKONEN ERKKI 08.03.2016 11:22

Jos vain pakkaspäivinä on käynnistymis vaivoja, niin olisko syynä polttoaineen vedenerottimen jää tulppa.

POIKONEN EERO 08.03.2016 20:35

Tietsikan tuomio oli:"Kampiakselin asennon tunnistin". Liekö vaikea vaihtaa/kallis?

TOIVONEN MARTTI 08.03.2016 20:42

Tuolla on kuvia ja tekstiä JTD-moottorin kampiakselin sensorin vaihdosta. Lontoon murteella mutta kuviakin on ja yksi kuva jne.

Eli ei taida mitään hirveän vaikeaa ja kallista edellyttää. http://www.fiatforum.com/punto-mk2-2b-guides/147923-fiat-jtd-crank-rpm-sensor-removal-replacement.html

mot

Käyttäjän lisäys viestiin 8.3.2016 klo 20:46:46 Tuon pitäisi näyttää että ainakin tuossa moottorissa tuo tunnistin saadaan pois ilman isompaa koneen avaamista.

HAKALA JYRI 08.03.2016 23:19

Kannataisko vielä kokeilla. "vikakoodit nollaus " akkukaapelin irroitus tai muu menetelmä ? nyt kun vika tiedossa niin se ei häviä testissä.

Voisko tuo myös kertoa estää jakohihna on hypännyt yli? Esim jää aiheuttama.

Terv jyrih

Käyttäjän lisäys viestiin 9.3.2016 klo 08:58:38 Täytyy korjata , jakohihna viallisetthan ovat käynnistynyt, ja lisäksi anturi taitaa olla kampiakselilla/ vauhtipyörällä ettei hihna vaikuta sen tietoihin, virhe arvio ! Jyrih

KOSKINEN PASI 09.03.2016 18:02

Vajaan viikon näitä arvauksia luettuaan ketjun aloittaja sai tiedon että "kampiakselin asentotunnistin". Kuten ketjun alussa mainittiin olisi kannattanut lukea obd:n kautta heti eikä miettiä turhia jos polttoainepumpusta ääni kuului ja muuten pyöritti. Vaikka vikavalo ei palanutkaan saattoi vika olla päällä ja jo näkyä - riippuen lukijasta.

Ducato ei käynnisty ellei se saa tietoa kampiakselin asennosta - kone ei osaa muuten suihkuttaa polttoainetta oikealla hetkellä.

Vika voi olla itse asentotunnistimessa tai sen johdossa tai koko moottorin johtosarjassa. Kaikista näistä selviää rahalla ja on ihan yhtä hankalaa/helppoa vaihtaa riippuen missä/kuka työn tekee.

Palstalaisten kannattaisi päivittää tietojaan ja lukea kysyjien autojen vuosimalli ja merkki ennenkuin lähdetään mutustelemaan. Kyseessä ei ollut scudo, tuo ko. ducato ei ole jtd eikä näytöt nollaudu miinusnapaa irrottamalla - plusnapaa voi kokeilla jos on rohkeutta...

Olen aikaisemmin kirjoittanut moottorin johtosarjavaivasta kaasuläppäkotelo-keskustelussa. Näissä matkakulkimissa nämä ns. "tyyppiviat" eli ongelmat ilmenevät eritahtiin kuin pakettiautokäytössä. Ajomäärä voi vuosiin nähden olla vähäinen eli aika syö autoa kuten ihmistäkin riippumatta siitä ajetaanko vai ei. Tosin ihmisen tapauksessa liikunnasta on hyötyä jopa aivotoiminnankin kannalta.

Muutenkin näitä matkailuautoja kannattaisi yrittää huollattaa/huoltaa ajoissa ja ennakoivasti. Ei auta yhtään jos halpa remonttireiska vaihtaa öljyt lähes ilmaiseksi ja sanoo että on niitä jarrupaloja näköjään vielä. Sitten jossain euroopassa tai vuonon perukoilla homma kun jumittaa oikein perusteellisesti niin saavutettu säästö haihtuu taivaan tuuliin.

Onnea matkaan ja loppukevennyksenä totean itse integroidun lmc- ducaton omistavana että hyvin kulkee. Ei ole illuusioita ettei tarvitse koskaan korjata kuten ei mersujakaan. Mersuja vaan viedään huoltoon lavetilla aina välillä mutta ducatot ihan rehellisesti korjattaviksi

Silimäni terään ;)

TOIVONEN MARTTI 09.03.2016 21:44

Ettäkö normaalihuolto sisältäisi myös sellaisia toimenpiteitä jotka estää moottorin asentotunnistinta tai sen johtoja vikaantumasta?

Mää olen kauhiast hämmästyny! mot

KOSKINEN PASI 09.03.2016 22:29

Ei todellakaan sisällä, enkä niin ole väittänytkään.

Sensijaan jos on ollut mystisiä oireita ja satunnaisia vikakoodeja ynnä moottorin varatilaan menemisiä niin silloin se kertoo että johtosarja on viallinen.

On ollut esim. ducatotapaus jossa vesisateella ajettaessa auto nyki tai sammui. Saattoi lähteä käymään tai ei mutta ei vikakoodeja. Lopulta syyksi paljastui moottorin etupuolella johtosarjan muovisessa kotelossa olevien asentotunnistimen johtojen oikosulku/läpilyönti kun vesi pääsi koteloon.

"Eli jos se sittenkin pelaisi vielä"-asenteella ei pitkälle pötkitä.

Tätä tarkoitin, noin positiivisesti.

Ja ps. normaalihuoltoon kuuluu vikamuistin luenta. Ns. ohimeneviä vikoja ei lopulta olekaan...eli auto on saattanut herjata jotakin tunnistinta yms. jo aiemmin ja omistaja olisi saanut tietoa että mitä saattaa olla tulossa. Omani herjasi kaasuläppäkoteloa ja egr-venttiiliä yms. Lopulta johtosarjan vaihdon jälkeen tuli vaihdettavaksi vain läppäkotelo. Ja auto käy nyt aivan erilailla.

Tietoni ovat peräisin ystävältäni joka työkseen huoltaa leipomon pulladucatoja kuin myös minun matkailuautoani. Nämä pulladucatot huolletaan tässä ad-ketjun huollossa ja ne todellakin ovat hieman toisenlaisessa käytössä kuin matkailuautot sekä ajotavan että kilometrien suhteen. Ko. huolto huoltaa myös satunnaisesti isompia Ivecoja joita löytyy esimerkiksi Flairien alta.

Itse olen ammattiautoilijana myös joskus kauhiast hämmästyny kun joku luulee huoltavansa...

Päätän omalta osaltani keskustelun tästä aiheesta tähän. Hyviä reissuja jos pääsette liikkeelle - minä olen tähän mennessä päässyt ja joutunut joskus jopa maksamaan siitä jotain.

POKKINEN TAPANI 10.03.2016 10:35

Koskinen Pasi, taijat olla juur se mies, josta Sepi Kumpulainen teki takavuosien suurhittinsä?

ma oon mahtava mies

-tapani-

KOSKINEN PASI 10.03.2016 11:41

Pokkinen Tapani :

Päinvastoin. Hyvinkin nöyrä kulkija monellakin tapaa.

Mutta ei se autojen korjaaminen nyt niin vaikeaa ole - kallista kylläkin aina joskus.

TOIVONEN MARTTI 14.03.2016 08:58

Tämä vaan uteliaisuuttani. Muutaman kuukauden seisonnan jälkeen Ducato ensin hörähti käymään startatessa mutta sammui eikä suostunut käynnistymään.

Starttasin pari kertaa aika pitkään mutta mitään ei tapahtunut. Akkukin alkoi olla tyhjä. Sitten huomasin että hehkun/moottoriohjauksen merkkivalo paloi pitkään kun virran käänsi päälle. Annoin virran olla päällä niin kauan että tuo valo sammui ja starttasin ja kone käynnistyi.

Nyt viisaammat; onko tuo merkkivalo myös merkkinä siitä että järjestelmässä ei ole polttoainetta? Ja valo sammuu kun polttoainetta on tullut korkeapainepumpulle?

mot

LAUKKANEN MAURI 14.03.2016 09:31

Hehkun merkkivalon syttyminen kun kääntää virrat päälle ilmoittaa että nyt hehkutulpat saa virtaa,siis hehkuttavat ja hekutus aika on veranollinen uusissa autoissa ulkolämpätila/jäähdytysnesteen lämpötilaan ja se tietokone laskee hehutusajan.

On ollut aikisemmin puhetta kun asennetaan webasto/ eeperi niin tämä äly menee sekaisin ,johtuen ko, toiminnasta.

Voi olla että ongelma voidaan tai on poistettu ohjeman päivityksellä kun mootorilämmitimet asennetaan jälkikäteen.

POIKONEN EERO 15.03.2016 16:24

Alkaapi käynnistymättömyys selviämään. Vettä valunut jakopään päälle, jäätynyt ja lopun sitten arvaattekin...3 hampaan yli on hypännyt. Todennäköisesti metalliset osat ovat käyneet keskinäisen pienen taistelun. Kansi auki ja katsomaan mitä kaikkea on hajalla... Elämä on....

LAUKKANEN MAURI 15.03.2016 16:39

Niinpä niin,kesä autoja nämä fiiatit on,nyt kun alkaa olla lämpöasteita uskaltaa fiatinkin käynnistää.

Siis pesin auton ulkona ja on kuin uusi,pitää näyttää katsastus miehelle onko samaa mieltä?.

KAUPPI ERKKI 15.03.2016 18:22

Hetkinen hetkinen Älä rupee irrottaan kantta jos auto ei oo edes käynyt niin ei moottorista voi silloin olla mitään rikkikään ota jakopää auki ja laita jakohihna kohdalleen niin silloin polttoaineen syöttö asettuu kohdilleen tuskin on mitään muuta vikaa ei pelkkä auton starttaaminen voi rikkoa konetta.

HAAPANEN TIMO 15.03.2016 18:27

Eiköhän muutama venttiilinvarsi mutkalla ole.

@timppa

KAUPPI ERKKI 15.03.2016 19:10

No jos auto on hyvin startannut kuten tuolla aloituksessa lukee niin olen edelleen kirjoitukseni takana jos jako on hampaankin pielessä niin common rail tekniikalla varustettu ducato ei käynnisty toista on vanhempi jakajapumpulla varustettu ducato. Toki on mahdollista että pelkkä starttikin voisi vääntää venttiilien varsia ,mutta kokeilisin ensin jaon laittamista kohdalleen. kampiakseli klo 9 ään.

POIKONEN EERO 15.03.2016 20:15

Korjaamolla oli sellainen tieto että toiseen suuntaan kestää yhden hampaan olla pielessä, toiseen suuntaan ei yhtään.

LAUKKANEN MAURI 15.03.2016 20:45

Joopa joo,minulta kun se Ducato porsi ,kampiakselin laakerit päällekäin eli oli leikkanunut kiinni ja siihen asentoon muljahtaneet.

No siinä mietitiin mikä olis paras ja edullisin korjaus,mootorilla ajettu 89 000 km siis sisään ajettu kone.

Eli dukaton kannen ventiilien nostimet on tarkoituksella suuniteltu että se karkeaa jos ventiili osuu mäntään,näin minulle selitettiin.

Elikkä hyvällä tuurilla ei ole isoja vaurioita,ehkä se ventiili ja nostin on vaurioituneet,mutta se ei selviä kuin katsomalla.

Minä valitsin uuden tehdaskorjatun mootorin,oli kallis mutta uusi on uusi. Ja minun tapauksessa on mahdollista että se väärärauta:kampiakseli olisi mennyt vaihtoon ja ehkä paljon muutakin,vaikka se kone kävi öljyn lisäyksen jälkeen mutta kovalla kolinalla.

KAUPPI ERKKI 16.03.2016 13:13

Suuttimet on tosi lujassa kun vesi on maannut siinä kannen päällä, mutta ne on pakko saada irti että kannen pääsee irrottamaan,tosi paska homma saattaa mennä tunteja päiviä niitä liotellessa joten ottaisin jakohihnan pois ja pyöräyttäisin kampiakselia niin että männät ovat puolivälissä lohkoa sitten pyörittelisin nokka-akselia ja seuraisin laskevatko ja nousevatko venttiilit normaalisti jos nokka ei pyöri ympyrää sitä avaimella päästä pyörittäessä vaan jumittaa niin silloin venttiilit ovat vioittuneet. Tämä kannattaa tehdä ennen kuin alkaa suurempaan remonttiin.

POIKONEN EERO 21.03.2016 13:24

Tuhot selvillä, kansi koneistamolla. Ventiilin varsia poikki sekä puolet keinuista. Keinuvarsia ei vaan meinaa löytyä millään alle viikon toimitusajalla. Olisiko kellään vinkkiä/kokemusta mistä kannattaisi metsästää. Merkkiliikkeestä eivät luvanneet alle viikossa.Haaveissa vielä pääsiäisreissu autolla.

PANKKA TAPIO 27.03.2016 19:50

Kyseinen vikamekanismi lienee tehtaan tuotevastuuseen kuuluva tapahtuma. Tiedän että maahantuoja (Fiatin) on noita tapahtumia korvannut. Kannattaisi ainakin kysellä...ja onhan kuluttaja-asiamieskin käytettävissä ellei asia muutoin etene. Tapio

LAUKKANEN MAURI 27.03.2016 21:31

Joopa joo,sama asia kun minulla ducato jäätyi,ja öljyt ulos vaikka merkkivlo ei jatkuvasti palanut,siis kenen syytä?.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.