PA-kulutus

LAUKKANEN MAURI 17.02.2016 18:31

Kun tuo Fiatti porsi,siis sen mootori ajelin Turkuun x- merkisellä autolla,auto on iso farmari.suurimmasta päästä,omapaino noin 1600kg.

Kulutus oli Kuopio- Turku 5.8L/100km,siis ajelin reipasta vauhtia,vähän ylinopeuttakin,en ollut teidentukko.

Siis kun tuo minun as,auto vie sen noin 11.0-10.00L/100km Fiat 2,3 jtd/130hp. Mutta jos meinaa noilla lukemilla ajella niin vauhtikin on toista kuin minun oma farkkun vauhti.

Siis pitääkö vaihtaa tuo Hymeri as,vaunuun,kulutus nousee ,mutta kun ?.

Käyttäjän lisäys viestiin 17.2.2016 klo 18:35:48 Porsiminen tarkoittaa poikimista eli sanonta tulee varmaan sian poikimisesta,siis se minun Fiatti porsi,eli kone levisi!. Uusi tehdaskorjattu mootori on maksettu,maksoi paljon,odottaa asentamista jolloin myös uusi kytkin ja kaikki kuluvat vermeet uusitaan,koneella oliajettu 89.000km.

Käyttäjän lisäys viestiin 17.2.2016 klo 18:38:39 Niin kustannuksista moni on varmaan kiinostunut,laitan summan kun projeti on valmis ,mutta 10k€ ei taida olla paha arvio,elämä on!.

Käyttäjän lisäys viestiin 17.2.2016 klo 18:48:28 Sen auton kokonaispaino on 2000kg,mitä tuo nyt tarkoittaneekin?.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.2.2016 klo 20:20:17 Kun minua on syytetty tyhmyyhestä,että mootorivaurio oli kuskissa,niin tuossa taas jonkin sortin selitys;

Mutta jos tallaisessa moottorissa huohotin jäätyy umpeen, seurauksena on helpoti täystuho. Kampikammioon tällöin syntyvä paine pullauttaa ensiksi öljymittatikun ylös. Sitten putkesta alkaa tulla torven täydeltä öljyä moottoritilaan. Öljyn tulo loppuu vasta kun öljykin loppuu.

Kaikkein katalinta on, että öljynpaineen merkkivalo ei välttämättä varoita tilanteesta. Jotta käyttäjät eivät hermostuisi, öljynpaineen merkkivalon anturi sammuttaa merkkivalon varsin matalassa paineessa, tyypillisesti 0,15–0,4 barin paineessa.

Varsinkin maantieajossa ohivirtauskaasuja saattaa tulla kampikammioon niin paljon, että jos huohotin on tukossa, kaasunpaine moottorin sisällä nousee tuota kytkentärajaa korkeammaksi. Merkkivalo pysyy pimeänä, koska anturi tunnistaa paineen riittävän suureksi. Tyhmä anturi ei vain ymmärrä, että kyseessä ei olekaan öljyn- vaan kaasunpaine.

POKKINEN TAPANI 18.02.2016 12:00

Mitähän se mies, taasen oikein tarkoittaa? Se Fiatin porsiminen oli vähän kinkkinen juttu, rakenteellinen vika johon olisi voinnut itse vaikuttaa suojaamalla keulan ja samuttamalla moottorin het kun VAROITUSVALO syttyi. Mutta kuinka moni osaa tuossa tilanteessa oikein toimia, tuskin monikaan?

Vaihtoehto ei ole vaunuun siirtyminen, sen enempi kuin koko homman lopettaminenkaan. näin sen nään

-tapani-

EEROLA TEEMU 18.02.2016 14:12

Olisihan se ihme, jos n. 3500 kg painava, korkea ja leveä piironki kuluttaisi saman kuin puolet kevyempi paku. Mietis nyt vähän totakin puolta.

LEINONEN EERO 18.02.2016 17:53

Kustannus syistä minäkin valitsin vaunun. Liikennevakuutus vain parikymppiä. Ei kalliita huoltoja katsastus vain joka toinen vuosi. Halvempi ostaa ja on vähän tilavampi. Ei kolise eikä rämise. Vai mistä minä tiedän kun istun vetoautossa?

Siinä vain muutama vaunun puolesta.

Tuleekohan kuraa niskaan matkailuautojen omistajilta?

Eero roista.

EEROLA TEEMU 18.02.2016 18:22

No, et ainakaan pääse vaunun kanssa pienemmällä polttoainelaskulla kuin Mauri m- autolla. Vaunun lisäksi joudut katsastamaan vetoautonkin. M- auton puolesta puhuvat monet seikat, mutta vain niille, jotka ovat siitä kiinnostuneita. Jokaisella on vapaa valinta.

POKKINEN TAPANI 18.02.2016 20:12

Joo ja kaikki ihmiset eivät ole niin persaukisia. vapaa maa, vapaa valinta

-tapani-

LAUKKANEN MAURI 18.02.2016 20:38

Kun olen nuorempana noiden moottorien kanssa touhunnut,niin Fiatin mootori rikko oli sattumaa,kuten olen jo aikaisemmin kirjoitanut se öljynpaine valo vähti pari kertaa,no olin moottoritiellä ja ajatelin että seuraavalla rampilla tarkistan öljyn tason mutta kun mootori alkoi äänellä pysäytin heti tien sivuun.

Saatapi olla niinkin että en ole ainut Suomessa jolle tällaista tapahtuu,ei ole Fiatin vika,niin se saatapi se mootorin tuho taphtua jopa BMW- miehille/naisille ,mutta siitä ei saa puhua,ainoastaan Fiatin huonoudesta,että näin olen asian ymärtänyt.

En valita kustannuksista,jos näitä leluja on ,niin pitää ymmärtää että tällaista voi tapahtua,siis koneet ja vehkeet on ihmisten tekemiä eli elinikäistä, takuuta ei voi laiteille ssada,koska meitä käyttäjiä on erilaisia ja huollot ja öljyn vaihdot ovat auton omistajan vastuulla. Siis kerran vielä :minulle ei ole ikinä tapahtunut,mutta nyt tapahtui!.

JANHONEN MATTI 18.02.2016 22:24

Yhteen aikaan oli tuo öljyt pihalle, moottori vaihtoon oli oikein sitikoiden vaiva. Ja syynä juuri tuo huohotin putken jäätyminen.

LEINONEN EERO 18.02.2016 22:57

Tarkoittaako "niin persaukinen" että on persaukinen mutta ei ole aivan niin persaukinen?

Vai tarkoittaako se että ei halua maksaa euron tikkarista kahta euroa ollaan sitten niin persaukisia?

Vai onko ne sitten persaukisia jotka tinkaavat vaunun/matkailuauton pyynti hinnasta?

Vai tarkoittaako se tuloja, menoja, omaisuutta?

Vai onko persaukisuutta olettamalla toisten olevan niin persaukisia?

Eero roista.

POKKINEN TAPANI 19.02.2016 11:22

" Kustannus syistä minäkin valitsin vaunun. "

Johan itse kerroit tärkeimmät syyt jotka harrastuksiasi ohjaa.

-tapani-

LEINONEN EERO 19.02.2016 13:18

Onkohan Tapanilla huono päivä kun piti alkaa minua persaukiseksi nimitteleen? Vai eikö ole eläkeläisellä muuta tekemistä kun pohti muiden persaukisuutta?

Ite olen vuokrannut lomareissulle matkailuauton kun olen sitä tarvinnut. Mutta kun muutama vuosi sitten hurahuttiin noihin vain 2 kalaa pilkkeihin niin oli vaikea siihen ajankohtaan löytää vuokra kulkinetta niin päätettiin ostaa oma.

Joten kustannus syistä yhtä kertaa varten ei mielestäni kannata ostaa matkailuautoa? Toimii mökillä lisävuoteena erinomaisesti. On sitä sitten vedetty kyllä lomareissuillakin kun se tuli hankittua.

Lieve ilmiönä tuli tietenkin mahdollisuus ostaa möhköfantti (citymaasturi). Muuten tuli aina mutinaa kun puhui auton vaihdosta;) Eikä tarvi joka lumisateen jälkeen lingota mökkitietä niin kuin ennen.

Persaukinen roista.

SEILO JUHANI 19.02.2016 19:51

Pojan sekä pojanpojalla ooppelin huohotin putki jäätyi.Poika ajoi sodankylään, laittoi 4l öljyä matkalla.Ei muuta vauriota. Pojan pojan opeli tilannetta en vielä tiedä.

VÄLIAHDE JUSSI 19.02.2016 23:19

Se on tilastollinen tosiasia kun, ajat paljon tapahtuu jotain.minulle on tapahtunut ja heti kaikenlaista teinpäällä,monesti ihmettelen sitä ettei,muille satu mitään. Mersu on automerkki johon luotan Hijase toinen johon voi luottaa,mutta sen valmistus harmikseni lopetettiin.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.2.2016 klo 23:23:46 litra sinne,ei ole niin väliä kunhan vain,perille pääsee saikkaamatta tienpäältä.

KOISTINEN TOIVO 20.02.2016 08:34

Onhan tuon kohta 13 vuotta vanhan ranskalaisen vaihtoa puhellu päällikkö, että ei kovin arvo putua, mutta kun olen kertonu, että ei se voi tippua, kun sitä siinä ei ole. Tonnilla taas remontoitiin tonnin- parin hintasta autoa, ja mennään Pari kertaa massattu, ja viime kesänä omatoimisesti massasin helmat. Öljyt kymppitonnin välein, ja laatikkoon kerran vuuessa. Mutta ajattelin ajella toiset 13-15-17 vuotta, minkä korttia antavat pitää. Sitten sähköautoon tuon hajottua joskus 2030 luvulla. Ja vanhaikodilta karkuun hoitajia Tulee vieläkin halvemmaksi, kun vaihtaa uusi auto, jota kuitenkin pitää huoltaa, ja myöhemmin kuluvia osia korjata. Sillä uuden auton hinalla en kerkiä tuota remontoimaan niin paljoa, ellei tapahu jokin katasrooffi. Tuttava kyseli, etä mitä sinä akkiloit tuota, kun lasta. Vastasin, että siinä on sitten sinunlaiselle, joka hakee semmosta autoa, joka on huollettu, ja silitelty, kun uusi, mutta ei maksa paljoa. Toivopoika

JANHONEN MATTI 20.02.2016 11:50

Autolla on periaatteessa kolme ikää.

Taloudellinen ikä mikä merkkaa sitä, että autolla ajo tulee niin kalliiksi ettei sitä enää kannata pitää.

Toinen on auton tekninen ikä, joka määräytyy paitsi auton kunnon myös sen mukaan, saako autoon enää varaosia. Tämä ikä on huomattavan pitkä.

Ja kolmas on autoon kyllästymisikä. Auto on ihan ok, se on halpa pitää, se on kestävä ja teknisesti ihan hyvässä kunnossa, mutta sitten omistajaan iskee se kaamea ja kallis autonvaihtotauti.

Taudin ensioireita on mm. puheet auton olemattomista voista, puheet sen vanhuudesta, puheilla luotu pelko tulossa olevista suurista remonteista, olemattomasta nelivedon tarpeesta jne.

Nämä oman hyvän auton "parjauspuheet" ei ole tarkoitettukaan todeksi vaan suostuttelupuheiksi "päällikölle" jotta lupa auton vaihtoon heltiää. Täytyhän hommalle toinenkin maksaja saada. Asiaa auttaa jos auton saa jollain konstilla kolahtamaan silloin tällöin kun "päällikkö" on kyydissä. Se jos mikä nopeuttaa "lupakäsittelyaikaa".

Montakohan hyvää autoa se tauti on minunkin kartanolta vienyt?

VÄLIMÄKI JARMO 20.02.2016 15:08

Mä vaihdan öljyt joka kevät,tuli sitte kilometrejä mitä vaan.Ei tuos korkeeta putoo. .JV

KOISTINEN TOIVO 20.02.2016 15:28

Nykyään varaosa saanti tahtoo olla se pullonkaula koska automalleja vaihtuu niin tiheään, ettei perässä pysy. On luotu tahallinen nopeuskierto, kaikenmoisilla jopa lainvoimalla olevilla "pakotteita" Yli kymenen vuota vanha on jo niin saastuttava, että on pakolla hävitettävä, vaikka kukaan ei kerro paljonko luonnon varoja uuden auton teko maksaa Järjellistä syytä kun kertakaikkiaan ei löydy, koska autot ovat jo niin kehittyneitä, että pitää keksiä jotain pientä uutta, että kansa saadaan "haluamaan" Kuinkahan kauan tuo keinotrekoisen kulutuksen nousun aika pysyy, ennekun homma totaalisesti romahtaa Minulla on menossa ollut traktorissa se nelivetoon vaihto puhe, ja vakuuttelukausi viimeiset kohta kymmenen vuotta. On vähän vaikea perustella, miksi pitää 30-40 vuositunnin takia. On ollut varaosa saannin loppumisen pelko, ja vaikka mikä syy. Mutta kun ei itsellekkään saa peusteltua, niin aina jää. Niin kyllä se "kuume" nuorempana vei muutaman meilläkin Toivopoika

POKKINEN TAPANI 20.02.2016 18:06

Totta on, että auton luotettavuus merkitsee paljon enemmän kuin litra, pari kulutuksessa. Ja kyllä meidänkin rouva kerran uutta autoansa silittää, mutta ei enää sen jälkeen kun on liikkeestä ulos ajanut, pesut ja imuroinnit jää minun huoleksi. Viimeisen kymmenen vuotta on tainut mennä keskimäärin auto ja vuosi. Eilen ajoin tuota rouvan kauppakassia ja kohta 10.000n näytti olevan mittarissa, keväällä ensimmäinen huolto, liekö joutaa taasen vaihtoon?

-tapani-

KOISTINEN TOIVO 20.02.2016 18:46

Matti, minä jäin pohtimaan sitä kannatavuus ikää, elikä koska auton pito on niin kallista, ettei kannata. Minä olen vahvasti mieltä, että semmoista ikää ei tule, jos osia saa, ja lain mukaan pitäisi, koska ennen ainakin oli laki, että 10 vuotta siitä kun merkin maahantuonti lopetetaan niin siihen on saatava osia. Niin se kannatavuus. Aatellaan 25 000 maksava auto, jos vaihdat sen sanotaan kolmen vuoden välein, niin maksanet välirahaa kymppitonnin verran noin karkeasti. Kymmenessä vuuessa yli 30 000 Mutta jos pidät sen yli kymmenen vuotta, niin on senjälkeen sama vaikka pidät sen 100 vuotta. hinta ei laske. Mutta korjaamalla se kestää kyllä niin kauan kun kehtaa pitää. Toisaalta silä 25 000 joka uuten menee korjaa paljon. Mutta näitä asioita voi niin monenla lailla alskeskella. Toivopoika

VÄLIMÄKI JARMO 21.02.2016 11:20

Niin se kulutus,4,9L näytti toi ,jurva-vaasa-jurva .130km.Niin no enhän mä mistää tiedä mutta kun tuo näyttää tuota. ,JV

JANHONEN MATTI 21.02.2016 13:45

Toivo

Meillä vähän ajavilla tuo kannattavuus tosiaan tulee vastaan harvoin jos koskaan. Paljon ajavilla kyllä ja vallankin niillä jotka ei osaa tai halua tehdä autolleen yhtään mitään, ei edes pestä. Tällöin voi käydä niin, että vähäkulutuksellisella autolla jossa on myös pienemmät verot ja korjaus- ja huoltokuluja vähemmän kilometrihinta voi jäädä pienemmäksi.

Verottaja apinoi tuota KeskI-Euroopan käytäntöä meillekin jossa vanhalla autolla ajaminen pyritään tekemään verotuksellisin keinon kalliiksi. Tämä malli suosii verottajaa ja autotehtaita. Kestävän kehityksen kannalta väärä suunta.

Toinen suuntaus liittyen edelliseen on pelkän ajan mukaan määräytyvät verot, eli ajoit tai et niin aina maksat. Näin ihmiset pannaan maksamaan auton omistamisesta/mahdollisuudesta käyttää sitä, ei sen käytöstä.

KOISTINEN TOIVO 21.02.2016 14:24

Tuosta ei voi olla erimieltä, sillä näin se menee. Maailma muutenkin jakantuu kahtia, Keinotekoisesti tehtyyn kulutukseen, ja nälkään. Toivopoika

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.