Yksi vilunki sai taas virallisen vahvituksen

JANHONEN MATTI 25.02.2016 17:25

Kauppalehdessä Nokia Renkaat Oy;n toimitusjohtaja kertoo sen joka on ollut julkinen salaisuus jo pitkään. Rengastestit on kusetusta.

Toimitusjohtaja kertoo, että rengastehtaat toimittaa - Nokiakin on toimittanut - rengastesteihin erikoisvalmistettuja testirenkaita, jotta saadaan mahdollisimman hyvät arvot ja joita kaupasta ei voi ostaa. Itselle asia ei kyllä ollut mikään yllätys.

Kyseessä on osa sitä maailmalaajuista kusetusta jota harjoittaa autotehtaat mm. päästöjen osalta ja rengasvalmistajat testien osalta. Osansa vastusta kanta kyllä autolehtien toimittajat jotka kirjoittaa sitä mukaa miten mainosrahaa lehdille tulee.
On syytä epäillä, että toimittajat on korruptoitunutta porukkaa, joille järjestetään autotehtaiden toimesta "tutustumismatkoja" ja etuja, joita vastaan runosuoni pulppuaa autotehtaan eduksi. Jopa ADAC meni tähän retkuun ja manipuloi vuoden auto vastauksia ja järjesteli voittajaksi mieleisen.

Ja "Essoon baarin miehet" uskoo fanaatikon tavoin mitä autolehdissä kirjoitetaan.

NYYSSÖNEN KAJ 25.02.2016 18:21

Mitä tässä muuta kommenttia tarvita kuin että maassa maan tavalla.

OECD syyttää Suomea koruption kieltävän lainsäädännän hitaudesta. Mutta ovat siinä väärässä sehän on maan tapa.

KOISTINEN TOIVO 25.02.2016 18:37

Pitäsköhän luvata munkkikahvit sille joka keksii hyvän uutisen ihmisistä. Toivopoika

RYTKÖNEN MARTTI 25.02.2016 20:21

Hurja juttu. Mihinkään ei voi enää luottaa..

JANHONEN MATTI 25.02.2016 20:44

Toivo

Tuo on varsin vaikeaa. Bertlt Brechtin näytelmässä "Setsuanin hyvä ihminen" jumalat tuli maanpäälle etsimään hyvään ihmistä ja löysivät vain yhden, prostitoidun Kiinasta. Tuskin tuo hyvien ihmisten määrä on noista Brechtin ajoista lisääntynyt.

Brechtin näytelmän pääsanoma oli kuitenkin se, että mikä maailmassa on väärää kun hyvä palkitaan pahalla, ja pahuus on elämässä selviytymisemme ehto.

Nyt ollaan jo niin pitkällä, että köyhien puolustaminenkin on jo tuomittava teko, politikointia suorastaan.

KOISTINEN TOIVO 25.02.2016 21:55

Minäkin tunnen tuon tarinan. Mutta sian teke vielä se, että kaikkeen pahaan on ihminen itse se, joka toiselle ihmiselle sen pahan tekee.

Lehellä luin, että metsähallituksen liikelaitoksen tulosta kovasti parantaa uutena alueena tuuli tuotanto, ja metsähallitus tähyää lisää paikkoja lisätä tuulisähkön tuotantoa. Noh. Valtio maksaa sähkön tukimiljardit tälle liikelaitokselle tuolle tuulituotannolle. Nyt sitten ollaan pitkällä yhtiöittämässä tätä samaista metsähallituksen liikelaitosta Jotta somasti homma etenee. Toivopoika

KOISTINEN TOIVO 25.02.2016 21:57

Korjaus. Siis ASIAN tekee.... Samapoika

JANHONEN MATTI 25.02.2016 22:57

Hurraa Toivo

Nehän on keksineet ikiliikkujan! Valtio maksaa tyhjästä syöttötariffihintaa valtion omistamalle liikelaitokselle.

Lähes yhtä hyvä bisnes kun valtio maksaa ruokohelpin viljelystä maataloustukea miljoonia VapoOy:lle, josta valtio omistaa osake-enemmistön.

KOISTINEN TOIVO 26.02.2016 06:51

Kaksi puolta asiassa taas. Mutta.... Tämä ruokohelpin viljely, samoin kun energiapajun oli osin hyvä kokeilu, ja joskus voi johonkin johtaa. Toisaalta nuo tukimiljoonat toivat maakuntiin töitä, ja ehkä lisää. Ajatellaan maatilan energia tuotantona, esimerkiksi biovoimalassa lannan kanssa Voisi sanoa, että se on kuin TVH jossa valtio laitoksen omistaa, ja tuo työtä. Siinä valtio siirtää taskujen kautta rahaa omaankin taskuun Kaksi erilaista asiaa Voidaan samoin metsähallituksen tuulesta samaa ajatella, mutta siinä on puhalluksen maku. Rakennetaan tuella ne myllyt, ja pistetään jauhamaan Tuulivoima, senhän jokainen tietää, mitä se on. Metsähallituksen liikelaitoksen yksityistäminen sitten, no senkin tietää miten siinä käy. Se on tosiaan ikiliikkuja meidän rahoilla, kunnes tulee aika purkaa nuo myllyt Toivopoika

KOISTINEN TOIVO 26.02.2016 07:08

Tuosta pajusta, ja helpistä vielä senverta. Nyky kustannustasolla tuommoisten viljely ei vaan tuo tulosta, koska nämä biopolttoaine tehtaatkan eivät ilman valtion puun ostotukea eivät pysty tekemään riittävän halpaa polttoainetta. Joko on siltäosin polttoaineveroa laskettava rutkasti, tai tuettava puusn ostoa. Nyt puhuvat jo piiskasta, että metsä, ja matalousmaasta peritään kiinteistövero, että on pakko myydä puuta. Ei nosta matalouden kannattavuutta Niin sitten vielä siittä helpin ja pajun viljelystä. Muunmuassa valtion myytyä lannoitemonopolin, ja uuden omistajan kaksinkertaissa hinnat sai sekin asiaa, että maan, ynnä noiden kasvien viljely vaatii isomman tuen kannattaakseen. Lisäksi valtio menetti lannoitetuotannon tulot Norjaan Noin siinä kävi. Toivopoika

TURUNEN HEIMO 26.02.2016 08:54

Olen hyvän aikaa sitten menettänyt uskoni mm VAG Maailman testeihin (ent. TM). Mitä kansallisesti tärkeän teollisuden ja kansallisomaisuuden myyntiin ulkomaille tulee niin se on maan tapa. Tuhti rakenteellinen korruptio tekee sen mahdolliseksi. Kyllä meille muualla nauretaan.

KOISTINEN TOIVO 26.02.2016 09:34

Eihän tuo uutta ole. Muistatteko datsun 100A. Tmaailma haukkui pataluhaksi. Sitten lehteen tuli muutama kokosivun automainos kyseisen firman tuotteista. Kas, yllättäen satasesta tuli hyvä auto. Maailma nyt vaan on. Kaikillehan meille leivänantajan laulut sopii joulun alla laulettavaksi Toivopoika

HAAPANEN TIMO 26.02.2016 09:39

Ei nyt juuri tule mieleen tuo 40 vuoden takainen lehtijuttu:))

@timppa

VÄLIAHDE JUSSI 26.02.2016 21:46

Muistan kun,tässä taanoin minut hakuttiin noiden halpojen renkatten pitävyydestä ja suosimesta kun, sanoin että, halpa on paras ja korjasin havimmat on parhaita. Tämä oli vain minun kokemukseni tietoa noiden miljoonien tienpäällä vierähtäneiden kilometrien kokemuksella.Rahtikaravaari kun olen. Niemenmaa on meidän Pressa,jos minusta on yhtään kiinni.

Käyttäjän lisäys viestiin 26.2.2016 klo 21:54:10 Paljon pitää Oulunjoessa vettä virrata että,minä Pörhön autoliikkeestä tai Nokian renkaista mietäni muuttasin.Siitä Luojalle kiitos.

TOIVONEN MARTTI 26.02.2016 21:58

Entäs DNA? Joko kelpaa?

mot

HYTÖNEN RAIMO 26.02.2016 23:28

Ei mitään uutta länsirintamalta.

Mitä uutta tuossa nyt on? Aivan sama jos olet ostamassa autoa (tai myymässä omaasi) käytettyjen autojen kauppiaalta. Kyllähän se on puunattu ja tuunattu myyntikuntoon paremman hinnan ja kaupaksimenon toivossa. Tilanne on sama myös ns. huoltamotesteissä - jos huoltoliike tietää että kyseessä on huoltamotesti - niin pöljiä ovat jos eivät parastaan panisi.

Toisaalta testaajatkin voisivat katsoa peiliin. Eikö olisi parempi hakea testirenkaat rengasliikkeestä kuten ostavat asiakkaatkin, jolloin saa varmasti myynnissä olevat tuotteen - ei erikoisvalmistetta.

VÄLIAHDE JUSSI 26.02.2016 23:56

Tuohan enestään tutujnuttu meille maanteiden ammattilaisille. Nokiarengaat ovat ihat huu haata. Halvin on paras.

YLINIEMI SEPPO 27.02.2016 06:30

On niistä osa aivan hyviä kopioita?

KOISTINEN TOIVO 27.02.2016 06:34

Puolikymmentä vuotta sitten kun ostin nuo nastat henkilöautoon. Oli prikkestonea, ja nokialaista, ynnä muuta. Kaikki niin saman näkösellä kuviolla, ja nastalla. Kyselin lapin kumin mieheltä, jotta no mikä se nyt on testien mukaan nyt sitten paras Ne testien tulokset ovat niin pienellä erolla toisiinsa, ettei sillä ole sinun ajossa mitään merkitystä. Renkaat ovat niin kehitetyt, että niissä ei toisiinsa verrattuna ole enää juurikaan eroa, mikä käytännön ajossa vaikuttaisi. Ainoa merkitävä ero, ostatko kitkat, vai nastat. Mutta siittä ei sen enempää, koska siittä on jo näilläkin riivanteilla riittävästi kinasteltu Ne erot ovat ostajan korvien välissä, mikä on kenenkin mielestä paras. Enkä kyllä muista ostinko nokialaiset, vai brikkestonet. Hyvin ovat siinä kestäneet, ja pelanneet. Nastojakaan ei ole paljoa kadonnut, kuten matka-auton hankookeista, jotka ovat kohta kesärenkaat. Tosin vuosien saatossa pito ei niin hyvä ole kun uutena, mutta nastat kuluvat, mikä on luonnollista nykytalvina. Hyvän neuvon vielä myyjä muistutti, joka on vanha neuvo. Uusilla pitää ajella muutama sata kilometriä hyvin maltilla, niin nastat tekeytyy paikoilleen Toivopoika

TOIVONEN MARTTI 27.02.2016 09:27

Raimohan sen tuolla edellä sanoi. Ei testirenkaita pitäisi valmistajalta pyydellä vaan ostaa rengasliikkeestä. Sieltä kuluttajakin ne hankkii.

mot

LIIMATAINEN HANNU 27.02.2016 10:31

Vielä ovat ylihinnoiteltuja net Nokialaiset! Pitäisikö oikeuden määrätä mojova sakko, muuta kymmenen miljoonaa, rikoshyödyn takaisinaamiseksi!?

LAUKKANEN MAURI 27.02.2016 11:07

Kyllä tässä talvirengas testiasiassa tais käydä köpeöosti myös näille viisaille testaajille,taitavat olla samassa venessä koko porukka,niin TM kuin Tuulilasin testaajat.

Joskus olen kirjoitanut kun esim, kun tehdään talviauto testejä niin testiautoihin laitetetiin laimeampi seos jäähdytysjärjestelmään,eli vesi siirtää lämpöä paremmin kuin vaikka se 50% glykoliseos jos sen pystyy pudotamaan vaikka 25% tasolle ilmojen salliessa ,niin lämmöntuotto on parempi.

Tällaisia konsteja on käytettetty ja tänä päivänä kun kaikki on auton tietokoneen takana niin on helppoa huijata esim, mootorin tehoissa ja varmaan on muitakin asioita jotka vaikutavat lopullisiin testi tuloksiin.

JANHONEN MATTI 27.02.2016 11:08

En usko, että Nokia on ainoa testejä manipuloinut firma. Nokia voi jopa laskelmoida, että ensimmäisenä tunnustajana pääsee kuin kartellin paljastaja vähemmällä.

Tässä nimittäin on kaikki rakenteellisen korruption ainekset kasassa.

Rengasvalmistajat - renkaiden testaajat Autolehtien toimittajat jotka syö ja juo rengasvalmistajien kädestä Autolehtien omistajat - rengastehtaiden/rengasmyyjien suuret mainostulot lehdille. Yksi on joukosta poissa - kuluttajaa siellä ei näy.

Lehdille tilanne on lähes ihanteellinen olotila. Rengasfirma maksaa lehdelle mainoseuroja jakamastaan väärästä informaatiosta ja lehden tilaaja/ostaja maksaa lukemastaan kusetuksesta.

Käyttäjän lisäys viestiin 27.2.2016 klo 11:12:36 Mauri tuo on aivan totta.

Vesi kun johtaa paljon paremmin lämpöä kun vaikka 50/50 jäähdytinneste. Jos kesällä on jäähdytysongelmia niin mahdollisimman laiha seos jäähdytinnesteeksi auttaa asiassa.

KOISTINEN TOIVO 27.02.2016 11:23

JEP. Kokkumissa kun kesähelteellä äesti oli lähes pelkä vesi syylärissä. Siivet oli oltava koneessa eteenpäin puhaltavat, joten muutenkin kun jäähdytys ilma meni koneen ohi syyläriin, oli se tehottomampi, jos olisi ollut edestä imevä. Mutta kuumaan koneeseen päin ilma, ja paloherkkää roskaa, niin olisi pitänyt ostaa joka viikko uusi kone Toivopoika

JANHONEN MATTI 27.02.2016 11:58

Toivo

Tuo on niitä niksejä joita moni ei ymmärrä.

Jos työkoneessa puhalluttaa ulkoilmaa kesällä koneeseen päin niin ei toimi, mutta jos puhaltaa koneesta lämmintä jäähdyttäjään päin niin koneen lämmöt pysyy kurissa ja kuljettajallakin on paljon mukavampi olo.

Gaterpillarin koneissa oli kymmeniä vuosia sitten käännettävät siivet, niin ei tarvinnut kesäsiipiä vaihtaa.

VEIJOLA ESA 27.02.2016 18:43

Saas nähdä toteutuuko tämä aie http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/renkaan-ostaja-voi-vaatia-hyvitysta-harhaanjohtavasta-markkinoinnista/721192/ syytä olisi, vaikka epäilenpä kyllä:-((

Käyttäjän lisäys viestiin 27.2.2016 klo 18:50:03 Entisen tj: n optiopussista vois rahankeruun aloittaa.

POKKINEN TAPANI 27.02.2016 19:04

Puhukaa mitä puhutte, mutta minusta tuli viime kesänä Nokialaisen kesärenkaan fani ja vielä matkailuautossa. Tossa jokin 2-30v sitten ei Nokialaiset kestäneet matkailuautoissa oikein mitenkään. Keväällä olin kestävää-hiekkateille sopivaa kesärengasta vailla ja kauppias yllättäen väitti Nokialaista Misukkaa paremmaksi hiekkateille? Niin vain puhui minut ympäri ja renkaan mukana vuoden takuu renkaisiin ja vielä Nokian maksama tiepalvelu rengasrikon varalta. Renkaiden koko 225/70/15 ja nyt sen 15000 ajettu, eikä kuluneet oikein mitenkään, pinnat kuin uudet. Hyvät ajaa ja jopa vielä aika hiljaisetkin. ei moitteen sijaa

-tapani-

LAUKKANEN MAURI 27.02.2016 19:14

Ostin viimme syksynä tuonlaiset renkaat,Nokian kitkat ja maksoi paljon,225/65-17 mistä haen korvausta ja millä perustein,kyselen sosialisteilta?.

VEIJOLA ESA 27.02.2016 20:47

Omaani laitoin 225/70/16 121/119 hankookin suvikumit. 10000 km takana ja kulutus edessä 1 millin ja takana 1.5 mm luokkaa. aika vähän yli 4 t painoiselle autolle. Tyytyväinen olen renkaisiin ollut. Valintamahdollisuudet rajoittuvat renkaiden kantavuudessa käytännössä nokialaiseen ja hankookiin. Aiemmin alla olleet nokialaiset ovat kuluneet kyllä nopeaan tahtiin. Bridgestonen kitkat olleet pienemmän kantavuuden johdosta etuakselilla tosi kestävät kesäkäytössäkin.

VÄLIMÄKI JARMO 27.02.2016 21:27

Pääasia ettää ovat mustat ja pyöreät,muu on humpuukia. ,JV

VEIJOLA ESA 27.02.2016 21:38

käviskö jussille vaikka tällaiset?

Käyttäjän lisäys viestiin 27.2.2016 klo 21:40:22 sorry siis jarmolle

VÄLIMÄKI JARMO 27.02.2016 22:25

Niin joo tietysti kummia,mut toiset niistä onkin kummia. ,JV

LIIMATAINEN HANNU 28.02.2016 15:35

Älkääs nyt kovin moitiskelko Nokian renkaita, kylä niistä hyötyä on ollut, muutamille! edellinen toimtusjohtaja, Kim Grahn, tienasi lööppien mukaan 24milj, evroa 14v pestinsä aikana, ja hänen aikanaan se vilunki aloitettiin! Oli luvattu ylimääräisiä bonuksia jos Nokialaiset menestyvät testeissä ja koeajoissa! No, menestyiväthän ne sitten, kun 'laitettiin' menestymään! Money talks! :)

KOISTINEN TOIVO 28.02.2016 15:55

Taitaa ola niin, että niissä nopeuksissa missä tavallinen tallaaja ajelee, niin aika samanmoisesti kaikki renkaat toimivat Mekastavat, että kitkarenkaatkin ovat henkenvaaralliset kesällä. Mitästä tyhjää. Monta kesää ajelin, ja hiljaset, ja mukavat ajella. Pysähty auto kun jarrutti, ja lähti liikkeelle kun kytkintä nosti. Kestivät ikäviin asti Se tuo lehtitestailukin on enempi mainostouhua, joissa pisteitä pikueroihin mitä kulloinkin satutaan saamaan, jaellaan. Sitten niitä tulostellaan sivuile, ja myydään lehteä. Miseliinin vanhanmallin lötkyrenkaathan olivat kulutusta kestävät, ja pehmeät ajella. Vähän saattoivat ajellessa vaellella, mutta jos menivät , niin kyllä ne sieltä tulivatkin takasin. Toivopoika

HÄMÄLÄINEN MARKKU 28.02.2016 16:29

Huijaus on tainnut olla pidemmän aikaa rengastehtaiden tapa: http://m.Kauppalehti.fi/uutiset/nokian-renkaat-ei-ensimmainen-rengashuijauskohu/qMyxvyF3

HAAPANEN TIMO 28.02.2016 16:47

En koskaan ole hintavia Nokialaisia raaskinut hankkia, mutta joissain autoissa on ostettaessa sellaisia ollut, enkä näe yhtään syytä miksi sellaiset ylihintaiset renkaat ostaisin.

@timppa

JANHONEN MATTI 28.02.2016 18:11

Oman matkailuauton alla on Michelinit. Ei köyhällä ole vara ostaa huonoja renkaita.

Arvoin renkaan hyvyyden ja taloudellisuuden vasta sitten kun se otetaan alta pois.

HAARAKANGAS ALLAN 01.03.2016 07:54

Kolme kertaa rengas hajonnut vaunun alla kesken matkanteon. Tapauksilla yksi yhteinen tekijä: Nokian rengas. Opiksi on otettu.

Allu vaari

HEINONEN PASI 01.03.2016 13:27

Tuli ostettua tammikuun lopussa citymaasturiin hakkapeliitta 8 suv. Eka järkytys oli kun ajelin asfaltilla, rengasmelu on valtava. Vollotus on kun pyöränlaakeri vetää viimeisiään. Toinen juttu kun katselin viikonloppuna renkaan sivusta missä on valmistettu. Kotimaan sijaan lukee made in Russia!! TM testirenkaat suomalaiset ja melutaso normaali talvirenkaalle. Sen kerran kun ostaa kalliit kotimaiset testivoittajat, ne onkin ulisevat venäläiset. Hieman harmittaa.. mutta varmasti viimeiset nokialaiset.

JANHONEN MATTI 01.03.2016 13:58

Joskus renkaan nimi voi olla enne,

Jossain autossa minulla oli ennen muinoin renkaita joiden nimi oli Riesa. Nimensä mukaisia olivat.

VEIJOLA ESA 02.03.2016 22:18

Sosialisti vastaa maukalle ja muille täältä.https://www.nokiankanteet.fi

JANHONEN MATTI 03.03.2016 12:23

Vaikka jutun avaaja olenkin niin olikohan kuitenkin syytä panna jäitä hattuun. Vaikken nokialaisilla ajakaan, niin ihmiset on nokialaiset ostaessaan saaneet rahalleen vastinetta ihan siinä missä muissakin renkaissa.

Ihmiset ovat käsittääkseni olleet närkästyneistä siitä, että ovat uskoneet siihen mihin alun alkaenkaan eivät ole uskoneet. Täytyyhän normaalijärjellä olevan tajuta, että rengastestaus on nykytavoin ja säännöin kusetusta.

-ensimmäisenä pitäisi kysyä onko rengastestit keskenään vertailukelpoisia ja onko testejä normitettu yhteismitalliseen tulokseen pääsemiseksi. -testaajien pitää valita testattavat renkaat sattumanvaraisesta rengasliikkeistä -testattavien renkaiden pitää olla samaikäisiä -testattavien renkaiden pitää olla kenen tahansa rengasliikkeistä ostettavissa. (nykyinen tapa testata markkinoille vasta tulossa olevia renkaita on vain renkaiden ja lehtien omaa markkinointia) -mitä järkeä on testata vain uusia renkaita kun renkaan ominaisuudet saattaa muuttua merkittävästi jo 50 % kulumalla tai kun ne on ikääntyneet 2 vuotaa.(rengasmelu. pito, kuluminen, rungon jäykkyys jne) -miksi renkaille ei ole mitään mekaanista kovuustestiä uutena/2 vuoden vanhana, vaikka terästä on osattu kovuustestata jo satoja vuosia. -miksi mitään normia kitkarenkaiden ja tavallisten renkaiden välillä ei ole. -puhutaan Keski-Euroopan kitkoista ja Suomen kitkoista, mistä merkistä tämä tieto on luettavissa ja mikä on niiden ero muuten kun puheen tasoilla. -ovat rengastestejä tekevä/teettävät lehdet taloudellisessa riippuvuussuhteessa rengasvalmistajiin mainostulojen muodossa. -saako lehtien toimittajat taloudellista etua, vaikka ns. työmatkojen muodossa rengasvalmistajilta ja testeissä käytettävien autojen valmistajilta -jne.

Ihan yököttää tuo autolehtien into sanoutua irti tästä sotkusta. Ne on kiistatta osa tätä kusetusta.

HALINEN HARRI 03.03.2016 13:41

Usimmassa TM:ssa selvitys heidän rengashankinnoistaan testeihin ja uusin kesärengastesti sekä pohjoismaissa suoritettujen testeissä kiinnijääneiden renkaanvalmistajien tapaukset.

JANHONEN MATTI 03.03.2016 16:58

Mutta kun se perusasetelma on hyvin ongelmallinen.

Autolehdet saa merkittävä osan tuloistaan - ja myös testaajat palkoistaan - autolehdissä ilmoittavilta auto- ja rengastehtailta. Syntyy kytkös ja samalla eettinen ongelma.

HALINEN HARRI 03.03.2016 18:20

Noita eettisiä ongelmia löytyy vaikka kuinka kun oikein hakee ja epäilee. Siitä huolimatta rosvot ja manipuloijat kuriin. Terve ihminen osaa ihan yksinään valita tiensä.

JANHONEN MATTI 03.03.2016 18:51

Tuossa rengastestausasiassa ei tarvitse hakea. Jopa tyhmäkannetta puuhataan niiden vuoksi.

EEROLA TEEMU 03.03.2016 19:23

Hienosti sanottu Harri:" Terve ihminen osaa ihan yksinään valita tiensä. "

Tietysti "tehtailijat" ovat syypäitä näihin "tuoteinformaation väärennyksiin", mutta kuluttajathan suorastaan vaativat, että tuotteita markkinoidaan "ylisanoilla" , kun mikään tavanomainen ei enää riitä. Ai mihin riitä? No siihen ainakin, että voi kehuskella käyttävänsä "vain parasta", kun "se tulee loppupeleissä edullisimmaksi". Ynnä muuta soopaa.

Nämä "tuoteväärennökset", joiksi voi lukea myös väärät tiedot ja valheellisen markkinoinnin ovat likimain kaikessa materiaalisessa, mutta myös aineettomassa markkinoinnissa jatkuvasti tapahtuvaa toimintaa. Meille myydään tavaroita mielikuvilla, jotka muka "tekevät meistä parempia ihmisiä". Syyllisiä olemme me- tavalliset ihmiset-, jotka keskimäärin alistumme mainonnalle ja hyväksymme sumutuksen. Saamme sitä mitä "tilaamme ja toivomme".

Ylpeästi kehuskelemme, että kalliin m- auton alle kannattaa pistää 2- kertaa kalliimmat "merkkirenkaat" kuin jotkut "tavalliset korealaiset halparenkaat". Harva tajuaa, että jo parin vuoden ajojen jälkeen ne merkkirenkaat ovat ominaisuuksiltaan huonompia kuin mitkä tahansa halvimmat uudet renkaat, ja niitä kalliita pidetään sitten alla 10 vuotta, kun ovat "niin hyvät ja kestävät" . Vaikka ovat olleet mm. kumin kovettumisen takia hengenvaaralliset jo vuosia. Saksassa ne olisi hylätty katsastuksessa 6 vuotiaina.

Kehuskelemme "hyvää dokumenttia" tai "reality- sarjaa" huomaamatta, että ne ovat usein täysin käsikirjoituksen mukaan tehtyjä näytelmiä. Sitä enemmän, mitä uudempaa tuotantoa ovat. Aitous on menettänyt kokonaan merkityksensä, koska emme edes erota aitoa ja plagioitua tuotetta toisistaan. No, molemmat ovat yleensä samasta tehtaasta lähtöisin, vain hinnoissa on kertaluokkien erot.

TOIVONEN MARTTI 04.03.2016 08:50

Oikein puhuttu, Teemu!

Kyllä ryhmäkanteen puuhaajat ja korvausten vaatijat ovat joron jäljillä.

mot

JANHONEN MATTI 04.03.2016 10:24

Eihän se tämä rengasasia nyt niin mene, että kaikki renkaat on muka ominaisuuksiltaan samanlaisia ja merkkirenkaista maksetaan vain ostajan turhamaisuuden vuoksi ylihintaa.

Valtaosa renkaiden ostopäätöksistä perustuu kuitenkin ostajien omakohtaisin kokemuksiin renkaista ja ammattiliikenteen osalta lähes täysin. Ammattiliikenteessä rengaskulut perustuu jopa autokohtaisiin laskelmiin jossa auton eri kulut näkyy eriteltynä ja auton rengaskulut näkyy ruudulta koko auton elinkaaren. Kyllä siinä akanat jyvistä erottuu.

Ei premium-luokan rengasvalmistajaksi pääse vain mainonnalla tai testeillä. Kyllä siihen tarvitaan myös käyttäjien pitkällä aikavälillä hyväksi kokema hinta-laatusuhde.

HALINEN HARRI 04.03.2016 13:54

http://tekniikanmaailma.fi/autot/voiko-lehtien-rengastesteihin-luottaa-lue-tmn-testivastaavan-avoin-kirje/?shared=674824-981c18ad-999

JANHONEN MATTI 04.03.2016 15:51

Ihan ymmärrettävää tekstiä.

Auton rengas on aina kymmenien tekijöiden kompromissi.

Kaikkiin tekijöihin voidaan tietenkin vaikuttaa, mutta osa tekijöistä toimii ristikkäisesti toisiaan kumoten.

Pehmeä rengas/kova rengas/kulutuskestävyys Kova rengas/pehmeä rengas/renkaan ääni/kulutuskestävyys Kulutuspinta/vierinvastus l. polttoaineen kulutus Jäykät sivut/pehmeät sivut/sivutuuli Korkea profiili/matala profiili/tärinät koriin jne.

Perustekijä on missä rengasta käytetään ja miten sitä käytetään. Tähän viitekehykseen renkaan valmistajan pitäisi osata valmistaa paras mahdollinen rengas ja sen hinta pitää vielä olla sellainen, että asiakas sen ostaa.

Ei ole helppoa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.