- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Ajoneuvoveron perusvero, eli CO2 päästötieto kummajainen.
Ajoneuvoveron perusvero, eli CO2 päästötieto kummajainen.
No niin, kerrataampas nopeasti kaikkia caravaanareita "rokottava" ajoneuvovero. "Ajoneuvoveron perusvero perustuu auton valmistajan ilmoittamaan CO2-päästötietoon. Jos autolla ei ole ajoneuvoliikennerekisterissä auton valmistajan ilmoittamaa CO2-päästötietoa, vero perustuu auton kokonaismassaan." Suora lainaus Trafin tiedoitteesta talvi 2016.Katsellaampas asiaa ensin seuraavalla tavalla. Harvan caravaanarin auton paino on tasan 3500 kg, vaan melko usein reilusti alle esim. noin 2850 kg. Eli sehän on sen auton kokonaismassa jolla se liikkuu liikenteen vilinässä. Mutta Trafin tulkinnan mukaan kaikkia verotetaan B-ajokortin salliman 3500 kg. painon mukaan. Eikö totta, menikö oikein, ja oliko oikea maksuperuste. Sitten se toinen kummajainen. Lähes kaikki tietävät tämänkin , mutta kerrataan. Matkailuauton valmistajaksi määritellään sen matkustamo-osaston valmistaja, ei siis moottorin tai rungon valmistaja. Eli samalla rungolla ja moottorilla ´, kenties lähes saman muotoisella pakettiautolla on halvempi perusvero koska sen CO2 päästöarvo on tiedossa, auton valmistajan ilmoituksen mukaan. Matkustamo osan valmistajat / lisääjät eivät ole alkaneet mittauksia suorittamaan vain Suomen autoverotuksen takia. Pienet markkinat, kun katsoo mitä on "menekki" toisiin myyntimaihin. Kun Trafi- ei ilmoitusta saa, mennään "raskaamman" mukaan. En tiedä miten vero muodostuu matkailuautoille jotka "oikeasti" painavat esim. 3850 kg. Kertokaapa kellä semmoinen on. No entäs sitten. Eikö kannattaisi virittää keskustelu Suomalaisesta "virallisesti" hyväksytystä testaus asemasta, jossa itse kukin saisi käydä oman vankkurinsa päästöt mittauttamassa. Sijoitettaisi keskivaiheelle Suomenmaata,eli johonkin Jyväskylän yläpuolelle. Siellä jossakinhan se Suomen virallinen keskipiste on. Kyllä kannattaisi lomamatkallaan "kurvata" mittaus aseman kautta hankkimassa CO2- päästö lukemat. Kertamaksulla koko auton käyttöajan halvemmat perusverot. Sehän olisi yhden "katsastus aseman" erikois palvelu, tarvittaisi vain yksi uusi päästömittaus analysaattori. Ja asiakkaita riittäisi. Mutta ja mutta. Mitä tähän sanoisi Trafin "viskaalit"?. Tietenkin näin. Ei ei, ei se näin helppoa voi olla. Tässä lukee auton valmistajan ilmoittama CO2- päästötieto vain hyväksytään. Mutta jos sittenkin SF-Caravan ottaisi yhdistyksenä asian esille jäsenten puolesta. Olispa mielenkiintoista kuulla miten pahasti "polveen potkaistasi" oikeuden etsijää, voittaisiko maalaisjärki vai virkamies ymmärrys.
Milloinkas Suomessa on käytetty näissä liikenne ja autoilu asioissa maalaisjärkeä, sehän on nähty ja koettu myös politiikassakin!
Epäilempä tuota käytännön painoa. Veikkaampa , että käytännössä autopainot kuormattuna ennemminkin tuolla 3.5 tonnin rajoilla ja suuressa osassa ylikin.
Hieman täydennystä.
Ajoneuvovero käyttövoimaverot ihan kuten polttoaineen valmistevero tai alv on ensisijassa fiskaalisia, eli niitä kerätään valtion menojen kattamiseksi. Verojen tarkka oikeudenmukainen jakauma käyttäjien kesken on ensimmäisen tavoitteeseen nähden toissijainen.
Tästä linkistä voitte katsoa nuo autolle määräytyvät verot. Sekä päästöarvon mukaan että kokonaismassan mukaan määräytyville veroille on oma taulukko. Samasta Trafin linkistä näkee myös käyttövoimaveron määräytymisperusteet henkilöautoille ja matkailuautolle/pakuille.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_rakenne_ja_maara#perusvero
Lähes kaikkien matkailuautojen kokonaismassa on 3400 tai yli. Tällöin tuo perusvero on tänä vuonna 595,68 euroa. Ja vaikka tuo vero ilmoitetaan vuotuisena vero, niin käytännössä se on päiväkohtainen ja on tuossa painoluokassa päiväkohtainen vero on 1,63 e/vrk. Tämä siksi, että auto voidaan ja kannattaa poistaa aina liikenteestä kun sillä ei ajeta neljään päivään. (vakuutusmaksuhelpotus huomioitu laskelmassa.)
On totta, että kokonaismassan mukaan veroa maksettaessa joudutaan veroa maksamaan osin tyhjästä verrattuna niihin autoihin joissa co2 päästö on ilmoitettu.
Tässä esimerkkilaskelma M-auto kokonaismassa >3401 kg. vuotuinen vero 595,658 euroa. CO2 päästön mukaan vastaava vero menisi autosta, jonka päästöarvo on 374 g/km. Kun dieselin CO2 päästöt on 2660 g/litra (vakio) niin auton kulutuksen pitäisi olla tällöin 14.06 ltr/100 km jotta tuo 374 g/km päästöarvo saavutetaan. On ihan selvä, että 4. ja 5-ryhmän moottoreilla varustettujen m-autojen omistajat, joita verotetaan kokonaismassan mukaan maksaa nyt osin tyhjästä.
Se miksi noita kaksivaiheisesti rakennettujen m-autojen päästöarvoja ei anneta on monimutkainen juttu ja liittyy tähän laajempaan kuvioon näistä autojen päästöistä/päästökeskustelusta.
Erkille tiedoksi, että sellaiset keskustelut ja kirjeenvaihdot CO2 arvojen mittaamiseksi on käyty jo vuosia sitten. Eräs saksalainen katsastus- viranomainen ( oliko TUEV Nord ?)sai joksikin aikaa oikeuden ilmoittaa näitä tietoja ja ne hyväksyttiin melko uusilta m- autoilta verotusperusteiksi ja merkittiin rekisteriotteisiin.
VTT eikä mikään muukaan suomalainen mittauksia suorittava instanssi ei kelpaa noita arvoja antamaan. Myöskään sen saksaisen todistukset eivät ole enää aikoihin kelvanneet. M- autotehtaita ei kiinnosta mitata niitä, koska muissa maissa ei ole joko CO2- veroperustetta tai sitten niissä on omat, laskutoimitukseen perustuvat arvot, jotka lähtevät alustana olevan pakun arvoista, joihin lasketaan vähän lisää.
Vero maksetaan alkavalta sadalta kilolta, kaikkia matkailuautoja ei veroteta 3500 kg:n mukaan. Erkillä on tässä väärä tieto.
@timppa
Edellä jo viitattiinkin CO2-arvon saamiseen erinäisten laskutoimitusten perusteella. Ruotsissa otettiin vuoden alussa käyttöön uusi kaava, jolla saadaan laskennallinen CO2-lukema matkailuautoille. Tällä arvolla sitten katsotaan taulukosta veron määrä.
Ao. linkin takaa löytyy tietoa asiasta (på svenska) ja esimerkki, jota matkien voit laskeskella huvin (?) vuoksi Ruotsin mallin mukaisen CO2-arvon kulkineellesi. Trafin taulukosta voit sitten tarkistaa paljonko tulisi verosäästöä nykyiseen verrattuna.
http://goo.gl/KR2amT
Systeemiä sovelletaan Ruotsissa kaikille m-autoille, jotka kuuluvat päästöperusteisen verotuksen piiriin.
No oli miten oli, ja hyvä että on jo aiemmin samasta asiasta keskustelua käyty. Tarkastin rekisteriotteesta minun "Foordin" massan. Siellä mainitaan kokonaispainoksi 2710 kg. Jos perusvero maksettaisi tuon painon mukaan se olisi vuodessa 427.05 €. Trafin taulukon mukaan 3401 kg painavampi auto maksaa perusveroa 595.68 € Minulla on merkintä maksuunpanosta 115 vrk. 187.68 € joka on 3401 kg. ylittävän auton taksa 115 vrk:sta. Katsoin taulukosta kohdan kokonaispaino yli 2701 kg. Siinä kohtaa on maksu tuo jo edellä mainitsemani 427.05 €. Eli 115 vrk. maksu pitäisi olla painolla 2710 kg.134.55.€ Näin ollen minun mielestä tuon laskutoimituksen mukaan maksan auton paino yli 3401 kg. mukaan.
Ei se grammojen laskeminen riitä, vaan se ratkaisee loppupelissä mikä on veron määrä grammaa kohti.
VTT:llä on kyllä taito laskea ja/tai ajaa päästöarvot direktiivin mukaisesti hienolla testilaitteillaan mutta kun ei käy. Autotehtaat ei yksinkertaisesti halua matkailuautojen päästöjä korottamaan tuotantonsa päästöjen keskiarvoa. Direktiivin mukainen ylityksistä tehtaalle koituva sakko on jo nyt kova ja nousee vielä 2017. Tämä selittää sen, miksi päästöarvoilla huijataan, sekä EU:ta että kuluttajia.
Tyyppikatsastuksen kautta auton valmistajat voisi asian hoitaa, mutta suhteellisen pienet tuotantosarjat ja kallis tyyppikatsastusrumba on huono yhdistelmä tuloksen kannalta.
Kari ei kerro kuinka paljon tuo vero Ruotsissa on. Onko se tuo 7919 SEK josta viimeisellä rivillä puhutaan
Näitä ajoneuvoveron määräytymisperusteita on eri maissa monta mallia ja veron perusteita vielä enemmän kun meillä. Mm. noita moottoriluokituksia kuten euro-4. euro 5. tai euro 6. käytetään ihan samoin kun tiemaksuissakin.
Käyttäjän lisäys viestiin 21.2.2016 klo 11:17:56 Kun en tiedä mikä tuo Erkin Ford on tyyppiään niin vaikea varmasti sanoa.
Mutta vero maksetaan rekisterikirjaan merkityn auton suurimman sallitun kokonaismassan mukaan.
Sillä seikalla ei ole merkitystä mikä on auton rekisterikirjaan merkitty oma massa tai mikä auton kokonaismassa kuormattuna.
Mikä matka-auto on noin kevyt?
@timppa
Tuosta voi tehdä valituksen jos KOKONAISpaino on tosiaan 2710 kg. Tosin epäilen kyseessä olevan omapainon. Mikä koppa siinä on päällä?
Käyttäjän lisäys viestiin 21.2.2016 klo 11:40:24 Kysyin aikoinaan VTT:ltä onko heillä mahdollisuus ja mitä maksaisi päästöjen mittaus. Silloin arvio olisi ollut n. 3000€, mutta Trafi ei hyväksynyt VTT:n mittauksia koska se ei ollut auktorisoitu mittaaja. TÛV Nord oli auktorisoitu ja sieltä saikin vähän aikaa CO2 todistuksen, kunnes joku viranomainen (Trafissa?) huomasi porsaanreiän ja poisti TÛV Nordin hyväksynnän rekisteristä, niinpä niitä todistuksia ei enää saa mistään.
Tuolla CO2 päästöverotuksellahan ei ollutkaan pienentää päästöjä vaan kerätä rahaa pistämällä vanhat autot kiertoon jolloin saadaan uusista autoista taas autoveroa ja vanhat autot maksamaan enemmän. Samalla huomattiin konsti jolla saadaan "verottomista" matkailuautoista kerättyä enemmän rahaa.
TÛVilta kerrottiin testi tehtävän "penkissä" kuormittamalla konetta tietyn kaavion mukaan jolloin tulos riippuu koneesta, ei kopasta. Täysi teho otettuna koneesta on täysi teho riippumatta mikä koppa on päällä.
Ottamatta kantaa noihin paino-vero-päästömaksuihin niin ainakin meillä ja uskoakseni monella muullakin ovat uuden tavan mukaan maksut vain alentuneet.
Valtio tässä ampui itseään nilkkaan, vaikka suurin häviäjä taitaa olla vakuutusyhtiöt. Uuden lain tultua voimaan ei matkamökki ole rekisterissä kuin vain ja ainoastaan ne päivät jotka olemme reisussa. Jos aikaisemmin pidimme matkailuauton rekisterissä sanotaan hiihtolomalta marraskuulle ja nyt korkeintaan 2 kk. Kokonaan toinen asia olisi jos matkailuauto on ainoa perheen kulkuneuvo. mihin kaiken säästyneen laittaisinkaan
-tapani-
Vastataan kun kysytään. Rekisteriotteessa lukee näin. Merkki: Ford-TEC Kauppanimi: FREETEC A 594 Iskutilavuus: 2198 cm3. Ajoneuvon kokonaispituus:6000 Ajoneuvon leveys: 2320 Tekn.suurin sallittu kok.massa:3500 Ajoneuvon omamassa 2710. Eiköhän nämä riitä hahmottamaan "matkamökkini" kokoa ja näköä. Ps. Mikä lienee se uusi tapa laskea tuota perusveroa. Onko auton vuosimalli lähtökohtana uuden tavan käyttöönottoon ?
Tapani kertoi jo "älykkään tavan säästää m- auton veroissa ja vakuutuksissa". Itse käytän vuosittain 3,5 tonnista m- autoa yhteensä n. 2-3 kk verran. Käyttöjaksot ovat 1 - 5 vrk ja pisimmillään jopa 4 viikkoa kerrallaan.
Vuosittaista säästöä tulee n. 700- 800 euroa verrattuna siihen, että auto seisoisi "liikennekäytössä" jatkuvasti. Suurin säästö tulee vakuutusmaksuista eikä verojakaan paljoa maksella. Halvinta on pitää autoa liikennekäytössä ainoastaan sen verran kuin on tarvettakin. Erillisiä käyttöönottokertoja on n. 8-10 /vuosi. Muutaman minuutin vaivalla isot säästöt.
Aineistohausta löytyy otsikolla "Liikenteestä poisto", "Liikenne" tai "Liikennekäyttö" paljon kirjoituksia aiheesta.
Verotus tapahtuu nimenomaan tuon "Tekn.suurin sallittu kok.massa:3500" perusteella. Rekisteriotteessahan ei ole muuta kokonaismassaa mainittu kuin Tekn. suurin- ja Tieliikenteessä sallittu suurin kokonaismassa jotka ovat yleensä samat. Siitä löytyy ajoneuvon omamassa ja Yhd. suurin sallittu kok. massa tieliik.
Eli ollos huoleton ei sinun autosi niin kevyt ole, ainakaan verottajan mielestä.
Kyllä Trafilla näyttää olevan ihan oikeat painotiedot TECistä:
http://www.ajoneuvotiedot.fi/ford-tec/freetec-a-594-matkailuauto-sa-3ov-2198cm3/1838970
Autossani tuo CO2 on 195
http://www.ajoneuvotiedot.fi/adria/coral-s-670-sl-monikayttoajoneuvo-af-3ov-2287cm3/2358533
Mitähän tuo kummajainen
Korityyppi: Monikäyttöajoneuvo (AF)
oikein tarkoittaa matkailuauton yhteydessä?
Tuo 195 on merkitty muutoskatsastuksella toukokuussa 2012 TÜVin todistuksella. Pari viikkoa tuon jälkeen Trafi lopetti TÜV todistusten hyväksymisen.
Ja vero on n. 270€. Vai kuinka?
@timppa
Näin on, hieman alle 270.
TÜV todistus maksoi 185 € ja muutoskatsastus 45€
Enpä ole autoa liikenteestä poistanut paitsi nyt tammikuussa, kun talvi 'yllätti': tankissa noin 25 l puhdasta kesädieseliä ja pakkasta 25 astetta.. Oli pois liikenteestä 3 viikkoa. Nyt talvidieseliä lähes tankki täynnä ja ajettu poiston jälkeen yli 1000 km. Hankin varalta kuitenkin hyllyyn polttoainesuodattimen. Euro 5 moottoriin on näköjään muuttunut tuo suodatin: peltipurkki, joka vaihdetaan sellaisenaan.
Sain 2011 TUV Nordilta päästötodistukaen E4 moottori 239 Co-päästöt.Maksoi 100 e. Menin heti katsastusasemalleja katsastusmies kirjoitti uuden rekisteriotteen odottaessa. Silloin ei maksanut mitään.Vuosimaksu on jotain 360 e käyttövoimaveron kanssa. Ihmettelen, miksi todistus ei ole kelpaa enää trafille.
"miksi todistus ei ole kelpaa enää trafille."
Kuten kirjoitin aiemmin: "TÛV Nord oli auktorisoitu ja sieltä saikin vähän aikaa CO2 todistuksen, kunnes joku viranomainen (Trafissa?) huomasi porsaanreiän ja poisti TÛV Nordin hyväksynnän rekisteristä, niinpä niitä todistuksia ei enää saa mistään"
Kenenkä käskystä tuo auktorisointi poistettiin, sitä en ole kuullut, mutta TÛV:n nimi on poistunut Trafin listalta.
Ei taida olla ihan noin halpaa. Viime vuonna oli vielä 410 €, tämän vuoden alusta jo 480 €.
Painon mukaan menee tämän vuoden alusta 710 €, joten vielä siinä hiukan säästää.
Fiat Ducato 3,0 2007. ...1.1.2016 vero on 710,65 viime vuonna oli 650,43.
VERON MÄÄRÄ
päivässä vuodessa*
Ennen 1.1.2016
Perusvero: 1.467 535.455
Käyttövoimavero: 0.315 114.975
Yhteensä: 1.782 650.43
1.1.2016 ja sen jälkeen
Perusvero: 1.632 595.680
Käyttövoimavero: 0.315 114.975
Yhteensä: 1.947 710.65
Veron määrä on laskettu käyttäen massaperusteista taulukkoa, puuttuvasta CO2-tiedosta johtuen. Jos ajoneuvolle on ilmoitettu CO2-tieto tulee se ilmoittaa laskurissa oikean tuloksen varmistamiseksi.
Toiset puhuu perusverosta ja toiset käyttövoimaverosta+perusverosta.
Tuossa taulukko perusverosta josta nyt pitäisi keskustella http://www.trafi.fi/filebank/a/1419935179/e481f333f5770aa08e73c8a80a4a3609/16493-Ajoneuvoveron_perusvero_kokonaismassan_mukaan.pdf
Vielä lisäksi, autoja on erilaisia, itse maksaisin perusveroa 519,03/ vuosi jos auto olisi liikennekäytössä koko vuoden.
Matkailuauton käyttövoimavero on varsin kohtuullinen verrattuna henkilöauton vastaavaan. Henkilöautossa 5,5 snt/100kg ja matka-autossa 0,9 snt/100kg.
@timppa
200 cdi mersun käyttövoimavero on 501,87 euroa/v.
Ei tule eläkeläisen ajoilla se takaisin verrattuna bensa-autoon.
Kysympä vielä tätäkin. Mitä lukee yhden jos toisenkin matkailuauton rekisteriotteessa kohta J Minun auton otteessa kyseisessä kohdassa on merkintä M1/ Henkilöauto ja kohdassa Ajoneuvoryhmä Matkailuauto. Onko yhteneväinen teidän rekisteriotteiden kanssa. Tarkoittaako sana Henkilöauto myös korkeampaa käyttövoimaveroa kuten edellä mainittu esimerkki osoittaa.
Kysyin tuota asiaa muutama viikko sitten Trafista kun tiedustelin miksi matkailuautoja ei tilastoida ajoneuvorekisteriin erikseen, vaan ne sisältyy henkilöautotilastoissa. Tosin ne voidaan ajaa tietokannasta poiminnalla omaksu tilastoksi, mutta se maksaa.
Trafin asiantuntija selitti asian niin, että tämä johtuu ajoneuvolaista. M1 henkilöautoja on kaikki ne autot jotka on valmistettu henkilöiden kuljetuksen ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään 8 matkustajalle.
Ajoneuvojen peruslukituksen alalaji on Erikoiskäyttöön tarkoitetut ajoneuvot. Tähän alalajiin kuuluu matkailuautojen lisäksi, poliisiauto, ambulanssi, ruumisauto, museoauto jne.
Lyhysti M1/matkailuauto
Verojen osalta matkailuautossa on pari poikkeusta. Matkailuautosta ei makseta autoveroa ja käyttövoimavero menee pakettiauton taksan mukaan. Tällä hetkellä vero on 0,9 snt / pv / alkava 100 kg M-auto kokonaismassaltaan enintään 3500 kg käyttövoima vero on seuraava: (0,9 x 35) / 100 x 365 = 114,97 euroa per vuosi.
Diesel henkilöauton vastaava vero on 5,5 snt / pv / alkavaa 100 kg kohti.
Perusvero määräytyy kokonaismassan mukaan. Jos omamassa 2850 kg, kokonaismassa on 3495 kg, vero tulee 3495 kg:n mukaan. Yleensä reissuun kun lähdetään kokonais massa on yli 3500 kg:a, elikkä tahtoo olla ylikuormaa. Yleensä matkailuauton omamassa on siinä 3150kg ja reissuun lähtee 4 aikuista ja matkatavarat menee yli tuon 3500kg.
Erkki kirjoitti mm:" Eikö kannattaisi virittää keskustelu Suomalaisesta "virallisesti" hyväksytystä testaus asemasta, jossa itse kukin saisi käydä oman vankkurinsa päästöt mittauttamassa. Sijoitettaisi keskivaiheelle Suomenmaata,eli johonkin Jyväskylän yläpuolelle. Siellä jossakinhan se Suomen virallinen keskipiste on. Kyllä kannattaisi lomamatkallaan "kurvata" mittaus aseman kautta hankkimassa CO2- päästö lukemat. Kertamaksulla koko auton käyttöajan halvemmat perusverot. Sehän olisi yhden "katsastus aseman" erikois palvelu, tarvittaisi vain yksi uusi päästömittaus analysaattori. Ja asiakkaita riittäisi. Mutta ja mutta. Mitä tähän sanoisi Trafin "viskaalit"?.
Tuo mainitsemasi keskustelu ja kirjalliset esitykset asiasta on jo vuosia sitten tehty Trafille. Ei niille kelpaa edes VTT:n mittaukset saati muu luotettava mittauslaitos. Tässähän on kysymys rahankeruusta mielivaltaisin perustein.
Toisaalta: Minulta ainakin putosivat Trafille maksettavat verot , kun maksan niitä vain silloin kun auto on liikenteessä. Tänä kesäkautena auto on ollut käytössä 4 kertaa, yhteensä 37 vrk. Lyhimmillään 2 vrk ja pisimmillään 17 vrk. Viime viikolla oli 5 vrk. Trafille on maksettu veroja niistä ajoista yhteensä käyttöönottoilmoitusten 6 e mukaan lukien 98 euroa.
Liikennevakuutuksesta on maksettu 12 e ja kaskosta 29 e. Maksut siis kaikkineen 139e. Loppuvuodelle tulee arviolta saman suuruusluokan käyttöpäivät, eli koko vuoden verot ja vakuutukset n. 300 e. Auto on aina parissa minuutissa valmiina liikenteeseen, joten mitään haittaa ei järjestelystä ole.
Niissä autoissa joista ei ole direktiivin mukaista päästötietoa olemassa ajoneuvovero määräytyy rekisterikirjaan merkityn auton kokonaismassan mukaan. Mahdollisella ylikuormalla ei ole merkitystä.
Tässä tiedoksi nyt voimassa oleva verotaulukko kokonaismassaa koskien. Tällä hetkellä autot joiden kokonaismassa on 3401 kg tai suurempi vero on 632,18 euroa vuodessa, eli 1,73 euroa per päivä.
https://www.trafi.fi/filebank/a/1451564036/6524da5b30e16246c4891b9197e08e59/19405-Ajoneuvoveron_perusvero_kokonaismassan_mukaan_1_1_2017_alkaen.pdf
Kun ajoneuvovero ja käyttövoimavero on yli 2 euroa päivä kohti ja tähän päälle tulee vielä auton vakuutusmaksut, niin auton väliaikainen liikenteestä poisto nykyisellä 6 euron maksulla on kannattavaa jo kahden päivän jälkeen.
Nuttitaan vähän pilkkua. Auton poistaminen liikennekäytöstä on kannattavaa jo YHDEN käyttövuorokauden jälkeen, jos autolla ei ole muutamaan päivään mitään liikennekäyttöä. Ts. jos se seisoo vaan pihalla. Trafilta tulee se 10 euron maksu joka tapauksessa ja 6 e menee, mutta vakuutusyhtiö laskuttaa vain YHDEN vrk vakuutusmaksut ( eikä kahden, kun käyttöä on vain se yksi päivä). On myös rahan tuhlausta yrittää "kuolettaa" sitä 10 e minimimaksua Trafille, ellei siitä mitään hyötyä saa ja vakuutusmaksut tulee päälle.
Kuinkahan moni ottaa käytöstäpoiston yhteydessä kaskon pois.
Siinä kun on palo ja varkaus...........
En kyllä viitsi kaskoa jättää. Ilkivalta ja luonnonilmiö ovat siinä myös. Törmäysturva putoaa pois Ifin kaskon seisonnassa ja se on n. puolet koko hinnasta.
@timppa
Vaan miksi Weinsberg retkiautoissa ajoneuvovero on päästöjen mukaan, samanlaista Ducatoa käyttänevät muutkin valmistajat?
https://www.retkiauto.fi/myytavat-retkeilyautot/?gclid=CjwKEAjwxo3OBRDp3Pvxhd7s_D8SJABLtfrZdY_fUGuRU9_yx7RBTKWeG_Zytuu3Tabsi3nalb_r0BoCpAnw_wcB
Johtuu valmistajasta, kun kysessä on kaksivaiheisesti rakennettu auto.
Johtuu valmistajasta, kun kysessä on kaksivaiheisesti rakennettu auto.
Pakettiauton sisustaminen ei tee siitä kaksivaiheisesti rakennettua!
Kun paku tulee tehtaalta se on N1-luokan pakettiauto < 3,5 t. joka on tyyppihyväksytty ja sillä on päästöarvo.
Se voidaan viedä rekisteriin pakuna näillä arvoilla sellaisenaan.
Kun sama alusta varustellaan matkailuautoksi lisäämällä siihen merkittävä määrä CE-hyväksyttyjä komponentteja sen oma massa kasvaa ja autoluokka muuttuu autoverovapaaksi M1 matkailuautoksi ja auto voidaan tyyppihyväksyttää kokonaisena m-autona.
Tällöin alustan alkuperäistä päästäarvoa voidaan käyttää auton päästöarvona.
Mutta jos matkailuauton tyyppihyväksyntää valmiina matkailuautona ei ole tehty, niin autolle ei saa hyväksyttävää päästöarvoa rekisteröintikatsastukseen.
On muitakin, ja luulen Janhosen olevan oikeassa Tässä toinen esimerkki päästö pohjaisesta vero autosta.
Myös meillä tuo on päästöjen mukaan verotettava kapine.
https://www.nettikaravaani.com/bravia/swan-636/1486981.
Toivopoika
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.