Jättitoimija Euroopassa

RYTKÖNEN MARTTI 25.02.2016 20:18

Euroopan suurin matkailuajoneuvojen valmistaja Hymer on ostanut Pohj.Amerikan markkinoita hallitsevan Motorcaravanin.

Uutinen Kauppalehdessä

MR

JANHONEN MATTI 26.02.2016 11:08

Kyllä Hymer on matkailuajoneuvojen menestystarina numero 1. Toki sillä on merkitystä mitä itse herra Hymer osasi niin myös sillä, että hän osasi palkata oikeat apulaiset ja antoi heille mahdollisuuden näyttää osaamisensa. Sitähän se hyvä johtaminen on.

Ensimmäinen Bordwarin alustalle rakennettu matkailuauto valmistui v. 1961 ja nyt Hymer tuottaa 35 000 ajoneuvoa vuodessa. Tällä hetkellä Hymerin hanskassa on seuraavat merkit: Eriba, Búnster, Corado, Laika, Niesman+Bischoff, Dethleffs, Sunlingt, LMC (LMC:n yhdistettiin TEC)

Vuokrausketju Mc Rent on Hymerin samoin Goldschmitt, Movera ja telttafirma 3 DOG.

Uusiin oston "perheeseen" on nyt tämä Motorcaravanin osto, joka emoon nähden on pieni, mutta joka toimii suurilla markkinoilla.

ROSTEN MIKA 26.02.2016 12:08

Onkos tämä Motorcaravan valmistaja vai mikä......?

Mika

AHJOS TIMO 26.02.2016 12:11

Mielenkiintoista, että Hymer on edelleenkin Hymerin suvun omistuksessa ja ylimmässä johdossa ovat perustajan jälkeläiset. Saksassa on paljon isojakin perheyhtiöitä.

EEROLA TEEMU 26.02.2016 13:15

Saksan talouden selkäranka ovat sukujen omistamat yritykset. Lisää oh linkissä:

http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2014/09/06/dr-oetkerin-perintoriita-kun-perhe-on-pahin/201412276/139

JANHONEN MATTI 26.02.2016 13:33

Tuota Saksan sukufirmojen menestystä olen itsekin pohtinut. Monilla on sata- jopa monisatavuotiset perinteet ja oikeastaan mikä kummallisinta ne kasvattaa suvun piirissä yllensä myös johtajansa. Miten ne selviytyy perinnönjaosta ja miten pystyy hoitamaan pääomahuoltonsa investointivaiheessa olematta osakeyhtiöitä jne. Suomessakin operoi monia suuria saksalaisia sukufirmoja kuten Lidl. Meyerin telakka jne.

Meillä on sen sijaan hyvin pitkälti vallalla toimintatapa, ota rahat ja juokse. Ikään kuin pää ei kestä - ei vallankaan menestystä - ja hyviä kaupallisia innovaatioita ja tuotantoa valuu ulkomaisiin käsiin turhan helposti.

YLITALO ASTA 26.02.2016 14:00

Suomessa yrityksen perivä joutuu etsimään perintö tilanteessa valtavan määrän käteistärahaa selvitäkseen perintöveroista. Keski-euroopan puolella ei makseta tässä vaiheessa tuommoisia summia, vaan sitten kun suoritetaan se perinnön realisointi. Eli yritus kannnattaa pitää itsellään, eikä myydä pois kun ei ole pakkoa. Ja perinnön jättäjä voi jättää perintönsä sen haltuu jolle sen haluaa, eikä sitä ole pakko jakaa suomen tyyliin kaikkille perillisille. Tässä on nimenomaan ajateltu työpaikkoja ja niiden jatkumista toisin kuin suomessa. Eli suomalaisen yhteiskunnan kateus on tappanut tuommoisen perhe-yritysten jatkumon.

T : Masi

KATEISTO EERO 26.02.2016 14:15

Onkohan Pössl myös Hymerin omistama, kun Pössl-retkeilyautot valmistaa nykyisin Dethfless?

JANHONEN MATTI 26.02.2016 14:36

Kyllä se siinä katsannossa on, että Dethleffs´n omistaa Hymer konserni.

AHJOS TIMO 26.02.2016 14:59

Matti Janhonen kysyi mm,: "... miten pystyy hoitamaan pääomahuoltonsa investointivaiheessa olematta osakeyhtiöitä jne"

Monet toimivat Saksassa siten, että se perheyhtiö on yhtiömuodoltaan GmbH. Siinä ei ole osakkeita vaan omistusosuuksia. Suomen lainsäädännössä ei ole lainkaan tuota yhtiömuotoa. Siinä ei ole osakkeita eikä osakkaita vaan osaomistajia, joilla on kullakin tietty omistusosuus. Sitten tuo GmbH perustaa kommandiittiyhtiön jonkun muun kanssa. Se muu on kommandiittiyhtiössä äänettömänä yhtiömiehenä, mahdollisesti pelkkänä rahoittajana. Äänetön yhtiömies ei osallistu yhtiön johtamiseen.

Tuo rakenne näyttää olevan hyvin yleinen. Esim. Truman lämmityslaitteen käyttöohjeen lopussa on mainittu sen valmistaja "Truma Gerätetechnik GmbH & Co. KG". Suomennettuna valmistaja on siis kommandiittiyhtiö (KG), jossa ovat yhtiökumppaneina "Truma Laitetekniikka GmbH" ja äänettöminä yhtiömiehinä sen kumppanit, joita ei ehkä ole missään julkistettu. Yhtiötä johtanee nykyisin sen perustajan tytär. Toimitusjohtaja ei ole tuollaisessa firmassa korkein johtaja eikä välttämättä tule omistajasuvusta. Trumassakin on kaksi toimitusjohtajaa, joista toinen vastaa kaupallisesta ja toinen teknillisestä puolesta. Vastaavalla tavalla Lidl-konsenissa on ylimpänä Lidlin säätiön ja sen kumppaneiden muodostama kommandiittiyhtiö "Lidl Stiftung & Co. KG". Sillä on sitten eri maissa valtava määrä tytäryhtiöitä.

Käyttäjän lisäys viestiin 26.2.2016 klo 15:12:12 Tässä artikkelissa haastatellaan Truman perustajan tytärtä, joka johti yhtiötä 20 vuotta ja lienee nykyisin sen hallintoneuvoston puheenjohtaja. Artikkeli kuvastaa varmaankin yleisemminkin sitä henkeä, kuinka siellä näitä perheyhtiöitä johdetaan: https://goo.gl/P2FKCt Ja tässä hän kertoo yhtiö historiasta englanniksi käännettynä videona: https://www.youtube.com/user/TrumaGeraetetechnik

POKKINEN TAPANI 26.02.2016 15:23

Ja perinnön jättäjä voi jättää perintönsä sen haltuu jolle sen haluaa, eikä sitä ole pakko jakaa suomen tyyliin kaikkille perillisille. Tässä on nimenomaan ajateltu työpaikkoja ja niiden jatkumista toisin kuin suomessa. Eli suomalaisen yhteiskunnan kateus on tappanut tuommoisen perhe-yritysten jatkumon.

T : Masi

Ja tämähän se olisi hyvä tavoite suomessakin. Mitä sitä yleensäkään perintöä kaikille jakamaan. Vanhimalle pojalle se 99,99,9% perinnöstä ja jos muita lapsia on niin niille hilut, toki tyttöille voi säälistä vaikka jonkun tyynyliinalakanasetin antaa, tiiä vaikka hövelinä jopa Marimekkoa. Ja mitä hittoa ne naisest etes sillä äänioikeudellakaan tekee? tästä hyvä jatkaa

-tapani-

AHJOS TIMO 26.02.2016 15:24

Anteeksi, että turhan takia käytin tuossa edellä minulle ennestään tuttua Trumaa esimerkkinä, kun tämän ketjun aiheena on Hymer. Hymerillä on ihan sama rakenne: Hymer GmbH & Co. KG

JANHONEN MATTI 26.02.2016 15:30

Kiitos Timo

Minua on tosiaan ihmetyttänyt aina tuo sukufirmojen pääomahuolto saksalaisissa firmoissa koska ei nekään pelkästään tulorahoituksella kasva.

Meillä taas yhtiön pörssiin vientiä perustellaan usein sillä, että yhtiö saa sekä riskipääomaa että turvaa pörssiyhtiönä myös lainoituksen perheyhtiömallia paremmin.

Tosin olen aina suhtautunut noihin meillä esitettyihin perusteluihin hieman epäilleen, koska se avaa myös keinoja saada rahaa yhtiöstä ulos.

Toisaalta voisin kuvitella, että pitkän historian omistavan perheyhtiön johtamiseen liittyy aivan erilainen vastuu, kun johtaa jotain osakeyhtiötä hyvällä johtajasopimuksella ja optiopalkitusti. Onko perheyrityksen johtajan aikajänne pidempi kun yksi kvartaali tai seuraava tilinpäätös.

ROSTEN MIKA 26.02.2016 15:34

Edelleenkin kysäsen, mikä firma on motorcaravan ? En löytäny juttua kauppalehdestäkään !

Mika

AHJOS TIMO 26.02.2016 15:38

Matti Janhonen kysyi: "Onko perheyrityksen johtajan aikajänne pidempi kun yksi kvartaali tai seuraava tilinpäätös."

Eikö se yli 200 vuotta vanhaa Meyer Werftiä nykyisin johtava herra Meyer sanonut jossakin haastattelussa, että heidän yhtiössä kvartaali on 25 vuotta?

AHJOS TIMO 26.02.2016 15:45

Mika, KVG! :) Ehkä sen amerikkalaisen yhtiön nimi on Roadtrek. Ainakin sellaisen Hymer on USA:sta ostanut tämän tuoreen tiedotteen mukaan.

http://roadtreking.com/roadtrek-now-part-of-largest-motorhome-manufacturer-in-the-world/

Käyttäjän lisäys viestiin 26.2.2016 klo 15:48:24 Tuo taitaa sittenkin olla kanadalainen firma.

TOIVONEN MARTTI 26.02.2016 17:10

Kyllä kyseessä taitaa olla tuo firma: Kehutaan sen olevan Pohjois-Amerikan johtava B-luokan matkailukulkineiden valmistaja.

"About Roadtrek Roadtrek is North America’s leading manufacturer of Class B motorhomes. The company does $96 million in business annually and employs a staff of 300 at its two production facilities in Kitchener, Ontario (Canada)."

Senverran asia liittyy myös USA:n puolelle että osakkeet taidettiin ostaa usalaiselta firmalta vaikka tuo tuotanto onkin Kanadassa. Ja asia on tuore kun kaupat on tehty maanantaina. Tuskin Hymerin porukka kovin montaa firmaa tällä samalla reissulla on ostanut vaikka tiedä heistä...

mot

Käyttäjän lisäys viestiin 26.2.2016 klo 17:21:24 Tuo B-luokka kun voi olla monille vieras niin ohessa vähän selvitystä: https://rv-roadtrips.thefuntimesguide.com/2011/01/rv_class.php

Eli A on isot integroidut, C on vähän pienemmät puoli-integroidut ja B on lähinnä retkeilyautot.

Käyttäjän lisäys viestiin 26.2.2016 klo 17:23:43 Ja tuossa noita Roadtrekin malleja: http://www.roadtrek.com/

Käyttäjän lisäys viestiin 26.2.2016 klo 17:25:07 Niin että se "Pohjois-Amerikan markkinoiden hallinta" on aika pieni osa RV-pisneksestä siellä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.